Twintip waar je overal mee kan skiën

Ik ben op zoek naar een twintip voor het park, off-piste en op de piste.

In het park doe ik basis box tricks, kan hoog en ver springen en stabiel blijven in de lucht, maar wil hier graag nog doorgroeien.
Off-piste zit nog helemaal in het beginstadium, moeilijk draaien op niet te steile hellingen met niet te diepe sneeuw.
Op de piste ben ik gevorderd tot vergevorderd. Hard kanten op steile pistes, nog een beetje moeite met moguls en snel carven op niet te steile pistes.

Ik ski ongeveer 30% in het park, 10% off-piste en 60% op de piste. Ik ben tussen de 1,70 en de 1,80 lang en weeg (tegen die tijd) 60 à 70 kilo.

Waar ik al naar heb gekeken:

Atomic Panic: leek me een fijne ski alleen toch iets te flexibel om goed te carven.
Salomon Twenty Twelve: leek me te park georiënteerd om ook nog off-piste te gaan.
Armada JJ: dit lijkt mij eigenlijk de beste optie tot nu toe. (iemand ervaring?!)

Misschien denk je nu: "nou neem de Armada dan." Maar ik heb het idee dat er nog honderd andere zijn waarvan ik nog nooit heb gehoord.

Ik hoop dat mijn mede wintersporters me kunnen helpen :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Salomon Rocker2 108 past ook in het rijtje. De TwentyTwelve zit niet meer in de lijn van Salomon.

When life gets too complicated.... SKI

De line chronic! Goed in het park, goed op de piste en kan die 10% offpiste ook wel aan

Movement Jam. Een hele lichte ski dat ik nog niet heb laten klapperen/uitbreken op de piste terwijl ik goed op snelheid zat. Ik ben geen park persoon maar off piste deed deze het prima :)

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

@Alex is een rocker wel goed in het park? Ik weet dat jij meer een freerider bent maar kan je wel goed je balans houden op een rail met een rocker?
@Gast726
Heb je zelf ervaring met de line? Mijn eerste indruk is goed maar niet echt een ski om off-piste nog door te groeien? Of wel? :)
@Thijs9 mmm hou hem in gedachte.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@Thijsmeeusen ik ben geen freestyler, maar volgens mij is dat geen probleem. De TwentyTwelve die jij noemt is ook een twinrocker alleen smaller dan de Rocker2 108. Overigens heeft een rocker niet zoveel van doen met balans. De meeste freestylers monteren hun binding op center zodat ze zowel vooruit als switch de zelfde lengte naar tip of tail hebben. Echter als je ook nog piste en offpiste features wil ervaren is centermounted niet de meest voor de hand liggende keuze

When life gets too complicated.... SKI

Ik was gast 726. ik heb zelf nog nooit op de chronic gestaan, maar wel heel veel goede verhalen over gehoord van anderen die hem wel hebben. Hij is inderdaad niet geweldig in de poeder, maar zolang het niet superdiep is, zal het gaan en in het park en op de piste is het volgens mij een topper naar de verhalen. Voor zo’n 10% offpiste 30% park en 60% piste lijkt ie dus heel geschikt

Je kunt met een rocker prima over een rail gaan. Het maakt echt niets uit aangezien het contactpunt onder je voetzool zit. Maar als je een rail of box mee wilt pakken, dan helpt het wel als je een echte twintip met een center mount hebt. Maar zoals iemand al aanhaalde zijn je ski’s dan bijna niet meer handelbaar op de piste. Maar jij moet sowieso naar een directionele twintip kijken die iets breder onder de voetzool is en die iets achter center mount gemonteerd staat.

Klinkt alsof de Volkl Bridge de perfecte ski voor jou is. Echt een erg goede alleskunner. Met de positionering van de binding kun je zelf natuurlijk ook nog een beetje kiezen waar nou echt je focus ligt, voor jou klinkt 1 streepje voor de ‘normale positie’ goed. Dit geldt natuurlijk voor elke ski.
De armada JJ die je je in je openingspost noemt lijkt mij ietwat flexibel voor het pistewerk wat je noemt…

Bedankt allemaal! Ik ga de optie’s allemaal nog eens goed bekijken nu mijn toetsweek klaar is en eventueel advies inwinnen bij de winkel :).

Iemand anders nog tips? :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Iemand anders nog tips? :)

ThijsMeeusen op 1 apr. 2014 22:12

(Twin)tips :-P

When life gets too complicated.... SKI

BTW, als je een Marker binding koopt uit de Schizo lijn (Jester, Griffon, Squire) dan kun je deze nog voor- en achteruit verschuiven zodat je zowel meer freestyle als (off)piste georiënteerd kan skiën.

Oh ja, en de tip van de dag is uitproberen. Jij bent degene die het beste kan beoordelen hoe iets aanvoelt. Probleem van jouw vraagstelling is dat er legio keuzes zijn waardoor je straks misschien door de bomen het bos niet meer ziet.

Nog een ander dingetje: ik las je verslag van je vakantie en de aanname die ik daarbij doe is dat je alles hebt gehuurd dus ook je schoenen. Ik zou eerst goede eigen schoenen scoren en daarna pas ski’s.

When life gets too complicated.... SKI
#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ziet er heel goed uit en is ook een hele mooie prijs (zo hou je geld over voor goeie schoenen)! De 179 is ook een mooie maat voor een twintip (al weet ik niet hoe lang je precies bent)

Ik zou eerst eens checken op welke BSL de bindingen zijn geboord anders zou het zo maar kunnen dat je schoen er niet in past.

BTW, niet om de verkoper af te vallen, maar voor een paar tientjes meer heb je ze gewoon nieuw. Google maar op Volkl Step.

When life gets too complicated.... SKI

Ook een goede aanbieding voor een twinitip die overal lekker skiet: http://wepowder.nl/forum/topic/
Al moet je misschien wel de bindingen opnieuw laten boren

@KINGTACO de link is niet correct :-) Ik denk dat je deze bedoeld: http://wepowder.nl/forum/topic/96273

When life gets too complicated.... SKI

Ai! Inderdaad die van @Alex :)

Amplid C7

Armada Triumph

Armada El rey

Misschien dit wat voor je ?
Heb je vragen hoor ik het wel.

@Defqnone
De Armada El Rey lijkt me de beste optie daaruit maar zou je met deze ski ook goed off-piste kunnen?
@Alex @KINGTACO
De AR7 is toch meer voor zwaardere skiërs?

Hoever kan je de Marker Schizo’s verschuiven?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@ThijsMeeusen Als je techniek goed is kun je met elke ski offpiste skiën. Als offpiste ter sprake komt vind ik veiligheid overigens nog veel belangrijker dan een paar latten. Ik roep sowieso nooit iets inhoudelijks over de eigenschappen van een ski in relatie tot een persoon, want daar heb je imo niet zo veel aan. Hoever je die Schizo’s kunt verschuiven weet ik niet. Dat kun je op de Marker site vinden.

Mijn advies is om eerst goede schoenen te scoren, maar aangezien je nog heel jong bent (net 16 maybe??) zouden je voeten nog kunnen groeien en is dat voor nu misschien nog geen optie. T.a.v. ski’s kan ik als enige advies geven uitproberen die handel. Iedereen die hier dingen roept over hoe geweldige bepaalde merken / modellen zijn heb je zelf uiteindelijk niet zo veel aan omdat de beleving persoonsgebonden is.

Zo lang je nog met je ouders op vakantie gaat (en zij dus naar alle waarschijnlijkheid jouw financiële lifeline zijn) zou ik lekker blijven huren en gewoon zoveel mogelijk uitproberen.

When life gets too complicated.... SKI

Je kan met deze ski’s zeker off-piste, makkelijk zelfs als ik het zo zie heb jij denk ik een 164 cm ski nodig dan heb je onder je binding 83 mm wat meer dan voldoende is…

groetjes.

Ik zou wel langer nemen dan 164 als je nog groeit, nu tussen de 170 en 180 lang bent, en tussen de 60/70 kg bent.
De ar7 is trouwens niet speciaal voor zwaardere skiërs, hij is alleen wat stijver om m stabiel te houden op snelheid en grote jumps

Bedankt allemaal! @Alex
Ik ben ook op zoek naar schoenen maar die moeten gewoon goed zitten en een goede flex hebben. Om nog lang te wachten is eigenlijk geen optie. Ik moet namelijk ook op deze ski’s les gaan geven in seizoen 15/16. Het zou dan fijn zijn om volgend jaar lekker aan de ski’s te wennen.

Wat vinden jullie van de line future?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Hoe lang denk je nodig te hebben om aan ski’s te wennen???

When life gets too complicated.... SKI

Waarom moet je les geven?:)
En idd in n dag of 2 ben je gewend

Drivin' Powder

Ik heb ook goeie dingen gehoord over de Nordica Soulrider.

Serfaus

Waarom moet je les geven?:)
En idd in n dag of 2 ben je gewend

Woodyy op 30 apr. 2014 19:41

Niks moet, hij wil dan gaan les geven :)

Gang is alles

Ja snapte m, maar klonk zo verplicht:) maar ti’s pure passie! Ken t verhaal, les geven is leuuuk! Echt!

Drivin' Powder

Als je 30 procent in het park rijdt zou ik een iets minder brede ski pakken aangezien de skis die je noemt eerder powder skis zijn.
Line chronic, Line blend, armada halo 2,…

Plaats een reactie