Rifflsee + Pitztaler Gletscher 31 maart 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pitztaler Gletscher

Rifflsee + Pitztaler Gletscher 31-3-'14:
!undefined
!undefined

Vandaag stond Rifflsee en de Pitztaler Gletscher op de planning. Eindelijk konden we een keer een beetje ‘uitslapen’. Niet te lang! want om 9 uur wilden we gewoon weer onder aan de lift staan om lekker te genieten van weer een mooie dag. Aangezien Rifflsee wat lager ligt (1700m-2800m), hebben we er voor gekozen om dat als eerste te doen voordat de zon weer alle hellingen zacht maakt. In de middag was het plan om het treintje naar de Pitztaler Gletscher te gaan om daar ook nog even een paar uurtjes te skiën. In tegenstelling tot de Kaunertaler Gletscher is de Pitztaler Gletscher eenvoudig te bereiken. Je hebt lange weg naar de gletsjer toe, maar je rijdt gewoon het dal in tot Mittelberg (1700m). Daar brengt het treintje je naar zo’n 2850 meter hoogte.

Via de talabfahrt van Rifflsee kun je meteen door naar het treintje richting de Pitztaler Gletscher. Wanneer je de ‘Notweg’ van de gletsjer naar beneden neemt als talabfahrt kun je ook weer via een redelijk vlakke weg terug naar het dalstation van de Rifflseebahn. Hierdoor kan je je auto daar de hele dag laten staan wat een hoop moeite scheelt.

Pistekaart:

http://static-1.winter.bizztravel-static.nl/media//bizzt/gx/...

Site skigebied:
undefined

Prijs dagpas volwassenen:
€43,- (14/15 wordt dit volgens de site €44,-)

Weer/Temperatuur:
Natuurlijk weer zon! Zoals de rest van de week nu ook weer wat heiig, maar dat maakt allemaal niet uit :)

Sneeuwcondities:
's ochtends bij de Rifflsee harde pistes die langzaam steeds zachter werden. Rond 12:00u waren de zuidhellingen bij de Muttenkopfbahn en de talabfahrt pap. De rest van de pistes waren nog steeds fantastisch.
Boven op de gletsjer overal gewoon hele goede pistes.

Geopende Liften:
alles

Gesloten pistes:
/

Wachttijden:
In Rifflsee 's ochtends max 1 stoeltje wachten. Om 11 uur was bijna iedereen weg, zelfs op de pistes echt helemaal niets te doen.
Op de gletsjer was het wat drukker, maar daar ook nauwelijks wachttijden.

Beste piste:
De pistes onder de Grubenkopfbahn! Wat een geweldige pistes!

Slechtste piste:
Talabfahrt Rifflsee

+/-:

  • Weer
  • Uitzichten
  • Skiën tot 3440 meter
  • Grubenkopf!
  • Rifflsee heel leuk voor gevorderden
  • Brede pistes op de gletsjer
  • Van Mittelberg tot Mandarfen is de skiweg te vlak om snelheid te maken. Maar toch goed dat ze die skiweg hebben gemaakt, zodat je niet hoeft te lopen.

GPS:
!undefined
^iSki Rifflsee

!undefined
^iSki Pitztaler Gletscher

Gemiddelde snelheid incl. liften: 20 km/h
Maximale snelheid: 108 km/h
Hoogste punt: 3389 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 12753m
Aantal liftfahrten: 30
Pistekilometers: 57.57 km

!undefined
^'s ochtends bij ons appartementje in Hairlach

!undefined
^Naar het zuiden gekeken (Puitkogel 3345m)

!undefined
^De korte SunnaAlm bahn

!undefined
^Rifflseebahn met links de Sunnaalmabfahrt (zwarte 6a), in het midden de Direttissima (rode 6) en rechts de blauwe Muldenabfahrt (5) die ook gewoon rood kon zijn.

!undefined
^Sunnaalmbahn, in nog geen 500 meter afstand dik 200 hoogtemeters!

!undefined
^De 3 pistes

!undefined
^In 2 minuutjes ben je alweer boven!

!undefined

!undefined
^De Almrosenabfahrt (zwarte 4), helemaal niets te doen

!undefined
^De bevroren Rifflsee met de Seekogel (3358m)

!undefined
^Grubenkopf (2810m), wat een uitzicht en wat een pistes! De perfecte berg voor kilometervreters ;)

!undefined
^Bergstation Muttenkopfbahn vanaf het bergstation van de SunnaAlmbahn

!undefined
^Rettenbachferner (Sölden)

!undefined
^Muttenkopfbahn

!undefined
^De keihard geprepareerde Hüttenabfahrt (Zwarte 3) bij de Muttenkopfbahn

!undefined
^Muttenkopfbahn en daarachter de Grubenkopfbahn

!undefined
^Rifflseehütte

!undefined
^Hüttenabfahrt vanuit de Muttenkopfbahn

!undefined

!undefined
^Rifflsee met de blauwe verbinding met de Grubenkopfbahn

!undefined
^Grubenkopfbahn

!undefined
^Grubengratabfahrt (Zwarte 9)

!undefined

!undefined
^De Wildspitzbahn op de Pitztaler Gletscher is ook te zien

!undefined
^Rettenbachferner Sölden

!undefined
^Taschachtal

!undefined
^Bergstation Grubenkopfbahn

!undefined
^Taschachtal vanaf de talabfahrt Rifflsee

!undefined
^Talabfahrt Rifflsee

!undefined
^Talabfahrt Rifflsee

!undefined
^Talabfahrt Rifflsee

Na ongeveer 15 minuten wachten op het treintje kwamen we ongeveer om 12:30u boven bij het Gletscherrestaurant op 2840 meter uit.

!undefined
^Gletscherrestaurant. Het lijkt druk, maar iedereen zat hier, op de pistes was het lekker rustig

!undefined
^SL-Brunnenkogel, 1,85 km lang!

!undefined
^Wildspitzbahn met de rode pistes 26/27

!undefined
^Mittelbergbahn

!undefined
^Uitzicht vanaf het panoramapunt op 3440 meter hoog. De Pitz-Panorama (Rode 26) gaat hier naar beneden

!undefined
^Zoom Pitztal

!undefined
^Rechts o.a. de Hohe Geige (3395m), links-midden achterin de Zugspitze (2962m)

!undefined
^Noordoosten (Stubaier Alpen)

!undefined
^Links-midden de Schrankogel (3497m), midden de Ruderhofspitze (3474m) in de Stubaier Alpen.

!undefined
^Een zoekplaatje, kun je de SL-Windachferner bij de Schaufelspitze (3332m) van de Stubaier Gletscher zien?

!undefined
^Bergstation Wildspitzbahn met het restaurant

!undefined
^Bergstation Mittelbergbahn vanaf het bergstation van de Wildspitzbahn

!undefined
^De rode pistes en het funpark bij de Mittelbergbahn

!undefined

!undefined
^Zoom naar het funpark

!undefined
^Rechtsachter alle bekende Dolomieten. In het midden herkende ik meteen de Sextner Dolomieten met het skigebiedje erbij. Dit kon ik namelijk ook precies zien vanuit de Gitschberg (undefined). Nu ik het heb opgezocht is Sexten en de grens met Ost-Tirol maarliefst 120 km van de Hinterer Brunnenkogel verwijderd. Bijzonder dat het toch goed op de foto staat zo met een standaardlens zonder goede zoomfunctie.

!undefined
^Rechts de Ramolkogel (3550m)

!undefined
^De Wildspitze (3774m) met de prachtige Taschachferner. Heel veel tourskiërs waren daar omhoog aan het lopen, er stonden ook zelfs mensen op de top van de Wildspitze

!undefined
^Links de Hinterer Brochkogel (3635m), in het midden achterin de Weißkugel (3739m) en rechts de Hochvernagtspitze (3539m). Net daarnaast is zelfs de Piz Bernina (4049m) helemaal achterin te zien op zo’n 100 km afstand.

!undefined
^Het skigebied van de Pitztaler Gletscher

!undefined
^In de Mittelbergbahn

!undefined
^Verbinding tussen de afdalingen van de Wildspitzbahn en het dalstation van de Mittelbergbahn

!undefined
^De ‘Macho Macho’ (Rode 36)

!undefined
^Nog een zoekplaatje, waar is het bergstation van de Tiefenbachkogellift SL in Sölden? ;)

!undefined
^Mittelbergferner

!undefined
^Bergstation Wildspitzbahn vanuit de Mittelbergbahn

!undefined
^Bergstation Wildspitzbahn vanuit het bergstation Mittelbergbahn

!undefined
^Rode 35/36 met de Wildspitze

!undefined
^Oefenlift SL Mittagskogel

!undefined
^Gletscherrestaurant

!undefined
^Wildspitzbahn met afdalingen

!undefined
^Bergstation Mittagskogel SL vanuit de Brunnenkogel SL

!undefined
^Brunnenkogel SL

!undefined
^Mittelstation Mittelbergbahn en daarvoor de Wildspitzbahn

!undefined
^Pitz-Panorama (Rode 26)

!undefined
^Mittagskogel (Blauwe 20) vanuit de Brunnenkogel SL

!undefined
^Links de rode ‘WISBI Strecke’ (21)

!undefined
^Bergstation Brunnenkogel SL

!undefined
^Terugblik

!undefined
^Zoom naar de Rettenbachferner in Sölden

!undefined
^In de Wildspitzbahn geen bakjes buiten de gondel voor je ski’s, maar gaten in de bodem. Nog nooit gezien! ;)

!undefined
^Mittelbergbahn vanuit de Wildspitzbahn

!undefined

!undefined
^Achterin de Braunschweiger Hütte

!undefined
^Funpark bij de Mittelbergbahn

!undefined
^De ‘Notweg’ naar het dal. Het is officieel geen piste terwijl ze hem wel prepareren. De meesten zijn hier dus niet voor verzekerd!
Hier zullen ze binnen paar jaar iets anders moeten bedenken aangezien de Mittelbergferner hier aan het terugtrekken is. Ze proberen het met doeken nog af te dekken zodat de gletsjer toch langer behouden blijft.

!undefined
^Dat is waar nu de gletsjer eigenlijk ophoud

!undefined
^Op de ‘ijsbrug’

!undefined
^Terugblik

!undefined
!undefined
!undefined
^Hier kun je zien dat er onder ook een gat in de ‘ijsbrug’ zit. Meerdere tourskiërs zijn er al onderdoor geskied.

!undefined
^Een heel mooi dalletje!

!undefined
^En een prima pad!

!undefined

Op het eind wordt het dan steeds vlakker en moet je wat snelheid maken om niet te hoeven langlaufen.

Conclusie:
Wederom een fantastische skidag. Het wordt misschien saai om de hele tijd hetzelfde te vertellen, maar het was gewoon fantastisch. Rifflsee is heerlijk voor gevorderden. Lekker wat steilere pistes waar je flink op kunt knallen bij deze goede condities. Boven op de gletsjer heb je dan weer wat vlakkere brede pistes waar je heerlijk de ruimte hebt.
Ook al is het volgens de skipas nog hoogseizoen, het is zeker niet te merken op de pistes!

De 2 gebieden samen is te doen in 1 dag, maar ik had hier liever nog een dag willen skiën zodat je toch wat relaxter alles kan doen.

morgen Sölden 1-4-'14

Lekker verslag weer!! Erg vet ook dat je al dat gletsjer ijs kunt zien !

null

Hierzo?
Die andere zou ik echt niet weten

Gang is alles

Oeps je ziet nog een stukje van mijn plaatje in het ‘‘welke webcam is dit’’ topic xd

Gang is alles

Dankje @Jesper! Helaas het is niet goed ;) meer naar rechts!

@HenriS daar dan?

null

Gang is alles

Je zit er nu precies tussen ;)

Mooi verslag hoor Henri! Wat een rolers trouwens in dat funpark van de pitztaler gletsjer :O

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Dit begint misschien ook wat saai te worden: Een mooi verslag zeg!
Zo, hier hoef ik ook niet meer naartoe. Alles al gezien op jou foto’s;)

“In de Wildspitzbahn geen bakjes buiten de gondel voor je ski’s, maar gaten in de bodem. Nog nooit gezien! wink”

Jah, je ski’s zouden zomaar uit de gondelbakjes kunnen waaien anders… :p In de cabines aan de Belchenbahn in het Zwarte Woud heb je ook van die vakken. Ik kreeg er mijn ski’s amper in!:p

null

Ouch, pijnlijk om dit te zien… ??? Was dat daarboven het vroegere bergstation?

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan, ik heb geen idee…zou goed kunnen

prachtige foto’s weer, mooi verslag! geeneen van je zoekopdrachten kunnen vinden trouwens, maar dat komt ook omdat ik overal vlekjes zie omdat het beeldscherm van mijn laptop wel een schoonmaak kan gebruiken :p

ook hier weer een project dat al jaren in de planning staat?
wat bedoel je trouwens met het terugtrekken van de gletscher en die doeken? (leek)

wel een interessant bergstation van die Brunnenkogel! lawinensprengbahn daarboven of wat is dat?

edit: o en nog een vraagje, is die notweg/dalafdaling die rode skiroute die je op de pistekaart ziet?

Certified ski-boy, glijbewijs

Je zit er nu precies tussen ;)

HenriS op 6 apr. 2014 21:46

tussen?

Gang is alles

@Jorian, klopt, die naar Sölden, even afwachten, ik denk niet dat die er gaat komen…

Zoals je kunt zien bewaren ze met die doeken de gletsjer waardoor je daar nog over dat stukje gletsjer kunt skiën met die noodweg, terwijl de gewone gletsjer gewoon aan het terugtrekken is.

Inderdaad, die notweg is die rode route ja
@Jesper: Het zit precies tussen jou 2 pogingen ;)

null

Ooooh lol

Gang is alles

null

Hier @HenriS?
Dan is het wel het bergstation van de SL Mutkogl denk ik… De ‘Tiefenbachkogellift SL’ heeft meer dan 10 jaar geleden achter de linker berg (Linker Fernerkogel?) gestaan volgens mij:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Oeps ja klopt! Verkeerde naam

Gaaf zeg! Ik ben hier wel eens in de zomer geweest maar helaas nog nooit wezen skiën.

Zoals je kunt zien bewaren ze met die doeken de gletsjer waardoor je daar nog over dat stukje gletsjer kunt skiën met die noodweg, terwijl de gewone gletsjer gewoon aan het terugtrekken is.

HenriS op 6 apr. 2014 22:31

terugtrekken door smelten dan?

Certified ski-boy, glijbewijs

Ja inderdaad

ahaa

Certified ski-boy, glijbewijs

Ben hier in Januari geweest en die die skiroute in het Taschachtal is absoluut de moeite waard, wel een gids meenemen i.v.m. gletscherspleten e.d.

@Crayno, dat lijkt me inderdaad ook nog leuk om een keer te doen die skiroute met gids! Het Taschachtal is prachtig!

Blijft mooi om die foto’s te bekijken :D

Gang is alles

Haha bedankt Jesper, ik droom er ook nog steeds bij weg. Ik zou graag weer teruggaan…maar helaas duurt dat nog 8 maanden…

Plaats een reactie