Koude handen

Hallo Wintersporters,

Ik ben op zoek naar goede tips!
Ik ski al een aantal jaren en heb altijd last van ijskoude handen. Qua voeten etc. heb ik echt nergens last van maar mijn handen zijn echt een drama. Heb vorig jaar een paar lederen handschoenen gekocht a 140 euro, zelfs dit helpt niet.

Opzich is het logisch dat je het soms koud hebt met wintersport, maar ben gewoon benieuwd of hier iemand tips voor heeft :-)

Thanks!

Al van die handverwarmers (zo van die zakjes om in je handschoenen te steken) geprobeerd? Mn ma heeft er ook altijd last van ;-)

Al wanten geprobeerd? Van Peak Performance hebben ze mooie (en die zijn echt geen 140 euri), ik heb ze zelf aangehad maar vond ze veel te warm (heb het niet gauw koud) en dus weer handschoenen gekocht. Misschien is het wat voor je.

mama on a mission in the snow

Heb ooit handschoenen gezien die in een mum van tijd, dmv een ‘flapje’, om te bouwen zijn tot een wand. Wellicht iets voor de TS?

Thanks voor de tips! Wanten lijkt me onhandig maar ik heb dat vaker gehoord inderdaad… En hand verwarmers? waar haal ik zoiets?

@Youri: buitensportwinkel, maar soms hebben ze ze ook veel goedkoper bij de Action of zulk soort winkels.
En wanten zijn niet zo onhandig hoor, gewoon even wennen. Wanten + handverwarmers is denk ik een garantie voor nooit meer koude handen :-)

mama on a mission in the snow

Ik was een 2 maanden terug bij de Perry sport, en daar hadden ze hand warmers. Ik heb geen idee hoe duur die waren maar heb ze wel zien liggen.

Never eat the yellow snow

Bedankt iedereen :-) Denk dat ik er wel uit ga komen zo. Nu nog verse sneeuw in Portes Du Soleil :-)

Ik heb wanten met binnenin een ‘vingerverdeling’. Zo kan je nog makkelijk iets vastpakken of je bindingen vastdoen. Je kan ook nog thermo binnenhandschoenen scoren van Odlo of icebreaker (=merinowool)

@ Youri

Het ziet er voorlopig vrij goed uit voor Portes du Soleil
Check mn weerbericht met dagelijkse update ;-)

http://www.bloggen.be/wintersportweer/

Gr Niels

Ik heb zelf handschoen-want combinatie van Level. Binnenhandschoen is van fleece en heeft vingers. De buitenhandschoen is een want. Als het heel warm is kun je de fleece-liner verwijderen. Daarnaast zou je ook warmteplakkers kunnen gebruiken. Ik heb deze alleen voor de voeten (voornamelijk op erg koude dagen) en deze werken perfect. Zo’n 6 uur lang blijven ze warm en mocht je ze niet die hele 6 uur gebruiken, dan kun je ze weer in het zakje stoppen en stopt het proces. Je kunt ze later weer opnieuw gerbuiken voor de resterende tijd.

wanten is de oplossing. dan kan er geen koude lucht tussen de vingers door. succes

Ik heb ooit bij kruitvat of trekpleister handverwarmers gehaalt, die kun je aktiveren,(door op een soort magneetje te drukken) en in de handpalm doen, en ze zijn steeds opnieuw te gebruiken.Ik heb ze zelf nog niet nodig gehad, gezien de laatste aantal "warme" skiweken.Voor in de skischoenen lijken ze me te groot, maar ze zouden misschien wel in de boots passen. En voor het bedrag is het te proberen. Prijs was in ieder geval goedkoop

allemaal oplossingen, maar kun je niet beter de oorzaak van het probleem gaan opzoeken?
Koude handen kan komen door vernauwde bloedvaten, te weinig activiteit in de handen of je verwent je handen teveel door ze telkens kunstmatig te verwarmen (bijv. handen op de kachel houden als ze koud zijn)
mss een tip om dat eerst uit te zoeken, want niets is zo vervelend als koude handen…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@ferdinand; Daar heb je helemaal gelijk in. Ben al eerder bij de huisarts geweest voor het probleem met koude handen, aangezien ik hier met mijn werk ook last van heb, vooral als ik veel met de muis werk.

Echter kan de huisarts niets raars vinden…

Ik heb alles geprobeerd tot en met verwarmde handschoenen van 400 euro per paar. Ga 6 tot 7 weken per jaar skien in Canada en daar kan het ernstig koud zijn (minus 20 / minus 30). Gelukkig is het niet altijd zo koud. Uiteindelijk heb ik bij toeval een setje wanten gekocht van North Face. In want zitten we compartinementen voor vingers. Dat heeft alles opgelost. Bij extreme koude doe ik nog wel een dunnen binnenhandschoen aan. Ga me nu niet vragen naar model. Geen idee, maar het is niet het specifieke product maar de want met vingers die de oplossing biedt.

Gewoon dunne thermohandschoenen komen die je kunt dragen in je handschoenen. Is van het zelfde materiaal als het thermo-ondergoed. Werkt perfect. Kosten rond de 15 euro. Kijk bij een goede wintersportzaak.

@Patrick; Dat is ook zeker een goede optie. Ik heb ze inderdaad zien liggen van Craft (25 euro ong) Ik denk dat ik die ook eens ga proberen… Thanks

de meeste handschoenen worden te klein gekocht waardoor
de isolatie eigenschappen niet meer goed werken
in oosterijkse sportwinkel handschoenen gepast maar toch
op advies verkoper een maat groter gekocht
mijn probleem met koude handen is hierdoor opgelost

Als je zelfs met dikke handschoenen nog last hebt van koude handen, zijn je armen dan wel goed beschermd tegen de kou? Bij onderkoeling sluit je lichaam eerst je vingers en tenen af. Zo krijgt menigeen koude tenen door een te dunne isolatie van de benen, als je zelfs met dikke handschoenen nog koude vingers hebt op een doorsnee skidag, dan ben ik nieuwsgierig naar de isolatie van je armen en/of je romp.

Nog wat tips tegen koude handen: in de winter je handen nooit met warm water wassen, zeker niet als je gevoelige handen hebt. Handen invetten met normale handcreme helpt ook een klein beetje in de koude bescherming. En handschoenen elke dag goed laten drogen.

Ik heb fleece handschoenen van level. Daar zit een zakje in met een winddichte want die je over je handschoen heen trekt. Dat werkt uitstekend voor in de lift bij koude wind.

Maar, ik heb zelden koude handen. Mijn vrouw heeft ook zeer snel last van witte vingers. Zelf bij een buitentemperatuur van 8°C. Zij heeft wanten, ofwel handschoenen met aparte zijden onderhandschoenen. Dat werkt voor haar.

Succes, Jabo

@Constant; Dat laatste heb ik opgelost door 2 paar handschoenen te kopen welke ik dus om de dag draag. Verder werkt voor mij de (eerdergenoemde) combi binnenhandschoen (van een soort fleece stof) met buitenhandschoen. Voordeel daarvan is ook dat de naden van de binnenhandschoen aan de andere kant zitten wat een hoop irritatie scheelt.
@Youri kijk in Nederland bij de betere buitensportzaak of ga in je wintersportgebied op pad. En als je zoals je aangeeft er echt veel last van hebt bespaar er dan ook niet op (echt goede handschoenen kunnen richting de €100 gaan (altans dat waren die van mij toendertijd ook ongeveer. Ook de tips met thermokleding voor je armen zullen ook helpen

@togi; Thanks voor de tips. Ik ga ook van die termo handschoenen, voor in je normalen handschoenen kopen. Craft schijnt ze te hebben dus ga ik die mooi proberen.

Heb ook zeker niet bezuinigd op mijn handschoenen. Laatst gekochte waren rond de 140 euro. Thanks!

Overigens is dit echt 1 van de weinige fora’s waar ik normaal en goed antwoord krijg op mijn vraag. Normaal wordt je al snel afgebrand etc.

Bedankt iedereen!

Graag gedaan (alleen al praten over de wintersport brengt mij in het sfeertje dus vandaar dat ik graag help ;-) ). Hopelijk werkt de combi met Craft handschoenen als binnenhandschoen (ik heb van hun thermokleding en dat is fantastisch dus als die handschoenen net zo goed zijn…).
Laat het als je het getest hebt even weten of het werkt (is voor andere misschien weer handig)

Inderdaad. Hun thermo kleding is super! Ik zal het laten weten. Mocht dat ook niet helpen, ga ik maar over op de wanten zoals vele ook voorstellen. Ja, heerlijk gevoel om er over te praten he? Ik ga 12 maart pas dus het is nog even wachten… Zucht

Ik gebruik nu ook de heatpackets van 1 euro en werken echt goed. Die 8 uur is geen grapje.
Handschoenen met craft thermohandschoen erin werkt niet goed genoeg samen voor mij. Die handwarmers werken al enigszins mee, maar niet genoeg.

Ik denk dat ik voor de ultieme oplossing ga; wanten met daarbij nog van die handwarmers.

Nu zag ik op internet een aantal wanten staan waarin een speciale aparte heatpocket zat. iemand ervaring hiermee?
http://www.skiwebshop.nl/eska-softstretch-skiwant-met-heatpo…

''Powder to the people''

Ook ik heb antwoord gekregen op een vraag. Thanks dus;)

Vraagje, ik heb ook snel last van koude handen; nu heb ik een setje wollen handschoenen gekocht (niet speciaal voor de wintersport maar gewoon in het algemeen). Heeft het zin om die als onderhandschoenen te gebruiken of maakt dat niet veel verschil?
Ik zag bij Decathlon namelijk officiele onderhandschoenen liggen, maar dat is van dat thermomateriaal. Werkt wol net zo goed of juist niet?

Waar kan ik die heaters kopen voor 1 euro?

Plaats een reactie