Welk Oostenrijks skigebied medio december?

Hoi,

Ik wil graag in december (vanaf de 13e) een week skiën en aangezien ik afgelopen twee keer naar Frankrijk ben geweest, wil ik nu graag naar Oostenrijk. Hoor hier veel positieve verhalen over dus wil dat graag eens meemaken!

Zelf ben ik beginner want dit is de 3e keer dat ik ga skiën. Wel kom ik (vast doordat ik wel elke keer les neem) zonder al te veel geklooi van de rode piste’s af. Een beetje durf en lef helpt daarbij vast ook…

Gezien de tijd (vroeg in 't seizoen) denk ik dat 't slim is om een hoog gebied te zoeken zodat je daar altijd “gegarandeerd” goede sneeuw hebt. De vraag is welke gebieden dan al open zijn qua liften e.d. en waar het dan al gezellig is, zo vlak voor de kerstvakantie.

Wat ik aan Frankrijk altijd fijn vond was de ski-in/ski-uit. Ik heb me laten vertellen dat dit in Oostenrijk minder is en dat je soms met een bus naar 't skigebied gaat ipv lopend vanaf je appartement.

Verder is 't groepje (3 tot 5 man) waarmee ik ga tussen de 30 en 40, dus we hoeven geen big partyplace te hebben. Wat leuke après-ski en lekker eten is uiteraard wel prima, maar da’s denk ik overal wel…

Wie heeft met deze simpele uitleg de geniaalste tip qua gebied (en misschien zelf appartement?). Als ik obvious informatie ben vergeten, just ask!

Kijk eens voor Ischgl of Solden. Beiden hoog genoeg en er zal al wel iets van apres ski zijn.

Ik zou NIET op voorhand boeken, in die periode kan je eerder waar met gemak een betaalbaar hotel vinden.
Gewoon enkele dagen op voorhand kijken welk gebied de beste condities heeft en dan daar een hotel (of B&B; appartementen vind je in Oostenrijk doorgaans minder dan in Frankrijk) zoeken.

Gebiedskeuze hangt af van het weer: is er al voldoende sneeuw gevallen, dan zijn Saalbach/Hinterglemm, Skiwelt of Kitzbühel/Kirchberg goede keuzes (wellicht ook nog andere), wanneer de winter een slechte start maakt dan kom je bij de Gletschers (Sölden, Hintertux, …) of Ischgl (80% boven 2000m en bovendien quasi volledig voorzien van kunstsneeuwinstallaties) uit.

Mijn persoonlijke voorkeur is overigens Ischgl: het mondernste liftnetwerk van de Alpen, sneeuwzeker, goeie après-ski en heel wat goede hotels op wandelafstand van de liften.

Niet twijfelen Ischgl is the best ! vanaf eind nov bij de opening is daar zeker 80% van de pistes open, hetzij met kunstsneeuw hetzij met ‘normale’ sneeuw, en de apres ski is nergens beter !

Inderdaad zoals Skiwi zegt niks boeken!
Ik heb dit de voorbije 4 jaren gedaan begin/ half december een kleine week gaan skiën, van alle trips van het seizoen behoren ze tot mijn beste! Er is nergens volk, je rijd naar waar er sneeuw ligt en als er overal goed sneeuw ligt is het helemaal party time :-)
Ik kan niet wachten tot komende december!

Wij zijn een paar keer eind november/begin december naar Sölden gegaan (omdat ik van te voren wilde boeken en dus een sneeuwzeker gebied koos). Is altijd prima bevallen.

Hangt ervan af wat je zoekt … in die periode ben ik geneigd eerder westelijk in oostenrijk te zoeken (Vorarlberg, Tirol,…). Toch wat hogere toppen en gebieden.

Je hebt de grote gebieden die iets van sneeuwzekerheid bieden: Ischl, SFL, Arlberg, …
Je hebt kleine hooggelegen gebieden die wél wat ski-in ski-out mogelijkheden bieden: Kühtai (niét Hochoetz), Obergurgl-Hochgurgl
En je hebt de gletschergebieden: Pitztal, Sölden, Hintertuxer,…

In de weken voor de kerstperiode kan je best wel heel mooie deals vinden. Voor mij hoort die periode tot één van de topperiodes: op hoogte al goede sneeuw, knisperig koud, korte dagen (écht wintergevoel), bijna geen volk.

Ik denk dat je je vooral zal moeten afvragen:

  • hoe lang kan ik wachten voordat’k beslis?
  • hoe groot moet het gebied zijn?
  • moet het één van de grote bekenden zijn of niet?

Niks boeken. Snap dat de verleiding groot is.

Zoals @Lars3 al ook opnoemde is Obergurgl een goeie optie. Ik was er de laatste week van het seizioen. Zie het verslag dat ik maakte.

May the ski force be with you !!

Gewoon even wachten. Midden december zegt hoogte niks, zolang er geen neerslag valt. Afgelopen winter op 19 december gaan skiën en gewacht met boeken tot een week van te voren. Bleek de beste sneeuw van heel Oostenrijk op dat moment te vinden in de omgeving van Kitzbühel (ondanks de geringe hoogte. Er was hier domweg veel meer neerslag gevallen dan in de hoger gelegen gebieden…)

Gewoon even wachten. Midden december zegt hoogte niks, zolang er geen neerslag valt. Afgelopen winter op 19 december gaan skiën en gewacht met boeken tot een week van te voren. Bleek de beste sneeuw van heel Oostenrijk op dat moment te vinden in de omgeving van Kitzbühel (ondanks de geringe hoogte. Er was hier domweg veel meer neerslag gevallen dan in de hoger gelegen gebieden…)

Gast132 op 12 aug. 2014 10:33

Inderdaad. Komt ook nog bij dat de lagere pistes (< 2000m) voornamelijk "grashellingen" zijn die sowieso veel minder sneeuw nodig hebben dan de met rotsen bezaaide hellingen in het hooggebergte. In het begin van het seizoen kan dat ook wel eens het verschil maken.

//

null

Deze foto is van 18-12-2013 naast ons huis op 900 m in een sneeuwzeker gebied, op de pistes was het prima :)
Hochkönig in het Salzburgerland.

Dienten Die Alte schule

En dit is vanmorgen op de Hochkönig.

null

Dienten Die Alte schule

Lastig lastig! Goeie tips allemaal, dank! Kortom, Ischgl heeft veel stemmen gekregen, en boek niets van tevoren. Vind 't wel spannend, maar geeft inderdaad een stuk meer vrijheid. Zo net voor de kerst zal het inderdaad nog wel lekker rustig zijn…

Hi,
ik ga al een aantal jaren midden dec een paar dagen skieen. Je kan dan inderdaad op het laatste moment boeken maar let bij het boeken goed op hoeveel liften er al lopen. Vaak staat op de site “skigebied open” maar doen slechts een zeer beperkt aantal liften het! Zo was er een keer vlak voor ik ging een dump in oostenrijk terwijl ik net geboekt had voor Italie. Ik balen, maar bij nader inzien bleek dat de oostenrijkers het voldoende vonden om maar zeer beperkt liften te laten draaien gezien het beperkt aantal gasten. Ischgl is altijd goed

Wachten tot kort voor vertrek, en dan kijken hoe de sneeuw is in -zeer sneeuwzeker- Lech
Lech heeft namelijk wel veel ski-in/ski-out en is ideaal voor licht-gevorderden.
Bovendien één van de mooist gelegen dorpen van Oostenrijk, en vroeg in december de beste prijzen.

Ischgl heeft nogal pittige dalafdalingen, die vooral vroeg in het seizoen bij matige sneeuw en drukte zeer uitdagend kunnen zijn. En Ischgl is een extreem feest-dorp. Het is voor mij al weer wat jaren geleden, maar hoor om mij heen ook klachten over teveel Duitse (mannelijke) advocaten en ander fout gebral.

Serfaus Fiss Ladis heeft in deze periode het voordeel dat een skipas maar € 24,- per dag kost of € 153,- voor een week, ook een mooi hooggelegen gebied!

  1. St-Anton (skiopening met RTL apres ski hits live op vriidag en zaterdag aan de Mooserwirt)
  2. Saalbach-Hinterglemm wegens de Rave On Snow als je van elektronische muziek houdt (dit ligt wel laag dus niet op voorhand boeken)
  3. Ischgl want dit stelt nooit teleur eigenlijk…

Hangt ervan af wat je zoekt … in die periode ben ik geneigd eerder westelijk in oostenrijk te zoeken (Vorarlberg, Tirol,…). Toch wat hogere toppen en gebieden.

Je hebt de grote gebieden die iets van sneeuwzekerheid bieden: Ischgl, SFL, Arlberg, …
Je hebt kleine hooggelegen gebieden die wél wat ski-in ski-out mogelijkheden bieden: Kühtai (niét Hochoetz), Obergurgl-Hochgurgl
En je hebt de gletschergebieden: Pitztal, Sölden, Hintertuxer,…

In de weken voor de kerstperiode kan je best wel heel mooie deals vinden. Voor mij hoort die periode tot één van de topperiodes: op hoogte al goede sneeuw, knisperig koud, korte dagen (écht wintergevoel), bijna geen volk.

Ik denk dat je je vooral zal moeten afvragen:

  • hoe lang kan ik wachten voordat’k beslis?
  • hoe groot moet het gebied zijn?
  • moet het één van de grote bekenden zijn of niet?
Lars3 op 12 aug 2014 09:06

Goede post lars! (geen sarcasme)
Ligt er inderdaad aan wat je zelf wil
Toch zou ik niet voor Ischgl/St Anton gaan aangezien dit wel ‘‘big partyplaces’’ zijn.
Houdt ook Arlberg west in gedachten, daar is veel minder aprés ski maar wel net zo sneeuwzeker als St Anton (Arlberg oost)

Gang is alles

Niet te vergeten…Obertauern, skigebied open vanaf half november…

Dan kun je Kühtai ook toevoegen.

❄️

Mja, wat mij betreft zijn zowel Kühtai als Obertauern weliswaar sneeuwzeker, maar te klein…

Mja, wat mij betreft zijn zowel Kühtai als Obertauern weliswaar sneeuwzeker, maar te klein…

Skiwi op 25 aug 2014 19:12

Maar voor de topicstarter misschien niet, aangezien hij niet over de grootte van het skigebied heeft gesproken.
Obertauern is overigens wel ski in ski out, want de meeste hotels staan aan de piste.
Tipje: hotel Kesselspitse, 20 mtr van de lift…

Ah, goeie!

Mijn ervaring tot nu toe is Valfrejus (~65km piste) en Alpe d’Huez (~230km) en ik ben wel geneigd te zeggen dat ik Valfrejus wat aan de kleine kant vond. Dat heb je na een week wel gezien :-)

Van de baas heb ik week 51 inmiddels vrij. Niets boeken vind ik erg lastig maar wel begrijpelijk. Gewoon een week van tevoren kijken. 't Zit in de week vóór de kerstvakantie dus dat moet gunstig zijn qua prijzen en drukte!

Niets boeken vind ik erg lastig maar wel begrijpelijk. Gewoon een week van tevoren kijken. 't Zit in de week vóór de kerstvakantie dus dat moet gunstig zijn qua prijzen en drukte!

't Is moeilijk, I know, maar toch loont het de moeite om te wachten!
Wij zijn zo een paar jaar geleden in Saalbach terecht gekomen in de eerste week dat het gebied open was.
GEWELDIG was dat: goed 4* hotel op wandelafstand van de piste helemaal (really!) voor ons alleen, haast niemand op de pistes, quasi alles open en super sneeuw.

I like the sound of that ,ik ga mn best doen! :-)

Je gaat zeker wat vinden in week 51, en je kan kijken waar er sneeuw ligt en de pistes goed zijn.
En als je niks vindt kom je maar naar Dienten want die week hebben wij nog vrij :)

Dienten Die Alte schule

Volg het topic al een tijdje. Net serfaus geboekt voor half december! Opening van het seizoen is een week eerder, dus maak me over de sneeuw geen zorgen! Appartement super goedkoop midden in het dorp. Voelt lekker,kan maar vast geboekt zijn! Op naar de sneeuw…

Roger, je niet kunnen inhouden? ondanks ik die week zo goed als zeker ook in SFL zit zoals de voorbije jaren boek ik niet op voorhand! Het is echt overal leeg, ze ontvangen je dus met open armen en lage prijzen boeken op voorhand is Niet nodig en kan alleen maar in je nadeel spelen.

Ik ga inderdaad ook een slag om de arm houden. Shortski’tje dan zou leuk zijn, een hele week krijg ik niet geregeld. Maar echt pas last-minute boeken!

@ Bruno, de winter is al begonnen, dus dit jaar weer bakken met sneeuw. Zie je in december…

Plaats een reactie