Betrouwbaarheid Ski-app's

Beste wintersporters,

twee weken terug ben ik met vrienden in Alp dHuez geweest, en voor het eerst gebruik gemaakt van een ski/sport-app op mn telefoon.

Hartstikke leuk om terug te zien hoe hard je gaat, en de hoogte verschillen die je aflegt etc, etc.

Na een middag Sports-tracker aan te hebben gehad. En ik hem aan het uitlezen was stond ik toch wel even verbaast te kijken… max speed: 96.8km/u!!!

Ik ben wel een redelijk ervaren boarder, en er was ook wel een stuk waar ik even flink veel snelheid heb moeten maken (om steppen te voorkomen), maar 96.8… ik heb m’n twijfels er bij.

Ik heb de volgende dag met een andere app op een andere telefoon nog eens een andere afdaling gemeten en daar kwamen wel exact dezelfde snelheden, afstanden en hoogtes uit (wel minder hard).

Zeker nu ik de ‘work-out’ geupload heb kan ik ook op de kaart zien waar ik allemaal geweest ben. En dan zie ik bv ook dat ik op de top op een aantal plekken ben geweest waar helemaal geen piste is…
Gebruiken jullie deze apps ook en wat zijn jullie ervaringen hier mee.

Zie hier de ‘work-out’ http://www.sports-tracker.com/#/workout/hbruijsten/b9troiiau…

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Op mijn Iphone heb ik ski track geinstallerd. Hiermee kan je de route, snelheden, afdalingen, gemiddelde waarde, per afdaling zien. Eigenlijk alles wat je wilt weten kan je erin terug lezen. Zelfs had ik na 6,5 uur skien nog 40% accu over.

En kwam het de kaart een beetje overeen met wat je daadwerkelijk geskied had?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Hoi,

Ik was vorig week ook in Alpe d’ huez. Ik had ook sporttrackerlive opstaan en heb snelheden gemeten tot 139 km/h. Wat me ook zeer onwaarschijnlijk leek. Volgens mij zijn de gps signalen niet nauwkeurig genoeg. Ik hecht er niet teveel geloofwaardigheid aan, als je weet dat dit even snel is dan downhill snelheden op latten van 2m20 in de world cup.
Ik ben voorlopig nog op zoek naar een betere meter.
Moest je iets gevonden hebben laat iets weten!

volgens mij heeft Conrad een gps-tracker in de aanbieding.

@Pascal, hebben die dingen een beter gps ontvangst dan?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@tum
Mag aannemen dat er een betere GPS unit in zit dan in de telefoon:) Althans ik hoop het wel. Anders even googlen naar een review.

Het soort meetonnauwkeurigheden dat de foutieve max snelheid geeft, heb je bij elke gps, vooral als je net uit een liftcabine komt.

Ik ben ook aan het kijken naar een manier op de kilometers die je geskied hebt bij te houden. Ik vroeg me alleen hoe jullie sportstracker/runkeeper en tal van dat soort apps gebruiken?
Deze apps maken toch gebruik van internet? Ikzelf beschik niet over een abonnement waar Europees Internet is inbegrepen.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een programma dat ik offline kan gebruiken. Net zoals vele navigatieprogramma’s die je kan installeren op je telefoon (waarvoor dan wel vaak 2 gb aan vrije ruimte wordt gevraagd).

''Powder to the people''

@tum Mag aannemen dat er een betere GPS unit in zit dan in de telefoon:) Althans ik hoop het wel. Anders even googlen naar een review.

Pascal op 18 feb. 2011 11:49

Klopt telefoons hebben een A-GPS een goedkopere en minder nauwkeurige GPS die bijvoorbeeld in GPS-trackers zit.

Qua plaatsbepaling is het vaak goed te gebruiken vooral in de auto. maar snelheid meten e.d. is gewoonweg minder nauwkeurig

Het is al een paar keer aan bod gekomen, maar je hebt geen internetverbinding nodig voor het gebruik van GPS op je telefoon.

Als je je dataverbinding uitschakelt zal de GPS nog steeds functioneel blijven, maar wanneer je net een verre verplaatsing hebt gedaan (zoals de trip van thuis tot aan het skigebied) kan het zijn dat het heel lang duurt eer je een plaatsbepaling krijgt. Dat komt omdat je GPS naast de signalen van de satellieten ook nog een tabel met gegevens nodig heeft om werkelijk je locatie te kunnen bepalen.

A-GPS zorgt ervoor dat je deze tabel met gegevens kan binnenhalen over je dataverbinding, wat veel sneller gaat dan via de GPS zelf.

Bij het toekomen even je GPS inschakelen, wachten tot je een nauwkeurig signaal krijgt (schakel indien het te lang duurt even een dataverbinding in) en vanaf dan zou je GPS vlot en nauwkeurig moeten werken zonder internet.

Natuurlijk heb je bij sommige apps wel nog internettoegang nodig voor bijvoorbeeld weersvoorspellingen etc, maar voor je plaatsbepaling (en dus snelheid) niet.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Klopt telefoons hebben een A-GPS een goedkopere en minder nauwkeurige GPS die bijvoorbeeld in GPS-trackers zit.

Qua plaatsbepaling is het vaak goed te gebruiken vooral in de auto. maar snelheid meten e.d. is gewoonweg minder nauwkeurig

tom op 11 nov. 2011 11:57

A-GPS heeft helemaal niets te maken met nauwkeurigheid, het is gewoon een technologie waarbij de GPS wordt bijgestaan door een dataverbinding.

Er zal natuurlijk verschil zitten in nauwkeurigheid tussen verschillende toestellen.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik gebruik nu Ski-Tracks, als ik bv. Op de brommer, auto of fiets aanzet komt er ongeveer de zelfde snelheid (hooguit 1 km/h meer of minder) uit dan wat op een digitale teller vermeld wordt, vrij betrouwbaar dus!

Garmin heeft uitstekende gps apparaten!
Ik heb al jaren de 60csx en die gaat altijd mee met skien, fietsen, wandelen en schaatsen.

Check hier maar eens wat ik allemaal gelogd heb met de gps

http://g.co/maps/fdu6d

Natuurlijk heb je bij sommige apps wel nog internettoegang nodig voor bijvoorbeeld weersvoorspellingen etc, maar voor je plaatsbepaling (en dus snelheid) niet.

Lieven op 11 nov. 2011 13:45

Lieven, bedankt voor de uitleg van de werking van GPS. Maar dat is niet wat ik bedoelde, ik weet hoe GPS werkt.

Mijn vraag gaat echter over welke apps gebruikt kunnen worden die geen gebruik maken van internet. Veel apps in de androidmarket of in iTunes maken dan wel gebruik van GPS waarvoor geen data verbinding nodig is, echter projecteren zij de locatie op een kaart die gedownload of gestreamd moet worden via internet. Google maps werkt bijvoorbeeld op deze wijze, en is dus ook niet te gebruiken in het buitenland. Ik heb echter ook navigon op mijn telefoon staan, dat een compleet offline navaigatiesysteem is waarvoor kaarten gedownload kunnen worden die opgeslagen kunnen worden op de harde schijf van de telefoon.
Nu ben ik dus op zoek naar een app die op dezelfde wijze werkt en waar dan bijvoorbeeld skikaarten voor gedownload kunnen worden. Ik ben niet in het bezit van een garmin module en is ook niet wat ik zoek. Ik zoek puur een applicatie/programma voor op de telefoon (android), die zoiets kan.

Nu ben ik dus op zoek naar een app die op dezelfde wijze werkt en waar dan bijvoorbeeld skikaarten voor gedownload kunnen worden. Ik ben niet in het bezit van een garmin module en is ook niet wat ik zoek. Ik zoek puur een applicatie/programma voor op de telefoon (android), die zoiets kan.

op 11 nov. 2011 17:02

Ah, jammer dat je geen iPhone hebt, anders zou ik je mijn eigen app (SkiMaps) aanraden, die doet exact wat je vraagt.

Ook het tracken van je afgelegde kilometers en snelheden zit er in. Om de betrouwbaarheid te verbeteren heb ik een aantal truuks voorzien, zoals wat algoritmes uit de statistiek waarmee de invloed van eventuele onbetrouwbare gegevens wordt beperkt.

De resultaten van de iPhone 4 en 3GS zijn bijzonder goed, die van de iPhone 3G heel wat minder, dus er zit weldegelijk verschil in de GPS-modules van verschillende telefoons. Ik ben alvast benieuwd naar mijn eerste trip met m’n nieuwe 4S :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Oja, mijn maximumsnelheid vorig jaar was 76km/u, 5de week snowboarden. Dit op stukje zwarte piste dat in Tignes Le Lac uitmondt, op een lang stuk plat. Ik heb daar veel mensen nog veeel sneller zien afgaan, zeker skiërs, dus het zou me niet verbazen mocht die 96km/u van Tum correct zijn.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Zie hier de ‘work-out’ http://www.sports-tracker.com/#/workout/hbruijsten/b9troiiau…

tum op 17 feb. 2011 10:27

Oei, ik zie nu pas deze link. Dat zien er inderdaad geen betrouwbare resultaten uit. Je hoogte klopt niet (vergelijk met de "terrain" map) en er zijn heel wat "uitschieters" die eruit gefilterd hadden moeten zijn…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Runtastic Wintersports PRO (normaal €4,99) voor iPhone tijdelijk gratis!

iTunes link http://itunes.apple.com/app/runtastic-wintersports-pro/id405…

Deze app legt je afgelegde route vast via GPS en is geschikt voor skiërs, snowboarders, langlaufers en allerlei andere wintersporten. Zelfs als je op je sneeuwscooter of sneeuwschoenen erop uit of aan het trainen bent voor de biathlon trekt heb je iets aan deze app. Je kunt bijvoorbeeld samen met vrienden kijken wie het snelst een helling af gaat. Je kunt zelfs zien wanneer de zonsondergang is, zodat je tijdig weer terug bent in je skihut. Heb je een compatibele hartslagmeter, dan kan Runtastic je hartslag ook meteen meten.

Wintersports PRO is gericht op alle wintersporten en bevat een automatische GPS-tracker die tijd, afstand, verbrande calorieën, snelheid, hoogteverschil en dergelijke vastlegt. Je kunt ook een dagboek maken van je oefeningen, je huidige positie en afgelegde route op een kaart bekijken of tijdens het snowboarden luisteren naar je favoriete muziek. Een trainingsdagboek laat zien wat je de afgelopen dagen hebt gedaan en de competitiemodus is handig als je je vrienden wilt uitdagen. Je kunt daarbij ook gesproken feedback krijgen, om tijdens de afdaling al te horen wie er op kop ligt. De interface van de app is in het Nederlands, maar de gesproken feedback is alleen beschikbaar in het Engels en Duits.

(brontekst, iphoneclub.nl)

Ik gebruik ook SkiTracks. En die is echt betroubaar. Maakt ook onderscheid tussen de piste en de liften. Ik denk dat het vooral ligt aan de opbouw van de apps.

Trouwens hebben ze in Kaltenbach een Speedtrap. En daar heb ik op de skies wel een 96 km/h gehaald.

96km/u op een board is wel heel hard, maar niet onmogelijk. Ik heb ruim 98km/u staan op ski’s. Met zowel tracker als geavanceerd GPS-sporthorloge. Kwam vrijwel dezelfde gegevens af.

Calorieverbruik werkt natuurlijk alleen als je het combineert met een hartslagmeter en persoonlijke gegevens als gewicht. Anders is het slechts een schatting.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Mijn ervaring met Ski Tracks leert dat het perfect werkt als het GPS signaal perfect is gedurende de afgelegde route. En daar zit em de kneep. Vorige week heb ik gemeten tijdens het fietsen (met fietsteller). En daarbij heb ik geconstateerd dat als het GPS signaal even wegvalt, de snelheid die Ski Tracks weergeeft onbetrouwbaar wordt. Dan heb je al snel een maximum snelheid die (veel) te hoog ligt. Ik kan best doortrappen, maar 65km/u heb ik tijdens die rit echt niet gehaald…

De vraag is, hoe erg is dat… 96.8 km/u staat wel heel cool.
;)

Ik ben net terug van een weekje skien. Ook de ski app aan gehad op mijn iphone. Max snelheid geregistreerd was 105,4 op een helling waar ik me vanaf heb laten ‘vallen’. Op de terugweg de skiapp vergeleken met de snelheid die de tomtom aangeeft. Dat kwam keurig overeen. Daarmee is de betrouwbaarheid wat mij betreft dik voor elkaar. Let wel: de ski app geeft de Maximum snelheid weer. Dat hoeft maar heel even zo te zijn. Je gemiddelde kan veel lager liggen, zodat je beleving van snelheid veel lager ligt.

In de skitracks applicatie kun je ook de GPS afwijking vinden, meestal een meter of 10 tot 20. In de snelheidgrafiek kun je zien hoelang je een snelheid hebt geskied. Vaak heb je de maximale snelheid maar heel erg kort geskied. Grote kans dat er dus een behoorlijke meetfout in zit.

Heb zelf afgelopen dagen met zowel Garmin GPS als met Skitracks app op Iphone geskied. Garmin was minder extreem bij mij max 85km per uur in plaats van 102km per uur en had over het algemeen contact met meer satelieten en daarme zal de meetfout denk ik kleiner zijn. Maar ergens twee seconden harder dan 100 skieen is zeker niet onmogelijk, ook niet voor een gemiddelde skieer bij goede omstandigheden. Dat vergelijken met wedstrijkskieers die met die snelheden hele afdalingen doen onder alle omstandigheden klopt volgens mij niet.

Totalen aan eind van de dag tussen Iphone en Garmin kwamen wel weer overeen en op kaartje lopen lijntjes ongeveer gelijk.

Naar mijn mening is skitracks een leuke applicatie en moet je de max snelheid met een klein korreltje zout nemen. Betrouwbaar genoeg om in de apres ski over op te scheppen. Genoeg op af te dingen om je moeder gerust te stellen.

Ik heb de alpine replay app voor android. Ik heb deze afgelopen zondag bij de meeting in Sauerland ook gebruikt. Ondanks dat het geen hele lange afdalingen waren hebben we best wel even wat snelheid gemaakt. Mijn max snelheid was 58km/h. In mijn trip in Megeve een paar weken geleden was dat 82km/h en ik kon ook niet veel harder i.v.m. weerstand door de lucht. Wat snelheid betreft geloof ik deze app dus meer dan andere apps waar ik reviews van lees. zie hier de resultaten van afgelopen zondag in Sauerland.

Check my @alpinereplay snow stats: 23 runs, 58.5 kph max speed, 1.4k vertical m, 1.8 sec airtime , 1583 kkal http://www.alpinereplay.com/stats/u?uId=5347&vId=46425…

Iemand een leuke App voor de Blackberry…
Heb zojuist een tijdje gezocht, maar kom niet echt iets tegen wat in de buurt komt met wat hierboven besproken wordt :(

Grappig, al die ‘bewezen’ snelheden. Wellicht aardig om je te realiseren dat de profs in het wedstrijd circuit op de GS en afdaling ruim boven de 100 uitkomen. Ik zie dat de gemiddelde skier/boarder echt niet halen. Wie heeft er wedstrijdmateriaal onder de voetjes, of staat op een wedstrijd helling?
Heb zelf ook 2 weken Skitracks gebruikt en een gemiddelde topsnelheid per dag van rond de 65-70 km kwam hier uit. Piek snelheid van 85 km. op een dag en ik weet exact waar en hoelaat ik dat haalde. Deze snelheid van 85 km is echt geen maatstaf als gemiddelde. In sommige wintersportplaatsen hebben ze een ‘tijdmetingspiste’ (o.a. in Fiss) daar zie je met moeite skiers boven de 60 km uitkomen.
Anyway … have fun on the slopes!!!

Ik heb er dit weekend 2 gebruikt, Ski-tracks en MapToSnow, bij beiden kwam er regelmatig pieksnelheden boven de 100km/h op zwarte pistes, af en toe ook nog op een rode mits het niet druk was. De condities waren top, daar lag het niet aan.

Een aantal snelheden in Saalbach Hinterglemm waren:

  • 108,2 km/h op de zwarte Zwölfernord-abfahrt
  • 101,8 km/h op de rode Westgipfel-abfahrt
  • 102,9 km/h op de rode Zwölfer-abfahrt, maar dan de piek op de zwarte Weltcup-strecke
  • 97.3 km/h Hochalm-abfahrt het eerste stuk zwart daarna overgang naar rood

En zo zijn er nog wel een tal van pieksnelheden van 100 km/h en hoger…

Beiden GPS-snelheidtracks gaven ongeveer hetzelfde aan en ik heb bij elke gondel voordat ik de meting start de coordinaten via de WiFi geupdated…

Kijk,

Sommige van hier hebben vast wel eens een brommer gehad, je weet als je boven de 50 komt dat je ogen kunnen tranen, als je snelheden van 90 of meer haald, waait je zonnenbril af of plakt deze tegen je oogleden, ga je harder, dan gaan je skis een andere weg zoeken en moet je dus stoppen harder dan 110 is bijna niet mogeleijk!

hahhah nerds je haalt met gemak 130-140kph op skies Grow some balls

Wellicht interessant voor alle wijsneuzen/ betweters en moraalridders op dit forum om te realiseren dat een prof GS skiër die langs allerlei vlaggen moet skiën en scherpe bochten moet maken op een extreem moeilijke piste niet te vergelijken is met een amateur die een straight line maakt van een steile helling met daarna een lekker lang vlak stuk (bijvoorbeeld op de gletscher in solden).

Het is dus in dergelijke situaties zeker wel mogelijk om snelheden van 100 km/u + als pieksnelheid te halen.

Ook vergelijkt de gemiddelde moraalridder/ wijsneus die een ander niet geloofd op dit forum een gemeten pieksnelheid door een app of enige andere meetapparatuur gemeten van misschien enkele of maar één seconde met een redelijk constante snelheid van een prof skiër, die tijdens deze snelheid ook nog allerlei hindernissen zo goed mogelijk moet passeren.

Waarom zou een prof skiër deze snelheid wel kunnen halen en ondertussen op een extreem moeilijke met water geïnjecteerde ijzige piste allerlei scherpe moeilijke bochten maken, en een goede amateur met redelijk ervaring dit niet kunnen halen door zichzelf van een zwarte piste met daarna een lekker lang vlak stuk in één rechte lijn naar beneden te laten glijden!

Overigens heeft op deze manier snelheid maken op zichzelf nog niet zoveel met goed kunnen skiën te maken maar meer met lef hebben. Mensen denken vaak dat wat zijzelf niet kunnen of durven dat een ander dit ook niet kan.

Mijn gemeten pieksnelheid is 116 km/u op de gletcher in solden, en inderdaad je voelt dat je afgeremd word door de wind, je krijgt traanogen ondanks je goed afgesloten goggle, je gezicht "klappert" van de wind! Regelmatig meet ik op dergelijke stukken (zware piste met lange uitloop) snelheden van 100 km/u + hier zal absoluut een afwijking naar boven in zitten, maar om nu direct te beweren dat het onmogelijk is dat voor amateur skiërs snelheden van 100 km/u + halen een utopie is gaat me te ver!

Ik kijk nu een aantal maanden op dit forum, ik vind de informatieverstrekking van de website zeer goed, de weblog zeer leuk. Het forum is ook regelmatig zeer leuk, echter het moraalridder gehalte vind ik wel heel erg hoog als ook het betwetergehalte!

Plaats een reactie