Goede ski's na knieblessure

Hallo allen,

Mijn vrouw heeft een operatie ondergaan aan haar meniscus. Ook is er wat loszittend kraakbeen weggehaald. Al met al hou je er een wat slappere knie aan over. Nu zit ze ook tegen vervanging van haar ski’s aan te kijken dus ik dacht: Welke ski is geschikt? Moet ze wat kortere ski’s nemen, zelf dacht ik ook aan twintips aangezien ze geen snelheidsduivel is. Iemand ervaringen / tips?

Snowboarden! :D

Ik, als mede kniepatiënt met de ongeveer de zelfde operatie, krijg bij de gedachte aan skiën, en de kans dat een van mijn voeten een andere kant op wil dan mijn knie al zweet op m’n voorhoofd. Ik kan daarom ook heel moeilijk inschatten of het voor en skiër juist prettiger zal zijn een wat lossere ski (korter, rocker, twintip) of juist een hele “scherpe” ski te nemen. Het zal allemaal afhangen van de techniek, pistetoestand en persoonlijke voorkeur.

Mijn onderbuik zou zeggen te gaan voor een wat meer freestyle georiënteerde ski. De ski zal wat losser over de sneeuw gaan, maar de kans dat deze hard afstraft zal kleiner zijn.

Los van de skikeuze, zou ik me vooral concentreren op het versterken van de bovenbeenspieren en alle spieren rond de knie die deze sterker maken en meer ondersteunen. (Met goede begeleiding door een fysiotherapeut is het zelfs mogelijk de werking van bijv. kniebanden over te laten nemen door spieren als deze volledig zijn afgescheurd.)

Laat je het eerste jaar wél goed professioneel informeren en/of begeleiden en gebruik bijvoorbeeld een brace om permanente schade te voorkomen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Inderdaad is die begeleiding vanuit de Fysiotherapeut er al (geweest). Zaken als een brace worden momenteel bekeken. Mijn vrouw wil gewoon comfortabel skiën zonder al te gekke dingen, nogmaals: Geen snelheidsduivel, geen super-scherpe skiër.

K2 ski’s staan bekend om de goede demping, vergevingsgezindheid en ‘smooth’ gevoel. Ik moet zeggen, van alle all-mountain ski’s die ik vorig jaar heb geskied waren die van K2 (de AMP Rictor 90 XTI o.a.) de meest soepele die ik onder heb gehad. En ze leveren niet in op stabiliteit of grip.

Ze hebben veel verschillende modellen. Dus iets meer info over de skistijl, soort terrein en technische skivaardigheden van je vrouw zijn dan wel handig voor meer concrete suggesties.

Skistijl / technische vaardigheden: behoudend, consequent korte bochten draaiend, nauwelijks op de kanten / carven al helemaal niet. Houding: netjes, ontspannen rechtop. Zoals je al kan vermoeden is zij een echte piste-skiër. Geen gekkigheden. Favoriete piste: rood en breed.

Ik heb een lijstje: De Elan Delight QT, Salomon Origins Bamboo of de AMP 76 van K2. Waar ik met ongeloof naar heb zitten kijken is de Elan. Zo’n lichte ski, is dat wel stabiel op iets hogere snelheid? Pak je daarmee ook een paar hobbeltjes of op het einde van de dag een kapot geskiede piste?

Ik zou vooral naar de fysiotherapeut/kinesist gaan. Hij/zij zal oefeningen geven die de spieren versterken en stabiliteit in de knie terug verbeteren, zodat ze met eender welke skies kan skien.

@ Ign09: Daar gaat het hier niet om. Ik wil graag een goede nieuwe ski voor haar kopen die haar ook het zelfvertrouwen geeft dat ze haar lievelingssport kan blijven beoefenen op het niveau waarop ze gebleven was vorig jaar. Dus ik ben uit op een aankoopadvies, niet op een doorverwijzing naar de fysiotherapeut. Daar is ze al voor oefeningen en advies geweest. Bovendien maakt het wel degelijk uit welke ski’s je neemt conform je conditie.

Ik zou evt naar een goede speciaalzaak gaan , zij gaan je zeker goede raad kunnen geven!

Ik kan daarvoor zeker Norbert Maier in Rotterdam aanraden.

@Binnenwerk

Hoe lang is de operatie geleden? Is het de bedoeling dat dat het een “overbruggingsskisetje” wordt, of is de knie “zo goed als 'ie kan zijn” en zoek je gewoon een wat “makkelijker” setje?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb zelf ook zeer slechte knieën. Een gewone ski zijn te “zwaar” voor mij. En snowboarden ligt mij helaas niet (wel geprobeerd).

Zelf ski ik nu al een aantal jaar op de Atomic ETL 123. Een ski met een lengte van 123cm, dus met een groot draaigemak. Ik heb nog een tijdje mijn “oude” ski’s bewaard (kon geen afscheid van ze nemen, maar ik koos toch steeds voor de Atomic ETL. 123. Omdat ik merkte dat ik dan veel minder last had van mijn knieën.

Ik ben geen racemonster, maar ik hou van rustig skiën en kan met deze ski’s alle pistes af zonder mijn knieën teveel te belasten.

Wellicht zijn deze ski’s wat voor haar.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ik kan daarvoor zeker Norbert Maier in Rotterdam aanraden.

GiGi op 27 sep 2014 22:47

Als je iets zoekt in de trant van twintips zou ik zeker niet naar Norbert Maier gaan. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind hem een enorme eigenwijze dr*l die niet open staat voor inzichten van anderen.

When life gets too complicated.... SKI

Ik vindt dat na twee paar ski’s en een paar skischoenen bij hem gekocht te hebben best meevallen. En het hoeven niet per se twintips te worden natuurlijk. Een goede pisteski met wat tail-rocker, een gelijkmatige flex en een niet al te agressieve achterkant haalt ook de kick eruit aan het einde van de bocht.

Ik denk dat je dan met een goed geconstrueerde dames-pisteski heel goed uitkomt. En die heeft hij zeker. En als hij echt goede (vind ik) adviezen kan geven aan wat oudrere schoonvaders die fysiek niet meer zijn wat ze 30 jaar geleden waren, dan denk ik dat hij ook iemand kan adviseren die op de knieën moet letten.

hoi, ik heb 2 slechte knieën, allebei door het voetballen lang geleden. Ik ski K2 Rictor 82xti en dat gaat erg goed. Ik nam ze in 177 cm terwijl ik 183 cm ben. Goeie schoenen zijn zeker zo belangrijk! Veel succes!

Atomic ETL zou ik niet doen. ETL staat voor Easy to Learn en dat zijn latjes voor echte beginners of mensen die heel langzaam skieen. Ze zijn bij enige snelheid vrij zoenerig en klapperen als de hel.

Neem een iets bredere ski zeg 80 tot 85 mm en met een iets grotere radius. Korte agressieve bochten vragen veel van je knie. Mooie gesmeerde (geslipte) bochten zijn minder belastend als je dat al beheerst. Het is moeilijker om te leren maar de krachten die bij strak geharde bochten vrijkomen zijn groter. Ik zou niet de grootste lengte nemen maar zeg 10 cm onder eigen lengte en vooral op cruisen en niet op sportiviteit gerichte latten. Die laatste categorie vraagt zowieso vaak een gesneden bocht. Kijk bij reviews of de ski zich ook goed geslipt laat sturen en dan heb je een aardige categorie samengesteld.
Mbt K2 kan ik beamen wat eerder is gemeld. Het zijn ook nog eens duurzame ski’s omdat ruimschoots gebruik wordt gemaakt van hout als kern dit in tegenstelling tot de foam kern van de ETL.

Inderdaad mee eens wat SPAM zegt. Neem een ski die wat breder is en met een radius van zo’n 17-18 meter (als een GS ski) Lekker geslipte bochten skiën. Neem absoluut geen ski uit het “topsegment” deze zijn te hard en vragen juist heel veel input en daar zit juist de beperking. De breedte van 80-85 levert zeker z’n voordeel op aan het einde van de middag wanneer er slush komt te liggen en het sturen alleen maar zwaarder wordt. Gewoon een gemiddeld skietje kopen; qua merk maakt het allemaal niet zoveel uit in dit segment.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@ Iedereen die adviseert om langs de fysiotherapeut of de speciaalzaak te gaan: Bedankt, dat ligt voor de hand. Daar was het me ook niet om te doen in dit draadje, ik wil graag jullie ervaringen met materiaal, zodat ik een fijn setje kan kopen voor haar. @Sneeuwbaard Het wordt geen tussensetje, we kopen niet elke 1-2 jaar een nieuwe set.

Zoals voor de hand ligt zal ik niet snel een stugge racer uit het topsegment voor haar kopen. Ik denk aan een cruiser die wat breder is onder de voet en die lekker een geslipte bocht door draait. Ik heb zelf ook goede ervaringen met K2, maar er moet vaak wat snelheid zijn om ze lekker te kunnen skiën? Het gaat me dus om wendbaarheid en comfort, niet om lekker hard op de kanten een piste af te knallen.

Ik heb een zelfde operatie gehad. Mijn linkerknie is instabiel. Ik ski sinds de operatie al weer twee seizoenen (4 weken per seizoen) op K2 Kungfujas. Makkelijk wendbare ski’s. Doen het goed in de poeder. Zijn geen vermoeiende ski’s. Eerste jaar wel avonds na het skiën last van vocht in de knie, maar tweede jaar niet meer.
Ga voor een goed advies naar Van den Berg in Hoorn, vraag naar Didier Vet.

Guido

De nieuwe dameslijn van HEAD? De Joy serie in verschillende breedtes is super licht door gebruik van o.a graphene. Hightec materiaal en de Joy serie komt goed uit de verschillende tests op gebied van comfort, stabiliteit en draaigemak. Ook ELAN schijnt nieuwe dameslijn te hebben van lichte ski’s. Kortom … er zijn zeker opties bij de verschillende merken.

Nog andere tips voor een goedgebouwde ski: Fischer Motive 80, Fischer Koa 80, Fischer Progressor 800. Houten kern, sidelwall: mooie buiglijn, goede grip, niet te stijf, niet te kleine radius, ook goed geslipt te skiën, op alle snelheden stabiel (tenzij je wil racen, maar dat gaat ze toch niet doen), vergevingsgezind ook.

De Koa is de specifieke damesversie van de Motive-serie (unisex). Dat zijn de all-mountain lijnen van Fischer. De Progressor-serie is meer pistegericht, met ook iets minder rocker (maar nog steeds vergevingsgezind, met mooie buiglijn en goede demping).

Ik ga ze eens bekijken @GiGi en @MrSKi, bedankt voor de suggesties. Zoals ik al eerder schreef lijkt de ELAN Delight QT me bijna te mooi om waar te zijn, zo’n lichte ski lijkt me onrustig op snelheid. Iemand ervaringen?

6 jaar geleden heb ik mijn rechter knie gebroken en 2 jaar geleden de kniebanden verrekt van de linkerknie. Ik ski op de fischer progressor 800(dames) en ik moet zeggen; ze skiën erg vloeiend en licht. Carven kan, slippen kan en door slush en hoopjes sneeuw gaat ook allemaal gemakkelijk. Grote en kleine bochten afwisselen gaat ook heel vloeiend. Zelf heb ik ze op lichaamslengte waardoor je ze op hogere snelheden ook goed kan skiën en ze niet gaan klapperen. Wanneer je niet zo snel wilt, kun je ze wel iets korter nemen.

@ spam, je bent mijn skilatjes aan het beledigen :)

Ik kan me voorstellen dat ze niet zijn wat de topicstarter zoekt. Maar ze zijn behoorlijk stabiel, en klapperen absoluut niet op hogere snelheid (ok geen race snelheid), maar ik ski behoorlijk door. Maar ze zijn echt niet alleen geschikt om langzaam te skiën hoor, je kunt er een behoorlijke snelheid mee halen, zonder dat ze onrustig worden (echt waar :) ). Ze zijn ook behoorlijk zwaar qua gewicht. Dus dat klapperen wat jij schrijft herken ik niet.

Ze zijn inderdaad als beginners model model ontstaan. Maar worden heel veel gebruikt door mensen met blessures, ivm de korte draaicirkel. Het kost je dus minder kracht om te draaien. Ook zie ik ze veel als “speeltje” in het parc of om te carven.

Uiteraard hoop ik dan “binnenwerk” de passende ski’s voor zijn vrouw kan vinden, zodat zij weer kan skieën. Er al een hoop opties genoemd, waar wellicht wel de juiste tussen kunnen zitten. Heel veel succes met het vinden van fijne ski’s.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Het gekke is dat iets me tegenhoud om van die korte ski’s te kopen. Alsof dat geen volwaardige ski’s zijn.

Ha ha kan ik me voorstellen. Dat had ik in het begin ook. En soms nu nog bij de lift. Iedereen lange latten en ik op die korte latjes. Toch een beetje raar.

Maar als ik goed om me heen kijk, zie ik er toch veel mensen op skieën. Zelf grote mannen (ik ben zelf maar 1.60m).

Ik ben er heel blij mee, en ze skieën echt als volwaardige ski’s hoor :)

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Norbert Maier is zelfverklaard keizer van de Nederlandse Alpen en daardoor een complete mafkees die niet open staat voor andere ideeën.

@ Caspar, waarom ben je zo negatief over Norbert Mayer? Ik geloof dat je dat in een ander topic ook geschreven hebt. Iemand voor een mafkees uitmaken is nl niet niks. Kun je vertellen waarom je dat vindt?

En wie weet waarom er zo’n vreemd balkje onder mijn vorige bericht staat (nog nooit gezien)?

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

En wie weet waarom er zo’n vreemd balkje onder mijn vorige bericht staat (nog nooit gezien)?

Maartje op 29 sep 2014 16:12

Welk balkje bedoel je? Ik zie alleen jouw eigen handtekening en onder je avatar het balkje met de groene bollen.

Hierboven wordt de progressor 800 genoemd. Ik heb hier 3 jaar op geskied, maar persoonlijk vond ik dit geen vergevingsgezinde ski. Echt een harde pisteknaller. Ik zou voor een breder setje gaan waarbij oneffenheden net wat lekkerder verwerkt worden.

''Powder to the people''

@ gigi Hmmm ik zie het balkje dus wel. Vreemd. Ik zal eens aanmelden en afmelden. Wellicht is het dan weg.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Plaats een reactie