Goede ski's na knieblessure

Het is allemaal relatief, uiteraard. De 800 vind ik voor een echte pisteski vrij vergevingsgezind, maar ik denk dat die in vergelijking met bijvoorbeeld de Koa 80 wat stijf zou kunnen aanvoelen.

Hoewel ik normaal gesproken ook ben voor een wat bredere ski - ook voor op de piste, die immers zelden echt mooi strak is/blijft - maar is een bredere lat niet ook zwaarder voor de knieën?

Bredere lat zou beter moeten “drijven” op een beetje papsneeuw aan het einde vd dag. Dus die theorie onderschrijf ik wel. Ook speelt het gewicht vd skiër een rol denk ik.

M’n vrouw skiet op 800’s na een gescheurde kruisband + operatie … geen probleem. Het is voor haar een relatief vergevingsgezinde ski waar ze de hele dag plezier aan kan halen. Haar voorkeur gaat wel naar het carven, en niet zozeer het driften van bochten.

Ik vind het trouwens niet zo vanzelfsprekend om voor mensen met een mindere knie een bredere late aan te raden. Het mag dan misschien wat beter drijven maar bredere latten geven toch net (wat) méér torsie op een kniegewricht?

Over “drijven” en absorberen, etc. … bedoel je bij voorjaarsomstandigheden (pap) of op het einde van de dag (hopen)?

Als het puur op “pap” aankomt, tja, dan gaat iets breder je bij een gelijke techniek mogelijk wat beter helpen. Dat gezegd zijnde, je kan met een smallere lat en goede techniek ook aardig ver komen. Ik ben eerder iemand die zou zeggen “ga eerst verder techniek lessen volgen met de specifieke vraag te verbeteren in omstandigheden A en B en C, in plaats van op de techniek/opbouw vd ski te vertrouwen”.

Als het op “hoopjes” aankomt … wendbaarheid en beweeglijkheid vd lat is daar een betere vriend dan breedte.

Als het op “gewoon genieten en niet te hard” aankomt, dan kan je volgens mij even goed terecht op de smallere all-rounders (motive 74’s of zoiets) dan bij de bredere varianten. En het is een open deur maar lessen volgen brengt volgens mij meer bij dan een paar millimeter breedte meer of minder onder je voeten.

@Lars, bij een wat meer klassiek geslipte bocht komt de actie voornamelijk uit de hak en de enkel. De knie wordt zelfs ondersteund door hem in de knieholte van de van de andere knie te duwen.

Bij carven maak je vaak met hogere snelheden bochten waarbij de druk voornamelijk door de knie en het scheenbeen wordt opgevangen.

Een ander voordeel van wat bredere ski’s is dat ze minder snel haken of sporen waarbij de latten plots een andere kant op gaan als je ff de druk verlaagd. Omdat je met knieklachten graag minder extreme druk wil en al zeker niet onverwachte bewegingen kies ik in het geval van het verhaal van de topicstarter toch voor een wat bredere lat. Niet extreem maar iets uit de 80 a 85 mm onder de voet range.

@Lars, bij een wat meer klassiek geslipte bocht komt de actie voornamelijk uit de hak en de enkel. De knie wordt zelfs ondersteund door hem in de knieholte van de van de andere knie te duwen.

Bij carven maak je vaak met hogere snelheden bochten waarbij de druk voornamelijk door de knie en het scheenbeen wordt opgevangen.

Niet volledig onlogisch … maar wat zegt dat over de krachtoverbrenging van een dunnere/dikkere lat? De mechanismes blijven immers hetzelfde.

Een ander voordeel van wat bredere ski’s is dat ze minder snel haken of sporen waarbij de latten plots een andere kant op gaan als je ff de druk verlaagd. Omdat je met knieklachten graag minder extreme druk wil en al zeker niet onverwachte bewegingen kies ik in het geval van het verhaal van de topicstarter toch voor een wat bredere lat. Niet extreem maar iets uit de 80 a 85 mm onder de voet range.

SPAM op 30 sep 2014 19:28

Juist, daar had’k niet aan gedacht…

Allemaal zeer nuttige tips van iedereen, echt enorm bedankt! Ik denk dat ik wat ga rondkijken nu. Ik laat uiteraard weten wat het geworden is…

Oh ja die Progressor gaat het zeker niet worden. Een veel te harde ski. Eerder dan de Motive.

Plaats een reactie