Buckelpiste skiën in de Gooische Alpen

Buckels, tja hoe moet je die in vredesnaam skiën. In Oostenrijk werd het in de lessen wel meegenomen, zeker als je eind v.d. dag weer terug naar beneden moest maar dat waar meer aanklooien dan een juiste techniek leren.
Tot op vorig jaar was ik altijd aan het vechten in de bulten sneeuw, vol gas op de "vlakke"piste en als ik buckels zag dan ging ik vol in de remmen en stond ik soms 10 min te bedenken hoe ik in vredesnaam naar beneden kwam. Om de 2 bulten stoppen, omdat lichaam volledig blokkeerde en zie dan maar eens "normaal"te kunnen skiën dus meestal ging ik dan in een soort race plug er maar tussendoor proberen te slalommen. Geef mij maar vlakke pistes met poedersneeuw of lekker hard. Oh wat haatte ik die buckels, tot vorige week:
Ik ski al een aantal jaar in Huizen op de borstelbanen van Wolfskamer Wintersport en sinds dit seizoen ligt er een “echte” buckelpiste.
Vorige week meegedaan aan een speciale les (Buckelclinic/experience) van 2 uur waarbij je stapje voor stapje leert om met de juiste techniek over de buckels heen te skiën. Het laatste half uur kreeg ik het voor elkaar om zonder te stoppen de hele piste af te skiën, ik heb iedereen verrast maar het meeste mezelf.
We hadden een mooie gemengde groep, mensen van buitenaf zijn ook van harte welkom en we hadden er 1 in de groep die nog nooit op een borstelbaan geskied had.
Ik ben zo enthousiast geworden, dat ik gelijk nog 3 van die lessen geboekt heb, want het was zo leuk. Ik zie mezelf in Oostenrijk straks lachend over die buckels gaan.
Voor wie nieuwsgierig is geworden:

null

en is dit ook voor snowboarders? of enkel voor skiërs?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Hmmmmm… Dit riekt naar spam…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Hmmmmm… Dit riekt naar spam…

Sneeuwbaard op 4 okt 2014 18:11

Hoezo? Ik wil graag m’n verhaal met anderen delen, daar is toch niets van spam aan?

en is dit ook voor snowboarders? of enkel voor skiërs?

Birdheart op 4 okt 2014 17:53

Heb geen idee, anders stuur je ze toch een mail?

Omdat het erg op reclame lijkt, door de manier van schrijven. Het laatste stukje draagt zeker bij aan het vermoede van reclame

Ik ben zo enthousiast geworden, dat ik gelijk nog 3 van die lessen geboekt heb, want het was zo leuk. Ik zie mezelf in Oostenrijk straks lachend over die buckels gaan.
Voor wie nieuwsgierig is geworden:

null

DaantjeSki op 4 okt 2014 15:52

Hoe dan ook ben idd ook wel benoeuwd of ik ook op een snowboard mee mag/ kan doen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Weliswaar interessant, maar inderdaad spamachtig.

❄️

Als jullie een vermoeden van spam hebben, dan is het beste om op de ‘niet oke’ (duim naar beneden) knop te drukken. Dan zien wij meteen dat we een blog moet checken. Het voordeel hiervan is ook, al zou het wel echt spam zijn, dat het bericht niet telkens omhooggeschoten wordt door nieuwe reacties.

@DaantjeSki is wel heel erg enthousiast, maar dat mag, en er is niets aan haar verdere forum gebruik te zien dat dit spam zou zijn. Dus in mijn optiek geen spam.

Click. Click. Peace

Ik dacht het is juist handig om het er bij te plaatsen, om te voorkomen dat er veel reacties komen waar je dat precies kan kan doen?

Als jullie een vermoeden van Spam hebben, dan is het beste om op de ‘niet oke’ (duim naar beneden) knop te drukken. Dan zien wij meteen dat we een blog moet checken. Het voordeel hiervan is ook, al zou het wel echt spam zijn, dat het bericht niet telkens omhooggeschoten wordt door nieuwe reacties.

@DaantjeSki is wel heel erg enthousiast, maar dat mag, en er is niets aan zijn verdere forum gebruik te zien dat dit spam zou zijn. Dus in mijn optiek geen spam.

Rogier op 4 okt 2014 19:13

Thanx Rogier, ik ben trouwens een ze :-) en ben nou eenmaal erg enthousiast over het skiën.

Oeps, maar even snel aangepast, sorry ;-)

Click. Click. Peace

Misschien een handige tip in het algemeen, als je vermoed dat iets spam is klik even op iemands naam / avatar dan kan je zien hoe lang iemand al lid is en als iemand zoals @DaantjeSki al 172 weken lid is betekent dit dat als ze spam zou verspreiden daar al 172 weken mee weg gekomen is bij de moderators, lijkt mij niet logisch. Maar is iemand bv 0 of 1 week lid is het een heel ander verhaal.
Moet toegeven vond het erg spamachtig over komen tot ik op haar naam klikte. En vond het toen ineens nuttige en handige informatie.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dit zouden wij ook graag nog eens oefenen.Het is helaas voor ons 1,5 uur rijden,weet iemand of er in de buurt van Rotterdam zoiets bestaat?

Misschien op de borstelbaan van bergschenhoek ?

Snowworld in Landgraaf heeft naast piste 2 ook een tijdje Buckles gehad om dit te trainen. Op dit moment liggen ze er niet maar het zou kunnen dat ze iets dergelijks weer gaan aanleggen als het seizoen begonnen is.

Normalider board ik wel met gemak over de buckels heen maar over het algemeen vind ik dat skiers hier meer voordeel in hebben als een boarder maar er zijn grenzen! een keer een zwarte piste “Nature” gepakt in Les Arc nou NOOIT meer das gewoon niet om te doen die krengen waren soms ± een meter hoog!
Ik wil nog wel kunnen genieten :P

Denk dat hier toch wel mogelijkheden liggen om de borstelbanen weer aantrekkelijker te maken tegenover de rollerbanen…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Beste daantjeski
helaas is het in de bergen heel anders!
Leuk dat je zo enthousiast bent! Maar in de praktijk heb je er niet veel aan om dit te oefenen op een borstelbaan
Je zal het zien.als je het nu ziet als leuk tijdverdrijf met de auto er heen rijden en weer terug en effectief misschien 15 minuten skiën als je de lift tijd ervan aftrekt en daarna wat gaat drinken dan is het OK!
Laat je het ons eerlijk weten of het echt geholpen heeft! Of dat het toch heel anders was op een steile piste met 30 cm sneeuw op 2000 meter hoogte met niemand in de buurt en de buckels niet keurig achter elkaar geplaatst met onverwacht losse hopen sneeuw met stukken ijs in de weg
dit is aardig bedoeld hoor! Ik wil je alleen waarschuwen voor een evt. Grote teleurstelling in de sneeuw!

@Hooykaas
Ik heb 15 jaar lang les op borstelbanen (outdoor) gegeven (+ 28 seizoenen part-time in de sneeuw) en kan je zeggen dat de borstels júist zeer effectief zijn in de training. Het skiet een beetje als op zeer harde sneeuw die veel techniek vereist en foutjes direct afstraft. Voor het automatiseren van een functionerend bewegingsverloop en de juiste balans werkt dit zelfs beter, veel beter dan in zachte echte sneeuw.
Buy the way, ik heb geen belangen in borstelbanen…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

aanvullend: dit geldt ook voor hobbelige pistes

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ben het met @Harry(Winterberg) eens dat trainen op een borstelbaan zeer effectief is, omdat alle foutjes worden uitvergroot. Het is als skiën op een ijsplaat waarop je alles uit de technische kast moet halen om grip te houden en goed te skiën. In de sneeuw is het vervolgens een spreekwoordelijk eitje (in verhouding dan).
Of dit voor buckels ook geldt, weet ik niet (ik denk dat het verschil tussen baan en echte sneeuw daarmee nog groter wordt en dus de training nog rigoureuzer). Maar nadat wij afgelopen herfst veel op de bortselbaan hadden gestaan, hadden we daar in de sneeuw echt voordeel van. En ik denk dat 1 uur trainen op de borstelbaan even effectief is in het aanwijzen van verbetermogelijkheden in je skitechniek als 2 uur op de echte sneeuw. Bovendien zijn de condities op de baan (hellingshoek, mooi glad, etc.) zo constant, dat die variabele is uitgeschakeld en dus het enige verschil tussen twee runs gemaakt wordt dor jezelf.

@Hooykaas Ik denk dat er wel degelijk wat aan heb om hier te oefenen op de "aangelegde"buckels, deze liggen trouwens niet precies onder elkaar en verschillen ook qua hoogte enz.
Trouwens Freestyle Holland (freestyle mogul skiën op internationaal wedstrijd niveau) was er ook om demo te geven, die trainen altijd op sneeuw en waren zeer te spreken over deze buckelpiste!
Dat was voor mij al reden genoeg om paar lessen bij te boeken maar vooral ook omdat ik helemaal enthousiast ben.
Ik zal je wel laten weten als ik Oostenrijk ben geweest of ik er wat aan gehad heb :-).

Voor de nieuwsgierigen,
inmiddels 3 clinics er op zitten en ga met sprongen vooruit en het is zooooo leuk.
Heb heel veel vertrouwen gekregen, dat gaat in de sneeuw helemaal goed komen zeker omdat ik daarvoor nog wel een aantal clinics mee doe.
Dat ik buckels ooit "eng"gevonden heb :-), ja als je nooit de juiste techniek geleerd heb begrijp ik het achteraf wel ergens.

Nou dat klinkt goed. Dan kom ik eens kijken ik woon toch in de buurt. Misschien nog gezellig ook! Dan zie ik de oude skileraar nelu guncu ook nog eens vroeger kampioen van Roemenië wist je dat!

Nelu geeft nog steeds les, mijn ouders hebben van hem vroeger leren skiën in Huizen.

DaantjeSki je zou ons nog laten weten hoe de buckels in de echte sneeuw je bevielen na de cursus in de Wolfskamer.Ik neem aan dat je nu wel terug bent van wintersport!

Nelu geeft nog steeds les, mijn ouders hebben van hem vroeger leren skiën in Huizen.

DaantjeSki op 21 nov 2014 22:43

Nelu is een prima leraar. Mijn vrouw en ik hebben zeker 27 jaar geleden een aantal seizoenen les van hem gehad. Het resultaat: technisch goede skiers met een grote voorraad bochtentechnieken waarmee we op alle pistes onze weg vinden. Was ooit heel erg sceptisch over borstelbanen. Dat kon gewoon niks zijn. Maar nadat onze zoons er in no-time uitstekend hebben leren skiën zijn we zelf ook gaan lessen. Domweg omdat we skifouten maakten en geen flauw idee hadden wat we verkeerd deden. Natuurlijk kan je dat ook in de sneeuw leren, maar juist de herhaling van 13 lessen in een seizoen is veel effectiever dan een weekje in de sneeuw. En, zoals al aangegeven, een borstelbaan is veel kritischer. Een fout wordt inderdaad uitvergroot. De tip over de buckelpiste lessen is interessant. Misschien iets voor volgend seizoen. PS: Ook ik heb geen aandelen in de Wolfskamer. Ik vind dat iedereen voldoende ski- of boardlessen moet nemen. De berichten over het grote aantal ongelukken van met name Nederlanders onstaan niet zonder reden.

DaantjeSki je zou ons nog laten weten hoe de buckels in de echte sneeuw je bevielen na de cursus in de Wolfskamer.Ik neem aan dat je nu wel terug bent van wintersport!

Hooykaas op 3 mrt 2015 14:49

Als je dan @Daantjeski doet krijgt ze met een beetje geluk nog een mailtje hierover ook ;)

Bedankt voor de tip @Powermage zal ik doen volgende keer! @DaantjeSki zal nu toch wel reageren.

In Snowworld Landgraaf ligt nu weer een aangelegd buckelstuk voor de liefhebbers!

Ich denke dass daantjeSki in der Buckelpiste verschwunden ist.
Er reagiert nicht mehr @Powermage

Buckels skiën is zo leuk :-) Gaaf om te zien dat dit op een borstelbaan wordt gedaan. Natuurlijk is een onregelmatige buckelpiste in de Alpen lastiger, maar de beginselen en basistechnieken kun je zeker wel trainen op kunstmatige buckels hoor, daar heb je zeker profijt van.

Plaats een reactie