Allmountain boarder die een knoop wil doorhakken

Hello,

Ik ben 25 jaar en snowboard nu zo’n 10 jaar. Ik heb afgelopen 3/4 jaar veel plezier gehad van mijn (beginner) Atomic boardje.

Nu zoek ik echter een nieuw board. Ik wissel spelen op de piste af met hard naar beneden gaan. Schansjes en offpiste langs de piste, ook heerlijk. Nu zoek ik dus voor een All Mountain board. Graag wil ik ook meer het butteren onder de knie krijgen.

Mijn ogen vielen (na ook de snowboardtest te hebben bekeken) direct op drie modellen;

  • Bataleon Evil Twin
  • Bataleon Boss
  • Ride Machete GT Wide

Daarbij wat per. gegevens;

  • net onder de 90kg
  • 1.90 lang
  • voetmaat 45/46

Wie kan mij meer vertellen over één van de boards? Welke past nou echt het best bij een Allrounder?

Ook hebben bovenstaande modellen nu nog de 2013/2014 variant. Dit scheelt zo’n 100/150 euro. Is het slimmer om voor een verjaard board te gaan, of is dit extra geld het nieuwe board waard?

Hierbij komt ook dat ik natuurlijk bijpassende bindingen moet hebben…

Als iemand mij verder kan helpen, graag!

Alvast bedankt.

Cheers

Ik heb bataleon evil twin gereden. ideaal voor in het park maar op de piste vond ik hem niet echt lekker. dan zou ik voor de Boss gaan iets stijver en toch door het park heen te knallen.
De Ride ken ik wel maar nooit op gereden.

ik zou zeggen kiezen uit de Boss en de Ride.
Weet niet of de Boss er ook in wide versie is, zoniet dan voor de Ride gaan. Uitgaande dat de boss te smal is voor je voeten. Zou je eigenlijk even moeten kijken hoe breed beide boards zijn.

Snap dat de keuze tussen deze boards lastig is. De 2 Bataleons lijken me iets speelser dan de Ride die iets meer piste gericht is als ik de specs/reviews lees.

De boss heeft wel iets leukere tech dan de evil twin, maar de vorm is hetzelfde. Als het tussen die 2 was en het prijsverschil niet te groot zou ik voor de boss gaan.

Qua overjarig model of nieuw model kopen: kijk gewoon wat de verschillen in specs zijn. Sommige jaren scheelt het nauwelijks en ben je net zo goed af met een ouder bordje (financieel zelfs beter!).

All mountain is een heel ruim begrip.
Eigenlijk wil je een Formule 1 auto (“hard naar beneden gaan”) waarmee je ook Dakar (“butteren / schansjes”)wilt rijden, als je dan van alles een beetje neemt kom je in het midden uit bij een Opel Astra en die kan weer geen van beiden.
Butteren / springen: veel flex en pop, niet teveel lengte
Op snelheid piste knallen: wat stijver, meer lengte
Offpiste: meer lengte

Ik zou meer je board afstemmen op het offpiste en piste rijden omdat dat denk ik 80% van je tijdsbesteding op het board gaat worden.

Probeer in elk geval de boards te testen zodat je daar je keuze op kunt baseren .

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Eigenlijk wil je een Formule 1 auto (“hard naar beneden gaan”) waarmee je ook Dakar (“butteren / schansjes”)wilt rijden, als je dan van alles een beetje neemt kom je in het midden uit bij een Opel Astra en die kan weer geen van beiden.

Bobdeboarder op 17 okt 2014 07:33

LOL@ Astra :D:P

Je kunt natuurlijk ook uitkomen op een Audi S8 quattro. Deze kan beide, maar zal alleen geen F1 wedstrijd of Dakar kunnen winnen.
@Manivado
De voorgestelde boardjes heb ik niet voor je bekeken, maar als ik het zo hoor zou ik vooral voor een niet té stijf piste-georiënteerd boardje gaan met rocker in de neus en staart. Eigenlijk kan je met elk (piste)board wel het park in of butteren. Het butteren ziet er dan misschien minder spectaculair uit omdat je de neus geen halve meter de lucht in kan tillen, maar een té park georiënteerd boardje is ongeschikt voor hoge snelheden of grote sprongen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt allemaal voor de reacties en info!
De Astra heeft ook niet mijn voorkeur inderdaad ;).

Als ik zo lees is de Evil Twin dus echt meer een park boardje. Niet ideaal om ook eens af en toe de diepsneeuw en snel de piste af te gaan…
Al moet ik zeggen dat ik niet vaak op volle snelheid een zwarte piste pak hoor. Ik ga de helft van de tijd spelenderwijs de piste af.

Maar de specs van bovenstaande boards beschrijven juist dat ze sterk zijn in allround? Is het wel mogelijk om o.a. te butteren en de diepsneeuw in te gaan met de stats die een Bataleon Boss aangeven?

De Boss sprak me al aan, en helemaal na jullie reacties die ook die kant op wijzen.

Beschrijving Boss;

"De Bataleon Boss heeft de ballen van een aanvoerder! Hij is alleen opzoek naar iemand die houdt van veel snelheid, hoge jumps en rechte lijnen. Hij is uitgevoerd met een Twin TBT en middelmatige flex. De carbon strengen onder de binding bieden je een maximale stabiliteit en pop. Daarbij wordt het board niet zo stijf als een biljardtafel, maar behoudt zijn speelse houding. De gesinterde base zorgt voor een extra portie snelheid. Come on en wees een baas!

Eigenschappen:

  • Met carbon versterkt
  • Tri-Ax Laminaat
  • Core Core
  • Gesinterde Base
  • Party Patroon"

En weet één van jullie of deze boards hun geld (± 450/499 euro) waard zijn? Ik board tegen de twee weken per jaar (incl. indoor dagen).

Sorry voor de vele vragen. Zoals jullie zien, wel ervaring in het boarden, maar totaal niet in de kennis van verschillende boards…

Thanks again!!!

Ik zou ook voor de Boss gaan als ik zie wat je ermee wilt gaan doen. Iets meer carbon dan de evil twin voor meer pop en meer stabiliteit (hogere snelheid/grotere kickers)
De boss is iets meer all-round dan de evil twin maar toch dezelfde flex.

Als ik zo onderstaande flextest zie, dan moet butteren echt wel gaan op een Boss.
http://youtu.be/nLOoWhOHkVI

tja hun geld waard… Het blijft duur speelgoed. Of het het geld waard is hangt af van je financiele situatie. Zelf kijk ik meestal naar boardjes van het vorige seizoen. Zeker als alleen de graphics zijn gewijzigd. Die paar 100 korting kan je dan mooi bij een extra tripje leggen ;-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Thanks Jeroen.

Boss klinkt goed. Alleen 499 euro… Is dat 'm waard? Kenners? Of de (minder mooie qua graphics, iets qua specs) welke nu voor 400 euro wordt aangeboden?

@Mainivado bedoel je dat je een Boss van vorig jaar kunt scoren voor 400? of bedoel je daar een andere plank mee?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik ben het met @Bobdeboarder eens…

Check ook eens de Jones Mountain Twin. Ik heb zelf het model van 2013 getest, echt een superboard!
Ook dit jaar heeft het board supervette recensies!

@AnthonyB ik niet helemaal.
Natuurlijk is een board speciaal gemaakt voor park/off piste/piste beter in zijn ding dan een all mountain. Maar om nu iedere vakantie 3 of meer boards mee te sjouwen. En het kan per dag schelen waar je zin in hebt (afhankelijk van de omstandigheden bijvoorbeeld)

Er zijn best wat boardjes die alles redelijk tot goed kunnen en waarmee je alsnog alle dingen kunt doen, zal ze niet allemaal noemen want dan wordt het misschien lastiger voor de topic starter ;-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

http://www.rideandstyle.nl/a-35864379/snowboards/bataleon-th…

De “Boss” voor iets minder dan 400,-

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@AnthonyB ik niet helemaal. Natuurlijk is een board speciaal gemaakt voor park/off piste/piste beter in zijn ding dan een all mountain. Maar om nu iedere vakantie 3 of meer boards mee te sjouwen.

Er zijn best wat boardjes die alles redelijk tot goed kunnen en waarmee je alsnog alle dingen kunt doen.

Jeroen6 op 17 okt 2014 12:13

Absoluut!
Ik beweer helemaal niet dat men 3 boards moet aanschaffen… Er bestaan heel wat allround boardjes.
Maar Bobdeboarder heeft gelijk. Voor offpiste heb je een iets langer board nodig; voor butter/park een kleiner en flexibel board en om op de piste te knallen een iets stijver…

Een allround board heeft van alles een beetje maar zal nooit uitmuntend zijn in alle facetten.

Ikzelf ben 1m74 en rijd een Lib Tech T.Rice 157 ook een alleskunner. Knallen op de piste, goed in poeder (door de lengte en lichte rocker), ook prima voor het park, maar om te butteren net iets minder door de stijfheid.

De Jones Mountain Twin was iets minder stijf maar absoluut top als allround board.

Ikzelf ben 1m74 en rijd een Lib Tech T.Rice 157 ook een alleskunner. Knallen op de piste, goed in poeder (door de lengte en lichte rocker), ook prima voor het park, maar om te butteren net iets minder door de stijfheid.

AnthonyB op 17 okt 2014 12:28

Ik rijd naast m’n Lib Tech Hot Knife (nét ff wat agressiever dan de T-rice) een slappe Rome Artifact Rocker júist omdat ik bijna niet op de Hot Knife kan butteren en foutjes toch wel erg snel worden afgestraft. De boardjes zijn dusdanig op hun taak toegespitst dat ik geen van de twee zou willen missen. Ik zie ook écht geen mogelijkheid het gevoel van beide in één board te verenigen. Een allround board, zoals hierboven al vaker geopperd, doet altijd concessies die het ultieme boardgevoel of op de piste of juist in het park in ieder geval stevig afvlakt.
@Manivado

De voorgestelde Jones Mountain Twin is een overwegenswaardig alternatief. Het is een boardje waar vrij hard mee (off)piste gereden kan worden, maar flexibel en speels genoeg is voor wat tricks.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Jeroen6 Ik bedoel ook niet dat het absoluut niet kan, maar als je butteren onder de knie wilt gaan krijgen (en er dus mee wilt beginnen neem ik aan) dan lijkt me dat met een te lange stijve plank niet handig en is het ook gelijk minder leuk.
Zelf rij ik op een Custom flying V restricted 163 (hele mond vol) , als ik daarmee wil butteren dan gaat dat niet echt vanzelf zeg maar :) .
Ik neem meestal twee boards mee als ik op vakantie ga, de custom en of een poederboard of speelboard dat hangt af van de omstandigheden.

Het belangrijkste is eigenlijk dat als je een board koopt (500,- is veel geld) test het eerst !!!
Ik ben dan ook groot voorstander van de testavonden hier in Nederland (alleen al voor de gezelligheid :) ) en shops met een huur/koop optie .
Boardje huren, bevalt hij prima betaal je het board en de huur vervalt, wil je verder kijken betaal je alleen de huur.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Thanks all. Doe aardig wat goede informatie op zo!

De Jones ga ik eens even bekijken. Beter dan de Boss denken jullie? Aangezien de specs van Boss voor een all mountain ‘perfect’ zijn volgens verschillende reviews.

Thanks all. Doe aardig wat goede informatie op zo!

De Jones ga ik eens even bekijken. Beter dan de Boss denken jullie? Aangezien de specs van Boss voor een all mountain ‘perfect’ zijn volgens verschillende reviews.

Manivado op 17 okt 2014 13:11

Ik heb helemaal geen ervaring met de TBT van Bataleon… Dus echt vergelijken kan ik niet.
Voor mij was Jones wel een absolute aanrader…

http://thegoodride.com/snowboard-reviews/jones-mountain-twin…

Succes verder!

Ik was dus exact de zelfde reactie aan het plaatsen als hierboven. Ik sluit me er bij aan. Geen ervaring met de Bataleon (ook weinig over te vinden), maar de Jones was een prettig allround boardje.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@anthonyB wat weeg je? en als je hem in 153 had? zou die dan niet beter te butteren zijn, maar toch nog goed genoeg voor het andere? heb 3 dagen geleden de 153 t.rice besteld (is onderweg) vandaar.
@bobdeboarder zeer zeker! nav de testavond is mijn keuze gewijzigd. dus als je de kans hebt zeker doen. Er zijn genoeg testavonden op het moment.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@ Jeroen6

Boardje Boss van vorig jaar is nu 400. Van dit jaar 500 euro.

Jones ziet er ook aardig uit zie ik. Goede recensies, alleen op snelheid gaat die klapperen. Maargoed dat zal je misschien altijd een beetje houden.

Trouwens, voor mij is een 160/165 de goede maat? 160 misschien voor de tricks? (89 kg, 1.90m, schoenmaat 45)

@anthonyB wat weeg je? en als je hem in 153 had? zou die dan niet beter te butteren zijn, maar toch nog goed genoeg voor het andere? heb 3 dagen geleden de 153 t.rice besteld (is onderweg) vandaar.

@bobdeboarder zeer zeker! nav de testavond is mijn keuze gewijzigd. dus als je de kans hebt zeker doen. Er zijn genoeg testavonden op het moment.

Jeroen6 op 17 okt 2014 13:30

Ik weeg 73kg…
Het 153 model zal wel makkelijker te butteren zijn, de flex ligt lager dan de 157.

In ieder geval, je zal uw aankoop geen seconde beklagen! Top board!!

http://www.imperiumsnow.com => Pura Vida

Ken005 op 17 okt 2014 15:19

Ziet er ook nice uit. En twee keer zo goedkoop… Poeh, lastig… Een snowboard uitkiezen :|

@Manavido Mountain Twin gaat niet klapperen op hogere snelheid hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Als ik zo naar de flex-test van die Boss kijk denk ik dat dit board een stukje minder stijf is als de MT. Daar zul je makkelijker op kunnen spelen maar denk dat die eerder onrustig zal worden op snelheid in vergelijking met de MT. Ik heb zelf een MT 157 (74kg) ben er nog steeds erg tevreden over. Echt een alleskunner. Naast de hierboven genoemde boards zijn er nog zoooveeeel andere goede opties. Test -avond zou ik daarom echt een keer gaan doen.

@Manavido Mountain Twin gaat niet klapperen op hogere snelheid hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Als ik zo naar de flex-test van die Boss kijk denk ik dat dit board een stukje minder stijf is als de MT. Daar zul je makkelijker op kunnen spelen maar denk dat die eerder onrustig zal worden op snelheid in vergelijking met de MT. Ik heb zelf een MT 157 (74kg) ben er nog steeds erg tevreden over. Echt een alleskunner.

Otter op 17 okt 2014 16:39

Qua prijs lopen ze elkaar in ieder geval niet veel mis. Maar zeer tevreden dus over de MT? Boss of Jones hebben wel behoorlijk mijn interesse nu. Allebei prijzige boards, maar als ze het waard zijn hoeft dat geen ‘sta in de weg’ te zijn.

Zo’n testavond lijkt mij ook wel wat, maar weet niet of dit haalbaar is. Ik ga v h weekend even deze twee boards opzoeken nog.

Raden jullie mij een 160 of 165 aan? Zijn deze wel gebouwd voor maat 45 voeten ook?

Check de site van de fabrikant. Hier kun je voor elk model snowboard een sizing chart vinden. Voor elke lengte wordt een bepaalde gewichts range gegeven. 157 is geschikt voor rijders met een gewicht tussen de 80 en 90 kilo bijvoorbeeld. Zorg dat je een lengte kiest waarbij je met jou gewicht een beetje in het midden van de range uitkomt.
Let ook op de waist-with je hebt een vrij grote schoen maat en bij sommige boards zul je daarom voor een wide versie moeten kiezen. Je tenen en hielen zullen anders te veel over de rand van het board uitsteken. Dit kun je eigenlijk alleen goed te weten komen door je schoenen (ik neem aan dat je die al hebt?) mee te nemen naar een winkel en deze op het board te plaatsen. Tenen en hielen mogen niet meer dan 1 tot max 1.5 cm uitsteken anders heb je kans dat je last krijgt van heel en toe drag. Ik weet dat ik het nu nog ingewikkelder maak maar het is wel belangrijk om hier op te letten. Als je geen wide versie nodig hebt, hier ook echt niet voor kiezen een te brede plank komt je kantenwissel niet ten goede.

Jones 157 is tussen 59-82kg
154 tussen 54-77kg

@otter held! Thanks voor de informatie. Dus direct online bestellen sowieso achterwege laten. Dan eerst fysiek eens een kijkje nemen iig.

Ik heb me verder georienteerd en ik ben er bijna zeker van dat het de Jones Mountain Twin 2015 gaat worden! Nu nog een set bijpassende bindingen vinden.

Zijn er winkels die korting hierop geven als je zo’n board koopt met evt. bindingen erbij?

Er zijn sowieso winkels die een ‘setprijsje’ willen maken. Je moet dat ook gewoon vragen als je een set wilt kopen.

Als ze het niet willen is er wel één die het wel wilt doen.

Oh En als je naar een winkel gaat, neem je schoenen ook mee zodat je die ook goed in de bindingen kan passen.

🏂

Er zijn sowieso winkels die een ‘setprijsje’ willen maken. Je moet dat ook gewoon vragen als je een set wilt kopen.

Als ze het niet willen is er wel één die het wel wilt doen.

Oh En als je naar een winkel gaat, neem je schoenen ook mee zodat je die ook goed in de bindingen kan passen.

Martin9 op 20 okt 2014 12:59

Thanks! Yes, m’n schoenen gaan mee. Ga het eerst proberen bij Eurofun center (zevenhuizen)

Plaats een reactie