Tips voor beginners

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schmittenhöhe

Wij gaan in februari voor de eerste keer skiën en dan wel in Oostenrijk. Samen met mijn zoon van 12 ben ik op zoek naar een skigebied voor beginners. Ik zat te denken aan Kaprun. Ik ben benieuwd of iemand weet of er bij de gondel kluisjes te huur zijn, of eventueel een ander gebied voor beginners met kluisjes? Andere tips zijn ook meer dan welkom! Ik hoor graag van jullie, groetjes Dees

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarvoor je kluisjes wilt gebruiken of nodig hebt ? Persoonlijk heb ik nog nooit de behoefte gehad om kluisjes te gebruiken dan wel nodig te hebben.

Kun je de (kleine) spullen dan niet beter meenemen in een kleine rugzak ( < 20 liter) ?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Of gaat het om een plek onderaan de lift waar je aan het eind van de middag je ski’s en skischoenen achter kan laten en op je gewone schoenen naar je hotel kan lopen?

In dat geval heeft volgens mij elk gebied wel een zogenaamd ‘ski-depot’. Hier de website van Kaprun-Kitzsteinhorn: http://www.kitzsteinhorn.at/de/skigebiet/service/skidepot…

Ik neem aan dat je skikluisjes bedoeld? Die zijn ideaal.

Geen gesleep met ski’s voor slechts 1 of 2 euro per kluisje (passen vaak 2-3paar ski’s+stokken in).

En je kunt rechtstreeks de apres ski in zonder bang te zijn voor diefstal van je ski’s.

Ja idd het gaat om het opbergen van de ski’s en schoenen. Ik hoef er dan minder op te letten dat de accommodatie dicht bij de liften zijn had ik zo bedacht. Ik heb een chronische longziekte en probeer daardoor zoveel mogelijk mijn energie te besparen en deze dan te gebruiken op de ski’s :)
alvast bedankt allemaal en GiGi bedankt voor de link! Ga eens ff kijken…

Ook in Zell am See -schmittenhohe zijn er skilockers, mijn schoonmoeder maakt daar elk jaar gebruik van.
Zo hoeft ze als 75 jarige niet met de ski’s te sleuren

Midden in het dorp kun je ook gratis je ski’s bergen bij de skiverhuur.
http://www.ski-kaprun.com/nl/intersport-rent/verhuur.html…
Is gratis als je daar ski’s verhuurd. Voordeel is dan dat je gemakkelijker kan variëren tussen de verschillende skigebieden. Vanaf daar kun je meteen de bus in naar alle mogelijke skigebieden, of lopen naar de oefenhelling (200 meter, kan ook met bus).

De Maiskogel in Kaprun is in ieder geval wel een goede berg voor beginners. Alleen gaat de gondel op een andere plek omhoog dan waar de dalafdaling eindigt, als je de gondel gebruikt kun je dus geen skikluis gebruiken. Er is ook een stoeltjeslift die wel bij de dalafdaling begint.

Brixen im Thale heeft boven ski-kluisjes. Enige nadeel is als je de dalafdaling hebt gedaan je altijd weer verplicht naar boven moet met de gondel om je spullen achter te laten. Ik weet niet of de kluisjes verwarmd zijn (ivm natte schoenen).

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Brixen im Thale heeft boven ski-kluisjes. Enige nadeel is als je de dalafdaling hebt gedaan je altijd weer verplicht naar boven moet met de gondel om je spullen achter te laten. Ik weet niet of de kluisjes verwarmd zijn (ivm natte schoenen).

Jacqueline2 op 22 okt 2014 15:59

Wacht even: een skikluisje BOVENAAN een dalafdaling? Rare jongens, de Oostenrijkers…

Ok dankjewel tot zover. Maar misschien heeft iemand een betere bestemming voor beginners? Of is Kaprun prima? Ik wil nl wel graag deze week boeken ;)

Kaprun is prima. Eerst de grote oefenweide in het dorp, dan de Maiskogel, ook vanuit het dorp (schitterende pistes) en als het heel goed gaat, de gletscher op.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ok dankjewel tot zover. Maar misschien heeft iemand een betere bestemming voor beginners? Of is Kaprun prima? Ik wil nl wel graag deze week boeken ;)

Dees op 22 okt 2014 16:33

Is prima, maar er zijn 1001 andere bestemmingen die minstens net zo prima zijn, dus ik zou me er niet op blindstaren.

Kaprun is inderdaad erg geschikt voor beginners, heb er zelf mij tweede wintersportvakantie gehad. Je moet wel tegen ritjes met skibus of auto kunnen.

Er zijn echter genoeg alternatieven. Je kan denken aan Berwang, Lofer, Kaunertaler Gletsjer, Damüls-Mellau, Brandnertal… Ik zou echter niet een gebied kiezen met meer dan 100 kilometer piste, je betaalt dan extra voor pistes die je als beginner toch niet gaat gebruiken.

❄️

Hoe bedoel je David met ritjes in de skibus? Ik dacht je gaat 's morgens vanuit het hotel naar de skilift met de skibus en 's middags met de skibus weer terug naar het hotel? Of snap ik het niet helemaal?

Nou ja, dat zijn dan dus ritjes in de skibus. Er zijn ook gebieden waar je een appartement of hotel aan de piste kan vinden. Of maximaal 200 meter moet lopen naar de lift en van de piste.

Voor naar de gletsjer of Schmittenhohe, waar de meeste pistes zich bevinden zit je wel even in de bus, dat is niet bij elk gebied noodzakelijk. Elk gebied heeft zo wel zijn voor / nadelen. Misschien heb jij echter de eerste dagen al wel genoeg aan oefenpistes / maiskogel, waardoor deze ritjes niet altijd noodzakelijk zijn. Bij de lechnerberg oefenpistes hoef je overigens ook niet een volledige skipas te betalen, maar kun je enkele rit / 10-ritten kaarten kopen.

@Dees

Dat klopt! Echter is het skigebied niet aaneengesloten. De oefenpiste (Lechnerberg), de “beginnersberg” (Maiskogel) en de gletsjer (Kitzsteinhorn) zijn alleen met de skibus op elkaar aangesloten, daarnaast heb je nog het skigebied van Zell am See (ook skibus). Als je dus halverwege de dag van de oefenweide naar de Maiskogel wil, moet je de skibus nemen.

❄️

Brixen im Thale heeft boven ski-kluisjes. Enige nadeel is als je de dalafdaling hebt gedaan je altijd weer verplicht naar boven moet met de gondel om je spullen achter te laten. Ik weet niet of de kluisjes verwarmd zijn (ivm natte schoenen).

Jacqueline2 op 22 okt 2014 15:59

Wacht even: een skikluisje BOVENAAN een dalafdaling? Rare jongens, de Oostenrijkers…

GiGi op 22 okt 2014 16:09

lezen is ook een vak…

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

@Jacqueline2: er staat dat nadat je de dalafdaling hebt gedaan (en dus beneden staat, neem ik aan) je vervolgens weer omhoog moet met de gondel (staat er echt) om daar je spullen in de kluis te stoppen. Wat lees ik daar verkeerd aan?

Ik lees hierboven 1 à 2 euro voor een kluisje…da’s nog netjes. Afgelopen jaar Gerlos vroegen ze zeven euro per nacht voor een kluisje. Mafketels.

In Brixen im Thale zijn beneden bij de gondel ook klusjes. SPORT Fuchs heeft zelfs een verwarm hok waar je kastjes kunt huren. Super handig, zijn te openen met skipas.

@GiGi, ik lees het ook zo hoor wat Jacqueline schrijft, staat er echt dat ze weer terug naar boven moeten :)

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie