All-Mountain of Race?

Ja, het klinkt een beetje raar, all-mountain of race maar ik zit behoorlijk in dubio. 30+ jaar ervaring (2-3 weken per jaar), technische skiër, wil nog wel eens gas geven maar ben ook niet vies van off-piste. Geen stunts en ook buckels mijd ik meestal, ik vind ze gewoon niet leuk.

Dus ben ik aan het kijken naar een ski die me zowel op de piste als daarnaast lol kan geven. Eigenlijk een alleskunner dus. Ik hoef niet het nieuwste model te hebben dus heb ik mijn oog laten vallen op de Nordica Fire Arrow 80 Ti. Maar deze schijnt bij hogere snelheden op de piste onstabiel te worden. Dan de Atomic Redster GS: super op de piste, maar daar buiten een stuk minder.

Wat zouden jullie doen?

Ik was net als jij ook op zoek naar een alleskunner en ben voor een all-mountain gegaan, maar dan wel eentje waar je nog prima mee overweg kan op de piste. Het is bij mij de Salomon Enduro 800xt geworden. Heb er nog niet op geskiet, dus kan nog niet zeggen of ie bevalt.

Moet je dan niet wellicht de Nordica Fire Arrow 84 Pro Evo overwegen, is wat stijver dan de 80 Ti (ook wat breder in de taille) en daarmee stabieler bij hogere snelheden (wat dat dan ook mag zijn, heb jij absolute snelheden ingedachten?)

https://www.wintersport.nl/blog/gear/nordica-firearrow-84-pr…

Of nog een trapje hoger in stijfheid de EDT versie van de Fire Arrow 84 ? zie
https://www.wintersport.nl/skitest/ski/153

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Skitest hier op de site al bekeken?

Als ik het zo kan zien zou de stockli ski in aanmerking komen voor u.

Zou voor een all mountain gaan
Bij skiwebschop hebben ze er verscheidene voor redelijke prijzen

Blizzard Bonafide, wel 98mm onder de voet. Knallen op de piste in lange en middel-lange bochten. Door zijn rocker en 98mm ook lekker in de pow. Niet te kort nemen in lengte. Ski er nu drie jaar op en vind het echt een topper. In Amerika de laatste drie jaar was dit de best verkopende all-mountain ski. Heb zelf ook 30+ ski ervaring en herken me wel in je profiel. In NL ff zoeken naar dealer maar die is zeker te vinden. Anders testen op je bestemming? Dat is altijd het beste.

Met jpu ervaring zal je toch minimaal 2 paar ski’s moeten hebben! Zeker de atomic niet weg doen .plus een allrounder en als verjaardagscadeau een Zai ski dan zit je meer dan goed. 1 ski voor alles 100% bestaat niet.

Sankt anton am arlberg dus!

ik heb mijn oog laten vallen op een mooi ski’tje wat betreft mijn wensen (goede prijs vooral). Het is wel een ‘dames ski’ namelijk de rossi savory 7. Zou dit een groot probleem zijn als ik de bakken wat naar voren zet?

Wat zouden jullie doen?

Tolletje op 25 okt 2014 21:27

Mijn huidige voorkeur voor een alleskunner is een 80-82 mm brede ski zoals de K2 Rictor Xti82. Je levert inderdaad iets in ten opzichte van een echte piste(race)ski, maar dat merk ik alleen als ik op topsnelheid op een rode piste achter de skileraar aan moet. In ruil voor iets minder pistewerk krijg je mijn inziens best veel terug als je offpiste gaat. Ik vind het een goede ruil :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

mijn advies: koop voor elke discipline een set ski’s
Het is even meesjouwen maar daar heb je dan wel meer plezier van.

haus im lungau

@leonhoppener: leuk idee, maar ben niet de enige die op vakantie gaat én de portomonnee is gelimiteerd qua diepte.
@Constant: samen met Fire Arrow staat de Rictor nu op mijn shortlist.

Ik zie in een gisteren ontvangen boekje 2014-2015 van surf & Sport St. Niklaas in de gezochte categorie nog een betere score naast de genoemde Rictor voor de Atomic Black Eye TI en de Rossignol Experience 84. Beide scoren hoger op het vlak van korte bochten en draaigemak. Het zijn testen en geen eigen ervaringen. Waarvan akte.

Hen48

Inderdaad all mountain, de piste is ook nooit de hele dag strak en met alle losse sneeuw en hopen is een all mountain ski tussen 80 en 90 mm heel fijn. Je moet alleen rekening houden met een iets tragere kantenwissel, maar hier wen je zo aan en je krijgt er veel plezier en gemak voor terug.

Serfaus

Had ook ski’s voor piste en daarbuiten (atomic + salomon lords), maar sinds vorig seizoen nog maar 1: De elan amphibio 88 xti… Zowel top op de piste en in de poeder!

Paulr

Ik heb recent voor dezelfde vraag gestaan en bij dankzij erg goede hulp van de vrienden van Ski Centrum Heemskerk ben ik uitgekomen op de Elan Amphibio Waveflex (http://skicentrumonline.nl/amphibio-waveflex-88xti-fusion-1…)

Ik heb nog geen dertig jaar ski ervaring, maar verder wel dezelfde wensen. Deze skie komt in alle tests ook goed naar voren!

Succes met je keuze. Ben benieuwd :)

Mathijs Duisdecker

Nou, de kogel is door de welbekende kerk. Via ebay een nieuwe set Rossignol Experience 83 TPX op de kop getikt (model 2013), volgens een aantal tests is dit niet de allerbeste allmountain ski die er is, maar komt overal wel als goed uit de test én is een stuk vriendelijker geprijsd dan de Fire Arrow 84, Amphibio en AMP Rictor.

De eerste afdalingen staan gepland voor januari, zal dan verslag doen.

@Tolletje vind je dat serieus niet zonde met jouw ervaring? Waarom geen ski waar je veel meer uit kunt halen dan uit die Experience. Vriend van me heeft ook een setje en hij vind ze ook tegenvallen. Met jouw ervaring zou ik racers kopen SL of GS maakt niet uit welke maar niet waar je snel je plafond hebt bereikt.

Als je toch niet vies bent van een beetje poeder kun je een goedkoop setje freeride ski’s kopen in der loop der tijd. Want een setje met ± 100mm onder de voet met een chamber kun je ook nog lekker op de kanten gooien op de piste.

Plaats een reactie