Wintersport week 51 (15 dec e.v.) waar er sneeuw ligt

Hoi,

We (collega (41, boarder) en ik (32, skieër)) willen graag op wintersport in wk 51. We zijn beginner af, maar nog niet echt gevorderd (2x in Frankrijk geskied afgelopen twee jaar) en willen nu graag eens wat anders dan Frankrijk. Oostenrijk schijnt mooi te zijn en authentieker dan Frankrijk, maar vooral waar-ligt-de-sneeuw bepaalt de last-minute bestemming.

Ondanks dat dat allemaal ietwat lastig vooruit laat plannen zoeken we mede-reizigers voor dit avontuur, want meer dan twee is altijd gezelliger!

We zoeken als het even kan een mooi ruim gebied (vorige jaren Valfréjus (tikje klein) en Alpe d’Huez (mooi groot!) gehad), zoals bijv. Ischgl of Serfaus-Fiss-Ladis. Ik gok erop dat het geen typisch partydorp is in week 51 want we zijn meer van het meters maken op de piste en niet zo zeer tot 4:00 door in de kroeg ;-)

We hebben vervoer in de vorm van één (desnoods twee) auto('s), dus dat moet lukken. Mochten er gegadigden zijn die zich kunnen vinden in bovenstaande, laat je horen!

Ischgl geldt tegenwoordig als de apres-ski spot van de Alpen.
Dus als je dat niet zoekt, zoek dan een ander oord.
Maar sowieso ff de sneeuw afwachten. (Waar Ischgl, met anderen, dan wel weer relatief goed in scoort)

Hey flexen,

Zeker waar wat je zegt! De vraag is vooral hoe druk een gebied als Ischgl is in die week? Wellicht, omdat het buiten de reguliere vakanties valt, valt het mee? Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?

Hoor het graag!

@Wouter1981 Ischgl is idd kalmer in de periodes buiten de reguliere vakanties maar daarom niet minder uitdagend. :-)
Vooral 's morgens bij het naar omhoog gaan zal je dat verschil merken. =minder lange wachtrijen. Met de nieuwe lift aan de Pardatschgratbahn zal het nu nog vlotter gaan.
Btw. Ischgl heeft met de laaste investeringen de prijs gewonnen van meest vernieuwende skigebied van Europa.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Haha ik heb zo’n idee dat @Ischgeil er vaker is geweest, nice! Da’s goeie info! Het idee was inderdaad om het party-gedruis een beetje te omzeilen (en de idioot hoge prijzen ook) door buiten de standaard vakanties te gaan.

Echter, als je naar een dorpje gaat wat sowieso al rustig is, is 't 'r helemaal stil als je juist buiten de vakanties gaat. Nu dus de focus op een iets drukkere tent, maar dan hopelijk toch niet afgeladen met partypeople van de helft van onze leeftijd ;-)

We gaan 't zien. Leidend in dit geheel is natuurlijk nog steeds de sneeuwlaag!

Als er mensen zijn met andere tips in Oostenrijk of Zwitserland waar ski-in/ski-uit goed te doen is en er genoeg piste is (+/- 200km of meer) om je een week te vermaken en niet alleen maar groen en blauw heeft, houd ik me aanbevolen!

Het is natuurlijk nog even afwachten, maar op dit moment heeft Oostenrijk niet de beste papieren als je een vroege wintersport zoekt. Gletsjers daar hebben niet de pistekilometers die jij zoekt. Ik zou toch nog eens kijken naar Frankrijk, ook vanwege de hoger gelegen gebieden. Rogier heeft ergens geschreven dat Serre Chevalier waarschijnlijk al eerder open gaat vanwege de vele sneeuwval afgelopen weken. Dat is een ieder geval echt een geweldig gebied, ik ben er een paar jaar geleden geweest. Veel km’s, hoog gelegen en geen betondorpen. Je zou eventueel ook naar Sud Tirol (Dat is zeg maar Oostenrijk maar dan in Italië met veel kilometers a la Frankrijk) kunnen kijken. Op dit moment ligt daar ook nog niet heel veel sneeuw.

Hee @Frank9, thanks voor je reactie! Juist omdat ik de afgelopen twee jaar al in Frankrijk ben geweest, wilde ik eigenlijk nu iets anders. Sneeuw hebben is uiteraard wel leidend. Je tip over Sud Tirol zal ik eens gaan bekijken! En natuurlijk fingers crossed voor sneeuw!

Dag Wouter,

Ik ben wel in voor een weekje sneeuwpret in week 51 (zoals je al hebt gezien op mijn forumpost https://www.wintersport.nl/forum/topic/169599).

Qua Oostenrijk heb ik nog niet heel veel ervaring, ga ook meestal naar Frankrijk (i.v.m. het kilometervreten). Ben een paar keer in Wilder Kaiser Brixental geweest, en dit vond ik een heerlijk skigebied. Of dat dit in de week voor Kerst ook een optie is zal van de weergoden afhangen. Heb wellicht wel een adresje in Westendorf voor een appartement.

Hallo wintersporters,

Vanaf de eerste sneeuw begint het bij mij serieus te kriebelen om te gaan skiën. Ik wil zelfs gerust voor een paar dagen naar de Alpen trekken de week voor de kerstvakantie als er genoeg sneeuw ligt en er nog andere kandidaten zijn. De prijzen in die periode vallen heel goed mee. Ik kom alles naar beneden en ga soms ook buiten piste, al ben ik daar zeker nog geen expert in. Ik stel voor om nog een beetje te wachten om te boeken en uit te kijken waar de omstandigheden het best zijn.
Ps: Ik ben wel voorstander van een grote gebieden, waarvan de meeste km boven de 1300 tot 1400m liggen in Oostenrijk en in Frankrijk boven de 1700m

Groeten,
Peter(Alias Peter007)
Ps: Zie ook mijn topic “https://www.wintersporters.be/forum/topic/168658

Peter Hertegonne

Hoi Peter,

Ik denk dat je niet aan die minimale hoogtes ontkomt die je aangeeft als je een beetje sneeuwzekerheid wilt hebben? Grotere gebieden hebben inderdaad ook mijn voorkeur, anders heb je zo snel alles gezien!

Dag Wouter,

Ik ben wel in voor een weekje sneeuwpret in week 51 (zoals je al hebt gezien op mijn forumpost https://www.wintersport.nl/forum/topic/169599).

Hee Ronald,

Klinkt goed! Ik had je forumpost inderdaad ook al gespot, mooi om alles ene beetje bij elkaar te hebben zo! Fingers crossed op sneeuw en beschikbaarheid in die periode, dan komt alles goed :)

@Iedereen,

Ik maak me zeker vrij voor deze periode en zoals je zegt, Fingers crossed op voldoende sneeuw in de week voor de kerstvakantie.

Peter Hertegonne

hoi Wouter

Kan me helemaal vinden in jullie voorstel.
Ik ben een 42 jarige skier uit de kempen die het wel ziet zitten om mee te gaan in week 51.
Laat maar weten !

Ga gewoon naar Sankt Anton: ruim gebied, sneeuwzeker, makkelijk aan te rijden

Ischgl is trouwens een overschat gebied naar mijn mening.

Dank voor de tip Niels. Maar, is dat gebied niet sowieso 2x zo duur als de rest? Ik kan 'r zo 1-2-3 niet direct iets goedkoops vinden en 't ligt dicht bij Lech en daar ben ik ooit eens voor gewaarschuwd (pricewise dus)

En welkom @flipski ! Had je zelf al een gebied in gedachten?

hoi Wouter

ben vorig jaar in st anton geweest en was super , weet niet zeker of de prijs veel verschil maakt met ischgl?
Had zelf graag eens naar mayrhofen gegaan , maar maakt allemaal niet zoveel uit .
Ben zelf al 2 keer in schlagming geweest en is ook een geweldig skigebied.

Als je weet voor hoeveel personen en waarheen wil ik zelf ook wel eens uitkijken .

grts Filip

We hebben een goeie ambassadeur aan @Peter007! wink
@Wouter1981, bedankt voor het compliment. En inderdaad het is lastig om niets te doen en te wachten op sneeuw. Tot eind november zijn de vooruitzichten ronduit slecht. Dus zeker wachten tot enkele dagen voor afreis om te boeken. Wel zou het interessant zijn om te weten wie er zeker vertrekt op 13 december( Binnen een goede 3 weken) als de sneeuwcondities goed zijn. Dus stel ik het volgende voor. Naam, woonplaats,vertrekdatum, ski-dagen en eventueel voorkeurgebied.

Peter007, België (Zottegem), 13/07/2014, min 5 skidagen, Min 150 km Pistes. Zermatt, Les Trois valléés, Sint-Anton, Ischgl…

Peter Hertegonne

Hee @Peter007

Dat is misschien geen gek idee! Alleen, je vertrekdatum in juli baart me zorgen ;)

Wouter1981 (+collega), Enschede, heel wk51, voorkeur Oostenrijk (omdat we al twee jaar in Frankrijk geweest zijn), groot gebied, ski-in/ski-out is pré, voornamelijk blauw/rood

We hebben een goeie ambassadeur aan @Peter007! wink

@Wouter1981, bedankt voor het compliment. En inderdaad het is lastig om niets te doen en te wachten op sneeuw. Tot eind november zijn de vooruitzichten ronduit slecht. Dus zeker wachten tot enkele dagen voor afreis om te boeken. Wel zou het interessant zijn om te weten wie er zeker vertrekt op 13 december( Binnen een goede 3 weken) als de sneeuwcondities goed zijn. Dus stel ik het volgende voor. Naam, woonplaats,vertrekdatum, ski-dagen en eventueel voorkeurgebied.

Peter007, België (Zottegem), 13/12/2014, min 5 skidagen, Min 150 km Pistes. Zermatt, Les Trois valléés, Sint-Anton, Ischgl…

Peter007 op 19 nov 2014 16:41
Peter Hertegonne

Plaats je nou 2x hetzelfde?

Peter007, België (Zottegem), 13/12/2014, min 5 skidagen, Min 150 km Pistes. Zermatt, Les Trois valléés, Sint-Anton, Ischgl…
Wouter1981 (+collega), Enschede, heel wk51, voorkeur Oostenrijk (omdat we al twee jaar in Frankrijk geweest zijn), groot gebied, ski-in/ski-out is pré, voornamelijk blauw/rood

Peter Hertegonne

ik ga kijken waar jullie heen gaan, maar ik kom met mij 2 meiden, 12 en 13. Ze zijn zwaart - naast de piste - snow park skiers, ik ski dan achter aan… meestal rode - zwaart.

Ik heb een voorkeur voor Italia omdat het eten lekker en niet duur is - tegenovergesteld van Frankrijk…

als het kan, ga ik ook vliegen.

Ja, Wouter ik wou mijn foutje in de vertrekdatum rechtzetten in het bericht. Het was niet de bedoeling 2 maal hetzelfde berichtje te plaatsen. Mijn laatste berichtje leg ik even uit. Als er iemand zich nog geroepen voelt om ook zijn naam, woonplaats,vertrekdatum, ski-dagen en eventueel voorkeursgebied op dit Topic te plaatsen, dan kopieert men best de reeds bestaande gegevens en voegt hij of zij zijn gegevens daaraan toe. Zo blijft het overzichtelijk. De bedoeling is dat al onze gegevens in 1 bericht komen te staan.

Grt,
Peter

Peter Hertegonne

ik heb nog niks geboekt, ik zie wel een RyanAir vlucht 13 -20 december naar Turijn toe voor 45 EUR retour. Dus ik denk in die richting en gelijk de webcams kijken voor sneeuw, of smeltende sneeuw… met die vlucht, kan ik zeker 7 dagen ski pakken.

Hoi Peter, ik snap 'm! Goed idee.

  • Bokkie (Ronald), 's-Hertogenbosch, heel week 51 (v.a. 13-12), voorkeur Oostenrijk, maar iets anders is ook prima (als het maar wit is :), ben in bezit van auto (Megane Scenic, benzine) met winterbanden.
  • Peter007, België (Zottegem), 13/12/2014, min 5 skidagen, Min 150 km Pistes. Zermatt, Les Trois valléés, Sint-Anton, Ischgl…
  • Wouter1981 (+collega), Enschede, heel wk51, voorkeur Oostenrijk (omdat we al twee jaar in Frankrijk geweest zijn), groot gebied, ski-in/ski-out is pré, voornamelijk blauw/rood

Ik heb nu een en de andere uitgezocht, afhandelijk van wat sneeuw komt, ik denk dat ik voor Champoluc gaan kiezen. Ik ga met Ryan Air, en giga veel extra betalen om de skis te meenemen {zucht}. Maar in de week heb je ook gratis ski pass erbij, en veel leuk hotels zijn beschikbaar.

Ik loop tegen aan een moeilijk airport transfer wegen onvoldoende informatie op het internet. Er blijkt 5 per dag van torino, maar geen schema, niet handig dus…

nou, duimen dat het daar mooi blijft. Alles bij elkaar, voor onze 3-tjes, denk ik rond de 2000 EUR kwijt voor een top ski week. All-in, overnachtingen, transport, eten, ski pass… kan goedkoper, maar ik kies voor hotels die normaal gesproken vol geboekt zijn.

@HeidiInTheAlps ,

Ik kom ook alles beneden. Wij wachten nog een beetje voor te boeken, want de vooruitzichten zijn niet “vet”. Hopelijk meer duidelijkheid in december. Mocht je nog niets beslist hebben, kan je gerust nog mee hoor. Laat iets horen als je definief beslist hebt ok .

Grts,
Peter

Peter Hertegonne

Ohja, aardig om te vermelden, dank Ronald voor de hint. Ik heb eigen vervoer in de vorm van een kleine leaseauto van 't werk. Collega en ik kunnen dus iig zelf die kant op en maar veel ruimte over heeft een Mini niet ;)

FYI, RyanAir heeft een vlucht EIndhoven - Turijn zat tot zat voor 36, EUR retour. Natuurlijk moet je bij betalen voor koffers en evt ski uitrusting, maar als nog voor wat ik meeneemen voor 3 personen, incl ski, pole, en boots, kwam ik op 100 eur per person retour.

Inmiddels aan het kijken als ik van daar een auto gaat huren, of probeer het met openbaar vervoer. Monterosa is vanaf vandaag open.

Ik heb een optie op een rufugio voor 50,- p.p.p.n incl ontbijt en avondeten, ik heb ook andere dingen gevonden in een 4* hotel half board, incl ski pass voor 630 voor de week. Gressoney en Champoluc.

Maar er kan nog veel gebeuren in de tijd, maar alsnog vanuit Turijn, desnoods kan ik de andere kant van de alpen toe als daar sneeuw ligt.

Als er geen sneeuw is, dan heb ik de kost van mijn ticket verloren, en blijven wij thuis.

Plaats een reactie