verplichting ski helm

HelmPLICHT (voor iedereen)is voorlopig een theoretisce kwestie. Voor zover mij bekend is er vooralsnog geen enkel echt Alpenland dat zoiets overweegt.
Overigens lees ik op de site van de NSV dat 78% van de Nederlanders dit jaar zonder helm de piste op ging. Dat lijkt me wel erg veel (verouderd bericht ?).

Dat een helm behoorlijk bijdraagt aan verminderde kans op hoofdletsel lijkt me ook weinig omstreden. Maar cijfers hierover verschillen nogal.

De stelling van gezondheid.be, dat het dragen van een helm het risico op letsel met 70 tot 80% vermindert is natuurlijk onzinnig.

In de eerste plaats is hoofdletsel (want daar praat je over) slechts een deel van alle skiletsel. Op de site van onze NSV staat dat hoofdletsel 9% van alle skiletsel betreft.
Als je alleen spreekt over ERNSTIG skiletsel, dan schijnt hoofdletsel in de uurt van de 50% te liggen.
Ook als je een helm draagt kun je hoofdletsel oplopen. Eerder in dit topic verwees ik naar een link bij NSV, waar stond dat de helm hoofdletsel met 35 tot 55% beperkte.

Het verhaal dat de kans op nek- en rugletsel bij helmdracht groter wordt is volgens mij verouderd. Mede door verbetering van de helmen is dit verhaal voor zover mij bekend inmiddels achterhaald.
Overigens is het m.i. ook wel erg moeilijk meetbaar: hoe kwantificeer je dat rug-/nekletsel van een helmdrager (mede) veroorzaakt wordt door die helm ? En wat was het letsel zonder die helm geweest ?

Het zou m.i. goed zijn als de NSV elke winter zijn site zou updaten met de meest recente en betrouwbare cijfers op dit gebied. Dat voorkomt verwarring en bevordert de duidelijkheid in de discussie.

HelmPLICHT (voor iedereen)is voorlopig een theoretisce kwestie. Voor zover mij bekend is er vooralsnog geen enkel echt Alpenland dat zoiets overweegt.

null

Ik vind het vergelijkbaar met het dragen van de autogordel: het hindert weinig en het is dom om het niet te dragen. Dat zeg ik ook altijd tegen me ouders :p

Nadelen: inderdaad wanen mensen zich veilig en wordt er roekelozer geskied.
In hoeverre is nek/rug letsel meer als je valt (door gewicht helm op je hoofd)
Ik ben erg benieuwd of er (medische) nadelen zijn. Ik ski al ruim 30 jaar zonder, vind het eigen verantwoording en durf er geen op (vanwege de evt gevolgen aan nek/rug)

Skifanaat zonder helm! op 31 mrt. 2012 10:56

Ja, zo’n helm is natuurlijk al gauw een paar kilo’s op je hoofd…

500 gram om wat preciezer te zijn.

Loat goan

Zo wil ik geen rookmelders in huis. Levensgevaarlijk die dingen; door het gewicht van de rookmelder zou er een plafondplaat los kunnen komen en op mijn hoofd kunnen vallen.

Ik heb dit forum een tijdje gevolgd en mijn mening gegeven.Conclusie, je hebt mensen die beseffen dat een helm een nuttig ding kan zijn om je te beschermen bij een eventuele val. Er zijn anderzijds mensen die zich een rambo voelen en dat ook zo willen uitdragen en alle helmdragers idioten en slapjanussen vinden. Hopelijk bescherme hun ego hun lijf.

Ik draag al jaren een skihelm
Met maar 1 reden.
Ik ben aan 1 kant bijna blind (zie nog 3 to 5%)
Dus zie ik de skiers pas laat aankomen, vandaar dat ik met een helm ski.
Ga zelf dus ook nooit alleen de piste op.

@Niels, goed lezen is niet echt moeilijk.
Je reageerde op mijn opmerking, dat het er vooralsnog naar uit ziet dat geen enkel Alpenland een algemene helmplicht wil invoeren, met een lijstje waarin maatregelen voor kinderen tot 14/15 jaar (!) zijn opgesomd.
Dat lijstje ken ik ook wel.

Dat is (of je het gelooft of niet) toch wat anders als een algemene helmplicht. Of je het gelooft of niet: veel skiërs zijn ouder dan 14/15 jaar.

@Niels, goed lezen is niet echt moeilijk.
Je reageerde op mijn opmerking, dat het er vooralsnog naar uit ziet dat geen enkel Alpenland een algemene helmplicht wil invoeren, met een lijstje waarin maatregelen voor kinderen tot 14/15 jaar (!) zijn opgesomd.
Dat lijstje ken ik ook wel.

Dat is (of je het gelooft of niet) toch wat anders als een algemene helmplicht. Of je het gelooft of niet: veel skiërs zijn ouder dan 14/15 jaar.

jaap op 1 apr. 2012 17:41

Niederoesterreich heeft het al ingevoerd. Maar daar zijn natuurlijk niet echt veel skigebieden. Alle deelstaten van Oostenrijk, op Tirol en Vorarlberg na, willen het op termijn invoeren.
Bron: austria.info
Google is your friend, als je niet te lui ben tenminste.

Trouwens, die tabel is gewoon het officiële tabelletje waarin alles betreffende de helmplicht staat. Het toeval wil dat dit in de meeste regio’s is ingevoerd voor kinderen onder 14/15 jaar.
Logisch denken is niet echt moeilijk :)

@Niels. Zelfs als het in alle Oostenrijkse deelstaten, exclusief Tirol en Vorarlberg (n.b. de twee belangrijkste) zou worden ingevoerd, dan is dat nog steeds geen compleet Alpenland.
Jouw link (austria.info) geeft daarover ook geen nieuwe informatie.

Misschien dat Italië ooit als eerste een dergelijk besluit zou nemen, maar de kans lijkt me klein.

Los van alle praktische invoeringsproblemen: als er daardoor mensen voor andere gebieden gaan kiezen scheelt dat (heilige) inkomsten.
Dus nee, ik zie dat niet zo gauw gebeuren.

tssssssssssssssssssssss

Los van alle praktische invoeringsproblemen: als er daardoor mensen voor andere gebieden gaan kiezen scheelt dat (heilige) inkomsten.
Dus nee, ik zie dat niet zo gauw gebeuren.

jaap op 1 apr. 2012 22:36

Daarom kunnen ze het best op een zo groot mogelijke schaal invoeren, lijkt me.

Natuurlijk. En of jij daarvoor bent en ik daartegen, zal die besluitvorming niet echt beïnvloeden.

Maar de objectieve waarheid is toch dat er geen harde aanwijzingen zijn dat die invoering op afzienbare termijn valt te verwachten ?

Plaats een reactie