actiecamera

Hallo allemaal,

Ik wil graag een actiecamera cadeau geven aan mijn vriend. Ik heb al een beetje rondgekeken op internet, maar er is erg veel keus.
Ik ben op zoek naar een camera van max. €200. Hij moet makkelijk op de helm te bevestigen zijn en er ook weer makkelijk vanaf kunnen.
Iemand die tips of ervaring voor mij heeft?

Groetjes Janine

Ik heb zelf de Contour Roam 2. Deze is online voor ongeveer 150 euro te krijgen op dit moment. Filmen in full HD 1080P en high speed (60fps) op 720P. Hij is bovendien waterproof zonder aparte case. Allerbelangrijkste, hij maakt strakke video’s en is lekker compact. De oudere modellen van GoPro (nieuwe modellen zijn boven je budget) heb ik ook goede verhalen over gehoord. Ook strakke beelden alleen wat lomper in montage (steekt al snel uit).

Groet Maus

De oudere modellen van GoPro (nieuwe modellen zijn boven je budget) .

Maus op 17 nov 2014 14:09

Dit klopt niet helemaal, zie de nieuwe “Hero”. Nieuw instap model van Gopro! Ik denk dat deze wel gaat bevallen als beginnend gebruiker kwa actie cams ;)

http://www.v-nix.nl/gopro-hero

de sony hdr as20 en as30 zijn ook voor onder de 200 euro te verkrijgen, en filmen 1080 HD in 60 fps. Ook gegoeg mounts voor te vinden, zeker omdat de goedkope en handige mounts van guardo cam er ook op passen.

Andere tips: Isaw, guardo, gopro, rollei

Heeft iemand al ervaringen met het nieuwe instap model van Go Pro? Ik zit er aan te denken om er 1 aan te schaffen. Al die extra functies die ontbreken gebruik ik waarschijnlijk toch niet en ik neem aan dat deze cam mooie beelden maakt.

Ik zit met hetzelfde probleem. Twijfel nog tussen Gopro hero 3 silver en Sony as30vw.
Sony is 85 euro goedkoper en heeft meer megapixels en er zitten 2 accesoires bij voor om je pols en een hoofdband (bij winter edition) en heeft de Sony GPS en een betere batterijduur dan de Gopro. Daarom ga ik voor de Sony . (Al vind ik wel dat de Gopro mooiere beelden schiet als ik zo eens op youtube rondkijk)

de sony hdr as20 en as30 zijn ook voor onder de 200 euro te verkrijgen, en filmen 1080 HD in 60 fps. Ook gegoeg mounts voor te vinden, zeker omdat de goedkope en handige mounts van guardo cam er ook op passen.

Andere tips: Isaw, guardo, gopro, rollei

rollie op 17 nov 2014 14:36

Iemand een site voor deze mounts?

Ik zit met hetzelfde probleem. Twijfel nog tussen Gopro hero 3 silver en Sony as30vw.
Sony is 85 euro goedkoper en heeft meer megapixels en er zitten 2 accesoires bij voor om je pols en een hoofdband (bij winter edition) en heeft de Sony GPS en een betere batterijduur dan de Gopro. Daarom ga ik voor de Sony . (Al vind ik wel dat de Gopro mooiere beelden schiet als ik zo eens op youtube rondkijk)

snowboard4life op 17 nov 2014 18:39

Megapixels zeggen niks, gaat meer om de lens en de processor die de beelden moeten verwerken dan het aantal megapixels. Stel: je hebt 28 megapixel camera en je proseccor kan maar 13 megapixel verwerken, wat heb je dan aan die 28 megapixel?;)

Om de vraag van @Geert89 te beantwoorden:GOPRO Hero Entry Level karting: http://youtu.be/6QRcj5_DOwM

Dit zijn de beelden die uit de “Hero” komen. Niks mis mee dus!:)

En voor mounts : http://www.ebay.com goedkoop en degelijk, alleen 2 weken levertijd

Hoor goede dingen over de Wasp maar is €100,- duurder maar wel met een soort horloge waar je de beelden live kan zien terwijl je filmt. Er is een goedkopere maar wat je krijgt voor deze €299,- is best compleet, daarom laat ik hem even zien.

https://www.twinseasons.nl/index.php?actie=product_detail&am…

http://waspcam.com/WASPcamCatalogWeb.pdf

@snowboard4life
ja, kwam laatst het merk tegen op ibood en ben er zo achter gekomen: http://www.guardo.be
(ik heb er mounts besteld, zien er echt sterk uit en iets uit belgie bestellen vind ik toch fijner dan op alibaba oid)

;)

Sony hdr as 15 schiet tevens al beelden in 1080p 60fps (bij oudere versies zijn namelijk softwarematige updates mogelijk). Prijs is al vanaf 100 euro en schiet naar mijn mening -onbewerkt- mooiere beelden dan de go pro hero 3 silver (mede door betere standaard kleuren en automatisch anti trillen). Nieuwere versies zijn natuurlijk weer beter. Ik zou zeker aanraden eens de as30, as100 of de mini te bekijken. Je hebt wel een sony en geen go pro… (maw beetje imagoprobleem. Zoals veel mensen ook een iphone kopen). Dus wil je hip zijn… zelfde geldt voor een contour uiteraard.

Bij het vergelijken van de filmpjes bekijk dan alleen de filmpjes die hier ook voor bedoeld zijn. Softwarematig kan je nog veel veranderen (windows moviemaker is bijvoorbeeld niet te vergelijken met andere programma’s en ook youtube zelf past vaak autocorrecties toe). Gemiddeld filmpje is vaak goed mee geknutseld waardoor vergelijken geen objectief beeld meer geeft als niet dezelfde zaken zijn toegepast.

Daarnaast ben ik van mening dat mounts nooit een argument mag zijn omdat vrijwel alle mounts passen op elke camera (zie hiervoor de diverse andere topics).

En oja; er zijn inmiddels meer dan 20 vergelijkbare topics over alle verschillen, overeenkomsten en vergelijkingen tussen de camera’s. Deze reeds doorgenomen? Succes!

''Powder to the people''

De SJ4000 is misschien ook een optie. Da’s een camera van het bedrijf Chinese bedrijf Viofo die eigenlijk een kopie van de GoPro’s zijn. De SJ4000 heeft echter ook een LCD scherm waardoor het wat eenvoudiger is om het eea te bekijken… Zijn ook compatibel met alle GoPro mounts. Als je ze daar besteld betaal je omgerekend €69 voor een normale versie, de versie met WiFi is €89. (dan kun je 'm via je smartphone (iOS, Android) bedienen)
Je kunt ze ook in Nederland bestellen, ze worden hier voor respectievelijk €90 en €115 aangeboden. (wel iets meer zekerheid) Let wel op dat je de officiële SJCAM krijgt, de SJ4000 wordt veelvuldig gekopieerd en die kopieën zijn veelal van slechte kwaliteit. De SJ5000 is bijvoorbeeld ook nep; een slechte kopie met slechte resultaten.

Qua specs, ding is nogal veelzijdig. Is bijvoorbeeld ook geschikt als dashcam (cycle recording) of als beveiligingscamera (bewegingsdetectie). Verder de specs vergelijkbaar aan het vorige model GoPro. Ding filmt netjes op 1080p op 30fps. Kleuren van de SJ4000 zijn iets fletser, maar dat kun je blijkbaar met wat instellingen of gewoon nabewerkingen achteraf bijregelen. Ik heb nu de laatste versie er op staan en ben er zeer tevreden mee, lekker veel features, en filmt prima, althans, binnenshuis. :P Ik wacht nog op een bestelling met een zuignap voor in de auto. kan niet wachten om 'm over twee maanden uit te proberen in Italië…

Joetoep, hou er rekening mee dat alle filmpjes nog met de oude firmware gefilmd zijn, zou dus nog beter kunnen zijn. (klik wel even 1080p aan bij het tandwieltje in de filmpjes ;))

(wintersport tripje)
(snowboard filmpje)
(vergelijking met GoPro Hero3)
(vergelijking met GoPro Hero3)

Ow, en accessoires! Standaard zit er al veel bij, en extra spul is goedkoop. En zoals al gezegd alles kan gewoon in GoPro mounts gestoken worden, extra batterijen kosten je tussen de 5 en de 10 euro…

null

A programmer is a machine that turns code into coffee..

Sj4000 is zeker een leuke camera om mee te beginnen! Zo goed als het zelfde als de “Hero”. Zelf ook getwijfeld om deze aan te schaffen ipv mijn Silver+;)

Hoi Rowdy, waar kan ik deze camera volgens jou het beste kopen? Ik zag er eentje op bol.com staan. Deze kost€169 met wifi.

Ik moet wel zeggen dat ik de Sj4000 niet zou snel zou kopen ivm dat het slechts video’s opneemt met 30FPS. (Er wordt wel aangegeven dat er met 60FPS wordt gefilmd maar dat is niet helemaal waar. De frames worden gekopieerd om zo toch aan de 60 FPS te komen ipv dat er daadwerkelijk 60 fotos worden gemaakt per seconde). Daarnaast is 150€ geen goede deal. Elders is er een veel goedkopere te vinden €63; http://www.tmart.com/SJ4000-1.5-LCD-12.0MP-CMOS-4X-Digital-Z…

via http://tweakers.net/productreview/98299/viofo-sj4000.html…

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar toch een A-merk als go pro of sony.

''Powder to the people''

Hoi Rowdy, waar kan ik deze camera volgens jou het beste kopen? Ik zag er eentje op bol.com staan. Deze kost€169 met wifi.

janineschroven op 18 nov 2014 13:24

Da’s wel schoftig duur bij bol.com… O_o

Twee (naar wat ik hoor betrouwbare) winkels zijn Safeye en Dashcammagazijn…
http://www.safeye.nl/nl/actioncams/?brand=204447
http://www.dashcammagazijn.nl/wintersport-camera
Deze ken ik verder niet, maar adverteert ook veelvuldig met de SJCAM
http://www.cameratrend.nl/actioncamera

Let er op dat je er een met het SJCAM logo krijgt, dan heb je iig zeker een originele.

A programmer is a machine that turns code into coffee..

Ik gebruik persoonlijk een:
Veho Muvi HD10 via ibood gekocht. Was toen 140 euro inclusief alles.
Kwaliteit is zeer goed te noemen, alleen is ie ietsjes groter dan bijvoorbeeld de Gopro dus het ziet er iets lomper uit, maar kwaliteit van de films is zeer goed

Hoi,

Heb zelf een sony actioncam en ondanks dat 't mooi beeld geeft, zit 'r een nare bug in 't design waardoor na verloop van tijd er een beetje speling ontstaat bij het batterijklepje. Gevolg ervan is dat als je de camera schudt (bijv. als je valt met skieen, of stevig ergens overheen stuitert) de camera stopt met opnemen en de video tot die tijd corrupt raakt. Dit is bij veel gebruikers 't geval en zijn meerdere threads over (ala http://community.sony.com/t5/Action-Cam/Stop-recording-rando…) … De fix is om de batterij met een stukje tandenstoker oid wat verder tegen 't klepje aan te duwen maar echt een optie is 't niet. Sony erkent 't probleem niet en bij mijn weten heeft de AS30 dezelfde constructie als mijn AS15. YMMV maar voor mij nooit meer een (nieuwe) sony, ondanks dat 'ie door deze “hack” wel functioneel is, is 't gewoon Niet Goed.

Had er inderdaad ook wat over gelezen. Ik heb er zelf in ieder geval geen last van, maar kan me voorstellen dat het zeer vervelend is. Heb geen idee of de As30 en de As100 hier ook last van hebben. De nieuwste sony, AZ1 heeft een volledig andere behuizing dus ik neem aan van niet.

''Powder to the people''

Bedankt voor de info, ik zit er aan te denken om een sjcam aan te schaffen. Rowdy geeft hierboven aan dat er een logo van sjcam op moet staan dus als ik het begrijp is de camera van onderstaande link geen originele

http://www.tmart.com/SJ4000-1.5-LCD-12.0MP-CMOS-4X-Digital-Z…

Let wel zowel zoals @AMONIVES zegt: het is geen 60 “echte” fps maar een opgevoerde 30fps… dus slowmotion zal lastig gaan worden. Het is mogelijk maar zo mooi als 60 of 120fp zal het niet worden…

Ik zou persoonlijk 60euro bijleggen en voor de Hero gaan.

Sj4000 uit china kopen is toch echt nog het goedkoopst. 60 euro voor de camera. Accessoires kost een keer 10 euro voor alles bij elkaar. focalprice.com is een goede site net als Dx.com of miniinthebox.com

A winter without powder isn't a winter!

Slowmotion kun je altijd bewerken! Een opname van 30 fps kun je ook zo bewerken via adobe premiere met het programmatje Twixtor er bij in. Op google staat wel helemaal uitgelegd hoe het werkt. Wel is het natuurlijk wel even knutselen hoe het moet.

A winter without powder isn't a winter!

Ik blijf toch liever bij de westerse merken. Ken de kwaliteit van die Chineese merken niet.
Hoe kunnen ze anders zo goedkoop zijn? Lage lonen personeel?

Slow Motion Football | 24fps, 30fps, 60fps: http://youtu.be/aQoLUKDt_i8
@joostw hier kan je mooi het verschil zien. Natuurlijk kan je wel iets vertragen maar meer dan 20% gaat heel schokkerig worden, en al helemaal als je een bewegende achtergrond heb ;)

Ik blijf toch liever bij de westerse merken. Ken de kwaliteit van die Chineese merken niet.
Hoe kunnen ze anders zo goedkoop zijn? Lage lonen personeel?

snowboard4life op 18 nov 2014 19:05

Klopt maar de SJ4000 wordt altijd in China gemaakt. Het enigste verschil is dat je het op deze site’s direct van de maker koopt en in de westerse landen van andere doorverkopers waardoor het weer duurder wordt. Maar ik snap je wel want de kwaliteit van producten in westerse landen zijn vaak wel wat beter.

A winter without powder isn't a winter!

Slowmotion kun je altijd bewerken! Een opname van 30 fps kun je ook zo bewerken via adobe premiere met het programmatje Twixtor er bij in. Op google staat wel helemaal uitgelegd hoe het werkt. Wel is het natuurlijk wel even knutselen hoe het moet.

Joostw op 18 nov 2014 18:24

Ja het gaat met programma’s als Twixtor. Hou er rekening mee dat ook met dergelijke plugins de output altijd beter is als de input al een hogere framerate is (50FPS of meer).

Ik blijf toch liever bij de westerse merken. Ken de kwaliteit van die Chineese merken niet.
Hoe kunnen ze anders zo goedkoop zijn? Lage lonen personeel?

snowboard4life op 18 nov 2014 19:05

Idem. We hebben in de action van vorig jaar ook wat “minder bekende” merken getest tja, het prijsverschil zit hem nu eenmaal ergens in. Ik heb altijd geleerd om beter in 1x goed materiaal te kopen dan half half spul waar je uiteindelijk nog veel aan kwijt bent omdat het niet is wat je hoopte. En dat geld voor action cams voor mij niet anders. Het hoeft niet perse een GoPro te zijn, zoals eerder aangegeven en ook uit de test bleek, mag Sony er absoluut zijn, zeker voor de prijs waar ze het voortaan voor verkopen.

Nadeel van de Sony vind ik weer de 'form factor 'van de cam’s, de gopro lijkt me als action cam in de meeste situaties gewoon een betere/handigere vorm te hebben.

ik vind, voor het geld de SJ4000 erg interessant, jammer dat het 60fps niet echt is, dan was het een no-brainer geweest in mijn geval…

Lang stukje, voor TLDR; let heel erg op met direct in China kopen (invoerrechten, neppe versies) en mijn persoonlijke mening is dat dit qua prijs/kwaliteit een goede deal is.

Ik blijf toch liever bij de westerse merken. Ken de kwaliteit van die Chineese merken niet.
Hoe kunnen ze anders zo goedkoop zijn? Lage lonen personeel?

snowboard4life op 18 nov 2014 19:05

Sony is een Japans merk, Samsung is Koreaans, Apple en GoPro zijn Amerikaans, maar hun producten worden allemaal ergens in de grote grijze OEM fabriken in Azië geproduceerd. (de meeste electronica) Denk er aan dat op de producten van de ‘Westerse merken’ behoorlijke marges op zitten, maar tel ook de (betere) kwaliteitscontrole, enorme marketingcampagnes, dure bestuurders, sponsorcontracten.

Maar, goedkoop hoeft niet duurkoop te zijn, kijk maar naar de recente stroming van Azische hardware (Huawei, Xiaomi) die hier voet aan de grond krijgen. Kleinere marges, en geen of nauwelijks marketing, geen sponsorcontracten etc, dat resulteert in lagere prijzen. Wilt dit zeggen dat die spullen slecht zijn? Helemaal niet; het gehele KPN en T-Mobile netwerk draait op Huawei hardware. :)

Nu wil dit in dit geval natuurlijk wel iets uitmaken; de SJ4000 heeft een iets slechtere chip, hij kan idd niet op 120fps filmen, maar daar moet je de honderden euro duurdere GoPro voor hebben. 60fps kan ie ook niet op 720p, dat kan de goedkoopste GoPro dan weer wel. Software algoritmes zijn op de SJ4000 natuurlijk ook minder dan van de GoPro, die hebben daar dan ook jarenlange ervaring en een goede softwaredivisie achter zitten. Maar met nabewerking kun je dat weer rechttrekken.

Sj4000 uit china kopen is toch echt nog het goedkoopst. 60 euro voor de camera. Accessoires kost een keer 10 euro voor alles bij elkaar. focalprice.com is een goede site net als Dx.com of miniinthebox.com

Joostw op 18 nov 2014 18:23

Klopt maar de SJ4000 wordt altijd in China gemaakt. Het enigste verschil is dat je het op deze site’s direct van de maker koopt en in de westerse landen van andere doorverkopers waardoor het weer duurder wordt. Maar ik snap je wel want de kwaliteit van producten in westerse landen zijn vaak wel wat beter.

Joostw op 18 nov 2014 20:21

Let hier enorm mee op; DX koopt partijen in en heeft dus neppe en originele camera’s. DX verkoopt ook vrolijk de SJ5000, de camera met slechtere specs/kwaliteit en prijst deze zelfs aan als de opvolger van de SJ4000. Beslist niet vertrouwen dus. Focalprize heeft in het verleden ook batches met neppe camera’s verkocht. miniinthebox ken ik niet, kan ik dus niets over zeggen. Een andere betrouwbare shop is FoxOffer.

Als je ervaring hebt met kopen in China is het best een leuk experiment. Hou wel rekening met:

  • Levertijden. Dat kan gerust twee weken duren. Of twee maanden. Wil je dat risico lopen als je met kerst op vakantie gaat?
  • Invoerrechten, belasting. Iedereen heeft vast op de radio de spotjes van de douane al gehoord. Tussen de €22 en de €150 ben je verplicht BTW te betalen, da’s 21% op je bedrag er op. Plus eventueel een boete. Dit geld natuurlijk slechts als je gesnaaid wordt, maar durf je dat risico te lopen? De douane is er nu hard mee bezig, en die zijn niet bepaald dom… :)
  • Neppe producten. De shops zeggen wel allemaal dat ze de echte verkopen, maar wat als je per ongeluk een verkeerde batch krijgt? Wat dan?
  • Garantie. Wat als ie kapot arriveert? Of als ie stuk gaat. Wat dan? Niet iedereen kan hier mee om gaan.

De Nederlandse shops zijn verplicht garantie te leveren, ook ben je beschermd onder de wet kopen op afstand… Ja, kopen in China is het goedkoopste, maar er kleven nogal wat risico’s aan, en of dat 10tje goedkoper het jouw waard is…? Dat moet eenieder voor zichzelf beslissen.

Een alternatief; koop een originele tweedehands via Marktplaats. Daar staan er ook genoeg op. Daar kun je eerst gaan kijken en heb je ze vaak voor de China prijs. Ik heb een nieuwe WiFi versie gekocht voor €90, via Marktplaats bij iemand die er een heel stel uit China had gekocht. ;)

A programmer is a machine that turns code into coffee..

Wat is eigenlijk op GPS en NFC na het verschil tussen de Sony as20 en de Sony as30?

Plaats een reactie