Nog steeds een groene berg, paniek

19 december vertrekken we naar Pitztal,maar op de Hochzeiger is het nog steeds groen!!
Wij gaan daar al 22 jaar,en dit hebben we toch niet mee gemaakt.

Zijn er mensen die dit toch al mee gemaakt hebben dat het in november nog steeds groen ziet?
Als ik het weerbericht wat volg,ziet het er niet naar uit dat het snel gaat veranderen.

*bericht bewerkt door moderator op 23 nov 2014 13:13: Titel aangepast

In weer termen is 4 weken nog behoorlijk ver weg.
Juist nu komen wat berekeningen met pluimen die wat meer hoop op sneeuw geven over een goede week, ik zou nu nog niet al te hard in paniek schieten eigenlijk…

Paniek? Met de hoogste gletscher een half uur verderop?

Als de sneeuw niet goed is op de Hochzeiger,dan trekt iedereen naar de gletcher.Dus massa volk!

Dan is het overal druk op de hogere gebieden. Je zit erg centraal, dus meerder dalen en gletschergebieden voor jullie bereikbaar.

In weer termen is 4 weken nog behoorlijk ver weg.

Powermage op 23 nov 2014 13:22

Dat is een understatement :-)

When life gets too complicated.... SKI

Hopelijk krijg je gelijk powermage

Het is weer de OMG-er-gaat-geen-sneeuw-liggen tijd van het jaar :)

Andere jaren heb ik dat niet echt,omdat de temperatuur dan toch meestal lager ligt.
Maar nu is het idd de OMG tijd…

@Marijke Als ik het goed begrijp ga je in de 1e week van de kerstvakantie weg. Dit is een vrij rustige week, dus waarom dan niet op het laatste moment ergens iets boeken? Let wel, het is nog steeds geen winter maar herfst.

When life gets too complicated.... SKI

Nee gaan 2 weken,en de vakantie is al geboekt!

Het komt wel vaker voor dat het op 1 december nog groen ziet in een groot deel van de alpen. Dat het nog groen ziet rond 20 december is véél zeldzamer. Bovendien gaat het alleen nog maar kouder worden en kunnen binnenkort de kanonnen aan.

Het is weer de OMG-er-gaat-geen-sneeuw-liggen tijd van het jaar :)

Niels322 op 23 nov 2014 14:57

Ook echt hahaha

Je hoeft je nog nergens druk om te maken het is inderdaad herfst. Die sneeuw komt vroeg of laat wel…

Gang is alles

In het seizoen 2011/2012 vertrok ik begin december naar Oostenrijk. Onderweg was alles groen en ook de eerste twee dagen. Wij zaten op de gletscher dus hadden er weinig last van. Toen is het 2 dagen hard gaan sneeuwen en lag er sneeuw in overvloed. Vervolgens ook een van de meest sneeuwrijke winters gehad. Kortom de boel kan snel omslaan;)

Thank God summer is over!

Kerstvakantie is altijd al tricky geweest, volgens mij. Waarom zou dat tegenwoordig anders zijn? Er kan zomaar in een dag een meter sneeuw vallen, best zinvol om je nu al druk te gaan maken…

Best vermoeiend, inderdaad altijd hetzelfde rond deze periode…
Mensen hebben geboekt en hebben bang dat er geen meters sneeuw gaan vallen.
Wat verwachten zie hier op het forum waar je ze anders zelden ziet? Dat wij onze vrienden de weergoden aanspreken en in hun geboekte gebied tegen hun aankomst een metertje sneeuw regelen?
Ik ga binnen 12 dagen ook skiën weet nog niet waar maar maak me alles behalve zorgen ik rijd naar de sneeuw waar hij ook valt. En tegen 20 december ben ik terug weg met de familie zoals ettelijke jaren op rij zelfs naar een laag gelegen gebied in Oostenrijk, maar ik neem het zoals het komt het kan allemaal zo snel veranderen een maand in deze periode van het jaar is een eeuwigheid. Ik moet de eerste weersvoorspeller nog tegen komen die meer dan een week vooruit kan kijken met succesgarantie :-)

Toevallig dat hier net een weblog over geplaatst is.
Maar inderdaad, rond deze weken net voor Kerst of rond Kerst vraagt menig wintersporter zich elk jaar weer af waar de sneeuw blijft.
Maar vergeet niet dat de hele boel binnen erg korte termijn snel kan veranderen wanneer het een paar dagen goed dumpt. Zo werkt dat in de bergen.
Ik zou me er nog niet zo’n zorgen om maken, 19 december klinkt wat dat betreft nog ‘ver weg’.

te verweg om iets zinnigs over te zeggen.

Seriously snow addicted family!

Ecmwf en GFS laten beiden in ieder geval temperatuurdaling zien, dus de sneeuwkanonnen kunnen in ieder geval binnenkort aan.

❄️

We zullen zien,jullie geloven er blijkbaar in…
En iedereen hoopt toch op goede sneeuw,dus ik zal niet de enigste zijn die er zo over denkt.

[taalpurist]het is ‘enige’[/taalpurist] :-P

When life gets too complicated.... SKI

We zullen zien,jullie geloven er blijkbaar in…
En iedereen hoopt toch op goede sneeuw,dus ik zal niet de enigste zijn die er zo over denkt.

Marijke4 op 24 nov 2014 08:20

Het is niet zo dat we er per definitie wel in geloven, maar het is voor het weer gewoon nog te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen, zelfs als er nu 60CM had gelegen had dit in 4 weken compleet kunnen verdwijnen en weer terug kunnen komen.

Marijke4 geen paniek het is nog te vroeg voor sneeuw die gaat komen vanaf de eerste week in December.
Kan nog genoeg voor de kerst vallen.

null

Skiën. What else.

@JohnZillertal, eind april pas?! Gelukkig nog niets geboekt, dan maar naar de zon… ;)

Gelukkig zitten we begin april in Obergurgel

Wat ik niet wist is dat de bekendste afdaling/SuperG/slalom de Hahnenkammrennen het in de 83 jaar van de eerste editie tot en de laatste in 2014 drie keer is voor gekomen dat de rennen niet door ging wegens te weinig sneeuw.

Dit was in 1964, 1988 en 1993 dan lijkt het me weinig problemen te zijn met het hoeveelheid sneeuw wat er in januari kan vallen, i.c.m. de sneeuwkanonnen enzovoorts. Dat in het achterhoofd en wat ik gelezen heb over een daling van temperatuur in Kitzbuhel en andere streken ben ik niet zo bang dat er straks geen sneeuw zal liggen of dat we een herhaling zullen krijgen voor de noord alpen zoals vorig jaar.

Ik las dit hier: http://www.skiweltbrixental.nl/hahnenkammrennen-de-historie/…

Was het vorig jaar ook niet groen?
Kan mij herinneren van een collega dat hij 1ste kerstdag naar Oostenrijk reed en het groen was en 2de kerstdag of zo er genoeg cm gevallen was.
Niet druk maken en gewoon de berichten van Roel lezen en alvast in winterstemming komen
Er is altijd wel een piste te vinden die open is

De omgeving was idd groen,maar te temperatuur was heel wat lager.
Dus de sneeuwkanonnen hebben hun werk gedaan

Het heeft echt weinig zin hier iets over te zeggen. Vorig jaar lag er 5 dagen sneeuw in het dorp, het jaar ervoor lag er 5 dagen géén sneeuw in het dorp. Tussen 01 november en begin april. Ik weet nog dat ik 06 april weg reed uit Sölden en eerst 20 centimeter sneeuw van de auto moest afvegen. Afgelopen winter verdween de sneeuw vanzelf wel elke dag.

Skiën. What else.

Als je al 22 jaar gaat dan zou je toch meer dan eens gezien moeten hebben dat het rond eind november nog best groen kan zijn in de alpen. In 2011 was het net zo groen, week voordat de kerstvakantie begon waren er toen zelfs berichten op het journaal over het totaal ontbreken van sneeuw. Uiteindelijk begon het net voordat de vakantie begon enorm te sneeuwen.

Plaats een reactie