Tips voor nieuw snowboard gezocht

Beste Mensen,

Ik ben op zoek naar een snowboard en heb ongeveer vier jaar ervaring met snowboarden. Ik ben 1.72 lang (1.52 tot aan de kin) en weeg gemiddeld tussen de 63 en 67 kg. Ik heb op dit moment een burton clash 158cm, maar voel me erg stijf op dit board (niet wendbaar). Kan iemand van jullie mij advies geven over mijn volgende stap? All mountain of Freestyle of Freeride? Directional twin of true twin? Flat camber of Rocker? Welke lengte? Ik ben op zoek naar iets waar ik mee kan afdalen, maar ook kan spelen.

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door moderator op 27 nov 2014 11:39: Titel iets duidelijker gemaakt

maar voel me erg stijf op dit board (niet wendbaar). !

Bedoel je hiermee dat je een heel stijf board hebt? dat je zelf heel stijf op het board staat? Of dat je techniek niet toereikend is voor het betreffende board en daarom een nieuw board zoekt?

Ik ben op zoek naar iets waar ik mee kan afdalen, maar ook kan spelen.

Alvast bedankt!

Dit kan dus met alle snowboards :P iets completer omschrijven wat je wilt gaan doen, op welk terrein wil je spelen? park, blauwe, rode, zwarte piste, of juist off piste? En hoeveel procent van je tijd je spendeert of wil gaan spenderen op welk terrein. Dit helpt wel met antwoord geven.

En in welke prijs categorie zoek je iets? en gaat het enkel om een nieuw board en neem je je oude bindingen mee, of zoek je ook bindingen?

Misschien heb je hier iets aan, om aan te geven wat je precies voor boarder bent
https://www.wintersport.nl/snowboardtest/type-boarder…

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het board is wat lang voor je gewicht, je zou wat korter kunnen. Dat maakt het draaien wat makkelijker. De Clash is al een makkelijk te sturen rocker. Blijf daarom in ieder geval weg van een traditionele camber, deze zijn van nature wat moeilijker te sturen.

Kijk voor een boardje rond de 154, maar hou er rekening mee dat deze lengte in combinatie met rocker wel erg veel inlevert op stabiliteit op hogere snelheden.

Misschien dat je met een jaartje lessen en een jaartje doorbijten wat beter met je huidige board overweg kan, om later wat meer richting een camber te gaan, mocht je je meer op pistes gaan bevinden dan in het park.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Als ik ooit weer een nieuw boardje ga kopen ga ik eerst naar een testdag of testvakantie en dan wil ik alle merken en type boarden een keer uitproberen om te kijken en voelen wat het met me doet en wat ik het fijnste vind.
Ik heb nu een Traditionele Chamber board waarbij word gezegd dat het minder makkelijk stuurt maar ik moet zeggen dat ik daar zelf geen ene reet van merk ik vind het een heerlijk boardje!
Maar toch ik wil een keer de hele boel uitproberen om het verschil allemaal gelijk te kunnen voelen en zo een keuze te maken dus dat zou ik doen als ik jou was ;)

Als je van alles wat wilt, kom je toch al snel op een all mountain board uit. Korter mag zeker wel met je gewicht en lengte. Maar inderdaad: wat is je budget? Dan kunnen er vast wat opties genoemd worden.

Wow je rijdt idd een lang board voor je gewicht en lengte. Snap dat het dan wat lastiger stuurt en zwaar aanvoelt tijdens spelen. Je moet teveel moeite doen om het board te sturen omdat je ver vooraan in de gewichtsrange zit.
Voor knallen zal het wel fijn zijn?

Wat is 4 jaar ervaring? als je 4 jaar board maar 4 keer per jaar op vakantie gaat en 2 xper week in een indoorbaan zit, is dat anders dan 4x 1 weekje vakantie.

Ik zou ook gaan kijken voor een all mountain plankje.
Of deze directional moet zijn hangt van jou af. Wil je veel switch (en park)rijden dan is een full twin fijner.
camber,rocker en alles daartussen: hangt ook van jou af. wat wil je. een rocker stuurt makkelijker, drijft beter in poeder, maar is minder stabiel.
Vandaar bij veel merken nu weer de combi rocker en camber. Het kiezen van een ander plankje wordt er niet makkelijker op.

Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik eens een testavond bezoeken. 1 board uitzoeken en die in verschillende lengtes rijden (dan merk je wat lengte doet met een board)
Als jij een kortere clash gaat rijden zal je al veel verschil merken.

Voor de beeldvorming: ben net zo groot en weeg 70 maar rijdt een 149 skate banana en een 153 travis rice.
Heb onlangs ook op een 158 gereden en dat was flink werken.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Remy, a.s. zondag is er in Snowworld Landgraaf een testmiddag van verschillende merken. Dus dan zou je een aantal boards kunnen uitproberen en er dan proberen achter te komen wat goed aanvoelt. Eventueel is er in Snowworld Zoetermeer ook nog op vrijdagavond 12 en 19 december een testavond. Dus wil je wat uitproberen zou ik zeker een keer gaan. Ik ga a.s. zondag zelf nog een keer om hopelijk een definitieve keuze te maken welk board ik wil kopen. Overigens is er evt. vanavond in Zoetermeer ook nog een testavond van Burton. Zie hun eigen website voor meer info. Succes!

Plaats een reactie