Dolomiti Superski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Fassa

Ik ga voor het eerst dit jaar naar Italie, we verblijven in Campitello di Fassa. Vanuit dit dorp kunnen we mooi de Sella Ronda skiën, wat we ook zeker zullen doen.
Maar met de skipas voor het geheel gebied, heb je ongekende mogelijkheden, 1200 + kilometers.
Wat is nu de moeite waard om buiten de gebieden rondom de Sella Ronda (Alte Badia, Arabba, Val Gardena en Val di Fassa) nu nog meer te ontdekken?
Ik had al Cortina D’ampezzo gezien, maar dat is meer dan een uur rijden. Dat vind ik zonde.

*bericht bewerkt door moderator op 28 nov 2014 14:50: Verhuisd naar juiste subforum en titel aangepast

*Oh type foutje in topic naam

*Oh type foutje in topic naam

Jasper1 op 28 nov 2014 14:51

DoLOLmiti vind ik aardig kloppen hoor! ;)

Zonder gekheid: ik vond het gebied Val di Fiemme erg mooi. Vorig jaar zijn we daar een dag heen gegaan vanuit Val Gardena. In tegenstelling tot de Sella Ronda-gebieden heerlijk rustig, en daardoor ook veel betere pistekwaliteit (die onder de massa’s mensen en de warmte in Val Gardena flink te leiden had).
Hoewel we toen alleen in het deel van Latemar zijn geweest (Obereggen-Pampeago-Predazzo), was dat echt heerlijk om een dag te skiën. Veel afwisseling qua pistes, niveau en oriëntatie. Echt een leuk gebiedje. En vanaf Campitello maar 30 minuten rijden, zegt Google Maps.

@GiGi laat dat nou net mijn bestemming zijn, thanks voor de inside info! Sorry @TS offtopic!

Seriously snow addicted family!

De Marmolada is erg mooi , voor de lefhebber de afdaling de kloof Passo Pordoi. Skitocht Seiser Alm ,
Naar Seiser Alm via st christina met het treintje omhoog , met de gondel omhoog en dan helemaal naar links toe gaan de dal afdaling naar Ortisie, beneden niet de lift in gaan maar met de trap naar beneden lopen richting de kassa daar zie je een rolbaan die moet je nemen ,verder de borden volgen is ongeveer 5 minuten lopen naar de volgende lift op Seiser Alm moet je bij Monte Pana uitkomen ,vanaf hier kom je weer terug op de sella ronde.
Dan de Gebirgsjägerskitour deze is prachtig ,deze begint bij de lift onder bij de Marmolada je steekt hier schuin de parkeerplaats over meestal zie al een pad. De omschrijving en pistekaart vind je op http://www.altabadia.org
klik op winter en dan pistenplan .
Ook de dal afdaling van Bevedere naar Canazie is mooi

Leuke dingen:

  • Gebrigsjagertour
  • combinatie Lagazuoi-Cinque Torri-Cortina (dat kan op één dag … voormiddag CdApm, namiddag rest)
  • afsteker van SR naar Santa Crocce
  • Rosengarten
  • en vanuit Campitello heb je ook het rondje over Alba (omhoog) naar Vigo die Fassa (omlaag) etc

Je gaat je niet vervelen met al deze mogelijkheden, als je de bomen maar door het bos zie voor de eerste maal.
Mijn eerste week vond ik zo indrukwekkend dat ik amper kon laten zien waar ik allemaal geweest was.
Had wel iemand met ruim 30 jaar ervaring rond de Sella bij me.
Edelweistal is ook leuk, als onderbreking op weg om de Sella.

@gigi

Wij gaan in januari naar Selva toe en zouden ook wel eens die kant van Predazzo/Obereggen op willen gaan.
Hoe kunnen we daar het beste komen en hoelang doe je erover??

Evert.

Was 45 minuten rijden. Wij zijn over de snelweg gegaan, maar je kan ook over de SS12 rijden als je tol wil vermijden. En dan over de SS241 en SS620 richting Obereggen. Wij hebben gewoon Google Maps gevolgd.

@gigi

Is te doen en die paar centen aan tol is ook te doen. Zal het eens uit gaan pluizen.
Bedankt.

Vorig jaar voor het eerst naar de Dolomieten geweest met Alba di Canazei als uitvalsbasis. Ik moet zeggen dat ik geen nood had aan ‘een dagje elders’. 5 dagen op de verschillende gebieden van de Sella Ronda gezeten en 1 dagje recht over de deur de Ciampac lift omhoog.

Lagazuoi is echt de moeite waard, schitterend!

Welke kant moet je op vanuit Canazei naar Lagazuoi. Ik wil daar ook een keer naar toe. Moet zo bijzonder zijn daar.
Wat voor soort buckelpistes kom je op dat traject tegen, bijvoorbeeld buckelpistes. Mijn vriendin durft dat nog niet, tenminste als het een lang stuk is en wat steil zoals bij Portavescovo.

s.boersma

Hoe je er precies komt vanuit Canazei weet ik even niet, maar dat moet te googelen zijn.

Ik ben geen held met skiën maar heb genoten van Lagazuoi. Deze piste is aangeduid als rood maar echt niet moeilijk. Ik heb daar en op de Sella Ronde (beide kanten op) nooit buckels gezien. Gaan dus!

Welke kant moet je op vanuit Canazei naar Lagazuoi. Ik wil daar ook een keer naar toe. Moet zo bijzonder zijn daar.
Wat voor soort pistes kom je op dat traject tegen, bijvoorbeeld buckelpistes. Mijn vriendin durft dat nog niet, tenminste als het een lang stuk is en wat steil zoals bij Portavescovo.

s.boersma op 30 nov 2014 11:30
s.boersma

Beste weg vanuit canazei is over P.Pordoi richting Arabba, van daaruit oversteken richting Corvara maar niet helemaal naar Corvara afdalen. Ter hoogte van Passo Campolongo richting Cherz aanhouden, dan Pralongia en van daaruit afdaling helemaal naar Armentarola. Bus nemen naar Lagazuoi. Daar zijn er eigenlijk twee mogelijkheden. Ofwel direct gondel omhoog en de lange afdaling naar de paardenslee nemen (over hutje Scottoni), ofwel eerst het korte toertje naar Cinque Torre (ongeveer 1.5u rond) en dan pas de gondel omhoog aan Lagazuoi (top-Scottoni-paardeslee).
Terugkeren over Piz Sorega, Bioch, P.Campolongo, …

Soort pistes:

  • Canazei (Belvedere) - Arabba is tamelijk glooiend. Voor Arabba is de skiweg een beetje aangepast (vroeger trok je langs een blauwe skiweg naar Arabba, tegenwoordig is er een kort liftje om je wat hoogtemeters en dus snelheid te geven tot aan Arabba).
  • Arabba richting P.Campolongo is in theorie een makkelijke rode, maar naar het einde van de dag is die vaak verskied (nl één van de smalste delen van de Sella Ronda)
  • Cherz & Pralongia tot aan Armentarola zijn glooiend rood en blauw.
  • Lagazuoi zelf is afwisselend relatief vlak en wat korte steilere stukjes. Meestal niet verskied.
  • Cinque Torri is wat steiler maar niet verskied, tenzij natuurlijk net een mooie dump langskwam.

Als je een gemiddeld skitempo kan houden geen probleem. Als je zelf denkt dat je aan de langzame kant zit, laat dan C.T. vallen.
De terugtocht vanaf de paardenlift naar Canazei moet je toch al gauw een goede 2.5u rekenen aan gemiddeld tempo.

Porta Vescovo staat bekend om haar buckels. Halverwege de dag is dat een moeilijk stukje als je niet van bulten houdt. Je zult nu eenmaal stukken van de Sella Ronda moeten nemen als je tochten wil maken. Je kunt ook groen vervolgen als je naar Lagazuoi bent geweest, maar dan kom je bij de Dantercepies en bovenaan in Selva richting Canazei weer wat buckelige stukjes tegen. Bevendien duurt deze route net iets langer dan de oranje variant terug zoals hierboven beschreven (denk ik)

Je moet niet meer tot bovenaan de Porta Vescovo en het tragediestuk (komende vanaf Belvedere, etc.) is er een kort tussenliftje gekomen dat je eigenlijk tot net onderaan de tragediehelling brengt.

Ik zie het, een beetje een omweg, maar als je in Arabba dorp de lift Portados neemt, dan kun je een rode piste pakken naar de lift Carpazza en mis je het eerste stukje Porta Vescovo. Die terugweg is denk ik beter voor mensen die niet van buckels houden dan terug via Val Gardena.

precies …
van Canazei naar Arabba heb je de Alpenrose lift (nieuw sinds vorig jaar), wat de lange blauwe skiweg wat “vrolijker” maakt;
van Arabba naar Canazei heb je Portados & Carpazza wat het stukje helling met familiedrama’s (maar daarom niet minder leuk om eens toe te kijken :p) vermijdbaar maakt. Alleen is die Portados niét altijd in dienst (bvb 's middags sluit die gewoon).

Iedereen bedankt voor de Tips, gelukkig ben ik echt een kilometer vreter.
Ik zal het de komende tijd even uitzoeken!

Als ik het goed heb hoef je vanuit Canazei niet via Armentarola als je naar Passo Valzarego (Lagazuoi) wil. Vanuit Arrabba gaan volgens mij ook busjes naar Lagazuoi.

Dat is juist, je kan in het centrum v arabba ook met de taxi of bus gaan. Dat valt qua prijs nog relatief goed mee (ik dacht 8€pp voor taxi). Bus weet’k niet hoe regelmatig die rijdt. Allebei te vinden aan de voetgangersoversteekplaats in Arabba.

Als je echt een kilometervreter bent:
Canazei > Arabba > Malgia Ciapela > Serrai de Sotteguda > Bus naar Alleghe > Skiën door het Civetta gebied naar Pescul > Bus naar Passo Giau / Cinque Torri > Via de Cinque Torri naar de Lagazoui > Terug via Armentarola / Passo Campolongo.
Is als je door skiet makkelijk te halen, heb het zelf wel eens vanuit Santa Christina gedaan, heen via Canazei, terug via Corvara

Dat is de gebirgsjägertour ;)

Ik ga komende winter ook deze kant uit
Vrees alleen dat ik nog niet zoveel van het gebied zal zien
Het is voor mijn de eerste keer in de zitski
Wie weet, volgende vakanties

Plaats een reactie