Ischgl 5 december

Beste mensen,

Het forum staat er al redelijk vol van, mensen in paniek over de aankomende wintersport. Meeste topics gaan alleen over redelijk lange termijn. Wij gaan echter a.s. vrijdag al richting Ischgl en zijn nu aan het overwegen om de reis volledig te annuleren. Er is “slechts” 72 van de 238 km aan pistes open, vorig jaar was in dezelfde periode (week na sinterklaas) bijna alles open! Daar komt bij dat er pas vanaf 3 december kou voorspelt wordt. De laatste berichten zijn voor maandag op de berg een paar cm sneeuw en in het dal nog steeds gewoon regen. Vanaf woensdag pas vriestemperaturen (ook in het dal) maar nog altijd geen enkel vlokje sneeuw.

De hamvraag: Is er een skigebied te noemen, ergens in de alpen, waar meer km aan pistes geopend zijn dan Ischgl? Ookal zijn de pistes in Ischgl misschien in goede conditie, wij maken graag kilometers en de huidige 72 kilometers is voor ons echt te weinig, dat komt neer op ongeveer 10 pistes, die wil je niet 8 dagen lang blijven skien.

Dank alvast!

Nou in Zermatt zijn 94/360 km piste open, iets meer dan Ischgl :P
Mja als je geen zin hebt in 72 km piste moet je d’r echt niet heen gaan, dan heb je het waarschijnlijk niet naar je zin.
Maar het is nog een week verder dus er kan nog van alles gebeuren. Ik weet niet hoe lang je van te voren kan annuleren, maar ik zou wachten tot het laatste moment
EDIT:
Obergurgl heeft 75 km aan pistes open en Sölden 77, als je het bij elkaar doet heb je 152 km. Is dat niet wat als het niks wordt in Ischgl?

Gang is alles

ik begrijp het soms toch niet goed hoor. Je weet toch dat wanneer je 5 december naar de Alpen wil je het risico loopt weinig sneeuw te hebben? Dan is 72km aan pistes toch nog te doen me dunkt?

En Ischgl heeft btw geen 238km pistes. Na de nieuwe correcte meting zouden het dacht ik maar een kleine 190km zijn. Dus dan is meer dan een derde van het gebied open met 72km aan pistes.

Volgende week kouder en dan kunnen de sneeuwkanonnen aan. Zal tegen volgend weekend zeker 100km open zijn. Dalafdaling naar Ischgl en Samnaun zal welliswaar nog niet mogelijk zijn.

Voorspelling voor volgend weekend (5-7 dec) een dump van 25cm om te beginnen.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Zie hier ook het verslag wat we gister maakte: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/4747/live-openings… . Nee je kunt niet gigantisch veel kilometers maken op dit moment. Maar de pistes op grotere hoogte zijn prima te doen :)

Volgend weekend gooien de meeste skigebieden ook vaak meer pistes open. Ik zou ook de Zuidalpen in de gaten houden, want daar is al veel sneeuw gevallen.

❄️

Je zal geen dalafdaling hebben, maar de pistes zijn echt wel prima te doen en voor een weekendje kun je je goed vermaken. Ik zit er dan ook :)

Dank voor de reacties.

Obergurgl heeft 75 km aan pistes open en Sölden 77, als je het bij elkaar doet heb je 152 km. Is dat niet wat als het niks wordt in Ischgl?

Jesper op 29 nov 2014 00:52

Thnx voor de tip!!

ik begrijp het soms toch niet goed hoor. Je weet toch dat wanneer je 5 december naar de Alpen wil je het risico loopt weinig sneeuw te hebben?

Denis op 29 nov 2014 07:20

Niet iedereen heeft de data voor het uitzoeken, ivm werk bijvoorbeeld. Zodoende boeken we ook geen hotel zodat we tot op het laatste moment kunnen beslissen :)

Goed nieuws uit Zermatt

null

Gang is alles

Ok, als je geen hotel geboekt hebt nog, waarom pak je dan niet 2/3 dagen Ischgl, dan 1 dag Pitztaler Gletscher (wisseldag), dan paar dagen Solden en Obergurgl…Allemaal redelijk goed aan te rijden, en geeft je variatie…
Hotels/B&B vind je vast nog wel zo last-minute

Ik moet nog even terug komen op m’n mening van gisteren/vanochtend. Want wat hebben we heerlijk geknald vandaag zeg! Geen moment heb ik gevoeld dat we in een deels gesloten gebied zaten en heerlijk genoten van de pistes bij de Palin Kopf, Alp Trida en Idalp. Top gewoon!

@Rene wat kijk ik uit naar volgende week. Begin van mijn seizoen Ischgl.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

@Justinos waar ben je nu geraakt. Ischgl of toch ergens anders?

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Ben ik ook benieuwd naar, ik vertrek namelijk komende zondag richting daar

Life's Journey is not to arrive at the grave Safely in a well preserved body, But rather to skid in

@Justinos waar ben je nu geraakt. Ischgl of toch ergens anders?

Ischgeil op 8 dec 2014 06:17

Iedereen bedankt voor de reacties. Helaas is onze trip naar Ischgl niet doorgegaan. Voor de anderen was het maken van veel kilometers een vereiste. We hoorden tegenstrijdige berichten, veel onduidelijkheid dus eigenlijk en hebben daarom het risico niet genomen. Ik heb inmiddels wel vernomen dat er bovenop prima te skiën is, dus voor de mensen die nog gaan denk ik dat stress niet nodig is! Maar ik ga liever later in het jaar als we toch wat meer van de wintersfeer mee kunnen pakken en alle pistes geopend zijn, als ZZP’er kan ik die keus gelukkig wat makkelijker maken.
@jordyvannies, veel plezier! Zag dat ze de dalafdaling ook aan het opspuiten waren dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken :)

Het was prima te doen inderdaad. Km of 70 open, je kon niet het hele gebied door maar de pistes die er lagen waren prima skibaar. Natuurlijk heb je op sommige plaatsen dat er wat steentjes e.d. liggen of dat de pistes knalhard zijn doordat je al gauw op de basislaag zit, maar voor een shortski weekendje is het goed doen. Moet er wel bij zeggen dat je niet moet gaan om km’s te vreten, want daarvoor is het dan wel weer krap aan.

Eens!
Ik was ook in Ischgl vandaag, dalafdaling was open maar knetterhard. Bovenin zijn de condities beter, maar toch hebben ook die pistes wel wat neuschnee nodig.
Het is wel veel drukker bij de geopende liften en op de pistes. Afgelopen twee jaar ook dit weekend. geweest en merk wel dat de mensen uitwijken naar de hogere gebieden

De neuschnee komt er ook komende week op die hoogte. Onder de 2000 meter wordt het ontzettend spannend wat betreft de sneeuwgrens natuurlijk…

❄️

Plaats een reactie