Shin splints (scheenbeen pijn) bij skiën?

Beste mensen,

Ik heb al een tijdje last van scheenbeen pijn in beide benen. Na een paar weken rusten is de pijn nu weer bijna weg (ik had ze weer gekregen door hardlopen). Alleen, ik ga over 3 weken op wintersport. Denken jullie dat ik last kan gaan krijgen van mijn schenen bij het skiën? Ik ben een ervaren skiër maar heb nooit geskied in de periode van shin splints (voorheen kon ik skiën/hardlopen/… wat ik wilde en kreeg ik geen last).
Als ik nu bijvoorbeeld eens stukje zou gaan hardlopen, zou ik meteen weer last hebben. Mijn benen kunnen momenteel niet veel hebben.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het gaat dus niet zozeer om het last krijgen van de schenen door skischoenen, maar meer door de algemene belasting van het skiën. Ik twijfel erg of ik de wintersport wel door moet laten gaan; wil niet na 1 dag skiën al moeten stoppen.

Groet

*bericht bewerkt door moderator op 02 dec 2014 16:35: Verhuisd naar juiste subforum

Hoi Kaptali,

Jouw “scheenbeen pijn” heb ik ook last van. Daarom dat ik nu een schema volg die daar goed mee om gaat (in een paar dagen al goed aangesterkt). Je pijn aan het scheenbeen komt doordat je waarschijnlijk veel op een harde ondergrond hardloopt. Daardoor worden jouw schenen overbelast. Als jij je skischoen aan hebt belast je als het goed is niet jouw schenen waardoor je er volgens mij geen last van mag krijgen.
Je kan proberen aan te sterken door intervallen van 45 sec (rustig hardlopen) / 2 minuten (wandelen) te doen. Dat een ca. 12 keer en kijken wat je dan voelt. Je moet je schenen dan gaan voelen maar na het hardlopen moet de “pijn” ook weer snel weg zijn.

Wil je het zeker weten dan kan je misschien naar een indoor skibaan gaan en het uitproberen. Ik weet niet waar je woont maar in Landgraaf zit Snowworld en zij hebben ook een vestiging in Zoetermeer.

Hier staan trouwens ook wat tips: http://www.runinfo.nl/shinsplints.htm

Ik heb al jaren dezelfde steeds terukerende pijn aan de linkerkant geregeld tot in mijn knie.
Ik hen wel last van artrose in die knie en ook in mijn enkel. Voor mijn enkel is zelfs mijn binnenschoen
aangepast. Ik ski vrij intensief. In de hal wekelijks een drietal uren en op wintersport letterlijk van
's ochtends tot 's avonds. Het vreemde is dat ik dan van mijn schenen geen last heb. Ik heb zelf
wel de indruk dat het wandelen op hard oppervlak, wat ik vrij veel doe, een rol speelt bij die pijn.
Het is uiteraard bij iedereen anders maar bij skien worden je benen toch anders belast dan bij
hardlopen/wandelen.

Hen48

hoi,
Vorig jaar heb ik ook geskied met shinsplints…skiën is goed te doen. lopen op je skischoenen of na het skiën op je gewone schoenen zal pijn doen. Fijn was anders!!!

tip
Als de pijn veroorzaakt door overbelasting,want dat is het, deze irritatie,kortere rondes trainen
Nieuwe of andere hardloopschoenen kunnen wonderen verrichten. elke 1000 km nieuwe!

succes

Ik heb al een tijdje last van scheenbeen pijn in beide benen. Na een paar weken rusten is de pijn nu weer bijna weg (ik had ze weer gekregen door hardlopen). post] Kaptali op 2 dec 2014 16:35[/post]

Typisch een shin-splint aandoening. Helaas heb ik het zelf ook mogen ervaren, op de manier die jij omschreef.

Je pijn aan het scheenbeen komt doordat je waarschijnlijk veel op een harde ondergrond hardloopt. Daardoor worden jouw schenen overbelast.
Je kan proberen aan te sterken door intervallen van 45 sec (rustig hardlopen) / 2 minuten (wandelen) te doen. Dat een ca. 12 keer en kijken wat je dan voelt. Je moet je schenen dan gaan voelen maar na het hardlopen moet de “pijn” ook weer snel weg zijn.

Dit klopt gedeeltelijk. Van mijn dokter heb ik te horen gekregen dat indien de pijn al na 1x blijft hangen na het hardlopen ik direct moest stoppen en rust pakken voor minimaal een week. Daarna inderdaad weer heel rustig opbouwen.

Shin-splint kan inderdaad een gevolg zijn van oude en/of slechte schoenen. Indien je oude schoenen hebt, zou ik nieuwe schoenen laten aanmeten in een hardloopwinkel die een filmpje van je lopen maakt.
Daarnaast is het verstandig om altijd te rekken op je scheenbeen (indien je dit nog niet doet).

Zoals @Pim8 zegt: het is zeer waarschijnlijk dat je hier tijdens het skiën geen last van krijgt. Echter, wil je dit zeker weten, dan zul het inderdaad moeten testen (op de baan of op de band).

If you snooze, you loose!

Je gaat er geen last van krijgen met skien. Shinsplint doet alleen pijn bij schokbelasting en in extreme gevallen bij een maximale buiging van de enkel. Lekker skien!:)

Ten eerste, bedankt voor de reacties. Als mensen nog meer advies hebben hoor ik dat graag!

Dit klopt gedeeltelijk. Van mijn dokter heb ik te horen gekregen dat indien de pijn al na 1x blijft hangen na het hardlopen ik direct moest stoppen en rust pakken voor minimaal een week. Daarna inderdaad weer heel rustig opbouwen.

Ik stop inderdaad ook altijd direct als ik last krijg. Pijn is helaas niet meteen te voelen tijdens het hardlopen, meestal de volgende dag pas.
Dat ik hardloop op harde ondergrond klopt. Dat is niet slim van me geweest, ga ik voorlopig niet meer doen.

Ik ski vrij intensief. In de hal wekelijks een drietal uren en op wintersport letterlijk van
's ochtends tot 's avonds. Het vreemde is dat ik dan van mijn schenen geen last heb. Ik heb zelf
wel de indruk dat het wandelen op hard oppervlak, wat ik vrij veel doe, een rol speelt bij die pijn.
Het is uiteraard bij iedereen anders maar bij skien worden je benen toch anders belast dan bij
hardlopen/wandelen.

Hulst op 2 dec 2014 16:51

Ik ski ook vrij intensief dus dit geeft me hoop. De eerste dag ga ik denk ik wel een beetje oppassen met sprongetjes maken en dergelijke.

Zoals @Pim8 zegt: het is zeer waarschijnlijk dat je hier tijdens het skiën geen last van krijgt. Echter, wil je dit zeker weten, dan zul het inderdaad moeten testen (op de baan of op de band).

Jeff op 2 dec 2014 17:15

Je gaat er geen last van krijgen met skien. Shinsplint doet alleen pijn bij schokbelasting en in extreme gevallen bij een maximale buiging van de enkel. Lekker skien!:)

jurregrimberg op 2 dec 2014 17:47

Dit geeft mij wat vertrouwen. :) Mijn redenering was dat skiën ook een schokbelasting geeft, maar ik ben vrij pessimistisch ingesteld. ;) Er is een borstelbaan in de buurt, ik denk dat ik het daar even een uurtje ga proberen (overigens nog nooit eerder op geskied). Stukjes lopen/hardlopen ga ik zeker nog doen voor de vakantie (op zachte ondergrond), maar eerst wil ik de pijn 100% weghebben. Voel nu nog een lichte druk op mijn schenen nadat ik een stukje heb moeten wandelen of een aantal trappen op moest.
Overigens nog hopen dat er sneeuw gaat vallen. ;)

Groet

@Kaptali, Als je al druk voelt bij trappenlopen zou ik vooral even rust nemen ;-) Ik heb er persoonlijk alleen even last van na het hardlopen voor ca. 5 minuten en daarna trekt dit vanzelf weg (volgende dag ook nergens last van).

I.i.g. beterschap met je blessure! Erg vervelend

Hallo,

Ik ben benieuwd of er nog wintersporters zijn die ook last hebben van shin splints/MTSS en zijn gaan wintersporten.
Ga namelijk voor de eerste keer skien, ooit vroeger eens gedaan maar niet de laatste jaren. Heb al 3 jaar last van MTSS en wilde graag weten of ik er last van ga krijgen. Ik ga sowieso eerst nog lessen hier in de buurt alleen, zonde van het geld als ik van te voren al weet dat het niet gaat lukken.

Heb al jaren last van shin splints, voornamelijk met hockeyen. Tijdens het skiën heb ik nog nooit last van gehad. Er zijn wel drie ‘soorten’ shin splints dus denk dat het voor jou geen garantie is dat jij er geen last van krijgt.

Dingen die helpen: zooltjes laten maken, goede (compressie) sokken en goed rekken! Succes en veel plezier!

Bedankt voor je reactie. Ik heb vooral pijn de dag nadat ik gesport heb, aan de binnenkant beide scheenbenen. Helaas heb ik alles al geprobeerd en ben zelfs al geopereerd aan beide benen. Als het tegen zit gaan ze binnenkort weer opereren om het botvlies in zijn geheel te verwijderen. Ik ga zaterdag wat proberen in een klasje, een les duurt een uur ongeveer, neem aan dat ik het de eerste keer wel al meteen moet voelen?

Het gaat alleen over skiën, maar ik wil toch even melden dat ik ook veel last heb gehad van shin splints en dat ik vorig jaar na weer een periode van wat vage klachten ben gaan snowboarden zonder dat ik ergens last van had.
Belasting is echt anders dan bij lopen.
Ik liep ooit halve marathons en was aan het trainen voor een hele en ben op een gegeven moment helemaal gestopt met lopen omdat mijn arts en physio waarschuwden dat het chronisch zou kunnen worden. Ben nu aan het experimenteren met trailrunning, afwisselende en zachtere ondergronden lijken een betere ondergrond dan asfalt…

*bericht bewerkt door Zjanke op 29 sep 2016 17:34

skieen en hardlopen zijn toch wel 2 hele andere sporten. De provocerende factor bij shin splints of sprongschenen is vooral de “klap” bij het hardlopen of het springen. Ben zelf als fysio betrokken bij een eredivisie volleybalteam waarbij dus erg veel gesprongen word en dit dus ook een bekende klacht is. Echter zijn er veel verschillende behandelmethodes die die pijn verminderen. Echter is een hele belangrijke stap om de belasting te verminderen, het gaat hier vooral over de “stoot-belasting”. Echter is deze wel aanwezig bij het skieen maar is veel minder dan bij het hardlopen of springsporten. Indien je heel veel klachten hebt zal skieen ook pijn geven, ook de druk op de pijnlijke plekken, maar ook het opvangen van de klappen bij het skieen.
Een hele belangrijke factor is de stand van de voet, bij een doorgezakte voetwervelboog is de kans veel groter op shint splints, een goede steunzool kan de belasting op de schenen veel doen reduceren.

Meer info:
http://www.shinsplint.nl/

skieen en hardlopen zijn toch wel 2 hele andere sporten. De provocerende factor bij shin splints of sprongschenen is vooral de “klap” bij het hardlopen of het springen. Ben zelf als fysio betrokken bij een eredivisie volleybalteam waarbij dus erg veel gesprongen word en dit dus ook een bekende klacht is. Echter zijn er veel verschillende behandelmethodes die die pijn verminderen. Echter is een hele belangrijke stap om de belasting te verminderen, het gaat hier vooral over de “stoot-belasting”. Echter is deze wel aanwezig bij het skieen maar is veel minder dan bij het hardlopen of springsporten. Indien je heel veel klachten hebt zal skieen ook pijn geven, ook de druk op de pijnlijke plekken, maar ook het opvangen van de klappen bij het skieen.
Een hele belangrijke factor is de stand van de voet, bij een doorgezakte voetwervelboog is de kans veel groter op shint splints, een goede steunzool kan de belasting op de schenen veel doen reduceren.

Meer info:
http://www.shinsplint.nl/

Rob-board op 30 sep 2016 01:04

Bedankt voor je reactie!
Echter ben ik pas een beginnende skier, dus ik zal geen “sprongen” maken of andere gekke dingen… Is het dan ook zo erg als je de klappen moet opvangen? Ik ga morgen een eerste les nemen terwijl ik nu best wel last heb, moet ik het dan meteen voelen of merk ik dat pas echt als ik op wintersport ben?

Hoe is het gegaan?

Ben ik inderdaad ook benieuwd naar @nelis1990

Helaas was ik ziek dit weekend en kon ik niet meedoen.
Ik hoop binnenkort eens te kunnen kijken of in bij een Snowworld of De Uithof kan gaan skieen.

Plaats een reactie