vakantie annuleren wegens gebrek aan sneeuw?

Kan je een skivakantie die je nog niet betaald hebt, annuleren wegens gebrek aan sneeuw? Zijn reisorganisaties niet verplicht een boeking te weigeren als ze al weten dat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen? Heb een week voor vertrek geboekt.

Groetjes,
Annelies

*bericht bewerkt door moderator op 14 dec 2014 19:42: verhuisd naar juiste subforum

Ik denk dat je dit best eens vraagt aan het reisbureau of organisatie waar je geboekt hebt. Want ik denk dat niet dat elk reisbureau dit toepast zonder annulatieverzekering en dan nog moet je zien of dit in de annulatieverzekering zit.

Nee, is geen zwaarwegende reden als overlijden, ziekte enz. Misschien dat de TO zelf iets geregeld heeft als zgn sneeuwgarantie, dan zou je daar nog iets mee kunnen maar anderd heb je geen poot om op te staan.

Had je de condities niet zelf al kunnen controleren als je zegt dat je een week voor vertrek geboekt hebt?

❄️

In hoeverre ben je verplicht om af te nemen als je nog niet hebt betaald? Vaak is een aanbetaling nodig om een reservering definitief te maken. Als je dat niet gedaan hebt, heb je dan wel echt gereserveerd, en ben je dus verplicht tot afname of betaling?

@gigi, dat denk ik niet eigenlijk, reis is kennelijk geboekt, alleen nog niet betaald.

Juridisch heb je een mondelinge of een schiftelijke koopovereenkomst afgesloten. Dan zou je de onbindende voorwaarden moeten bekijken.

Als je een week van tevoren geboekt hebt kan je meestal niet annuleren, dat staat meestal in de voorwaarden als je last minute boekt. Als er geen sneeuwgarantie gegeven word door reisorganisatie zal je vanwege te weinig sneeuw niet kunnen annuleren…

🏂

Had je de condities niet zelf al kunnen controleren als je zegt dat je een week voor vertrek geboekt hebt?

David23 op 14 dec 2014 20:10

@David23 +1

Sorry hoor, maar als je vorige week (???) hebt geboekt had je al lang kunnen constateren dat de condities niet al te best zijn. Hangt natuurlijk wel af van waar je naar toe gaat, want dat heb je ons niet verteld!

When life gets too complicated.... SKI

En sowieso is het maar de vraag wat je geboekt hebt. Een skireis, met skigarantie, of een verblijfplaats in een skigebied en is de rest je eigen zorg?

Kan je een skivakantie die je nog niet betaald hebt, annuleren wegens gebrek aan sneeuw?

Dat je nog niet betaald hebt zegt niets, als je hebt getekend zit je er in principe aan vast.
Vergelijk het met het opzeggen van lidmaatschappen etc. Als je dat na de ingang van je abonnement doet, ontslaat dat je in de meeste gevallen niet van het voldoen van je contributie.

Zijn reisorganisaties niet verplicht een boeking te weigeren als ze al weten dat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen?

Welke verwachtingen?
Ik ben nog geen reisbureau tegengekomen waar je ook sneeuw kunt boeken…
Bij een reisbureau boek je onderdak, eventueel skihuur resp. -pas.
En dat kunnen ze leveren, ongeacht of er sneeuw ligt (je kunt immers altijd nog gaan wandelen).
Tenzij je geboekt hebt met “sneeuwgarantie”, denk ik dat je er niet meer onderuit komt.
Je kunt je misschien nog beroepen op de zg “bedenktermijn”, volgens mij 3 dagen, maar zeker weten doe ik het niet.
Maar je hebt toch voorwaarden op basis waarvan je hebt getekend? Ik neem aan dat je die ook gelezen hebt.

Rob

Beste iedereen,

Dank je wel voor de vele reacties. Ik had inderdaad beter kunnen checken of er effectief sneeuw lag, maar ik heb dit in de 10 jaar dat ik ben gaan skiën nog nooit meegemaakt. Ben ook nog nooit in de kerstvakantie geweest. Helaas is er geen sneeuwgarantie. Bedankt voor de vele tips.

Annelies

Voor de volgende keer:
Als je toch pas zo kort voor vertrekt boekt, waarom boek je dan niet rechtstreeks in het gebied.
De lokale VVV kan je meestal wel vertellen of en waar er nog ruimte is.

Rob

Nu nog steeds de vraag: waar gaat de reis heen? Misschien dat er nog een meter sneeuw valt, of ze het gebied binnen 24uur(!) klaar kunnen maken mits de temperatuur wat zakt?! Bij sommige gebieden moet je je pas de dag van tevoren zorgen gaan maken als er dán nog geen sneeuw op de pistes is gedumpt.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Sunweb bied wintersportvakantie met sneeuwgarantie. Houd dat in, dat al die mensen, die hebben geboekt, en daar niet kunnen skiën, het volledige bedrag terug geboekt krijgen?? Of moeten ze de reis omboeken? Bv naar een gletscher gebied, dat misschien veel duurder is, en ontzettend druk, dus moeilijk om, om te boeken.
Hoe werkt dit???

In geval van Sunweb het volgende:

Indien er onvoldoende sneeuw ligt kun je kosteloos omboeken of annuleren.

IS VAN TOEPASSING ALS:

  • Het hoogste punt van je bestemming op minimaal 2000 meter ligt
  • Als er tussen 5 en 3 dagen voor je vertrek minder dan 1/3 van de skiliften is geopend

IS NIET VAN TOEPASSING BIJ:

  • Vliegvakanties, met uitzondering van vakanties naar Andorra

HOE WERKT HET:

  • Wij controleren je boeking
  • Omboeken is kosteloos
  • Annuleringskosten worden vergoed

Bron: http://wintersport.sunweb.nl/skigarantie?gclid=CjwKEAiAqrqkB…

En als je de voorwaarde opent staat er ook nog het volgende:

  • Geldig op reizen tussen 20-122014 en 30-3-2015
  • Het betreft het skigebied waarvan je een skipas hebt gereserveerd (let dus goed op of je een grote of een kleine pas hebt).
  • Je kunt de garantie pas inroepen tussen 5 en 3 dagen voor de eerste dag van uw verblijf.
  • Eventuele meerprijs bij omboeking word gewoon in rekening gebracht en bij een lager bedrag worden de kosten in mindering gebracht.

Er zitten dus nog wel wat voorwaarden aan.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

En 1/3 van de liften zijn bij gebieden boven de 2000m bijna altijd wel open, ook bij geen natuursneeuw.

Dus die sneeuwgarantie is niks waard.

En 1/3 van de liften zijn bij gebieden boven de 2000m bijna altijd wel open, ook bij geen natuursneeuw.

Dus die sneeuwgarantie is niks waard.

RR op 15 dec 2014 17:10

Het hoogste punt van je bestemming op minimaal 2000 meter ligt.

Het HOOGSTE punt dus. En dan zijn er genoeg gebieden die op dit moment de 1/3e open pistes niet halen.

wij hebben sneeuwgarantie proberen te gebruiken… tot nu toe zonder succes. alhoewel slechts 5 tot 11/52 liften open zijn in ons gebied. triestig, die garantie is dus niks waard. zij beweren dat 36% open is terwijl al 5 dagen in het gebied slechts max 12/ 52 liften open zijn. klacht is ingestuurd. is trouwens bij Sunweb.be

en ze geven geen sneeuw meer bij in Risoul…twijfel zelf zonder annulatie toch thuis te blijven…

@vangossumwouter Voor Risoul/Vars zou ik niet thuisblijven. De condities zijn niet geweldig, maar er valt goed te skiën! Bekijk deze foto van boven in het gebied.

null

Click. Click. Peace

@Rogier: heb er toch mijn twijfels bij, ligt bijna geen sneeuw en daar komt ook niets meer bij. Het kan alleen maar verslechteren daar tegen zondag. en dan begint ons verlof nog maar. hadden graag omgeboekt naar les trois vallees…hoewel we recht hebben op de sneeuwgarantie(2/3 gesloten van de liften) willen ze dus niet omboeken.

Volgens mijn informatie zijn de condities zeker boven Vars beter dan in Val Thorens. Na Isola 2000 is Vars/Risoul misschien wel het enige gebied met zulke goede condities. Er wordt naast Vars volop getoerskiet, en dat zou niet kunnen als er geen sneeuw zou liggen. Boven de 2000 meter zijn de condities zelfs beter dan gemiddeld daar. Onder die hoogte zijn ze inderdaad matig, maar met kunstsneeuw is dat vorige week ook opgelost.

Click. Click. Peace

indien we niet kunnen annuleren of omboeken, misschien toch maar de gok wagen dan…

in principe hebben we dus nog altijd recht op sneeuwgarantie, en dus kostenloos annuleren of omboeken(evt met opleg). Volgens deze site en sneeuwhoogte.nl is Val Thorens wel beter kwa condities en ze geven daar toch wel wat sneeuw bij ook + is hoger gelegen dus minder kans op regen met de Fohn. mijn enige keuze zou dus les trois vallees zijn nu :-)

thanks voor alle info en hopelijk kunnen andere wintersportes wel omboeken of annuleren voor deze rampzalige kerstweek :-) Als we toch gaan stuur ik zeker wat foto’s door van Risoul en Vars

Zeker hou ons op de hoogte! Daar hebben anderen ook wat aan. En veel plezier in ieder geval.

Click. Click. Peace

@vangossumwouter Hou me op de hoogte betreft Vars/Risoul! Ik vertrek 26/12 in die richting… (in onze annulatieverzekering via skikot zit blijkbaar geen sneeuwgarantie)

Je mag er op rekenen! ik zal proberen minstens om de 2 dagen foto te plaatsen ;-)

@vangossumwouter Hou me op de hoogte betreft Vars/Risoul! Ik vertrek 26/12 in die richting… (in onze annulatieverzekering via skikot zit blijkbaar geen sneeuwgarantie)

AidaPida op 17 dec 2014 10:19

wij hebben sneeuwgarantie proberen te gebruiken… tot nu toe zonder succes. alhoewel slechts 5 tot 11/52 liften open zijn in ons gebied. triestig, die garantie is dus niks waard. zij beweren dat 36% open is terwijl al 5 dagen in het gebied slechts max 12/ 52 liften open zijn. klacht is ingestuurd. is trouwens bij Sunweb.be

en ze geven geen sneeuw meer bij in Risoul…twijfel zelf zonder annulatie toch thuis te blijven…

vangossumwouter op 17 dec 2014 08:41

Euh, vandaag (is nog laagseizoen) zijn er 17 liften en 60km piste open.
https://www.wintersport.nl/skigebieden/risoul-vars/sneeuwhoo…

officiele site risoul 13/52 vandaag open: http://www.risoul.com/
deze morgen 11/52…

zelf bij 13/52 is nog altijd juist 2/3 gesloten en dat al 5 dagen op rij…

en 39 van de 116 pistes, lijkt me belangrijker en interessanter dan het aantal liften. En als @Rogier aangeeft dat het nog niet zo slecht is daar, zou ik me niet al teveel zorgen maken.

De site van Vars zegt dit:

null

De site van Vars is zo te zien wel een stuk degelijker. het is een stom om de regels voor sneeuwgarantie te baseren op het aantal liften, eigenlijk zouden ze het aantal open kms piste moeten bekijken.

Ik ben is benieuwd voor de komende dagen :-)

Plaats een reactie