A3 of A61 naar Oostenrijk

Zowel in de winter als in de zomer neem ik altijd de A61. 2 jaar geleden ben ik eenmalig via de A3 teruggereden. Wel grotendeels 3 baans, maar ook (veel) meer Baustellen. Ik vind de A3 veel saaier om te rijden en voor het gevoel duurde het ook veel langer dan via de A61. Overigens rijden we heen altijd 's nachts zodat we uiterlijk 8u in de ochtend rond München zijn. Op de terugweg rijden we overdag.

Mijn advies: ga allemaal via de A3, neem ik wel de A61 ;-)

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Vertrekken op een weekdag rond 17u vanuit Belgisch Limburg met enkele auto’s.

Hupla op 24 jan 2020 08:19

Wat een raar uur om te vertrekken vind ik @hupla . ;)
Als ik van Hasselt uit vertrek rond 23u sta ik om 09u in Italië te skiën met de 1e lift.
Of gaan jullie nog ergens overnachten?

Bla, bla, bla.

Klopt @bartvwg … vrouwen gaan dit jaar ook mee en die willen overnachten … zucht … 🤭

Klopt @bartvwg … vrouwen gaan dit jaar ook mee en die willen overnachten … zucht … 🤭

Hupla op 24 jan 2020 08:51

Dan slapen ze toch gewoon in de auto?

Klopt @bartvwg … vrouwen gaan dit jaar ook mee en die willen overnachten … zucht … 🤭

Hupla op 24 jan 2020 08:51

Dan slapen ze toch gewoon in de auto?

DSvier op 24 jan 2020 08:55

Zie zo, opgelost @Hupla alweer kosten bespaard en als ze slaapt geen gemoei met rijstijl en zo. ;)

Bla, bla, bla.

Zowel in de winter als in de zomer neem ik altijd de A61. 2 jaar geleden ben ik eenmalig via de A3 teruggereden. Wel grotendeels 3 baans, maar ook (veel) meer Baustellen. Ik vind de A3 veel saaier om te rijden en voor het gevoel duurde het ook veel langer dan via de A61. Overigens rijden we heen altijd 's nachts zodat we uiterlijk 8u in de ochtend rond München zijn. Op de terugweg rijden we overdag.

Mijn advies: ga allemaal via de A3, neem ik wel de A61 ;-)

lve op 24 jan 2020 08:38

Aantal weken geleden de 61 gereden terug maar was bijna allemaal 120

May the ski force be with you !!

Aantal weken geleden de 61 gereden terug maar was bijna allemaal 120

CJAHulskamp op 24 jan 2020 09:10

Flitsmeister. ;)

Klopt @bartvwg … vrouwen gaan dit jaar ook mee en die willen overnachten … zucht … 🤭

Hupla op 24 jan 2020 08:51

Dan slapen ze toch gewoon in de auto?

DSvier op 24 jan 2020 08:55

Zie zo, opgelost @Hupla alweer kosten bespaard en als ze slaapt geen gemoei met rijstijl en zo. ;)

bartvwg op 24 jan 2020 09:00

Haha … zeer optimistische oplossing. Met Russisch slaapgas gaat dat misschien werken ja. :-)

*bericht bewerkt door Hupla op 24 jan 2020 11:04

Haha … zeer optimistische oplossing. Met Russisch slaapgas gaat dat misschien werken ja. :-)

Hupla op 24 jan 2020 11:04

Goede slaappil mixen in het drankje, laat ze instappen. Ze vallen in slaap. Jij gaat nog lekker wat voor jezelf doen die middag en avond en rijdt aan op het juiste moment en als je daar bent gewoon zeggen dat je de afslag naar het hotel hebt gemist.

Klopt @bartvwg … vrouwen gaan dit jaar ook mee en die willen overnachten … zucht … 🤭

Hupla op 24 jan 2020 08:51

Dan slapen ze toch gewoon in de auto?

DSvier op 24 jan 2020 08:55

Zie zo, opgelost @Hupla alweer kosten bespaard en als ze slaapt geen gemoei met rijstijl en zo. ;)

bartvwg op 24 jan 2020 09:00

Zo los ik 't ook meestal op anders altijd: Oei pas op, niet zo snel , niet voorbijsteken hier, ben je niet moe, …😤😲

Born to run. B.S.

Vorig week A3 genomen ,eigenlijk nauwelijks problemen , klein beetje oponthoud op de 99 aansluiting A8.

A3… Minder wegwerkzaamheden en veel meer unlimited…

In 9uur uit de Dolomieten gekomen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Flitsmeister. ;)

DSvier op 24 jan 2020 09:39

Ook met Flitsmeister rijd ik niet meer dan ca. 40 km/h harder dan de toegestane limiet, want anders moet je zo hard in de ankers als hij gaat piepen. Het heeft daarom mijn voorkeur om gewoon legaal zo hard te kunnen rijden als ik wil en daarom ga ik liever over de A3.

Annoying skiers since 2003

2 jaar geleden ben ik eenmalig via de A3 teruggereden. Wel grotendeels 3 baans, maar ook (veel) meer Baustellen.

lve op 24 jan 2020 08:38

Veel baustellen zijn inmiddels klaar. Er zijn er nog wel een paar, maar dat zal op de A61 ook zo zijn.

Annoying skiers since 2003

Vanmorgen vanuit Venlo een stuk over de A61 in het donker, rij normaal altijd over Arnhem de A3, deze heeft nu wel wat baustelle minder. A61 was ook een baustelle en je snelheid is meer begrenst Is misschien gewoonte maar ik vindt het fijner over Arnhem en de A3.
Is voor mij ook sneller.

Dienten Die Alte schule

Bij voorkeur A61. Iedereen ongeveer dezelfde snelheid is het veiligst en vaak ook het snelst. Het zijn niet zozeer de baustellen die je reis vertragen maar de ongelukken veroorzaakt door hardrijders.

Niet eens, wij gaan al jaren minimaal drie keer per jaar naar Oostenrijk waarbij we helaas ook wel eens wat vertraging oplopen. Die vertraging werd immer veroorzaakt door het verminderde aantal rijstroken of de versmalde rijstroken bij Baustellen. Daarnaast heb je op de 6 ook nog bruggen waarvoor het aantal rijstroken beperkt wordt met grotere kans op filevorming.
Het aantal vertragingen door ongelukken (nog los van de oorzaken) is in al die keren nihil.
Ik geef de voorkeur aan de 3 doordat een groot deel 3 stroken heeft. Morgen weer vanuit het Zillertal naar huis. Op de heenweg ook via de 3 gereden en het aantal Baustellen valt enorm mee.

*bericht bewerkt door Paskal op 24 jan 2020 22:02

Iedereen ongeveer dezelfde snelheid is het veiligst en vaak ook het snelst. Het zijn niet zozeer de baustellen die je reis vertragen maar de ongelukken veroorzaakt door hardrijders.

Martin7182 op 24 jan 2020 21:41

Leuk verzonnen. Heb je ook bronnen die dit onderbouwen?

Annoying skiers since 2003

Iedereen ongeveer dezelfde snelheid is het veiligst en vaak ook het snelst. Het zijn niet zozeer de baustellen die je reis vertragen maar de ongelukken veroorzaakt door hardrijders.

Martin7182 op 24 jan 2020 21:41

Leuk verzonnen. Heb je ook bronnen die dit onderbouwen?

sterko op 24 jan 2020 22:36

Vraag het nog eens over 9 maanden, dan hebben we 6 maanden 100 km/h erop zitten in NL 😉

May the ski force be with you !!

Iedereen ongeveer dezelfde snelheid is het veiligst en vaak ook het snelst. Het zijn niet zozeer de baustellen die je reis vertragen maar de ongelukken veroorzaakt door hardrijders.

Martin7182 op 24 jan 2020 21:41

Leuk verzonnen. Heb je ook bronnen die dit onderbouwen?

sterko op 24 jan 2020 22:36

Vraag het nog eens over 9 maanden, dan hebben we 6 maanden 100 km/h erop zitten in NL 😉

CJAHulskamp op 25 jan 2020 09:49

Het verschil tussen 100 en 130 is zo klein, dat dat niet in de ongevalscijfers naar boven zal komen. Het verschil tussen 130 en ongelimiteerd (dus veelal 200+) is een stuk groter. Daar zijn echter al cijfers van. Hier: https://www.itf-oecd.org/road-safety-annual-report-2018… kan de liefhebber allerlei statistieken over ongelukken vinden.
Een paar conclusies:
Het aantal dodelijke slachtoffers per 100.000 inwoners is in NL en D nagenoeg gelijk. 3,6 om 3,8, dus iets hoger in Duitsland, maar dat verschil is te verwaarlozen. Per gereden kilometer is het verschil ook klein en zelfs iets in het voordeel van Duitsland, namelijk 4,2 dodelijke slachtoffers per miljard gereden kilometers t.o.v. 4,7 in Nederland.
Ik heb ook een keer een onderzoek gezien (maar kan dat nu helaas niet meer vinden) waarbij ze specifiek hebben gekeken naar stukken autobahn waar vroeger geen limiet was en nu wel. Het aantal ongelukken was niet minder geworden. Het aantal dodelijke slachtoffers wel iets. Dat is op zich wel logisch. Bij hogere snelheid zijn de gevolgen ernstiger. Dat langzamer rijden daarom iets veiliger is, zal ik niet ontkennen. Dat hardrijden voor meer ongelukken zorgt, is echter niet bewezen.
De stelling van Martin dat ongelukken veroorzaakt door hardrijders meer voor vertraging zorgen dan baustellen, is door logica al van tafel te vegen. Op weg naar Oostenrijk kom je alijd wel een paar baustellen tegen, die altijd voor enige vertraging zorgen. Je komt echter niet elke keer in een file veroorzaakt door een ongeluk terecht. Ik heb dat in ca. 40 keer op en neer naar de wintersport en nog een keer of 5 in de zomer, zelfs nog nooit meegemaakt. De files die ik meegemaakt heb, werden veroorzaakt door weersomstandigheden of vakantiedrukte.
Ook de stelling dat allemaal even snel rijden vaak het snelst is, is lachwekkend. Het zou alleen voor iedereen sneller zijn, als iedereen dan 200+ gaat rijden, maar dat kan niet, want niet elke auto haalt die snelheid. Als iedereen 100 of 130 gaat rijden, is dat logischerwijs minder snel voor iedereen die nu harder rijdt.

Annoying skiers since 2003

Het verschil tussen 100 en 130 is zo klein, dat dat niet in de ongevalscijfers naar boven zal komen. Het verschil tussen 130 en ongelimiteerd (dus veelal 200+) is een stuk groter. Daar zijn echter al cijfers van. Hier: https://www.itf-oecd.org/road-safety-annual-report-2018… kan de liefhebber allerlei statistieken over ongelukken vinden.

sterko op 25 jan 2020 14:42

Aangaande het minimale verschil tussen 100 en 130 heb je het niet bij het rechte eind alhoewel ik me voor kan stellen dat je zoiets wel zou vermoeden. Ben zelf werkzaam in de verkeersveiligheidsbranche op de snelwegen in NL en uit diverse onderzoeken is vast komen te staan dat de verhoging van de snelheid van 120 naar 130 sinds 2012 tot meer ongevallen op de snelwegen heeft geleid. Op wegvakken waar de limiet omhoog ging naar 130 was in de afgelopen jaren een grotere toename van het aantal ongevallen te zien dan op de wegvakken waar de limiet nog 120 bleef in de eerste paar jaren ivm veiligheid of milieu.

Verder volledig eens aangaande het feit dat vertragingen veelal worden veroorzaakt door Baustellen, vakantiedrukte of slecht weer. Da's ook mijn ervaring van de tig keer naar Oostenrijk in de afgelopen jaren.

On-topic: vandaag weer fluitend via de A3 in 7,5u vanuit het Zillertal naar huis (regio Eindhoven) gereden zonder absurd hard te rijden (veelal 150-160 op de teller). Uitsluitend bij de grensovergang naar Dld een paar minuutjes vertraging gehad, maar voor mij was het nogmaals het bewijs dat dit mijn favoriet is en niet de A61. Door de 3 stroken op het grootste deel hoef je niet vaak terug te zakken in snelheid als er een vrachtwagen of een andere wat trager rijdende auto inhaalt. Tevens is er meer restruimte qua asfalt als er eens een ongeval gebeurd waardoor de kans dat het verkeer nog een beetje om een eventueel ongeval heen kan wat groter is.

*bericht bewerkt door Paskal op 25 jan 2020 16:57

Leuk verzonnen. Heb je ook bronnen die dit onderbouwen?

sterko op 24 jan 2020 22:36

Zie de post van Paskal. Nederland is niet zomaar met Duitsland te vergelijken. En al was dat het wel, misschien is het aandeel hardrijders wel even groot. Statistiek is mooi en geeft je de antwoorden op onderzoeksvragen. Niet de antwoorden op andere (misschien gerelateerde) vragen.

Bij hogere snelheid zijn de gevolgen ernstiger. Dat langzamer rijden daarom iets veiliger is, zal ik niet ontkennen. Dat hardrijden voor meer ongelukken zorgt, is echter niet bewezen.

sterko op 25 jan 2020 14:42

Ehh ja, langzamer is veiliger en harder is even veilig? Ik kan je niet helemaal volgen.

Verder moet ik toegeven dat het een beetje lood om oud ijzer is; zowel op de A3 als op de A61 wordt soms onverantwoord gereden. Persoonlijk heb ik de indruk dat op de A3 meer testosteronbommetjes rondrijden dan op de A61. Live-verkeersinfo helpt ook maar matig; als er net voor je een paar auto’s op elkaar klappen een kun je weer een tijdje wachten tot de troep opgeveegd is.

Zie de post van Paskal.

Martin7182 op 25 jan 2020 18:47

Paskal geeft ook geen bronnen. Als zijn post jouw bron is, had je wel een vooruitziende blik toen je jouw initiële bericht plaatste.

Bij hogere snelheid zijn de gevolgen ernstiger. Dat langzamer rijden daarom iets veiliger is, zal ik niet ontkennen. Dat hardrijden voor meer ongelukken zorgt, is echter niet bewezen.

sterko op 25 jan 2020 14:42

Ehh ja, langzamer is veiliger en harder is even veilig? Ik kan je niet helemaal volgen.

Martin7182 op 25 jan 2020 18:47

Dan moet je beter leren lezen. Daar kan ik je niet mee helpen. Ik ben wel benieuwd waar jij denkt te lezen dat ik heb gezegd dat harder rijden even veilig is.

Persoonlijk heb ik de indruk dat op de A3 meer testosteronbommetjes rondrijden dan op de A61.

Martin7182 op 25 jan 2020 18:47

Dat komt omdat op de tweebaans A61 de kans groter is dat er een moraalridder met 120 km/h naar de linker baan komt, omdat hij denkt of vindt dat hij voorrang heeft op sneller achteropkomend verkeer op de linker baan. Op de driebaans A3 blijven die op de middelste baan.

Annoying skiers since 2003

Zie de post van Paskal.

Martin7182 op 25 jan 2020 18:47

Paskal geeft ook geen bronnen. Als zijn post jouw bron is, had je wel een vooruitziende blik toen je jouw initiële bericht plaatste.

Bij hogere snelheid zijn de gevolgen ernstiger. Dat langzamer rijden daarom iets veiliger is, zal ik niet ontkennen. Dat hardrijden voor meer ongelukken zorgt, is echter niet bewezen.

sterko op 25 jan 2020 14:42

Ehh ja, langzamer is veiliger en harder is even veilig? Ik kan je niet helemaal volgen.

Martin7182 op 25 jan 2020 18:47

Dan moet je beter leren lezen. Daar kan ik je niet mee helpen. Ik ben wel benieuwd waar jij denkt te lezen dat ik heb gezegd dat harder rijden even veilig is.

Persoonlijk heb ik de indruk dat op de A3 meer testosteronbommetjes rondrijden dan op de A61.

Martin7182 op 25 jan 2020 18:47

Dat komt omdat op de tweebaans A61 de kans groter is dat er een moraalridder met 120 km/h naar de linker baan komt, omdat hij denkt of vindt dat hij voorrang heeft op sneller achteropkomend verkeer op de linker baan. Op de driebaans A3 blijven die op de middelste baan.

sterko op 25 jan 2020 19:24

Dat is ook nog wat, in heel Duitsland trouwens dat ze maar op de middelste baan blijven rijden terwijl de rechter rijstrook gewoon vrij is, zo irritant ;)

Dienten Die Alte schule

^^dit ja, heel irritant…gaan jullie er links of rechts langs?🙈

^^dit ja, heel irritant…gaan jullie er links of rechts langs?🙈

elisabeth101 op 25 jan 2020 22:24

Links er voorbij en dan voor hem langs twee banen opschuiven naar rechts. Meestal hebben ze het dan door en gaan ze ook naar rechts. Je moet ze ook een beetje opvoeden hè.

Annoying skiers since 2003

Zowel vorige week als gisteren over de 61 gereden. Vorige week 's nachts, (00.30) dan is er niets aan de hand en is er heerlijk door te rijden. Gisteren om 05.30 vertrokken uit Serfaus en daarna ook geen enkel oponthoud gehad.

Wel viel het mij op dat er gisteren op de 61 meerdere files stonden rond de baustellen. Dus kan mij voorstellen dat de 3 beter doorstroomt als je pas in de ochtend richting Oostenrijk vertrekt.

Snow!

Ik vertrek morgen naar Oostenrijk. Zoals ik het hier zie is de A3 interessanter. Ik navigeer met Waze.

^^dit ja, heel irritant…gaan jullie er links of rechts langs?🙈

elisabeth101 op 25 jan 2020 22:24

Links er voorbij en dan voor hem langs twee banen opschuiven naar rechts. Meestal hebben ze het dan door en gaan ze ook naar rechts. Je moet ze ook een beetje opvoeden hè.

sterko op 26 jan 2020 00:00

Puh, eerst tegen de achterbumper kleven en wat claxoneren en vooral flikkeren met de grootlichten, dan er volle bak voorbij en er vlak voor gaan hangen en de boel dichtsmijten, vol op die remmen!!
Da’s pas opvoeden, het zal ze leren die ergerlijke zondagsrijders! 😁
/johnnymode off 😜

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie