Nederlands gezeur over de hoeveelheid sneeuw in de kerstvakantie

Elk jaar sta ik weer versteld over de discussie omtrent de hoeveelheid sneeuw die er volgens velen al in rijke getalen moet liggen in de kerstvakantie. In de kerstvakantie is de winter soms net wel, en soms nog net niet begonnen. Als je dus wilt dat je een grotere kans hebt op vele hoeveelheden sneeuw dan moet je later in de winter gaan, februari en soms zelfs maart!

Misschien moet je je account verwijderen dan hoef je de passie van andere wintersporters niet te lezen.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

…neemt toch niet weg dat dit de slechtste kerst in zeker 20 jaar is…

❄️

Het is zeker slecht David, ik skie al 25 jaar en het is natuurlijk niet best, maar wintersporters met ervaring weten dat de kerstperiode veruit de minst gunstige periode is om te skieen. En het typisch Nederlands om te klagen natuurlijk…maar oke ik hoop voor alle mensen dat het goed komt, want ik als zeer gepassioneerd skieer zie het liefst altijd mooie besneeuwde bergen!

Het slaat natuurlijke nergens op om dit als typisch Nederlands te kwalificeren. Het is nu eenmaal een hele beroerd begin van de skivakantie, en ik denk dat wij niet de enigen zijn die daarover klagen.

Nou het valt mij iniedergeval op Marcel, ik kijk op meerdere internationale forums en vorig jaar was eigenlijk exact hetzelfde, en het is vaker zo omdat het eigenlijk te vroeg in het seizoen is. Ik denk dat de verwachtingen soms wat te hoog gespannen zijn!

Dit jaar is toch nog wel iets minder dan vorig jaar…

❄️

Ja dat wel David, kerstvakantie valt bv hier in het westen van het land ook wel erg ongunstig (vroeg) soms scheelt dit 4,5 dagen met eerdere jaren

@Jeroen2 tja je post hier een zeurberichtje over mensen die zeuren!?!?

Al heb je wel een punt, ik zit hier nu ook in Oostenrijk in de ***** maar ik ga er niet over zeuren we maken er het beste van.

  1. Ook als de kerstvakantie 4 dagen later was begonnen, waren de condities slecht geweest.
  2. Wat je zelf al zegt, de kerstvakantie is niet ideaal qua sneeuwzekerheid. Maar dat er al in de gehele Alpen meer dan een maand lang geen dump is gevallen, is vrij extreem. (Regendumps in de zomer meegerekend)
  3. Waarom moet je over een vooroordeel beginnen? Schotten lopen niet allemaal in rokjes (ik spreek uit 5 jaar ervaring, ze worden nauwelijks gedragen), Amerikanen zijn niet allemaal te dik (OK, meer dan de helft wel in dit geval ;)) en moslims zijn niet allemaal terroristen (integendeel). En zo klagen ook verre van alle Nederlanders.
  4. Hoe vaak komt het nou voor dat het aan beide kanten van de Alpenhoofdkam slecht is?
  5. De kerst is sneeuwzekerder dan eind maart, dus die bewering slaat ook de plank mis (behalve zeer hoog dan, maar daar is het nu ook goed).

Slotje erop?

❄️

Goh, iedereen hoopt toch op sneeuw!
Skiers willen maar 1 ding, en dat is zo vaak mogelijk per jaar in de bergen zijn. Nu kan dit niet zo vaak omdat mensen met kinderen zitten en vakanties waar ze niet omheen kunnen!
En als mensen al geboekt hebben dan willen ze toch ook sneeuw (duh).

En ga er maar niet van uit dat het alleen Nederlanders zijn die het niet leuk vinden dat er weinig tot geen sneeuw ligt in veel gebieden!

A winter without powder isn't a winter!

Nou het valt mij iniedergeval op Marcel, ik kijk op meerdere internationale forums en vorig jaar was eigenlijk exact hetzelfde, en het is vaker zo omdat het eigenlijk te vroeg in het seizoen is

Jeroen2 op 21 dec 2014 21:03

Ik kan me niet voorstellen dat ze in andere landen zeggen “Geen sneeuw? Gaan we toch lekker wandelen en yahtzeen”

1 ding hopen wij allemaal en dat is dat er snel sneeuw aamkomt.

Goede instelling Bruno

En het typisch Nederlands om te klagen natuurlijk…

Jeroen2 op 21 dec 2014 20:49

Wij Vlamingen klagen ook hoor ;)

Oke ik zie het, het is niet alleen Nederlands haha

Pff zijn we aan het klagen of zijn we verwend geraakt met kunst sneeuw en andere kunstgrepen. ???

Ik denk toch dat we verwend geraakt zijn, en daardoor klagen.

Het is dit jaar ook wel erg slecht gesteld met de sneeuw tijdens de kerst vakantie. Ik ben van jaren (sinds de jaren 80 tot half 2000) in de kerst op wintersport gegaan in hetzelfde gebied en kan wel zeggen dan het misschien een keer op 2/3 groen is geweest voor de kerst dagen bij aankomst (en daarna gelukkig meestal redelijk ging sneeuwen). Helaas blijkt het dit jaar ook weer zo slecht te zijn in vrijwel de gehele alpen. Niet iedereen heeft de keuze om op een ander moment in het wintersport seizoen te gaan (i.v.m. bijvoorbeeld werk/kinderen bijv.).

Ik kan gelukkig buiten de vakanties om gaan, maar ook ik hou mijn hart vast hoe het gesteld is als ik op 15 januari in Fiss aankom.

Wat dat betreft zijn er andere gebieden Ischgl, Solden (AT) en wat Italiaanse (Breuil-Cervinia, Livigno) en Franse gebieden (ValTho) die het heel wat beter voor elkaar hebben (met echte/kunstsneeuw).

Niet klagen maar dragen en onze Lieve Heer om kracht (en sneeuw) vragen…

Het kan vriezen, het kan dooien!

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Zoals het er nu uitziet, is 2014 het warmste jaar ooit, dat is wel een indicatie dat de huidige sneeuwcrisis wel bijzonder is.
Laten we hopen dat het niet het einde van onze geliefde wintersport inluidt.

@pacorob: wij de 16e januari. Gezien de huidige weersvoorspellingen (altijd een slag om de arm houdend) ga ik er van uit dat het wel goed gaat komen.

Aftellen maar!

Jeroen2 je hebt sowieso een record te pakken voor de meeste minnetjes in een openingspost. Gefeliciteerd.
Realiseer je dat niet iedereen uitgebreid de keus heeft om buiten de vakanties te gaan. Dan is de kerst toch de eerste serieuze optie om te kunnen skien en veel mensen willen dat. Als deze droom dan tegen lijkt te gaan vallen dan is dat vervelend.

Verder denk ik dat de Nederlander inderdaad wel wat meer zijn zegeningen mag tellen en dan doel ik niet op Frank66 die god erbij gaat betrekken. De Nederlander kan heerlijk zeuren en misschien heb jij het nog niet door maar je doet het zelf ook door te zeuren over de zeurders.

Ik vind het allemaal wel amusant maar er zijn ook tijden geweest dat ik mij irriteerde aan te weinig sneeuw. Uiteindelijk realiseer je je dat sneeuw op een specifiek moment niet binnen je circel van invloed ligt… let it snow let it snow let it snow.

waar is mijn popcorn? :D :D

@Ivo- Warme winters zijn vaak juist zeer sneeuwrijk. En in Europa en Noord Afrika ligt er nu al heel veel sneeuw. alleen is de sneeuw dus net niet op de plek die wij graag willen. Een kennis uit noorwegen pest me dagelijks met foto’s van de diepste poeder ooit. Ach over een paar weken pest ik hem weer. Zo is de natuur.
Wij en de generatie na ons kan zeker nog skiën. En de generatie erop? Dat is gissen…

Click. Click. Peace

Heren en dames bedankt voor jullie reacties! Minnetjes of plusjes daar ging het niet om. Wel om een discussie met ruimte voor diverse meningen!!!

Beste @Jeroen2 je geeft in je eerste reactie niet aan dat je een discussie wilt voeren maar je velt gelijk een hard oordeel over iedereen hier en dat zie je zo maar dat valt niet bij iedereen in even goede aarde :)
Als Nederlander weet je dat weer nou eenmaal gesprekstof nummer 1 is en dat is niet gek omdat weer in ons land nou eenmaal veel beïnvloed laat staan dat het dat op wintersport doet.
Ga je vandaag naar een pretpark of het strand of wil je een terrasje pakken…met regen veranderd dit natuurlijk dan ga je maar indoor zwemmen etc.
Met heerlijk weer en zonneschijn onderneemt men meer en dit is goed voor de economie en winkels/restaurants bij uitstek.
Als er iemand een manier kon vinden om het weer te beïnvloeden dan zou hij of zij biljonair worden!
Op wintersport bepaalt het weer of er wel of geen sneeuw valt en als dit vroeg gebeurd dan is iedereen happy zowel vakantiegangers maar het meeste nog de locals die aan de slag kunnen!!
Kortom ja het is en blijft een discussie en het houd ons allemaal bezig omdat het belangrijk is en als je, je hier aan stoort dan heb je denk ik een probleem want dit zal altijd zo blijven :)
Gewoon negeren en geen energie in steken dan heb je er ook geen last van toch ;)

@freerider, het heeft meer te maken met dat men steeds verwender en steeds asocialer wordt. Las net het topic over chemicaliën in sneeuw en daar wordt terecht de vraag gesteld waar het ophoudt, of we straks de hellingen moeten gaan koelen oid? Kerst valt vroeg in het seizoen en is geen sneeuwzekere periode. Wil je per se sneeuw, zal je of hoog moeten gaan zitten of later gaan. Klagen helpt iig niet.

Overigens vind ik het duimpjessysteem zo ondertussen compleet van de pot gerukt, als de OP niet aan de smaak van sommigen voldoet, kan die ook al ‘weggestemd’ worden? Slaat werkelijk nergens meer op! Thumbdown

Plaats een reactie