Goggle vooral voor slecht weer

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben al geruime tijd op zoek naar een goggle voor slecht weer. Ik heb het probleem dat ik in slecht weer (zelfs als het al bewolkt is) snel misselijk wordt doordat ik de diepte niet meer goed zie. Meer mensen hebben hier last van, maar op de een of andere manier reageer ik hier nogal extreem op waardoor ik al enkele malen kokhalzend langs de kant van de piste heb gestaan. Wanneer het slecht weer is ga ik meestal maar 1-2 uurtjes per dag de piste op, om vervolgens de rest van de dag misselijk te zijn. Dit vind ik zo jammer als je per jaar maar 1 weekje kan genieten van de wintersport

Momenteel doe ik het nog met mijn goedkope Sinner goggle met oranje glazen. Nu ben ik heel benieuwd of ik er minder last van zou hebben met een betere goggle. Maar wat raden jullie mij aan? Ik weet dat ik moet zoeken in cat 1-2 glazen, maar de keuze is reuze. Ik heb een budget van ongeveer 100 euro. Ik weet dat dit voor een goede goggle niet heel veel is, maar meer zit er momenteel niet in.

CAT 1 a 2 lukt wel voor dat bedrag. Bij heftige sneeuwval kun je zelfs met transparante glazen skieen.

Geel en oranje verhogen het contrast maar met jouw klachten denk ik niet dat een andere goggle dit echt helemaal oplost. Je zou een pilletje tegen wagenziekte kunnen gebruiken zoals primatour. Hoor van een aantal mensen dat dat echt helpt. Wel tijdig innemen, maw tijdens ontbijt al als het buiten helemaal dicht zit. Als je het te laat inneemt werkt het niet meer op tijd en ben je al misselijk.

Nog adviezen qua merk betreft? Anon, Oakley, etc… of een heel ander merk waar ik nog niet aan gedacht heb?

Smith bril met een blue sensor mirror lens (deze heb je al van 65 euro) bv de smith scope.

beste bril die ik al heb gehad voor low light hiermee zie je tenminste nog alle contouren in de sneeuw.

Ik heb hetzelfde probleem en ben fan van Julbo goggles met “Zebra” lens, die zijn fotochromatisch en kleuren bij als er meer zonlicht opvalt. Bij weinig licht kun je ontzettend veel zien, dan zijn ze lichter van kleur dan menig Cat2 goggle. Dan kun je de hele dag dezelfde goggle op, van zwaar bewolkt tot flink zonnig.

Kost 120 Euro tot 150 Euro, maar als je buitenlandse webshops in de gaten houdt, dan komt er af en toe een aanbieding in je prijsklasse voorbij. En je hebt geen andere goggle meer nodig bij mooi weer.

Verder beperk ik me op zo’n dag tot de vlakkere blauwe en rode pistes, doe ik het rustig aan en geniet ik wat meer van de restaurants.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik zelf heb geen last van misselijkheid, maar ik zie dan vooral de buckels heel slecht in slecht weer, zelfs in de schaduw heb ik last van. Ik board al 2 jaar met een oakley splice google, heb 2 lensen een iridium blue voor als het top weer is en een gele lens voor als het minder is en deze combo vind ik top. de splice kan je al vind voor net boven 100€.
Maar of het jouw probleem van misselijkheid gaat oplossen weet ik niet. Zoals hierboven gezegd misschien een pilletje pakken voor wagen/zee ziek…

@Constant: Deze Julbo goggles met zebra lens heb ik inderdaad ook voorbij zien komen op sites en hadden mijn interesse ook al gewekt. Fijn om te horen dat je er positieve ervaringen mee hebt. Dan houd ik deze ook zeker in het achterhoofd met het maken van mijn keuze.
@Tom84: Smith heb ik inderdaad ook al bekeken. Weet jij ook wat verschil is tussen bijvoorbeeld de Smith Cadence en de Virtue? Is de kwaliteit van bril/lens hetzelfde of zitten hier grote verschillen tussen (aangezien er wel een redelijk prijsverschil tussen zit).

Wat ik nog vergeten ben te melden, bij de duurdere merken zoals Oakley heb je doorgaans ook een scherper zicht door de betere kwaliteit van de lens en daardoor minder kans op duizeligheid. Verder heeft de vorm van de lens ook invloed, zo hebben lenzen met weinig bolling per definitie ook minder last van vertekenend beeld. Het verschil zie je vrijwel niet als je in de winkel staat, maar kan een verschil zijn tussen wel of geen duizeligheid. Ik vind zelf dat Oakley het scherpste zicht geeft, maar ik blijf toch Julbo Zebra fan.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

De VLT is van alle verschillende modellen hetzelfde, dit is altijd 70%

de Cadence heeft de basis lens die goed is voor als je niet te snel zweet en dus in het algemeen minder last hebt van condensatie op de lens.

de Virtue is een bril met een groter gezichtsveld, maar de bril zelf is wel iets kleiner, de lens wat hier in zit is spherical en heeft ook een iets meer geavanceerde lens die minder rap condesatie zal vormen, enigste nadeel is dat de strap iets te kort is en daarom icm met een helm te hard aanspant op je gezicht.

Ik ben vorige week met mijn vrouw alle verschillende smith brillen gaan passen en de scope pro vond ze de meeste comfortabele bril in combinatie met haar helm.

Ik ski zelf al een paar jaar met de blue sensor mirror lens en deze zijn voor mij persoonlijk de beste voor aftekening van het relief, bij mooi weer ski ik gewoon met een goede zonnebril en heb een skibril altijd bij voor als het slecht weer is.

Pas wel op met een pilletje slikken, test dit eerst van te voren of je bijwerkingen krijgt ;-)
Ik plaste me helemaal leeg na het innemen hiervan…

Zelf heb ik een smith bril me twee lenzen, werkt uitstekend! Had hiervoor een sinner met oranje glazen.

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Ik ben gelukkig niet snel misselijk of duizelig, maar ik weet dat vooral als je de horizon niet goed kan zien (vanwege mist of hevige sneeuwval) je evenwichtsorgaan een spelletje met je gaat spelen. Daar helpt een andere lens denk ik niet tegen. Een goede lens helpt wel om het reliëf en oneffenheden op de piste/in de sneeuw beter te zien en ben je dus minder verrast door hopen losse sneeuw of iets dergelijks.

Middelen die ook helpen bij wagenziekte of zeeziekte zou ik zeker ook proberen dus. Ik denk dat het namelijk twee verschillende problemen en twee verschillende soorten oplossingen zijn die in dit topic zijn genoemd (voor beide problemen goede tips, overigens).

Thanks voor de tips tot dusverre. Die reispilletjes heb ik ooit al eens geprobeerd. Ik kon toen niet direct zeggen dat het stukken beter werd, maar ga het dit jaar gewoon opnieuw proberen.

Ik zou inderdaad ook een andere goggle willen proberen om te kijken of ik hiermee een beter zicht krijg en op die manier ook m’n evenwichtsorgaan minder voor de gek weet te houden ;)

Oakley brillen heb ik me ook al wat in verdiept, ik zie bijvoorbeeld dat de Ambush voor 99euro te verkrijgen is. Ik ben en blijf een loser op het gebied van brillen, maar wat is dan bijvoorbeeld het verschil met de duurdere A-frame? Zou dit ook een geschikte bril kunnen zijn: http://www.duijvestein-wintersport.nl/oakley-a-frame-59-191…
@Tom84 Ik zag dat de Smith Cadence geleverd wordt met 2 lenzen, ik zou dan kunnen kiezen voor de blue sensor mirror samen met de RC 36. Zou dit dan ook een goede optie zijn? 20 euro meer dan de Transit of Scope, maar wel een extra lens erbij geleverd. Ik draag ook een helm dus het is wel prettig als de bril goed past :)

Of de adidas id2 pro
Ik heb de bril kunnen kopen voor 119€.
De bril is op deze site en van de best geteste en heeft een zeer eenvoudig kliksysteem om te switchen met de lens.
Maar of dit helpt voor je duizeligheid weet ik niet, ik zou ook eerder aan een pilletje denken.

Wat vervelend Romy. Ik heb even op de UVEX site zitten kijken en daar zag ik een stukje over een lens technologie over glazen die het beeld vervormen. En zij hebben brillen met glazen die die vervorming tegen gaan. Misschien komt het door de vervorming van glazen waardoor je misselijk wordt.

null

Dit zou met deze technologie dan een optie kunnen zijn:
http://www.uvex-sports.com/en/wintersports/ski-goggles/uvex-…

Te koop bij:
http://www.campz.nl/386222.html?gclid=CP24lZmF6cICFSSWtAod5A…)

http://www.uvex-sports.com/en/wintersports/ski-goggles/uvex-…

Alleen deze is moeilijk verkrijgbaar. Alleen via Duitse webshop:
http://www.amazon.de/gp/product/B00GB8ICDW/ref=pd_lpo_sbs_dp…

Misschien heb je hier wat aan. Succes ermee! En wie weet helpt gewoon zo’n pilletje en kan je je eigen skibril gewoon gebruiken.

Overigens heb ik al ruim 10 jaar een skibril van Uvex en nog steeds vind ik hem fantastisch.

http://www.optik24plus.de/skibrillen.html

Hier wel eens wat besteld. Scheelde genoeg en kwam keurig aan met nog wat goodies en kortingsbon voor volgende aankoop. Hebben veel merken zoals Adidas, Oakley en Julbo.

Hier nog zo’n Julbo Revolution Zebra fan. Al moet ik bekennen dat ik vorig jaar voor white-out condities er toch een cat. 1 goggle bij heb gekocht. Het viel me toen op dat prima brillen (A merken) in deze categorie nogal cheap zijn.

@ivo7 had je de plaspillen van je oma meegenomen? :-) sorry kon het niet laten.

Oakley prizm roze lenzen zitten in de airbrake en flightdeck goggles en nog een geloof ik.

Ik heb flight deck met de zonnelens afgelopen week gebruikt. In de schaduw weet je niet wat je ziet… echt super veel reliëf… de roze prizm lens is reeds besteld

Misschien dat je de oplossing niet moet zoeken in je bril, maar in je manier van kijken. Bij slecht zicht ben je snel geneigd wat minder vooruit te kijken en je kapot te staren op heuveltjes, bückeltjes en/of randjes die er wel of achteraf niet zijn. Je bent in ieder geval niet rustig rechtdoor aan het kijken. Dit zou (evt. in combinatie met de nodige zenuwen) een goede verklaring kunnen zijn voor je misselijkheid.

Ondanks dat oranje/gele glazen vaak worden voorgeschreven bij slecht zicht, werkt in veel gevallen een goede ruime heldere/kleurloze lens, welke weinig tot niet vertekend ook goed bij slecht zicht. Hoe dat dan weer UV-technisch zit bij de diverse merken weet ik niet…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@ivo7 had je de plaspillen van je oma genomen? :-) sorry kon het niet laten.[post] SPAM op 28 dec 2014 17:01[/post][/quote]

Hier nog zo’n Julbo Revolution Zebra fan. Al moet ik bekennen dat ik vorig jaar voor white-out condities er toch een cat. 1 goggle bij heb gekocht. Het viel me toen op dat prima brillen (A merken) in deze categorie nogal cheap zijn.

@ivo7 had je de plaspillen van je oma meegenomen? :-) sorry kon het niet laten.

SPAM op 28 dec 2014 17:01

Hahaha leuke grap :-) nee hoor gewoon netjes gekocht bij de drogist. Bij het lezen van de bijsluiter denk je meestal, dat zal mij niet overkomen…
Ik gebruikte ze voor vliegen en geloof me, om het kwartier zeiken op zo’n toilet is geen pretje ;-)

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Vele mensen die misselijk worden, skiën vaak met te stijve benen en hangen te fel naar achter, dikwijls uit een soort van angst. Als je bij mist en slecht zicht goed voorwaarts blijft en extra door de knieën gaat, zodat je de oneffenheden in de piste opvangt met je bovenbenen, zal je hoofd meer stabiel zijn en niet de buckles in de piste volgen. Waardoor je minder snel misselijk wordt.

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Bedankt tot dusverre allemaal. Ik zal alle tips uitproberen en ga me nog even verder oriënteren op een goggle.

Voor € 100,- kun je een uitstekende goggle kopen lijkt mij. Ik heb er eentje met gele lenzen die mij uitstekend bevallen. Ik denk dat jij je niet blind moet staren op internet, maar ga eens langs een paar winkels en pas verschillende brillen. Vraag ook of je naar buiten mag om te ervaren hoe dat kijkt. Als jij een helm draagt tijdens het skien, neem deze dan mee. Dan kun je een bril zoeken die goed past bij je helm. Niks zo vervelend als een opening tussen de helm en de bovenkant van de bril, ziet er ook niet uit, haha.
Succes en veel plezier in elk geval!

Plaats een reactie