Skies bij sneeuwdump

Zo’n week geleden vroeg ik me af of er wel voldoende sneeuw zou liggen wanneer ik op 3 jan. naar Sankt Anton ga… Nu is er zo’n 75 cm bijgevallen en gaat er dit weekend weer 75 cm bijvallen…

Wat ik mij afvraag: Wat voor skies moet ik huren/gebruiken bij deze hoeveelheden versgevallen sneeuw? Ik heb nog Salomon Xwings 8 uit 2008 (mijn Fischer Progressor ski’s laat ik maar thuis). Volstaan deze Xwings of kan ik beter skietjes huren/kopen voor deze condities?

En hoe denken jullie over het nemen van skiles op een dag dat er +30 cm verse sneeuw valt? Kun je dan juist iets specifieks bijleren of is het zicht van en op de skileraar juist vertroebeld door het "slechte"weer?

Sankt Anton is een Top keuze! Ik las in je profiel dat je gevorderd bent dus je zal wel off-piste bedoelen.Want op de piste maakt het niet uit of er nou 5 meter sneeuw valt of 1 meter. Het wordt toch allemaal glad getrokken.
Bij evt.slecht zicht zou ik geen off-piste les boeken is zonde van je geld ik zou de volgende dag afwachten er zijn genoeg leraren dus dat moet geen probleem zijn.Als je met de auto gaat zou ik al je ski’s meenemen.Als je off-piste gaat kan je altijd bij Intersport de juiste ski’s huren je moet dan toch daar zijn voor je rugzak en lawine pieper.Veel plezier!

En hoe denken jullie over het nemen van skiles op een dag dat er +30 cm verse sneeuw valt? Kun je dan juist iets specifieks bijleren of is het zicht van en op de skileraar juist vertroebeld door het "slechte"weer?

Andries op 29 dec 2014 08:19

Je leert altijd van skiles dus ook in deze situatie.
Ik weet uit eigen ervaring als je met een skiklas en een skileraar op pad gaat als er 30 cm. of meer verse sneeuw is gevallen en de piste nog niet geprepareert dat dit "dolle"pret is.

Mijn tip: Niet te bang zijn voor te investeren in skiles, hier heb je altijd voordeel van in jou verdere ski-ontwikkeling.

niet roetsjen maar skieen

Ik zou me eerst richten op de veiligheidsmaatregelen ipv de ski’s als je offpiste wilt gaan skien. Kortom, kennis, kunde en materiaal. Oh ja, en wat anderen al riepen, pistes worden plat gewalst.

When life gets too complicated.... SKI

… Nog even dit.Ik zou een keer bij veel verse sneeuw off-piste Big Mountain ski’s huren (dat zijn die brede planken) goed voor het drijf vermogen in de sneeuw.
Als er 30 centimeter verse sneeuw ligt is dat natuurlijk het ultieme skien. De lokale bevolking gaat als het kan qua werkt vaak heel vroeg te voet naar boven ( om 2 uur in de nacht) om de eerste te zijn in de verse sneeuw.Je moet er maar eens op letten om 8 uur zijn de bergen al vaak beskiet terwijl de lift pas om 9 uur opengaat.
O Ja… Je zei dat je ski’s uit 2008 zijn dat is al aan de oude kant.Wellicht bij Intersport vragen wat voor ski’s ze jou aanraden en test ze eerst voor je wat koopt.Want als ik al wat geleed heb op dit wintersport forum is het dat wel. Try before you buy.

Nog even dit deel 2
Ga niet alleen off-piste neem een leraar mee die weet de mooiste plekken van de dag die jij onmogelijk kan weten.Ook weet hij waar lawine gevaar is (dat krijgt hij te horen s morgens in de skischool)

Pistes worden lang niet altijd meteen platgewalst. Op de piste kan dus ook poeder liggen, zie: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/4888/live-fotorepo…!

Ski verder niet, maar kan me bij dit soort beelden wel voorstellen dat je gaat twijfelen of je geen poederski nodig hebt. Anderszijds zal je dit hooguit 1 dag hebben en is de volgende dag alles weer strakgetrokken.

Rogier skiet niet vaak op de piste als hij foto reports maakt ;). Dit is gewoon off piste…

Die laatste lift halen...

Rogier skiet niet vaak op de piste als hij foto reports maakt ;). Dit is gewoon off piste…

#Stijn op 29 dec 2014 12:40

Dat dus! Ik ben geen ski-kenner, maar denk dat je met de hedendaagse all-mountain lat tegenwoordig zonder enkele problemen met losse sneeuw op de piste overweg kan ;)

He…Tiny-M.Je zegt: Ik ski verder niet maar in je profiel geef je aan dat je gevorderd bent.Hoe zit dat dan?
In sankt Anton am arlberg zijn alle pistes in de nacht door piste personeel glad getrokken door 30 apparaten die 300.000 euro per stuk kosten( pistebullys) smorgens ligt het er dan alles perfect bij! Hooguit in de middag minder door het vele skiën. Ze beginnen als de liften gesloten zijn weer opnieuw met prepareren de hele nacht door. Er zijn te veel ongelukken gebeurt met pistebullys tijdens het skiën zodat ze besloten hebben te wachten tot 16.30 uur.Ja… Sankt Anton is wel erg duur maar het piste onderhoud is dik voor mekaar! Off-piste is het een ander verhaal daar wordt niets aangedaan en dat is ook goed zo. Wist je dat elk jaar weer 20 doden vallen alleen al in Tirol off-piste door onverantwoord gedrag.Ook dit jaar zal dat helaas weer het geval zijn.

Rene… Voor jou informatie voor off-piste skien heb je eigelijk helemaal geen all-mountain ski nodig je kan het ook doen met een piste ski maar ja…Dan moet je ouderwets keihard werken en een goede techniek hebben.Daar is trouwens niets is mee. De gemiddelde skier gaat voor makkelijk all-mountain en voor nog makkelijker big- Mountain. En ski fabrikanten spelen daar graag op in natuurlijk.Ski fabrikanten hebben het zowiezo moeilijk 6 jaar geleden verkochten ze nog 8 miljoen skies en nu nog maar 3 miljoen per jaar vaak tegen tegenvallende marges.Zo goedkoop mogelijk produceren is dan de oplossing met goedkope materialen in China, Portugal etc.In de 80 jaren hadden ze het ook erg moeilijk zeg maar op sterven na dood.De redding was toen begin carve ski.Er moet nu nodig weer verder ontwikkeld worden om meer skies te verkopen. Anyway mensen huren tegenwoordig voor die korte tijd dat ze op de skies staan.

@Hooykaas : er bestaat ook nog zoiets als snowboarden ;)

In het stuk van Rogier las ik het volgende: ‘En het mooiste, bijna al deze beelden zijn gemaakt op de piste.’ vandaar dus.

@Hooykaas piste bully’s prepareren de pistes inderdaad over het algemeen in de avond zoals je aangeeft. Als er dus veel sneeuw in de nacht valt dan kan je alsnog een flinke laag poeder op de piste hebben. Heerlijk om in de ochtend door heen te knallen, een drama in de middag door alle sneeuwophopingen.

King of the hill

Tiny-M Ja, daar had ik even niet aan gedacht ! Dat kan natuurlijk ook.

Plaats een reactie