Zondag 28-12-2014 Skilifte Mayen, Arft, Eifel

Bij een strak blauwe hemel en een sneeuwlaag van minstens 10 cm vertrokken we vanuit onze woonplaats naar … hopelijk nog meer sneeuw. Toch een vreemd gevoel!

null

Het skigebied van wintersportvereniging Mayen in Arft leek me de perfecte tussenstop tijdens onze rit naar het Zwarte Woud. Het ligt in de Eifel, op nog geen kwartier rijden van de A61, afrit 33 bij Wehr.

null

In de laagste dalen rondom de Eifel lag geen sneeuw. Echter hoe hoger we kwamen, hoe meer sneeuw er lag. Op de hogere toppen lag zo’n 15 á 20 cm. Bij een temperatuur van -5 °C en eveneens een heldere hemel was het genieten geblazen.

De parkeerplaats ligt aan een goed berijdbare weg. Het was echter enorm druk door dagjesmensen op deze prachtige zondag! Op verschillende plekken stonden auto’s soms vrij onhandig geparkeerd langs de wegen.

null

^ Vanaf de parkeerplaats loopt een kort pad naar het skigebied toe.

null

^ Aan het eind van het pad is een speciaal rodelgedeelte voorzien. Hier was het druk!

null

^ Een blik achterom…

null

^ …en naar rechts geven een zicht op zowat het gehele skigebied. Onderaan komen de drie pistes samen bij het dalstation van de twee touwsleepliften. Hier bevindt zich eveneens de kassa.

null

^ Links ligt de zwarte piste, waar wat stenen doorheen het sneeuwdek kwamen. Rechts gaat de rode piste naar beneden, en helemaal rechtsom loopt de blauwe piste waarvandaan deze foto is gemaakt. In totaal hebben de afdalingen een lengte van 1,5 km.

null

^ Er is zelfs een funpark voorzien. Helaas lag er nog te weinig sneeuw om deze te prepareren.

null

^ Het funparkterrein.

null

^ Het dalstation met de kassa.

null

null

^ De 10-rittenkaart met rechts de controlerende man met zijn mini-perforator. Het personeel van dit skigebiedje was erg aardig en oprecht. Ze waren in voor een praatje en wilden iedereen erg graag helpen. Serieus, daar kunnen vele grote populaire skigebieden wat van leren!
Oh ja, niet geheel onbelangrijk; het eerste ritje was gratis!:D

null

null

^ Een skihut is ook aanwezig in het skigebied; links van de piste.

null

^ Bovenaan de touwsleepliften staat een prachtig uitzicht te wachten op de dorpen Arft (vooraan) en Langenfeld.

null

null

^ Vanaf de zwarte piste kijk je recht op de blauwe piste. Links komt de rode variant naar beneden.

null

null

^ Eén van de twee touwsleepliften was open. Dit aanbod volstond om iedereen snel de berg op te krijgen.

null

^ De rode pistevariant was in vrij goede staat. Op enkele plekken kwam wat gras tevoorschijn, echter lagen er weinig stenen. De blauwe pistevariant was in de beste conditie, aangezien deze het minst steil is.

null

^ Een laatste keer nog even genieten van het uitzicht. De liften gingen sluiten… Tijdens werkdagen is het mogelijk om ’s avonds te skiën in Arft. Tijdens het weekend sluiten de liften helaas al om half vijf.

null

^ ’s Avonds gingen we nog even een kijkje nemen in Nürburg. Hier was het een en ander te doen! Delen van de ring werden gebruikt als sneeuwcrosspiste voor automobilisten. Onder aan de ruïne waren we echter de enigen die van het avondrood genoten. Prachtig!

null

null

^ Aan de voet van de ruïne ligt een verlaten skilift en -piste. Hoewel, de piste was op deze dag niet verlaten. Op elke fatsoenlijke helling waren gezinnen aan het sleeën, zo ook hier!

Na wat te hebben gegeten zijn we doorgereden naar Bad Peterstal in het Zwarte Woud; onze eindbestemming. Ik was zeer tevreden over de tussenstop in de Eifel! Dit is zeker voor herhaling vatbaar. Nu maar hopen op spoedig standvastig winterweer…

Bedankt voor het lezen! Hopelijk zien jullie ook het nut in van een tussenstop in de Eifel bij dit skigebiedje. Je bent hier zoet voor minstens een paar uur, er hangt een gezellige sfeer en volgens mij is avondskiën hier nóg leuker!

Controleer voor je bezoek wel even of er sneeuw ligt. Door de hoogteligging tussen de 580 en 630 meter en de afwezigheid van kunstsneeuwinstallaties gebeurt het regelmatig dat de liften gesloten zijn.
Voor de meest actuele info, zie: http://www.wsv-mayen.de/index2.html

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk, zo’n klein gebiedje tussendoor! :D
Waar ben je nog meer geweest eigenlijk ?

Gang is alles

@Jesper Echt hè!:D Ik ga dit echt vaker doen… Zo leuk:)
Ik ben nog in Enzklösterle, Baiersbronn en Mitteltal geweest. Van deze skitripjes ga ik nog verslagjes maken:) Echt de moeite daar! Helaas beginnen mijn examens, dus moeten de verslagjes nog even wachten:(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan Aha nou ik wacht met smart op je andere verslagen ;D

Gang is alles

Leuk om te lezen!

Go with the snow!

Hahaha @Jesper:p Wanneer komt die van jouw van je dag in Winterberg?

Dankje @Mattz :)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Maak ik deze week wel ergens

Gang is alles

Ziet er mooi uit daar!

Controleer voor je bezoek wel even of er sneeuw ligt. Door de hoogteligging tussen de 580 en 630 meter en de afwezigheid van kunstsneeuwinstallaties gebeurt het regelmatig dat de liften gesloten zijn.
Voor de meest actuele info, zie: http://www.wsv-mayen.de/index2.html

SnowJan op 4 jan 2015 02:02

Ben erg blij dat deze belangrijke informatie wordt gedeeld, je weet maar nooit! ;)

Ziet er wel geinig uit voor een keertje onderweg of als je in de buurt bent. Zal er alleen niet specifiek voor naartoe rijden.

grappig gebiedje! leuk dat zulke dwergjes nog bestaan tussen al die gigantische wintersportfabrieken :D

Certified ski-boy, glijbewijs

@Tiny-M Hahaha ja ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er veel bezoekers van deze site naar daar gaan, maar voor een gesloten lift uitkomen… :p
Klopt wat je zegt:) Ook leuk om te combineren met enkele andere gebiedjes daar!:D Of avondskiën na een citytrip etc.
@Jorian Klopt! Er zijn er de laatste jaren helaas wel veel gesloten in die omgeving… :(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Daar in de buurt, bij de hohe acht (hoogste berg v\d Eifel) ligt ook nog zo’n gebiedje. Zelfs met sleeplift. Heb het nog nooit open gezien, ben er wel eens in de zomer geweest.

Edit: even gezocht, het gaat om het gebied Jammelshofen. De piste is volgens het sneeuwbericht nu dicht omdat hij kaal geskied is. http://www.kaltenborn-eifel.de/index.php?id=46

Mayen is trouwens best een leuk stadje met een vesting muur rond het oude centrum.

Klopt @Frank9 ! Die staat hoog op mijn lijstje;) Zal wel niet voor de eerstkomende tijd zijn vrees ik:( De winter wordt weggeblazen:(

Dankje voor de info! Leuk om te combineren met het wintersporten dan:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mayen ben ik ook nog eens geweest, is inderdaad best een leuk stadje. Ik kan trouwens niet wachten op de andere reisverslagen, geweldig om over onbekende gebiedjes te lezen!

❄️

Ik woon redelijk dicht bij de Eifel, als er nog sneeuw gaat vallen wil ik nog wel een gebiedje gaan testen. Ik ben 2 of 3 jaar geleden wel in Ovifat in de ardennen geweest. In dat jaar dat er enorm veel sneeuw lag. Eens kijken of ik daar nog foto’s van vind dan maak ik daar een verslag van.

@David23 Dankje:) @Frank9 Ooooh mooi zeg! Ja, dat zou wel leuk zijn!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@snowjan: leuk bericht.

Hier nog wat aanvulldende info’s over de Eifel skigebiedjes:

recent verslag op Alpinforum over Jammelshofen / Hohe Acht:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=525…
Overzicht Skilifte in de Eifel:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=49&t=478…

Dit is een bericht over de skigebiedjes Schwarzer Mann en Wolfsschlucht bij Prüm.
Ik heb daar in 2013 een kleine MTB tour gereden, en een paar foto’s gemaakt:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=49&t=485…

mvg,

@Alpenfreund Dankje! Erg interessant!:D Hopelijk komt er deze winter nog een mogelijkheid om enkele van deze gebiedjes te kunnen bezoeken…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie