File terugweg vermijden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Volgende week vertrek ik weer naar Corvara voor een fantastisch wintersport beleving. Op de heen weg (vrijdag overdag) nooit last van files. Echter ik zie nu al tegen de terugreis op. We vetrekken altijd op zaterdag inde ochtend. Ik heb vroeg geprobeerd en later op de ochtend maar altijd staan we in de file naar de snelweg en wij niet alleen :-). vorig jaar heb ik er drie uur over gedaan. Kunnen we hier niet afspreken dat we allemaal 5 minuten na elkaar kunnen vertrekken dan rijd het lekker door. Iemand tips? hoe rijden jullie?

Vanuit Val Gardena vertrokken op vrijdag middag om 16.00 uur. Wat gegeten net na de Arlbergtunnel. Was om 02.00 uur in Amsterdam. Kan je meteen je bed induiken en op gemak zaterdag ochtend uitpakken en opbergen. Nu twee jaar achter elkaar gedaan gaat prima.

May the ski force be with you !!

Datzelfde grapje doen wij op zaterdagmiddag. Zelfde effect (geen files), maar wel een skidag meer. Zondag tijd om uit te slapen, wassen e.d.

Vanuit Val Gardena vertrokken op vrijdag middag om 16.00 uur. Wat gegeten net na de Arlbergtunnel. Was om 02.00 uur in Amsterdam. Kan je meteen je bed induiken en op gemak zaterdag ochtend uitpakken en opbergen. Nu twee jaar achter elkaar gedaan gaat prima.

CJAHulskamp op 14 jan 2015 15:51

Wij dit jaar dit ook gedaan. Is goed bevallen! Ook voor de kids die de halve weg niet meekregen omdat ze sliepen(en voor wie we niet hoefden te stoppen, dus veel sneller).

Vorig jaar rond 12:00 vertrokken uit Wolkenstein, nergens last van.

Rob

Ik ben zelf ook vaak uit Selva Gardena/Wolkenstein of Canazei vertrokken en nooit in de file gestaan. Vanuit Corvara rijd je anders, je gaat dan richting Brunico. Ik denk dat ik zaterdag maar gewoon lekker ga skiën i.p.v. meteen rijden. Wel zo leuk :-)

Vanuit Val Gardena vertrokken op vrijdag middag om 16.00 uur. Wat gegeten net na de Arlbergtunnel. Was om 02.00 uur in Amsterdam. Kan je meteen je bed induiken en op gemak zaterdag ochtend uitpakken en opbergen. Nu twee jaar achter elkaar gedaan gaat prima.

CJAHulskamp op 14 jan 2015 15:51

Via de Arlbergtunnel ??? Vanuit Dolomiti naar Nederland?

Ik neem geen Fernpass. Vindt de tunnel lekker vlot rijden.

May the ski force be with you !!

ik kom al 11 jaar achter elkaar in corvara. ik kom er altijd tijdens carnaval. het beste is om rond een uur of 2 te vertrekken via la villa, pedraces etc omlaag, niet selva. als je een uur later vertrekt sta je vast tussen alle nederlanders. het wordt onderin het dal altijd heel erg druk. je gaat gewoon de brenner op. pakt daarna de inntal autobahn naar rosenheim daarna a8 naar munchen slaat bij nurnberg de a3 op en rijdt zo naar huis. ik weet niet waar je woont maar als je in brabant, limburg of zeeland woont is het slim om via duisburg te gaan. 3 baans weg om lekker te knallen. maar als ik jouw was zou ik misschien nog vroeger vertrekken want er komt aankomende 2 weken 1.5 meter sneeuw aan. je hebt de beste periode uitgekozen ;)

nooit via de fernpass, is honderd kilometer korter maar alle nederlanders rijden zo. staat het altijd bom vol. de drukte begint al bij corvara naar de brenner en als je via de fernpass rijdt sta je weer in de file.

Ik ga op vrijdag overdag heen kan het nog wel eens via de Fernpass, maar terug altijd via Munchen.

Vorig jaar zatten we er tijdens de dump en nu net na. Super zin in.

Terugweg maak ik me nooit zo druk om. Ik ga in ieder geval niet om 6u 's morgens rijden - wat een hoop mensen ook doen. En ook niet op vrijdagavond, want dat betekent dat ik mijn vakantie inkort.
Bij voorkeur dus op zaterdagmiddag. We gaan niet meer skiën, maar kids kunnen nog even sleeën, nog even koffie en/of lunch en bij voorkeur rond 14u weg. Dan zijn we rond 0u thuis.
Vorig jaar was het geen mooi weer op zaterdag, dus toen zijn we maar rond 10/11u vertrokken. Dan weet je dat je in de file komt, maarja, je komt vanzelf thuis.

Ik zou ook proberen gewoon nog wat later te vertrekken. Wij vertrekken altijd pas rond 14:00. Kun je 's ochtends nog ff skiën of zonnen en daarna de auto in. Vervolgens de gehele terugreis geen last van files omdat je er achteraan rijdt. Alleen wil 't bij de afslag Oberhausen nog wel eens vast staan door alle Nederlanders die er daar af moeten ;-) Meestal tussen 23:00 en 0:00 thuis (we wonen net over de grens).

Via de Arlbergtunnel ??? Vanuit Dolomiti naar Nederland?

Ja, en wat is daar mis mee? Prima route, heb hem zelf ook al meerdere keren gereden van/naar Oostenrijk/Italie.
Zeker, het is ca 80-100km “om”. En daar hebben een hoop mensen moeite mee …
Ik niet …

Rob

Ik vertrek vrijdag 13 februari rond 17.45 uur in Breda, nog 2 opstapplaatsen aandoen en door naar Vigo di Fassa
Terug vertrekt de bus op zaterdag rond 18.00 uur en dan zondagmorgen weer terug in Nederland
Ben benieuwd, nog nooit in een vakantie periode geweest
(staat in de beschrijving, neem een slaapzak mee in de bus)

Dag, ik ben nieuw op dit forum en heb eigenlik 2 vragen mbt dit topic.
Na 28 jaar achtereen naar Oostenrijk te zijn geweest (st. Anton, Fiss, Ischgl) gaan we dit jaar voor het eerst naar Ortisei (Val Gardena).

  1. We vertrekken op de vrijdag van de voorjaarsvakantie (20-2) en willen een overnachting boeken, wat is de beste plaats/streek voor een overnachting?
  2. t.a.v. de routen, we rijden eigenlijk altijd door de Arlberg tunnel. Nu zie ik dat de route de fernpas aangeeft, ik denk dat dit op vrijdag nog te doen is maar op de zaterdag erna (terugreis) lijkt me dat geen goed idee. Wie heeft een goed route advies (zowel voor de heen- als de terugweg). Terug willen we rond 10.00 vertrekken.

Beste Gertjan,

Dit onderwerp gaat over de terug weg!

Advies over de heenweg vind je hier o.a. : https://www.wintersport.nl/forum/topic/182152

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Beste Gertjan,

Dit onderwerp gaat over de terug weg!

Advies over de heenweg vind je hier o.a. : https://www.wintersport.nl/forum/topic/182152

Unit106 op 20 jan 2015 17:30

prima, maar wat is het beste advies mbt de terug weg dan op basis van mijn vraag/route?

Neemt dan niemand een hotel voor de terugreis?
Bijv: zaterdag nog een dag skiën en in de late namiddag en 's avonds nog een 350km rijden?
J

@Jabo, nope … Als de situatie het toe laat dan skiën op zaterdag en na de (late) lunch vertrekken en inderdaad in 1x naar huis. Tenzij het weer in Duitsland te slecht is maar dat beslissen we dan pas op dat moment.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Neemt dan niemand een hotel voor de terugreis?
Bijv: zaterdag nog een dag skiën en in de late namiddag en 's avonds nog een 350km rijden?
J

Jabo op 20 jan 2015 18:56

bedoel route advies natuurlijk en geen hotel…

@gertjanvanee hangt geheel van tijdstip, drukte, files en weersomstandigheden af. Welke route je ook kiest, als je via de radio hoort dat nou juist die route een vertraging heeft kies je een alternatief. Mijn 1e keus is en blijft de Fernpass. Maar zoals je gelezen heb (toch?) verkiezen vele de route via de Arlberg tunnel. Bestudeer alle routes eens en weeg voor jou zelf de voor- en nadelen af …

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Neemt dan niemand een hotel voor de terugreis?
Bijv: zaterdag nog een dag skiën en in de late namiddag en 's avonds nog een 350km rijden?
J

Jabo op 20 jan 2015 18:56

Alleen als het de hele week rotweer is geweest en op zaterdag mooi. Dan gaan we na het skiën terug en zien wel waar we stranden (met links und rechts der autobahn).

Wij hebben probleemloos de Fernpass kunnen nemen. Onze reis : op vrijdag om 18.30 vertrokken vanuit Ortisei, via de Fernpass naar Ludwigsburg voor een overnachting, na het ontbijt de reis naar huis afgemaakt. Geheel zonder file en drukte. Enige op onthoudt was vandaag de sneeuwval in Duitsland. Vooral de sneeuwruimers reden in de weg. De Fernpass was gisteren in onze richting leeg. Reizen op vrijdag is ons zeer goed bevallen.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Wij gaan va n zondag tot zondag, dan zie je geen kat op de weg…

5.30 uit La Villa vertrokken en behalve wat sneeuwschuivers niemand gezien. Brenner was toen wel al opvallend druk trouwens.

Afgelopen zaterdag om 07.30 uit Selva vertrokken, rustig de Brenner over, na Innsbruck dik de file in.
Tot behoorlijk stuk in Duitsland file rijden. Op de rondweg Munchen druk maar we bleven wel rijden. Richting Nürnberg wederom file. Tussen Nürnberg en Heilbronn … Yep wederom file. Vanaf Heilbronn geen files meer gehad. Nu bleek het volgens de radio op alle aanvoer- en afvoerroutes van/naar de bergen erg druk te zijn. Of het klopt weet ik niet maar rond Fussen ri. memmingen moest het echt vast staan met meer dan 60 minuten vertraging. Uiteindelijk rond 1.5 uur later thuis.

@MrSki, hoe lang heb je er totaal nu over gedaan?

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@Unit106: uiteindelijk reden we om 20.30 uur het erf op. Was dus een reis van 13 uur. Ter referentie: op de heenreis dezelfde route, op vrijdag gereden en er toen ruim 11 uur overgedaan. Gemiddelde afstand volgens de V50 107 km per uur. Bij de terugreis lag dat op 89 km per uur. Dit zijn de effectief afgelegde kms rekenhoudend met pauzes.

@MrSKi,
daar hebben we gelukkig voor gezeten, al begon het bij Innsbruck al knap druk te worden (sneeuwval en achterlijk rijgedrag), we hebben gelukkig niet echt stil gestaan. Drukte hield vol tot een heel stuk op de A3 maar we waren om 15.00 weer thuis. Hoorde idd op de radio voorbij komen dat degenen die nog wilden afreizen richting de bergen daar nog maar eens goed over na moesten denken, was rond 11.00!

Dit jaar terug op zaterdag (31-1) vanuit Corvara tot aan Apeldoorn geen file gehad maar wel een extra vakantie dag gevoel.
Rustig opgestaan en na het ontbijt de auto ingepakt, rond 10 uur in de auto gestapt en om 10.06 :-) in La Villa weer uitgestapt. Vanuit la Villa een wandeling gemaakt naar Badia en weer terug, geweldig weer en mooie verse sneeuw van de dag ervoor. Afgesloten met een lekkere Italiaanse lunch en rond 13.00 uur echt vetrokken. Om 23.15 uur waren we thuis. Erg rustig onderweg vergeleken met vroeger vertrekken en geen haast gevoel. We zijn ten slotte op vakantie. Vrienden van ons vetrokken die dag om 7.30 uur en waren helaas pas om22.45 uur thuis moe en uitgeput van alle files.
Volgend jaar maarr weer lekker wandelen en lunchen.

Plaats een reactie