Budget kerst/eind jaar

Eind van dit jaar willen met ons gezin op vakantie gaan. Zowel week 52 (Kerst) en week 53 (Nieuwjaar) zijn een optie. Andere periode gaat aangezien we aan de schoolvakanties zijn gebonden. Nu kun je het zo gek maken als je zelf wilt maar ik was benieuwd wat jullie aan een skivakantie met het gezin in deze periode kwijt zijn. We zijn met 4 personen (2 kinderen, 4 en 8 jaar). Kinderen moeten op les en gaan voor de eerste keer skiën.

Meestal is week 52 iets goedkoper dan week 53 omdat de meeste mensen liever met kerst thuis zijn. Verder is rond de 6 á 700 eu pp geen hele gekke aanname. Maargoed, dat hangt natuurlijk volledig af van het land, het gebied etc.
Frankrijk is het goedkoopste land, daarna Oostenrijk. Zwitserland is heel duur.

- Tim

Wij zijn pas geweest met nieuwjaar in Oostenrijk. En hebben heel bewust gezocht naar een goedkoop hotel met fikse kinderkorting. Uiteraard was dit niet de grande luxe, maar voor ons zeker voldoende om een week na het skien door te brengen.
We betaalden 490 euro pp hp, drank ik bij eten, kinderen onder de 10 jaar gratis.
skipas 230 pp, kinderen - 6 gratis, 6-12 jaar 50%
skiverhuur: 130 pp, kinderen gratis bij 2 betalende ouders
skiles 180 euro voor 5 dagen
eten en drinken s’ middags en drinken tussendoor ong 25 euro per dag per vlwassenen, kinderen minder

Afgelopen kerstdagen in de week rondom nieuw jaar in Gerlos (Zillertal Arena) geweest met ons gezin (2 volwassenen en 2 kinderen van 4 en 6 jaar). Verblijf in appartement + ski materiaal huur met 4/5 dagen voltijds les en deels opvang voor jongste (1 volwassene en 2 kinderen) + skipassen = ca. 2700 euro. De jongste hoefde geen skipas. Ik heb eigen materiaal en had dus geen huur en geen skilessen. Boven deze kosten dan nog de brandstofkosten + vignet van ca. 260 euro en het leven aldaar ca. 500 euro (2 x uit eten met gezin). Al met al totaal budget van ca. 3400 tot 3500 euro…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ligt aan allerlei aspecten. Zowieso is 1e kerstweek meestal goedkoper, zoek je een gebied uit waar je kinderkorting krijgt op de skipas (Hochzeiger/Jerzens is zo’n voorbeeld) en ben je bereid een aantal km. van de skilift af te zitten dan kan je redelijk besparen op de vakantie. In dat geval heb je 't over zo’n € 750,- voor een appartement, € 380 voor de skipassen (6 dagen) en ongeveer hetzelfde bedrag voor de skiles. Ski’s en schoenen neem je 3 sterren (dus niet nieuwste materiaal) en reserveer je vantevoren, bijvoorbeeld via sport 2000 waar je vaak 15% korting krijgt. Kortom met wat gepuzzel kan je veel besparen.

Kijk eens naar de gebieden Galibier Thabor, Superdevoluy en les Sybelles. Mooie skigebieden en accomodotie niet duur. Het is ff zoeken, maar Bizztravel, snowtime en sunweb is incl. skipas.(skipaskortingen tot een bepaalde leeftijd) De tweede week is inderdaad iets duurder.

Afgelopen oudjaarsweek naar Brixen im Thale geweest, last minute een prachtig appartement kunnen verkrijgen vanwege annulering. Mensen hadden angst dat er geen sneeuw zou zijn. Wat een sneeuw hebben we gehad, top! 2 volwassenen en 3 kinderen, 1 kind in de les, allen eigen materiaal. Uiteindelijk rond de €3000.

Wij betaalden de 2e kerstweek 1000 euro voor het huisje; 2 x 235 skiles, 2 x 230 + 135 skipas (2 vw en 1 kind), skihuur 300 (kids gratis), overnachting heenweg 130. Inclusief benzine, eten onderweg, boodschappen en lunch op de piste (niet alle dagen), was de cc-rekening 1600 euro. Dus totaal 2600 euro voor 2 vw en 2 kids (Montafondal).

Edit: mochten we nog een keer gaan, dan ga ik wel hard op zoek naar gebieden waar ze hoge kinderkortingen aanbieden (zoals gratis skipas e.d.). Dat kan echt veel schelen. En check de voorzieningen in het dorp; de intersport had bij ons de kinderen-gratis voor beide kids, waar andere verhuurders dit niet aanboden of voor maar 1 kind.

En vergeet de kosten niet die je van tevoren maakt (vignet, sneeuwkettingen en voor 4 ps skikleding, -sokken, -helm (kun je ook huren), -bril enz. enz.). Ik doe dit voor de kids via mp, maar dan nog valt het me altijd wel tegen wat je hieraan kwijt bent in totaal.

Afgelopen kerstdagen in de week rondom nieuw jaar in Gerlos (Zillertal Arena) geweest met ons gezin (2 volwassenen en 2 kinderen van 4 en 6 jaar). Verblijf in appartement + ski materiaal huur met 4/5 dagen voltijds les en deels opvang voor jongste (1 volwassene en 2 kinderen) + skipassen = ca. 2700 euro. De jongste hoefde geen skipas. Ik heb eigen materiaal en had dus geen huur en geen skilessen. Boven deze kosten dan nog de brandstofkosten + vignet van ca. 260 euro en het leven aldaar ca. 500 euro (2 x uit eten met gezin). Al met al totaal budget van ca. 3400 tot 3500 euro…

Chonn op 16 jan 2015 20:39

Waar hem je gezeten in Gerlos qua appartement? Wij hebben het idee om kerst 2015 daar naar toe te gaan.

Groeten, Harald

De Kerstweek is sowieso goedkoper én rustiger (je skiet zo de lift in) dan de week van nieuwjaar. Ook onderweg is het minder druk.

Plaats een reactie