Tweedehands ski's

Beste mensen,

Mijn naam is Yannick en ik ben nieuw op dit forum.

Ik zit namelijk met de volgende vraag:

Ik heb vandaag een paar tweedehands ski’s overgenomen voor 70 euro van het merk HEAD. Het gaat om de Head i XRC 500. Ze zijn nog in goede staat dus ben best tevreden over mijn aankoop (voor dat geld).

Link: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/sig/wintersport/uitrusting/t…

Nu ben ik vorig jaar voor de tweede keer op wintersport geweest en gaat het al erg lekker. Parallel skiën gaat al behoorlijk goed.

Nu las ik alleen op een forum dat deze ski’s voor gevorderde/experts zijn. Dit ben ik zeker niet! ANWB (zie link) zegt daarentegen weer dat het normale allround ski’s zijn. Zou ik gewoon met deze set op wintersport gaan?

Groeten,
Yannick

Niet om lullig te doen, maar je hebt gewoon oude ski’s (2007) aangeschaft. Wat wil je horen van ons als ik vragen mag en wat zijn je verwachtingen van de ski? Ik lees dat je pas 2x op wintersport bent geweest. Heb je ook eigen schoenen, want dat is namelijk nog veel belangrijker dan een paar ski’s?

When life gets too complicated.... SKI

Hoi Yannick,

ik zou er gewoon lekker mee op wintersport gaan. Als je goed de pistes af komt met je vorige ski’s(huurmateriaal of wellicht andere) kun je met deze wellicht eerst een paar voor jou “makkelijke” pistes pakken om te kijken of je de controle krijgt over de ski’s. Ik zie dat de lengte 1,70m is wat niet extreem lang is dus dat zou op zich geen probleem mogen zijn naar mijn idee afhankelijk natuurlijk wat je voorheen had qua lengte.

Ik zelf ben in mijn tweede jaar overgestapt van 1,47m(makkelijk oefenen) naar 1,70m en ging in het begin nog wel eens op mijn plaat, maar na twee dagen wilde ik niet meer terug.

Succes!

When life gives you lemons, it's probably too hot too ski there

En tip voor de volgende keer: vraag die tips en input vóórdat je ski’s gaat kopen. Dit is een beetje mosterd na de maaltijd, denk je niet?

Je kunt het erop gokken natuurlijk, met het risico dat je twee dagen staat te harken en merkt dat het niet loopt. Of je pakt twee uurtjes in een indoorhal in NL om ze goed te testen.

Bedankt voor de reacties.
Ik had niet verwacht dat een ‘oude’ ski echt een probleem zou zijn voor een beginner zolang die in goede staat is. Daarom ben ik voor deze goedkope oplossing gegaan.
Ik denk dat ik inderdaad even een indoorhal ga proberen.
Volgende keer ga ik van te voren sparren over mijn ideeën.;)

Ik had niet verwacht dat een ‘oude’ ski echt een probleem zou zijn voor een beginner

yannickstiphout op 17 jan 2015 21:29

Een oude ski is op zich geen probleem, maar wel als je geen verstand van zaken hebt. Overigens, geld dit dan voor alle ski’s, oud of nieuw.

When life gets too complicated.... SKI

Gewoon lekker proberen is het niets huur je daar anderen, en zet je ze weer op marktplaats

Ik zelf had 9 keer 2 uur les gehad en heb daarna voor 25 euro een paar XRC i 400 's aangeschaft. Eerst vond ik het vrij moeilijk gaan maar dat ging langzaam ook beter. Ze zijn bedoeld voor lichtgevorderden en gevorderden geloof ik. Ik denk dat het wel goed komt.

#proudtobepartofleswintersporters

Zorg er WEL voor dat ze goed geslepen worden ( 88 graden) .Goede nieuwe wax erop komt. En vooral vakkundig bindingen laten afstellen. (Vooral niet zelf proberen te doen) En vooral inderdaad zorg voor goed zittende schoenen. En veel lessen nemen dan ben je al op de goede weg.
Volgend jaar eventueel nieuwe ski’s kopen.

Volg de tip van hooykaas echt op!! En voor de rest lekker skieen dan kom je er wel achter. Aangezien het de tweede keer is zal je niets merken. Dit zeg ik vanwege het feit dat je geen vergelijkings materiaal hebt gehad. Laat staan dat je dit in een skie week als beginner opmerkt.

Just go en have fun de rest komt vanzelf

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Ik ski zelf op de Head xrc 400 gaan goed, alleen op ijs 0.0 grip kan dat komen doordat de kanten niet de juiste hoek hebben? Is volgens mij nu 90graden. En zou onder 87graden geslepen moeten worden?

Ik ski zelf op de Head xrc 400 gaan goed, alleen op ijs 0.0 grip kan dat komen doordat de kanten niet de juiste hoek hebben? Is volgens mij nu 90graden. En zou onder 87graden geslepen moeten worden?

Jtderik op 13 mrt 2016 19:17

Grip op ijs is in eerste instantie een goede techniek en pas in tweede instantie scherpe staalkanten.

Met een scherpe staalkant op 89 graden (90 graden effectief) zou een goede skiër zonder problemen over ijs moeten gaan. Als dat nu niet lukt, gaat een hoek van 87 graden (wat al stilletjesaan richting race-hoeken gaat) niet veel oplossen.

De sleutelwoorden op ijs zijn:

  • breed skiën
  • goede voordruk
  • geleidelijke belasting
  • buitenski belasten

Als je een beginnend skiër bent, laat dan je kanten maar slijpen op 90°.
Ik hoop immers dat je geslipt leert skiën en niet onmiddellijk die kanten gaat opzoeken. En mocht je toch eens proberen, dan ga je dit waarschijnlijk doen op terrein waarbij inkanting met kanten op 90° perfect lukt.

87° graden is echt niet nodig. Tenzij je in de slalom gaat en ambitie hebt om Hirscher te volgen.
Altijd grappig om toeristen een winkel te zien binnenstappen met een gemiddelde ski en ze te horen vragen om te slijpen op 87°. De pro’s trainen zelfs op bottere kanten.

De pro’s trainen zelfs op bottere kanten.

Dievb op 14 mrt 2016 08:11

Nee. Hoe kom je daar toch ook bij?

Dat ligt volgens mij aan de discipline die getraind wordt.

De pro’s trainen zelfs op bottere kanten.

Dievb op 14 mrt 2016 08:11

Nee. Hoe kom je daar toch ook bij?

DSvier op 14 mrt 2016 08:46

Ik spreek over trainen. De trainingsski’s hebben echt niet de zelfde tuning als de wedstrijdski’s.
Trouwens, nu zijn we bezig over slalomexperten. Volgens mij is de link naar iemand die 2 weken skiet niet direct gevonden.
Mijn punt was dat 86°, 87° en zelfs 88° voor recreanten onder ons meer slecht dan goed doet.

Ik vroeg dit omdat ik meerdere mensen hoorde klagen over de performance van deze skies op ijs.
De ex wedstrijdpiste naast de nieuwe gondel in Ischgl was een ijsplaat van boven tot onder in december, en ik kan mij niet voorstellen en heb ook niemand gezien die daar al carvend omlaag kwam. Kan zelf skieen denk ik op intermediate level en ben 186cm en weeg 85kg. (Heb ook de Harikiri overleefd:)

Ik spreek over trainen. De trainingsski’s hebben echt niet de zelfde tuning als de wedstrijdski’s.

Het is gewoon afhankelijk van de omstandigheden, maar er zal echt met vergelijkbare tune ook getraind worden. Er is nl geen goede reden om dat nimmer te willen.

Trouwens, nu zijn we bezig over slalomexperten. Volgens mij is de link naar iemand die 2 weken skiet niet direct gevonden.
Mijn punt was dat 86°, 87° en zelfs 88° voor recreanten onder ons meer slecht dan goed doet.

Dievb op 14 mrt 2016 08:58

88 graden is voor veel pisteski’s de aanbevolen hoek.

Dat de gemiddelde recreant scherpere hoeken niet nodig heeft is een tweede.

Plaats een reactie