Baiersbronn en Mitteltal, 30-12-2014

Deze dag zou mijn laatste skidag van het jaar worden! Een speciaal skigebiedje welke ik al járen op het oog had stond in de planning; beter kon ik het jaar niet afsluiten…

null

^ Goedemorgen! Het bleef maar doorsneeuwen!

Een vrij lange rit lag weer voor de boeg. Baiersbronn was de bestemming voor deze dinsdag.

null

^ Dankzij de sneeuwval duurde het twee keer langer dan gewoonlijk om in Baiersbronn te geraken.
De sneeuwval werd 's middags lichter. ’s Avonds ging de sneeuw over in lichte ijsregen, om daarna weer te transformeren in matige sneeuwval. De temperatuur lag de gehele dag op -1 °C. De sneeuwhoogte bedroeg ongeveer 30 cm.

null

^ Net buiten Baiersbronn ligt het skigebied Stöckerkopf. De gelijknamige tweepersoonsstoeltjeslift is tijdens het winterseizoen de enige stoeltjeslift in het Nordschwarzwald.
’s Zomers wordt echter een sleeplift in Ruhestein aan de Schwarzwaldhochstraße omgebouwd tot een éénpersoonsstoeltjeslift. Dan zijn er dus twee stoeltjesliften in het Nordschwarzwald:p

null

^ Aan het dalstation van de stoeltjeslift liggen de garage van de pistebully en een pizzeria.

null

^ De prijslijst aan de kassa: Hier wordt aan papier- en inktbesparing gedaan! In ieder geval is te zien dat de skipasprijzen de afgelopen vijf jaar niet tot nauwelijks zijn gestegen;)
Opvallend is dat ‘Flutlichtkarte’ is doorstreept. Avondskiën is hier inderdaad niet meer mogelijk.

null

^ De man rechts in het rood controleert en knipt de liftkaarten.

null

^ De Stöckerkopf-stoeltjeslift van PHB draait al sinds 1966 in Baiersbronn. Volgend jaar viert deze lift dus zijn 50ste verjaardag!

null

^ Daar gaat ie! Lekker relaxed vervoerd worden van 550 naar 760 meter hoogte over een afstand van 685 meter.

null

^ Een 10-rittenkaart volstond; je verliest veel tijd in de trage lift.

null

^ Echt druk was het ’s morgens niet. Rond de middag gingen meer mensen de piste op, waardoor de wachtrij soms tot 5 stoeltjes bedroeg.

null

^ Direct langs de stoeltjeslift loopt één van de twee pistes.

null

^ Het gaat steil omhoog hier!

null

^ Rechts gaat nog een piste naar beneden. Deze is iets langer en iets minder steil. Het is met een lengte van 1000 meter zelfs de op één na langste piste in het Nordschwarzwald.

null

^ Ook naast het bergstation staat een restaurantje, namelijk de ‘Glasmännlehütte’.

null

^ Het bergstation.

null

^ Het uitzicht op Baiersbronn is vanaf deze berg prachtig!

null

^ De steile piste langs de lift; een super helling, echter helaas in de loop van de dag veel stenen en aarde tussen de hopen sneeuw.
De afdalingen waren namelijk nog niet geprepareerd geweest. Een vaste onderlaag miste bijgevolg.

null

^ De ‘achterom’afdaling is minder steil. Hierdoor hield de sneeuwlaag zich beter. Toch lagen ook hier enkele steentjes en bevroren brokken aarde op de piste. Het mocht de pret echter voor niemand drukken. We boften dat de lift überhaupt open was!

null

^ Skiën boven de daken van Baiersbronn:D

null

null

^ Die lantaarnpalen hebben wat, niet?

null

null

^ Onderin kruisen enkele kleine wegen de piste. Soms is de wegrand best hoog, maar valt eenvoudig te omzeilen via een speciaal aangelegd zigzagpad.

null

null

^ De lift bleef draaien tot de avond viel.

null

^ Na wat opstartproblemen en gesleutel werd de pistenbully voor het eerst dit winterseizoen ingezet op de piste.

Een eindje verder in het dal ligt de sleeplift Talblick, net boven het dorpje Mitteltal.

null

null

null

^ Het dalstation.

null

^ Een kleine eetgelegenheid is aanwezig aan het dalstation.

null

^ Naast de ingang naar de lift bevindt zich de kassa. Via een schuifraampje in de muur kun je je liftkaartje kopen. Er wordt vertrouwd op de eerlijkheid van de bezoeker; je moet zelf initiatief nemen om je kaartje te laten knippen. De oudere man achter de kassa leek meer geboeid te zijn door zijn alcoholische dranken dan door de liftkaartjes. De eerste keer vergat ik mijn rittenkaart voor het raam te houden, dus kon ik een keertje extra met de lift omhoog!:D

null

^ De pistenbully was hier al wel in actie geweest. Bijgevolg was de sneeuw vast genoeg, waren er weinig buckels en enkel onderaan de piste een paar brokken bevroren aarde te vinden. Best goede condities dus met deze laag van 30 cm. Super!

null

^ Kunstige reclame in het dalstation.

null

^ Een sleeplift met korte ankers, maar toch zelfbediening? Dat kan, met de Liftomat 2000!

null

^ Het hendeltje onder de rode pijl naar onder duwen, klaar staan, anker aanpakken van de constructie…

null

^ …en gaan!

null

null

^ De lift en de piste zijn 350 meter lang.

null

^ Vrij kort, maar naar mijn mening met een ideale hellingsgraad!:D Doordat er geen wachtrijen waren verveelde het geen moment.

null

^ De lampen gingen aan…
Bij voldoende sneeuw kan je bij Skilift Talblick iedere avond tot 22 uur wintersporten.

null

null

^ De skilift doet zijn naam eer aan; een mooie blik op het dal heb je zeker.

Helaas kon ik niet blijven skiën tot 22 uur. De volgende morgen moest ik namelijk alweer vroeg aan het werk, om direct daarna feestend het nieuwe jaar te verwelkomen!:D

---------->

Baiersbronn stond aan de top van mijn verlanglijst. Een verdiende plaats? Jazeker!
Rust, sfeer van weleer, natuur, goedkoop… Heerlijke pistes en liften… Veel en lekker eten… Einfach genießen! Het hoeft allemaal niet zo groot te zijn; geluk zit in de kleine dingen.

Er is één nadeel aan dit gebied verbonden. Door de vrij lage ligging en het gebrek aan een technische besneeuwingsinstallatie zijn de skigebieden in Baiersbronn ’s winters vaker gesloten dan open… Als je hier puur voor de wintersport naartoe wil gaan, boek dan last minute!
Voor het actueel wintersportbericht van Baiersbronn kun je terecht op deze site:
http://www.baiersbronn.de/wintersport/12/de/wintersportberic…

Bedankt voor het lezen en aan iedereen nog de beste wensen voor 2015!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ik heb echt genoten van je verhaal/verslag met veel mooie foto’s
Leuk om te zien, vooral ook de ouderwetse skikaart. En geluk zit inderdaad in de kleine dingen

Ooooh, dat stoeltjesliftje is gaaf!
Het ziet er mooi en rustig uit. Leuk om te lezen en mooie plaatjes!

Leuk verslag weer!
Kek al die kleine gebiedjes :P

Gang is alles

Mooi verslag! Als je nog is een klein en leuk gebiedje in het Zwarte Woud zoekt: Schneenberglifte-Waldau. Ken je die al?

Bedankt voor jullie toffe reacties!:D
@thijshendriks7 Thnx! Daarvoor doe ik het:)
Echt hè! Die ouderwetse knipskikaarten zijn echt fantastisch:) Lang niet meer gezien, tot de afgelopen kerstvakantie dan:p
@joepiedepoepie Hahaha ja vond ik ook! De stoeltjeslift was trouwens de hoofdreden voor naar Baiersbronn te gaan:p Echt een speciaal ding:) Dat er nog vele jaren mogen komen voor deze lift!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Ralph1 Dankje! Euhmm ja die ken ik! Daar check ik vaak de webcam van hahaha!:p Ziet er nu mooi uit trouwens!:o Ben je er zelf geweest? Ik niet:(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Ben ik meerdere keren geweest, is erg aan te raden! Hier heb ik skien geleerd:) Erg gezellig en piste van ongeveer 600m, als er genoeg sneeuw is, is er nog een steilere variant aan de rechter kant v/d rechter sleeplift van onder gezien. En ze hebben daar ook de ouderwetse knipkaarten:)

Heerlijk die DSB! Erg mooi :)

De pistes zien er best goed uit, mooie en lange hellingen.
Je hebt wel geluk gehad met de sneeuw zo te zien!

@Ralph1 Jij lijkt ook wel graag in de wat minder bekende skigebieden te komen:D
Aaah top, leren skiën in het Zwarte Woud!:D Klinkt goed wat je zegt; daar ga ik dan zeker eens naartoe! Hopen op nog een goede laag sneeuw in het Zwarte Woud deze winter… :)
@HenriS Klopt, fijne pistes ja:)
Ja inderdaad! Ik moest er toch zijn… Er had net zo goed niks kunnen liggen. Dan had ik de hele dag de wandelschoenen aan in plaats van de skischoenen:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Ja vind ik erg leuk, Götschen en Waldau zijn ook de gebieden waar ik geweest ben. Als er 1 goede piste is vind ik het al leuk:) Je kunt het ook goed leren in de kleinere gebiedjes, vooral omdat het zo rustig is. De priveles is ook niet zo duur, 40 euro geloof ik. Als je er nog een keer komt, vergeet dan niet de Makronen Kuchen bij het bakkertje:) Wij hebben deze Kerstvakantie de sneeuw (deze kwam een weekje te laat)gemist in het Zwarte Woud, maar we hebben lekker gewandeld en kerstmarkten bezocht.

@Ralph1 Ben ik helemaal met je eens!:D
Dankje voor de tip! Zal ik zeker gaan doen:p
Dat is jammer zeg! Maar zoals je al zei, er zijn genoeg andere dingen te doen:) Ben je naar de kerstmarkt in de Ravennaschlucht geweest? Voor mij kwam de sneeuw precies op tijd, met alle geluk… :s

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Ja we zijn daar inderdaad geweest;) Was erg gezellig met al die kampvuurtjes daar. We hebben alleen de lichtshow gemist, dat zag er erg mooi uit op de foto.

Haha @Ralph1 toevallig:p
Oh, dat is wel jammer ja:( Ach, een goede reden om de kerstmarkt nog eens te bezoeken;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

heerlijk weer! oude dsb, puntenkaarten, absurde sleepliftconstructies, ziet er weer top uit!

Certified ski-boy, glijbewijs

Hahaha thnx @Jorian idd top daar!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Beetje jammer dat je nu geen nieuw verslag kan maken over je avontuur in het Schwarzwald

Gang is alles

@Jesper Idd… Alleen gaan is het toch niet hoor:( Andere keer dan maar! De winter is nog niet voorbij:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan gelukkig niet ;P

Gang is alles

Plaats een reactie