Mayrhofen of toch Frankrijk?

Ik wil last minute gaan skieen met mijn man die snowboard. Qua kosten komen we ofwel op mayrhofen uit of les menuires, St. Sorlin d’arves/la toussuire/st Jean d’arves of St. François longchamps…
Nu zijn wij nog nooit in Oostenrijk geweest wat dus wel aantrekt, maar kennen we Mayrhofen niet…
Waar zouden jullie voor gaan?

*bericht bewerkt door moderator op 18 jan 2015 15:22: Verhuisd naar juiste subforum

Wij gaan eigenlijk altijd naar Frankrijk, alleen al omdat de pistes breder zijn :) Nadeel van de Franse Alpen is natuurlijk wel dat het niet zo boomrijk is en tussen de bomen door skiën en boarden vinden de meeste mensen toch mooi. Daarnaast heeft Mayrhofen geen dalafdaling.

Uit dat lijstje zou ik naar Les Menuires gaan of St. Francois Longchamps. La Toussuire vond ik een waardeloos gebied qua opzet dus dat raad ik je af.

Op dit moment ligt de meeste sneeuw in Les Menuires volgens mij, dus ik denk dat je daar de meeste plezier zal beleven. Hopelijk heb je hier iets aan en alvast veel plezier!

Als je naar Mayrhofen gaat kun je voor een paar tientjes extra een Zillertalpas krijgen. Daarmee mag je in alle gebieden (6 geloof ik) die daar liggen. Ze zijn allemaal verbonden met bussen dus prima geregeld. Als je dat optelt zit je over de 1000km. Verder zijn Oostenrijkers aardiger en is het eten beter :p Overigens is het ook beter te bereiken met de auto. Ik ga komende vrijdag een week de sneeuwpret van dit dal opzoeken :)

- Tim

Als je naar Mayrhofen gaat kun je voor een paar tientjes extra een Zillertalpas krijgen. Daarmee mag je in alle gebieden (6 geloof ik) die daar liggen. Ze zijn allemaal verbonden met bussen dus prima geregeld. Als je dat optelt zit je over de 1000km. Verder zijn Oostenrijkers aardiger en is het eten beter :p Overigens is het ook beter te bereiken met de auto. Ik ga komende vrijdag een week de sneeuwpret van dit dal opzoeken :)

InsaneTim op 18 jan 2015 16:43

Zillertalpas krijg je standaard vanaf 3 dagen of meer !

Mocht je naar Les Sybelles gaan, kies dan voor het plaatsje Saint Sorlin D’Arves, Veruit het mooiste gedeelte van het gebied. Wij vonden Les Sybelles erg leuk, zolang je niet in Toussuire komt, inderdaad een erg vervelende verbinding. Over de andere gebieden kan ik je niks zeggen.

Mayrhofen for sure wat mij betreft (1 x Les Sybelles geweest).

Je kan een skipas kopen voor het hele Zillertal waarmee je dus zowel in Mayrhofen als in Zell am Ziller als in Kaltenbach als op de Hintertuxer Gletsjer mag skieen. Die laatste raad ik je af vanwege reisafstand, gondeltijd, en uitdaging gebied maar is een backup voor als er geen sneeuw zou liggen.

Mayrhofen is okay maar vind ik teveel schaduw en teveel in 1 kom… en zou ik na 1-2 dagen voor gezien houden. Kaltenbach is een rit die je prima kan maken, je kan er gratis parkeren en brengt je een groot gebied met veel zon. Zeker voor 1-2 dagen uitdagingen.

Mijn favoriet van t Zillertal is Zell am Ziller. Dichtbij Mayrhofen en je kan helemaal tot in Gerlos / Koningsleiten skieen, mooi tussen bomen door.

Een goedkope optie is wellicht buiten t dorp te gaan zitten, of in een kleiner dorp (Stumm ofzo, ondanks die kerk met zn lawaai in de nacht) als je niet geeft om apresski en restaurants… met de auto ben je zo t dal door.

lijkt me makkelijke keuze, mayrhofen

Mayrhofen!
Reistijd vanuit nl is dichterbij, mogelijkheid tot verschillende gebieden, hintertux vind ik weer geweldig voor een dagje, beter eten, gezelligere sfeer, vaak betere en ruimere appartementen, gezellig dorp!

Nadeelvan Slovenië zelf is veel schaduw pistes en geen dalafdaling.

Nog even en we mogen weer!

Ik wil last minute gaan skieen met mijn man die snowboard. Qua kosten komen we ofwel op mayrhofen uit of les menuires, St. Sorlin d’arves/la toussuire/st Jean d’arves of St. François longchamps…
Nu zijn wij nog nooit in Oostenrijk geweest wat dus wel aantrekt, maar kennen we Mayrhofen niet…
Waar zouden jullie voor gaan?

Lachebekje1984 op 18 jan 2015 15:22

Het is net wat belangrijk is voor jullie. Ik zelf zou de dorpen / gebieden als volgt raten:

  • Grootte:
  1. Les Menuires
  2. Les Sybelles
  3. St. Franchois
  4. Mayrhofen (sorry jongens, maar Mayrhofen is gewoon zelf geen groot gebied. Ondanks dat er skibussen (en een treintje in het dal is, zijn de gebieden niet direct onderling met pistes verbonden.

Dalafdaling;

  1. Les Menuires, Les Sybelles en St. Franchois; allen hebben meerdere dalafdalingen die het dorp rechtstreeks met het gebied verbinden.
  2. Mayrhofen. Heeft wel een dalafdaling, maar dit is van het deelgebiedje Ahorn. Vanaf het hoofdgebied is er naar Mayrhofen zelf geen rechtstreekse afdaling (wel skiroutes naar omliggende dorpjes).

Après:

  1. Mayrhofen
  2. Les Menuires (lees La Folie Douce in Valtho, waarna je skiënd / boardend nog terug kan naar LM. Let wel op de laatste lift.
  3. Les sybelles en St. Francois: weinig tot geen. Wel een beetje afhankelijk hoeveel studenten(verenigingen) er op dat moment in het gebied zijn.

Ik zelf zou dus waarschijnlijk voor LM of Mayrhofen kiezen. Waarbij de keuze voor Mayrhofen voor mij wel heel nadelig uitkomt vanwege:

  • Geen dalafdaling hoofdgebied
  • Je moet plannen om het gebied zowel in- als uit te komen, doordat er slechts 1 gondellift naar het hoofdgebied gaat. Aangezien iedereen deze zowel 's morgens als 's middags moet nemen, kan het op gezette tijden erg druk zijn bij de lift. Wachtrijen van 30+ minuten zijn dan geen uitzondering! Groot voordeel van Mayrhofen is wel weer de uitbundige après! De franse gebieden gaan hier zeker niet aan tippen.

Dus:
Wel je veel kunnen skiën (tot aan het dorp/appartement) en doet de après je weinig, zou ik zelf naar LM gaan. Als de àpres erg belangrijk is voor jullie, dan zou ik lekker naar Mayrhofen gaan :-'. Hou er dan wel rekening mee dat één van jullie zoekcriteria (kosten), waarschijnlijk verdubbeld of meerg een worden door een uitbundige en ook wel prijzige après.

If you snooze, you loose!

Plaats een reactie