2e week van maart, waarheen?

Dit jaar ga ik (wederom) laat skiën. Vorig jaar ben ik in de 1e week van maart in een superzonnig Obergurgl geweest, het jaar ervoor skiede ik door de papsneeuw van Berwang in de 2e week van maart. Ivm het werk van mijn vriendin en de wens om de vakanties te vermijden zijn we dus altijd tot maart veroordeeld.

Vorig jaar heb ik in Obergurgl gezien dat dat helemaal niet erg is. Het was een superhete week (dalstation 13/14 graden) maar eigenlijk bijna geen papsneeuw.

Dit jaar willen we het iets anders aanpakken, namelijk een week van te voren boeken (of iets meer), afhankelijk van de voorspellingen. Wordt het koud en niet zonnig, dan kan je in principe overal wel heen, maar wordt het warm en zonnig, dan kiezen we beter voor een wat hoger gelegen gebied. Ik hoop in dit topic te komen tot een soort shortlist waar ik dan eind februari een keus uit maak om te boeken.

Wat zoeken we dan? We zijn redelijk onervaren (een week of 4 + rolbaanlessen), maar komen wel prima op blauw en rood naar beneden. Mijn vriendin heeft soms wat angst (mn voor andere mensen), dus een overvol gebied hebben we liever niet. Ski-in ski-out is prima, maar geen must. Een laag dorp, maar 80% van de pistes boven 2000 meter (en dus met de lift terug) is ook geen probleem. Apresski is niet per se nodig, maar een lekker biertje rond een uur of vier is wel heel fijn. Wel belangrijk: lekker eten op de piste!

Volgens mij, kom ik puntsgewijs, dan op 't volgende uit:

  • Skigebied met relatief veel blauw of makkelijk rood, ca 100 km lijkt me genoeg (meer mag wel)
  • Goed eten in het gebied (een een goede schnitzel is wmb goed eten :))
  • Weinig/geen wachttijden in de 2e week van maart
  • Ski in/out leuk, maar bus/auto of lift terug is ook geen probleem
  • Vooral veel skiën, eerste lift, laatste lift en veel koffie tussendoor
  • Vooral fan van boven de boomgrens

Combineer je dat met de sneeuwzekerheid in maart dan kom je op een aantal gebieden uit op deze site, waaronder de volgende kanshebbers:

Breuil-Cervinia
Trekt ons nu heel erg! Ik kan moeilijk goede accomodatie vinden. Trekt ons omdat het veel keus is, lange brede pistes en niet al te moeilijk. Italië lijkt me sowieso erg leuk

Am Ortler
Geheimtipp van deze site, maar misschien wel iets te klein voor ons? Volgens mij is die 80km incl de gletsjer die dicht is in de winter.

Livigno
Misschien niet voor echte beginners, maar hoe moeilijk is dit gebied nou echt?

Via Lattea
Een beetje een onbekende voor mij. Hooggelegen. Italiaans/Frans, veel kilometers…voor nu op de shortlist dus!

Obergurgl-Hochgurgl
Ook erg leuk, zijn we vorig jaar geweest. Zou dan nu liever meer aan de Hochgurgl kant skiën en een dagje naar Solden gaan. Erg hoog gelegen, maar niet heel goedkoop.

Obertauern
Hoog, misschien niet heel erg voor echte beginners maar voor gemiddelde skiërs goed te doen volgens mij. Het rond kunnen skiën lijkt me erg leuk.

Ski Alberg/Ischgl/Solden
Fantastische gebieden, maar misschien wel iets te groot/druk voor ons. Maar ook in de 2e week van maart?

Frankrijk heb ik er nu niet bijstaan. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Allemaal 200+ km gebieden vanaf 1200-3000 meter. Toch wel een optie, als er leuke appartementen en goed eten op de piste te vinden zou zijn.

Mijn vraag: wat moet er sowieso van de lijst af? Wat moet erbij? Zijn er accomodatietips? Stel dat het goede sneeuwcondities (koud en niet te zonnig) blijven in de 2e week van maart, wat is dan nog meer erg leuk?

*bericht bewerkt door moderator op 26 jan 2015 09:53: Verhuisd naar juiste subforum

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sölden is een echte aanrader. Zeker aangezien je er de gletcher hebt heb je altijd sneeuwzekerheid!

Ik lees mee, ook op zoek naar iets voor de 2e week van maart maar wacht nog even met boeken i.v.m. sneeuw!

Solden trekt mij ook erg omdat hier aardig wat blauwe pistes zijn en er is een gletsjer…
Breuil-Cervinia lijkt me ook een erg mooi gebied maar net als jullie kan ik hier bijna geen accommodaties voor vinden… Dus mocht iemand hier tips voor hebben?! Het is volgens mij wel een erg duur gebied…

Op booking.com staan voor breuil-cervinia toch redelijk wat vrije accomodaties voor 4 personen. Weet natuurlijk niet jullie aantal.

May the ski force be with you !!

Wij zijn (zeer waarschijnlijk) met zijn tweeën. Ik heb daar ook wel gekeken maar vind veel wel erg duur en juist bij goedkopere vind ik mond-tot-mondreclame altijd erg fijn :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Om een aantal van jou punten gaan wij dit jaar ook voor 't eerst naar Sulden am Ortler. Veel eenvoudige pistes, ski in/out, veel koffie tussendoor en boven de bomengrens (1900-3250) is ook must.

Wat betreft het aantal kilometers ben ik niet zo bang. Zelf jaren in de Zillertal Arena geweest (ook 2e week maart vorig jaar), maar dan maak je over het algemeen ook maar gebruik van een 40-50 kilometer van het totaal aantal kilometers piste. Vooral die boven de bomengrens in mij geval, daar is de sneeuw toch mooier.

Ik ben van plan om gedurende mijn eigen vakantie (21/2-28/2) een reisblog bij te houden hier op de site, mocht je nog op de hoogte willen worden gehouden ;-)

@jasper die ga ik zeker volgen. Ergens denk ik ook dat het genoeg is, maar aangezien ik elk jaar beter (en dus meer) ski ben ik wel bang dat het juist weer tegenvalt. Verder ideale bestemming: mooie pistes, Italië, niet duur, super sneeuwzeker…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Na alle reports vanuit livigno (inclusief foto’s) spreekt Livigno mij heel erg aan. Ben er nooit geweest maar lijkt mij heel mooi. Lijkt mij ook niet een moeilijk gebied voor beginners
Obergurgl-Hochgurgl spreekt me ook erg aan maar hier ben je al geweest :P

Gang is alles

@jasper die ga ik zeker volgen. Ergens denk ik ook dat het genoeg is, maar aangezien ik elk jaar beter (en dus meer) ski ben ik wel bang dat het juist weer tegenvalt. Verder ideale bestemming: mooie pistes, Italië, niet duur, super sneeuwzeker…

Roy83 op 27 jan 2015 14:42

@Roy83 Duur is het inderdaad niet. Wij hebben voor de 2e week van de krokusvakantie een 4-persoons driekamer-appartement aan de piste voor €550,-.

Wat betreft het aantal kilometers is het voor mij ook afwachten en dat zal ook voor elk persoon verschillend zijn ;-) .

Het is uiteindelijk Breuil-Cervinia geworden. Leuk hotel kunnen vinden, volgens mij een prima gebied gezien onze wensen. Dank voor de tips!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Veel plezier, ben benieuwd. Dacht het topic te gaan volgen maar is eerder afgelopen dan verwacht ;)

het hoeft niet voorbij te zijn!
Vorig jaar midden maart naar Cervinia geweest absoluut top.

Dit jaar wachten we tot 1 week voor vertrek om te boeken.

Ligt Val Gardena goed? Dan gaan we naar daar.
Anders zal het nog eens Lech worden… atijd goed.
derde keuze is Obergurgl… nog nooit gedaan.

Ben zelf ook nog op zoek voor die periode, volgens oa @rogier is Serre Chevalier een aanrader dan. Ik kan alleen geen normaal onderkomen vinden daar, al heb ik ook nog niet heel uitgebreid gezocht ;)
Val Gardena is ook wel wat maar erg afhankelijk van de omstandigheden.

Na de dolomieten. Het mooiste gebied wat ik heb gezien.
Wij gaan half maart naar via lattea. Totale onbekende dus ben benieuwd.

Welk gebied?

Eigenlijk alles direct aan de ronda en net daarbuiten. Zijn meerdere gebieden natuurlijk. Maar goed het is slechts 1 pas.

Kom ik net vandaan (Alta Badia), zou dan nu voor Val Gardena kiezen om wat meer die kant te checken.

Ik zit dit jaar die week in Sölden, zat verleden jaar dezelfde periode in Zermatt en heb toen ook veel in Breuil geskied, sneeuw was fantastisch. Maart kan anders behoorlijk druk zijn in Breuil/Zermatt, als je echt voor rust gaat zou ik oppassen!

Kom ik net vandaan (Alta Badia), zou dan nu voor Val Gardena kiezen om wat meer die kant te checken.

Userd op 7 feb 2015 20:18

Ik ga al 14jr naar val gardena. (Selva)

Beste optie om in de andere gebieden te komen. Ortisei mooiste dorp maar daar kom je niet voor natuurlijk.

@patrick076,
Klopt maar is wel mooi meegenomen ;)
Is VG nog wat in maart dan? Denk nu vooral aan Serre Chevalier, Via Lattea, Nassfeld, Livigno of VG.

Ik zit dit jaar die week in Sölden, zat verleden jaar dezelfde periode in Zermatt en heb toen ook veel in Breuil geskied, sneeuw was fantastisch. Maart kan anders behoorlijk druk zijn in Breuil/Zermatt, als je echt voor rust gaat zou ik oppassen!

DavidW op 7 feb 2015 20:31

We zullen zien. Het is nergens vakantie in de 2e week van maart, dus hopelijk valt t wel mee…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Normaal gesproken wel hoor. Ik wil er nog eens heen met pasen. Wij komen al die tijd al in het zelfde pension/ hotel. En die zeuren al jaren dat we ook met pasen eens moeten komen. Dan gaan we samen op pad met ze.

Ook eentje om over na te denken: kroneplatz, veel gemakkelijke pistes, lekkere eet mogelijkheden.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

al geweest, leuk om een of twee dagen heen te gaan en een stuk beter bereikbaar vanuit Alta Badia dan vanuit Val Gardena.

Plaats een reactie