Keuze snowboard en maat

Ik zoek een snowboard waarmee ik eerst en vooral toch wel voldoende snelheid kan halen op zowel brede lange stukken als kortere technische stukken, waarbij wat ijzigere gedeeltes zeker geen probleem mogen zijn. Buiten de piste doe ik maar af en toe eens, zolang ik zonder al te veel problemen door poedersneeuw kan is dat voldoende. Allerhande tricks op funparken doe ik niet, enkel de standaard ollie op of naast de piste. Ik vermoed dat boardercross snowboard het meest geschikt is voor mij.

Ik dacht aan volgende mogelijkheden:

  • jones flagship
  • jones mountain (limited) twin
  • f2 eliminator (carbon en/of worldcup)
  • elan vertigo
  • slash ATV

Wat betreft de lengte van het bord denk ik dat 157-158 cm het meest geschikt is. Ikzelf ben 1m82 en weeg 74 kg.

Graag wat advies?

Alvast bedankt!

Het beste advies is om de boardjes uit te proberen en dan een keuze te maken. Omdat dit in de praktijk vaak moeilijk gaat en het al te laat in het seizoen is voor testdagen, zou ik naar een rossignol magtek one of jones mountain twin kijken.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Volgens mij word de Elan Vertigo (helaas) niet meer gemaakt. Heb er zelf 1 gehad en vond het een topboard. Als je een goede 2ehands kunt vinden zou ik het zeker overwegen.
Als je enkel op de piste blijft kun je ook nog kijken naar bijv. een Sigi Grabner Force of een Kessler The Cross
http://www.sgsnowboards.com/snowboards/sg-force/
http://www.kessler-swiss.com/en-US/products/snowboard/theCro…
Deze boards hebben echter bijna geen omhooglopende neus en zullen zich in de poeder direct ingraven.

Heb er zelf nooit op gereden maar denk dat de F2 Eliminator een goede keus zou zijn.

Let ook op dat je je bindingen en schoenen hier op aanpast. Met te slappe schoenen en bindingen zul je nooit de max uit deze boards kunnen halen en zal het ook niet prettig boarden.

Übung macht den meister!!!

Er zit nogal wat verschil in de bovengenoemde boards: flagship is vooral en poederboard, mountain twin een all mountain, f2 echt een boardercross board…

Als ik lees wat je wil doen zou ik voor een vrij stijf all mountain board gaan. Kun je goed carven op hoge snelheid maar ook zo nu en dan de poeder in of een beetje spelen op de piste.

Van de reeks die je opnoemt is de jones mountain twin de meest all round. Ook is dit een board die tamelijk wat prijzen heeft gewonnen en een goede reputatie heeft.

Kijk ook eens naar nitro “team”, nitro addict , Burton custom of custom X, capita NAS (aanrader),ride manchete GT,…

qua gewicht idd 157,158,160, (hoe stijver het board hoe korter je kunt gaan, maar als je poeder wil doen mag het iets langer).
Nu moet het een twin zijn of een directional twin ,… ?
Wat is uw eigen niveau (zonder uzelf te overschatten ?) ?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

hey ik zou zelf de jones ultra aviator aanraden. Ene van de boardteam heeft die gekocht. Stijve plank maar toch de nodige plek er in.
Dus technisch echt een feest plank. Dan de nodige flex om toch korten bochten en beetje mee te spelen. Twin tip zodat je beide richting kunt uitgaan. En ne pure camber plank.

als je ijs wilt doen moet je zien dat u kanten fijn scherp staan.

btw veel zeggen dat je de board moet uit proberen maar dat gaat vaak niet. Sommige winkels kan je die wel kopen en als je die een week gebruikt en niet content van zijt kan je die dan inruilen (maar kan zijn dat je iets van u geld moet opleggen)

burton custom X
stepchild sleezy rider
liptech (travis rice)
GNU

hey ik zou zelf de jones ultra aviator aanraden. Ene van de boardteam heeft die gekocht. Stijve plank maar toch de nodige plek er in.
Dus technisch echt een feest plank. Dan de nodige flex om toch korten bochten en beetje mee te spelen. Twin tip zodat je beide richting kunt uitgaan. En ne pure camber plank.

kendrick op 2 feb 2015 11:13

Even de incorrecte info eruit halen. De ultra aviator is een “Tapered Directional” met een -20mm setback dus zeker geen twin !

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Hoeveel ervaring heb je trouwens? Heb je ook lessen gehad?!

Een boardercrossboard gaat in ieder geval de poeder niet in. Je zal moeten gaan kijken naar een goede allrounder. Het is dan een beetje afhankelijk van je ervaring en je kunnen welk board hier het beste bij past.

/edit:

Even de incorrecte info eruit halen. De ultra aviator is een “Tapered Directional” met een -20mm setback dus zeker geen twin !

Maartenvc op 2 feb 2015 13:46

Een directional twin dus. Geen ‘true’ twin, maar toch een twin. :)
Het tapered gedeelte zorgt wel dat het board compleet anders aan zal voelen bij het switch rijden. Je hebt dus wel een klein beetje een punt… :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@sneeuwbaard
Dat bedoel ik dus met geen twin.
Een twin voor mij is een true twin, identieke neus en tail. Hier is er sprake van verschil op meerdere vlakken, tapered vorm dus van smal naar breed.
En directional, dus langere nose dan tail.
Dan zie ik daar maar weinig twin meer in.
Maar dat even off-topic.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Het is mijn 10e winter dat ik snowboard. Heb 1 volledige week les gehad. Technisch ben ik middelmatig denk ik. Het lukt mij wel om fakie te snowboarden maar zeker niet even goed als regular. In het park kan ik gewone ollies maar allerhande tricks heb ik mij nooit bezig gehouden. Is ook zeker mijn doel niet om hierin expert te worden. Tijdens een skireis ga ik maximaal 1 keer naar park. Meestal blijf ik op piste en soms wat offroad in de poeder of ollie meepikken op natuurlijke jump. Ik ben wel iemand die hard kan gaan met snowboard, snowboard al jaren met freestyle board dat ik gekregen heb en kan mijn vrienden, die ervaren carveskiërs zijn, volgen op de stijle technische stukken. Niet altijd zonder risico maar heb wel veel kracht in mijn benen (fietsen/veldlopen) waardoor ik vermoed dat ik met een iets stijvere plank wel overweg zou kunnen.

Dus echte twin hoeft voor mij zeker niet, een directional twin is voldoende.

Wat betreft het advies voor Jones Ultra Aviator. Lijkt mij wel prachtig board maar is net iets te duur, onder de 650 EUR vind ik deze nergens terug. Is er groot verschil met de gewone Aviator?

Ik heb in Duitse sportshop wel een nieuwe (opruiming stock) F2 eliminator Worldcup van 2011 gevonden voor 300 EUR. Dit lijkt mij echt wel een koopje maar heb schrik dat ik met dit board nooit van de piste mag gaan.

Verschil tussen Jones Flagship en de Aviator vind ik moelijk. Flagship zou echt board zijn waar je gewoon hard mee kan gaan maar uit de ervaringen van andere personen op het internet blijkt dat het toch nog relatief flexibel is en je er toch wel korte bochten mee kunt maken en af en toe wat spelen. Aviator lijkt mij deze eigenschappen ook wel te bezitten. Bij Jones Mountain twin is er ook nog de mogelijkheid om de Limited te nemen aangezien deze nog iets stijver is dan gewone versie.

Geen eenvoudige keuze dus :-)

Deze niet wat voor jou?
https://www.wintersport.nl/snowboardtest/snowboard/86…

Tiny-M op 2 feb 2015 22:10

De manchete GT had ik ook aangeraden samen met de Nas van capita en de burton custom X lijken mij erg geschikte planken voor jou.
Ik veronderstel dat je graag wat camber hebt ook in het board?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Ja der mag zeker wat camber in zitten. Bord moet ook voldoende grip geven op ijzige stukken aangezien de pistes niet altijd even goed liggen in lager gelegen gebieden. Moet zeker geen echt poader board zijn, zolang ik maar geen problemen ondervindt als ik eens van de piste ga. Qua jumpen is sporadische ollie voldoende.

Captiva nass en Jones aviator lijken mij zeer interessant. F2 elliminator carbon is volgens hun eigen site zowel geschikt voor op piste als in de poader. En tijdens boardercross nemen ze toch ook jumps mee. Is dit board niet zowat variant van flagship?

De Flagship is een echt poederboard. En veel zachter om mee te boarden dan bijv. een Eliminator. Heb 2 weken terug de flagship en een sbxboard 1 op 1 kunnen testen in Oostenrijk en dat is echt een wereld van verschil. Daar waar een sbx overal en altijd wil carven zal de Jones eerder gaan rutchen. Dan merk je dat het een meer freeride georienteerd board is. Als je 95% op de piste board en zelden de poeder opzoekt en het dan enkel houd op een klein vlak poederveldje zou ik de Flagship links laten liggen. En met een sbx board kun je prima (grote) sprongen maken maar zou er nou niet direct mee het park in duiken.

Übung macht den meister!!!

Je zou evt ook naar een Ride Highlife kunnen kijken. Stijf allmountain board waarmee je op hoge snelheden kan boarden en is ook goed in de poeder. Hij is er evt ook in een wide, mocht je grote voeten hebben. Ik heb hem nu paar jaar en bevalt me echt super! En ik ga ook graag snel van de pistes, soms poeder met een jump en het park sla ik over. Boardje is alleen ook prijzig, even duur als de Flagship van Jones.

Bezit sinds kort een Jones Mountain Twin 151, ben zelf 65kg en vind dit persoonlijk een geweldig board!
Lekker stabiel op snelheid, zowel piste als daarbuiten. Aanrader!

Ik heb met iemand gesproken die ook f2 eliminator heeft en volgens hem blijf je zeker niet in poedersneeuw steken, uiteraard niet zo vlot als met freeride board maar hoeft ook niet voor mij dus mijn keuze staat vast: f2 eliminator (gewone versie). Nu is het de vraag of ik 158 of 161 moet nemen. Bij freeride zou ik gezien mijn lengte en gewicht (1m82 voor 74kg) voor 158 gaan maar voor op piste lijkt mij 161 eerder geschikt.

Bedankt voor mij te helpen bij keuze van bord, heb veel bijgeleerd!

Ik heb met iemand gesproken die ook f2 eliminator heeft en volgens hem blijf je zeker niet in poedersneeuw steken, uiteraard niet zo vlot als met freeride board maar hoeft ook niet voor mij dus mijn keuze staat vast: f2 eliminator (gewone versie). Nu is het de vraag of ik 158 of 161 moet nemen. Bij freeride zou ik gezien mijn lengte en gewicht (1m82 voor 74kg) voor 158 gaan maar voor op piste lijkt mij 161 eerder geschikt.

Bedankt voor mij te helpen bij keuze van bord, heb veel bijgeleerd!

BartDT op 6 feb 2015 19:52

Ik zou het eerder andersom redeneren. Off-piste wil je juist een iets langer board zodat je meer drijfvermogen hebt. Daar word het alleen maar makkelijker van. Ik reed voorheen een megalight van 167 en nu een flagship van 168 en dat stuurt heerlijk en makkelijk door de poeder, maar ook met mijn 157 parkstar kan ik offpiste al zul je dan veel meer moeten werken omdat het board als het ware meer “zinkt” in de poeder.

Übung macht den meister!!!

@Rfkangoo:

Wat is jouw lente, gewicht en schoenmaat als ik mag vragen? Is jouw 168 flagship nog geschikt voor korte bochten te nemen?

Heb naar F2 mail gestuurd en raden mij 161 of 166 aan. Is wel 5 cm verschil wat mij veel lijkt…

Ik ben 1.80m, weeg rond de 100kg en heb schoenmaat 44. Eigen lengte vind ik niet zo heel belangrijk en zou eerder naar het gewicht kijken.
Wat versta je onder korte bochten?? De radius van het board is 9.3m dus je kunt er redelijk kort mee draaien.

Met jouw gewicht zou ik eerder voor 161 gaan dan voor 166. Het ligt ook een beetje aan je niveau.
Ook is het misschien een aanrader om (zeker met een eliminator) wat carve/techniek lessen te volgen. Je gaat dan meer plezier aan zo’n board beleven.

Übung macht den meister!!!

Goedemiddag,

Ik was na mijn eerste wintersport week meteen verkocht. Hierna dus een snowboard aangeschaft. Nu ga ik volgende week weer op wintersport! Maar ik ben de laatste 6-7 maanden van 93 kg naar 71 gegaan. Mijn snowboard is afgestemd op 93 kg.

Om nu een nieuw snowboard te kopen is ook heel duur. Liever wachten als de snowboards weer wat in de aanbieding komen.

Ik ben 20 jaar oud.
1,77 m
71 kg :)

Wat raden jullie mij aan ?

@Marc16, mogen wij u vragen eerst even rond te lezen op het forum (staat al heel wat advies op) en dan uw eigen post te openen en gericht detail info te geven (ervaring,gewicht,lengte,type snowboarder (all mountain,park,all mountain freestyle, agressive all mountain,…), niveau,…).

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Plaats een reactie