wassen/reinigen skikleding

@Anki Een membraan is een dunne vlieslaag met poriën. Iedere porie is kleiner dan een waterdruppel, maar groot genoeg om een waterdampmolecuul van binnen naar buiten te laten. Daardoor kan de jas “ademen”. Er zijn verschillende membranen (bv. GORE-TEX, HyVent, DRYtech Event). Een coating is een waterdichte laag die aan de binnenkant van de stof wordt geplakt. Doorgaans heeft een kledingstuk met een coating weinig tot geen ademend vermogen en zal snel zweterig voelen. Een coating kan ook slijten, waardoor het kledingstuk gaat lekken. Hoe herken je nu een membraan of coating? Als een jas een membraan heeft staat het doorgaans op de jas of op het label. GORE-TEX is de meest bekende en wordt door verschillende kledingmerken gebruikt. Sommige kledingmerken hebben hun eigen membraan ontwikkeld. Een coating voel je doorgaans wel aan de binnenkant (in ieder geval duidelijk bij de goedkope varianten). Een softshell is een andere type stof. Dit is ontworpen om voornamelijk om wind tegen te houden (een softshell wordt ook wel windstopper genoemd). Een softshell is niet waterdicht, hooguit waterafstotend. Een softshell is bij droog weer doorgaans aangenamer dan een hardshell, omdat het veel beter “ademt”. Ik gebruik mijn softshell voornamelijk in het voorjaar en najaar. In de winter vind ik 'm te koud (maar dat is persoonlijk). In de winter gebruik ik graag mijn hardshell. Een hardshell houdt tijdens een activiteit (wandelen, fietsen, skieen etc) goed je eigen lichaamswarmte vast. Het creëert als het ware een micro-klimaat.

Als het een coating is, dan word wassen zonde zeep nog veel belangrijker (wasmachine eerst een keer eeg laten draaien, zijn de zeeprestanten er nog beter uit), en die moet je ook vak opnieuw coaten / inspuiten.
[/post]

Dit klopt niet. Bij membraam is zeep juist een groot probleem. Want bij ademende membramen zorgt de oppervlakte spanning van water ervoor dat deze waterdicht zijn. Zeep zorgt voor minder oppervlakte spanning (lees kleinere druppels) waardoor water door het membraam kan dringen. Dus zeepresten op ademende membramen maakt de stof waterdoorlatend.

Click. Click. Peace

@Sarah1 prima verhaal, maar een aantal dingetjes kloppen niet helemaal. Een membraan wordt verlijmd aan de buitenstof een coating wordt niet geplakt, maar uitgesmeerd op de buitenstof als het ware een soort van pasta.

Van een aantal fabrikanten (Gore, eVent, Dermizax, DryQ) kun je met zekerheid zeggen dat zij een membraan gebruiken. Bij outdoormerken die eigen fabrikaten gebruiken (HyVent, Omni-Tech, ea.) is het vaak niet duidelijk of ze gebruik maken van een membraan of een coating. Zo is HyVent wel degelijk een coating en geen membraan.

Voelen of het een coating / membraan lijkt mij lastig aangezien er in het geval van 2-laags kledingstuk er een losse laag tussen de coating / membraan zit en in het geval van een 3-laags de laag verlijmd zit aan de coating / membraan.

Als laatste voor @allen een coating of een membraan zit altijd aan de binnenzijde van de buitenstof verlijmd cq. gesmeerd.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex Bedankt voor de aanvullingen en correcties, weer wat bijgeleerd

Plaats een reactie