electrisch verbruik skiliften

Tijdens een ritje in de gondel kwamen we aan de praat met enkele mensen en ging het over het verbruik van een gondel. We kwamen tot de conclusie dat een gondel makkelijk tot 500 kW verbruikt, ik vond dit aan de hoge kant maar na wat opzoekingswerk is dit absoluut normaal. Echt grote liften zitten zelfs aan nog grotere vermogens. We waren hier wat verder op aan het nadenken en concludeerden dat een gemiddelde lift +/- 300 kW verbruikt. Neem dat een groter gebied met +/- 40 liften, dan kom je al makkelijk op een verbruik van 12000 kW, dit komt neer op een dagverbruik van 96000 kWh (8 uur draaien van de liften). Stel dat een gebied gedurende 4 maanden (4 x 30 dagen) kan draaien dan zal dit ongeveer 11520 MW verbruiken (alle belgische windmolens zouden dit niet kunnen dekken, di 1540 MW in 2013). Dit is dan enkel om de liften te doen draaien, dus zonder de grote verbruikers als besneeuwing of accomodatie, ed… Als je dit allemaal bekijkt is een skigebied toch een enorme verbruiker en een aanslag op de energieconsumptie. Dit gaf me enerzijds toch een ander beeld op de mooie natuur in de bergenlanden. In België worden we maar gewezen om zuinig om te gaan met electriciteit. Gezien Oostenrijk verschillende skigebieden hebben moeten zij toch een enorme energieproductie hebben (uiteraard hebben ze enkele voordelen die wij niet hebben zoals energie via stuwdammen, maar toch). Ik zag verder op het internet ook dat er tegenwoordig wordt geexperimenteerd met liften op zonne-energie, maar dit is momenteel nog niet volledig inzetbaar.

(electriciteit is nu ook niet mijn sterkste vak, dus moesten er fouten instaan verbeter me maar)

*bericht bewerkt door moderator op 05 feb 2015 10:27: verhuisd naar het juiste subforum

better to be off piste, then to be pisted off

Interessant en het zal zeker een hoop verbruiken, aan de andere kant is het voor die landen een belangrijke inkomstenbron en is er daardoor bijvoorbeeld minder industrie in het land. Het is denk ik niet onafhankelijk te bekijken. Het is wel waar dat het denk ik niet eenvoudig energiezuinig te maken. Zo is in Nederland natuurlijk een hoop verbeterd in bijvoorbeeld de glastuinbouw, waardoor ons energieverbruik enigszins wordt ingedamd.

Wat je al even aanhaalt zijn ook kort de stroomopwekkende voordelen die bergen je bieden, ik zou wel eens een compleet plaatje willen zien van verschillende landen.

Overigens vind ik elektrische liften nog altijd een heel stuk beter dan de lawaaierige en stinkende dieselliften.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

In Golm (Montafon) wordt dacht ik al geëxperimenteerd met zonnepanelen op het dak van het berg- dalstation om zo het verbruik wat gunstiger te maken.
Zie ook: http://www.snowrepublic.com/artikelen/3267/skilift-op-zonne-…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Op zich kan het geen kwaad eens naar dit soort ecologische footprints te kijken, maar je moet de zaak natuurlijk wel in verband blijven bekijken.

11 Gw lijkt inderdaad heel wat, maar plaats die even in het perpectief van een “eenheid” (= generatorgroep) van een Ned. krachtcentrale zoals bv Maasvlakte 1: Dat is een dagproductie …

11 Gw lijkt inderdaad heel wat, maar plaats die even in het perspectief van het energieverbruik van de reis er naar toe: Auto die gedurende een rit van 10 uur 50Kw (gemiddeld) produceert ofwel 1MW voor een retourtje Alpen.
Zeg dat we gemiddeld met z’n 3en in een auto zitten en dat er 1.000.000 (CBS) mensen op wintersport gaan.
Dan heb je het dus over 333.333 MW ofwel 333 GW aan energieverbruik voor de reis van/naar.
En dan hebben we het alleen nog maar over Nederlanders.

Samengevat:
Op zich een aardige topic, maar je moet de zaak wel in perspectief blijven zien. En dan is het in mijn ogen een peuleschil.

Rob

De stroom voorziening in het Salzburgerland komt via AG zij doen heel veel met alternatieve en milieu vriendelijke stroom opwekking. Krijg regelmatig hun nieuwsbulletin waar nieuwe projecten worden beschreven en waar ze allemaal aan werken, veel met wasserkraft.
En wat @FrankW zegt dit is hun “industrie”

Dienten Die Alte schule
Why work if you can ski!

@RCGrootveld: dat is wel een hele mooie vergelijking. Eigenlijk toch wel cijfers om van te duizelen hoor. Mijn topic is absoluut niet om een vinger te wijzen hoor, ik ben zeker geen milieu activist die hier alles wil aanklagen. Vond het wel eens cijfers om bij stil te staan. Mogelijks zouden we wel eens omver vallen als we de juiste vergelijking naast elkaar leggen met onze zware industrie en de dagdagelijkse files van het pendelverkeer, …

Het viel me trouwens op dat ik steeds meer zonnepanelen zie verschijnen in de alpenlanden.

better to be off piste, then to be pisted off

en van deze weten we ook al.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/4509/nieuwe-liften…

EgonDekker op 5 feb 2015 11:24

Dit is wel een advertorial hè. Niet dat ik het niet geloof, maar bij zulke berichten mag je dan mijns inziens wel altijd een kritische kanttekening plaatsen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Stel dat een gebied gedurende 4 maanden (4 x 30 dagen) kan draaien dan zal dit ongeveer 11520 MW verbruiken (alle belgische windmolens zouden dit niet kunnen dekken, di 1540 MW in 2013).

Wim7 op 5 feb 2015 10:27

Hier ga je appelen met citroenen vergelijken: je vergelijkt energie (11.520 MWh) met vermogen (1.540 MW - geschatte piekonbrengst van het Belgische windmolenpark op één bepaald ogenblik in tijd). Eigenlijk moet je de vergelijking maken met de 12.000 kW (12 MW) vermogen van de liften, en dan ziet het er ineens een héél stuk anders uit.

Als we de schatting wat bijtrekken: stel dat het windmolenpark gemiddeld ongeveer 60% efficiënt is (ik heb hierover nog maar weinig informatie gezien, dus ik kan serieus met spek aan het schieten zijn), dan zou de totaalopbrengst gemeten over een jaar neerkomen op ongeveer 8.000.000 MWh, of voldoende om aan de energiebehoeften van een kleine 700 skigebieden te voldoen.

correct argument: na wat opzoekingswerk was de opbrengst uit windenergie in België in 2012 gelijk aan 840 GWh.

better to be off piste, then to be pisted off

Heel leuk/interessant topic, heb me zelf ook al meermaals afgevraagd wat dat allemaal verbruikt etc.
Volgens mij is elektriciteit in Oostenrijk spotgoedkoop als ik in sommige hotels bezie hoe ze daar met verbruik omspringen … wil graag meer weten waar vandaan ze de meeste energie halen en moet toch niet simpel zijn aangezien alle liften tijdens dezelfde daguren draaien.

In Frankrijk kost elektriciteit sowieso quasi niets. Reden: KERNENERGIE. Spotgoedkoop, geen emissie, alleen het probleem van restafval.
In alle appartementen in ons gebied wordt enkel op elektriciteit gestookt, elektrische heaters voor de verwarming en elektrische boilers voor warm water.

@Jackies dat heeft ook een andere oorzaak: gas in de bergen is duur en werkt met flessen, niet handig voor verwarmingen etc. In Frankrijk wordt er maar weinig met gasleidingen gewerkt zoals in NL. Dus dan is het logisch dat er met elektriciteit gewerkt wordt. Vergeet trouwens in de bergdalen ook de waterkrachtcentrales niet. Maar inderdaad in Frankrijk is men gek op kernenergie.

Click. Click. Peace

stel dat het windmolenpark gemiddeld ongeveer 60% efficiënt is (ik heb hierover nog maar weinig informatie gezien, dus ik kan serieus met spek aan het schieten zijn)

En daar lijkt het wel op …
Recentelijk werd in (als ik het goed heb de NRC) die aspect belicht: Effectief rendement van het windmolenpark is amper 20% …
Er daarmee wordt bedoeld: De verhouding tussen het geleverde en het geïnstalleerde vermogen.
Samengevat:
Rekening houdend met het feit dat het niet altijd waait en dat die dingen ook onderhoud nodig hebben, dien je voor elke gewenste netto MW opbrengst, 5 MW aan generatorcapaciteit te installeren …
In Jip en Janneke taal:
Zet 5 windmolens van 100MW neer en je hebt na 1 jaar … 100 MW

Rob

null

Dan is dit een goed alternatief!

stel dat het windmolenpark gemiddeld ongeveer 60% efficiënt is (ik heb hierover nog maar weinig informatie gezien, dus ik kan serieus met spek aan het schieten zijn)

En daar lijkt het wel op …
Recentelijk werd in (als ik het goed heb de NRC) die aspect belicht: Effectief rendement van het windmolenpark is amper 20% …
Er daarmee wordt bedoeld: De verhouding tussen het geleverde en het geïnstalleerde vermogen.
Samengevat:
Rekening houdend met het feit dat het niet altijd waait en dat die dingen ook onderhoud nodig hebben, dien je voor elke gewenste netto MW opbrengst, 5 MW aan generatorcapaciteit te installeren …
In Jip en Janneke taal:
Zet 5 windmolens van 100MW neer en je hebt na 1 jaar … 100 MW

RCGrootveld op 5 feb 2015 16:23

Het onderscheid tussen vermogen (kW) en energie (kWh) blijft moeilijk.

Inderdaad en om het niet nog moeilijker te maken, heb ik die zaken maar even achterwege gelaten

Rob

kaprun draait op waterkrachtenergie, ligt een stuwmeer boven…en Bramberg am Wildkogel heeft een hele wand met zonnepanelen.

Naar mijn weten hebben ze het in de Alpenlanden (in elk geval in Zwitserland en Oostenrijk) voor wat betreft energie wel prima voor elkaar. Uiteraard gebruiken liften veel energie, maar er wordt ook veel geld mee verdiend. De energie in Zwitserland komt voor een groot deel (minimaal 55%) uit waterkracht. Onvoorstelbaar veel.

Mr. Slow

Je zou het verbruik van de liften eens moeten delen door het aantal personen dat er gebruik van maakt. Dan is het niet meer zo belangrijk.
Verder, alle verbruik (dure en goedkope kilowatts) wordt toch door de gebruiker betaald!
J

Plaats een reactie