Ongeval, kind valt uit lift, veroorzaakt door 2 Nederlanders in Flachau.

Net gelezen in de Salzburger Nachrichten:
Bub nach Sturz aus Lift liegengelassen: Verursacher ausgeforscht
Von Sn | 05.02.2015 - 13:10 | aktualisiert: vor 5 Stunden | Kommentieren

Jene Männer, die am Mittwoch in Flachau einen verletzten Achtjährigen nach dem Sturz vom Sessellift im Stich gelassen hatten, sind ausgeforscht worden.
Bub nach Sturz aus Lift liegengelassen: Verursacher ausgeforscht

Unfall am Sessellift.

Ein achtjähriger Bub aus Wien - er war Teil einer Skischulgruppe - saß mit zwei erwachsenen Männern am Sessellift. Beim Aussteigen öffneten die beiden Unbekannten den Bügel noch vor dem Auffangnetz und somit zu früh. Das Kind rutschte dadurch nach vorn aus dem Sitz, stürzte rund fünf Meter ab und landete im Tiefschnee. Die beiden Männer fuhren davon, ohne zu helfen oder jemanden zu rufen.

Durch den Sturz erlitt der Bub einen Unterarmbruch sowie Schürfwunden im Gesicht. Er wurde von der Pistenrettung Flachau mit der Pistenraupe ins Tal gebracht und danach weiter ärztlich behandelt.
Mittlerweile konnten die beiden Männer, die den Unfall verursacht hatten, ausgeforscht werden. Es handelt sich nach Angaben der Polizei um zwei niederländische Urlauber, 50 und 62 Jahre alt.

Zeugen des Unfalls, die sich auf einem Sessel hinter dem Schüler am Lift befunden hatten, gaben eine Personenbeschreibung von den beiden Männern ab. Diese Angaben wurden an die Bediensteten der Bergbahnen weitergeleitet. Die zwei Gesuchten wurden heute am Vormittag in dem Skigebiet vom Liftpersonal erkannt. Gegenüber Polizisten gaben die Niederländer an, sie seien davon ausgegangen, dass dem Buben bereits geholfen werde, da sich schon mehrere Personen bei dem Verletzten eingefunden hätten. Zudem hätten sie den Vorfall einem Mitarbeiter der Bergbahnen auch gemeldet, lautete ihre Rechtfertigung. Diese Angaben würden noch überprüft, sagte Polizei-Sprecherin Irene Stauffer.

Wer nun von den beiden Erwachsenen den Sicherheitsbügel zu früh geöffnet hatte, konnte bisher nicht eruiert werden. Die beiden Urlauber werden wegen des Verdachtes der fahrlässigen Körperverletzung und der unterlassenen Hilfeleistung bei der Staatsanwaltschaft Salzburg angezeigt.

link: http://www.salzburg.com/nachrichten/salzburg/chronik/sn/arti…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

dus die twee idioten maken een grandioze blunder en skieen dan ook nog gewoon weg? Tja, van mij mogen ze nog jaren wegkwijnen in een oostenrijkse cel, liefst ergens op een koude plaats.

Schandalig, zeker met een kind naast je de beugel niet te vroeg openen. En dan nog niet gaan helpen, ze hadden hem natuurlijk ook vast kunnen grijpen, gewoon niet opgelet, wat een malloten ;(

Dienten Die Alte schule

Hufters heb je overal en hey, we hebben toch net tegen de liftbediende gezegd dat er net een kind uit de lift geflikkerd is, da’s toch wel genoeg zeker…

Treurig. Gelukkig kwam het kind nog in de Tiefschnee terecht. Heb het twee weken geleden ook weer meegemaakt dat mensen de beugel veel te vroeg open willen doen. Ik laat m’n skies er gewoon opstaan zodat dat niet lukt.

Gebeurt vaak he, meestal zonder gevolgen.
Vele mensen openen beugel te vroeg. ik houd ook altijd zo lang mogelijk de beugel tegen.
zou eigenlijk automatisch gemaakt moeten gaan worden ofzo.

Op de zwartelijst ermee , als dat tenminste mogelijk is. Dit soort malloten zullen nooit meer op een piste mogen komen. Gezien hun leeftijd, hebben ze zelf kinderen, of kleinkinderen. Schandalig.

Ik heb het een paar jaar geleden in Italie ook zien gebeuren,het kind was maar een jaar of vijf en daar waren het twee dames die ook gewoon wegskieden.Ik kan nog aannemen dat je niet graag een kind van de skischool meeneemt maar zeg dat dan ook gewoon als ze het vragen.

Ik word zo moe van al die mensen die de beugel te vroeg omhoog doen… Ik laat mijn snowboard staan of maak duidelijk dat ik het er niet mee eens ben. Als ik een kind naast me in de lift krijg dan voel ik me gelijk verantwoordelijk en let ik extra goed op. In FR vragen de leraren altijd of het oké is als je zo’n kleintje naast je krijgt.

Snap sowieso nooit de meerwaarde van die beugel eerder omhoog…
Mja inderdaad gelukkig dat dat kind in de sneeuw terecht kwam en niet op een rots oid

Gang is alles

Hufters ! Waarschijnlijk zijn dit ook van zo’n personen die door het rode licht lopen als er kleine kinderen staan te wachten. Hoezo voorbeeld ?

Triest nieuws, hoop dat het kind volledig herstelt en dat die Nederlanders gepakt worden. Dat die beugel te vroeg open gedaan wordt gebeurt vaker, maar dat ze weg skiën…

❄️

Suffe actie, wat kan je (bij het openen van de beugel) al verwachten van een kind van 8?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Erg erg dom ,maar even wat anders mij wordt ook wel eens gevraagd door een skileraar(es) of ik een kind ff wil meenemen in de lift, ik doe dit meestal wel .Maar soms zijn ze zo klein dat je bang bent dat ze onder de beugel doorschieten ,kinderen zitten nu eenmaal niet altijd stil.Je let natuurlijk goed op maar stel dat er wat gebeurd, hoe zit het dan met verantwoordelijkheid.

Kleine kinderen (laten we zeggen, 7 of jonger, 1.20 of kleiner) en stoeltjesliften is geen goede combinatie. Lastig voor degene die op het kind moet letten, maar ook voor het kind zelf, die, hoewel hij voor zijn leeftijd goed skiet, weinig pistes kan nemen als hij uit de stoeltjeslift zou moeten blijven.

❄️

Bah eng bericht! kinderen hoe jong ook moet je helpen!

Seriously snow addicted family!

Gebeurt vaak he, meestal zonder gevolgen.
Vele mensen openen beugel te vroeg. ik houd ook altijd zo lang mogelijk de beugel tegen.
zou eigenlijk automatisch gemaakt moeten gaan worden ofzo.

GeJe op 5 feb 2015 20:00

Dat is al mogelijk hoor. Een aantal stoeltjesliften op de Steinplatte kan niet open, dit gaat allemaal automatisch, de eerste keer zie je hoop mensen als idioten proberen dat dingen open te doen terwijl je, zeker in een koppelbare lift, ontzettend veel tijd hebt om 'm op een veilige manier te openen. Daarna went het, dat het relatief laat open gaat en is het alleen maar handig.

Kleine kinderen (laten we zeggen, 7 of jonger, 1.20 of kleiner) en stoeltjesliften is geen goede combinatie. Lastig voor degene die op het kind moet letten, maar ook voor het kind zelf, die, hoewel hij voor zijn leeftijd goed skiet, weinig pistes kan nemen als hij uit de stoeltjeslift zou moeten blijven.

David23 op 5 feb 2015 22:14

Gelukkig komen er steeds meer kindvriendelijke liften, met beugels tussen de benen of een magneetsysteem waardoor ze er niet uit kunnen vallen. Overigens denk ik dat het echt niet zo snel gebeurt als je nu schetst, maar het risico blijft er. Ooit in Sheffau een kind alleen een lift zien zitten, die niet bij de beugel kon. Die ging helemaal stuk van angst (had uiteraard niet de helderheid van geest om te bedenken dat je aan de zijkant wel bij de beugel kan). Dit was natuurlijk wel grote fout van liftpersoon.

Erg erg dom ,maar even wat anders mij wordt ook wel eens gevraagd door een skileraar(es) of ik een kind ff wil meenemen in de lift, ik doe dit meestal wel .Maar soms zijn ze zo klein dat je bang bent dat ze onder de beugel doorschieten ,kinderen zitten nu eenmaal niet altijd stil.Je let natuurlijk goed op maar stel dat er wat gebeurd, hoe zit het dan met verantwoordelijkheid.

ruudsan op 5 feb 2015 22:08

Zodra de beugel open is, hou ik zo’n kind altijd vast als ik van de leraar/lerares de ‘verantwoordelijkheid’ heb gekregen. Vinden die kinderen misschien niet leuk, maar jammer dan. Soms vinden ze het juist wel heel leuk als je ze helpt in- en uitstappen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ongelooflijk. Ben erg benieuwd welk oordeel hier uiteindelijk uit gaat komen.
Mijn dochter kreeg laatst trouwens keihard die beugel tegen haar hoofd toen een hork hem zonder goed om zich heen te kijken meteen dichtknalde nadat we in de lift waren gaan zitten. Gelukkig had ze haar helm op.
Kortom: nog een hoop zendelingenwerk te doen voor ons, die allemaal precies weten hoe het heurt!

Wat een randdebielen en nog 50 en 62 jaar, had toch wel wat meer verantwoordelijk van hun verwacht.

Als ik kinderen mee krijg in de lift(wordt altijd wel netjes gevraagd) dan maak ik meestal gewoon een praatje met ze. Vaak vinden ze dat wel leuk en voor je het weet ben je boven. Ik hou de beugel zo lang mogelijk gesloten. Bij het uitstappen pak ik ze vaak wel even vast om er zeker van te zijn dat ze goed uit de lift komen. Hele kleintjes houd ik de hele liftrit zo ver mogelijk naar achteren. Soms heb je wel eens vervelende kinderen en die spreek ik er gewoon op aan dat ze zich fatsoenlijk moeten gedragen!

Brrrr…
Mijn bezorgdheid bleek dus wel terecht:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/92201

Die beugel te vroeg omhoog doen staat waarschijnlijk erg professioneel zo van kijk ons nou we skiën al zo lang we weten hoe het hier allemaal gaat. MAAR NIET HEUS.

ABSOLUUT SCHANDALIG
Het zal je kind maar zijn.

Wat zouden ze zeggen als we het zelfde met hun doen!

Twee Nederlandse wintersporters zijn door de Oostenrijkse politie verhoord na het veroorzaken van een ongeval in een skilift waardoor een achtjarig Oostenrijks kind gewond raakte. Dat meldden Oostenrijkse media vrijdag.

De twee mannen van 50 en 62 zaten samen met het kind in een stoeltjeslift in Flachau. Bij het naderen van het bergstation opende een van de mannen de beschermbeugel te vroeg waardoor het kind uit de bak viel en vijf meter lager in de diepe sneeuw terechtkwam. Het kind brak daarbij een onderarm.

De twee Nederlanders bekommerden zich verder niet om het kind aldus Oostenrijkse media. Ze werden later herkend door liftpersoneel waarna ze door de politie werden verhoord.

Ze verklaarden dat ze ervan uit waren gegaan dat het kind al werd geholpen omdat er al andere mensen bij waren.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/3987390/oostenrijkse-politie-ond…

OP die leeftijd verwacht je toch genoeg verstand en verantwoordelijkheidsgevoel? En als je dan een fout maakt, geef ze toe, verwittig de juiste mensen en ga zelf dat kind helpen of kijken hoe het er met gaat en indien je echt goeie manieren hebt, ga nadien bij de ouders, ook al wil dit zeggen dat uw ski dagje in het water valt (prioriteiten eh wat is belangrijker,fun of gezond verstand en eerbied). Dat kind zijn ski week (of door trauma mss erger) valt in het water.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Kleine kinderen (laten we zeggen, 7 of jonger, 1.20 of kleiner) en stoeltjesliften is geen goede combinatie. Lastig voor degene die op het kind moet letten, maar ook voor het kind zelf, die, hoewel hij voor zijn leeftijd goed skiet, weinig pistes kan nemen als hij uit de stoeltjeslift zou moeten blijven.

David23 op 5 feb 2015 22:14

Mee eens. Mijn zoon is vijf jaar (hij wordt in mei 6 jaar) en is heel klein. Hij is nu 1 meter en 5 centimeter. Gelukkig wou hij vorig jaar nog niet zo skiën en bleef hij de hele week op de kinderwei. Dit jaar wil hij wel echt leren skiën want hij is erachter gekomen dat klasgenootjes wel al kunnen skiën. De sleeplift vind ik al heel wat voor dat kleine mannetje maar hij hoeft wat mij betreft echt nog niet in de stoeltjeslift. De stoeltjesliften bij Burserberg zijn niet kindvriendelijk. Ik zie hem zo onder de beugel door glijden en meters naar beneden vallen. Ik hoop dus maar niet dat de skileraar toch de kinderen meeneemt in de stoeltjeslift.

Twee Nederlandse wintersporters zijn door de Oostenrijkse politie verhoord na het veroorzaken van een ongeval in een skilift waardoor een achtjarig Oostenrijks kind gewond raakte. Dat meldden Oostenrijkse media vrijdag.

De twee mannen van 50 en 62 zaten samen met het kind in een stoeltjeslift in Flachau. Bij het naderen van het bergstation opende een van de mannen de beschermbeugel te vroeg waardoor het kind uit de bak viel en vijf meter lager in de diepe sneeuw terechtkwam. Het kind brak daarbij een onderarm.

De twee Nederlanders bekommerden zich verder niet om het kind aldus Oostenrijkse media. Ze werden later herkend door liftpersoneel waarna ze door de politie werden verhoord.

Ze verklaarden dat ze ervan uit waren gegaan dat het kind al werd geholpen omdat er al andere mensen bij waren.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/3987390/oostenrijkse-politie-ond…

VanRoyal op 6 feb 2015 09:22

Dit is echt ongelooflijk! Wat een stel hufters! “Ja ja, andere kijken er al naar om, ons probleem is het niet meer, of we het nou gecreëerd hebben of niet…”
Wat een instelling zeg. Kijk, dat er geen opzet in het spel is: oké. Maar ga dan als de wiedeweerga kijken hoe het met het meisje is. Werkelijk, wat een figuren.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Die beugel te vroeg omhoog doen staat waarschijnlijk erg professioneel zo van kijk ons nou we skiën al zo lang we weten hoe het hier allemaal gaat. MAAR NIET HEUS.

Hooykaas op 6 feb 2015 08:43

Het staat inderdaad zo lekker casual, maar het komt voort uit onzekerheid… “oh jee, we zijn bijna boven, als het uitstappen maar lukt en die beugel moet ook nog helemaal omhoog… laat ik dat maar alvast doen.”
Terwijl dit in de praktijk een handeling van 1,5 seconde is. Er staan zelfs bordjes dat je de beugel moet dichtlaten.
Wel een reden dat ik altijd samen met mijn kinderen omhoog ga en ze dus nooit met iemand anders (of alleen) laat gaan.

En dan te bedenken dat mijn kinderen 5 en 8 straks ook weer in de lift zitten met vreemden, ik had het niet moeten lezen. Toch kan ik mij niet voorstellen dat ze dit bewust deden of uit gemak. Meer naïef, niet nadenkend. Maar dat je je niet bekommerd daarna over het slachtoffer…

Regelmatig kleintjes meegekregen in de lift. Board op de voetsteun, een arm op de beugel en de andere arm voor die kleine (ze zijn soms zo klein ;-) ). Niets aan het handje zo. Die magneten die ze soms hebben, zijn ook niet alles (voor de volwassenen dan) Dat zit niet fijn in je rug. Als je gewoon je verantwoordelijkheid neemt, zouden die niet nodig hoeven te zijn. Schandalig idd wat die hufters hierboven hebben gedaan. Die kleine zal nu niet graag meer skieen lijkt me, of in ieder geval bang zijn voor liften. Zonde.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Heb dus dit bericht geplaatst om het als “leermoment” nog eens onder de aandacht te brengen. Maakte me heel vroeger ook schuldig aan het te vroeg openen van de beugel, net als de andere 95% van de wintersporters.
Heb zelf inmiddels 2 volwassen kinderen en nam en neem nog steeds kinderen mee in de sleep- en/of stoeltjeslift. Heb wel altijd als de kinderen bij mij waren gewacht met het openen van de beugel als we in het bergstation waren. Zeker als het stoeltje van de kabel afgaat is er tijd genoeg. Ik zette de kinderen altijd helemaal achter in het stoeltje; ze moesten van mij gewoon zitten en niet hangen over de beugel. Als je ze tegen de rugleuning hebt zitten is er ook ruimte om een arm voor ze te houden indien de beugel open gaat. Als het stoeltje niet van de kabel gaat en je denk dat je te weinig tijd hebt om een kind eruit te tillen is het handig om van te voren even oogcontact te maken met de bediende in het bergstation en even op het kind te wijzen. Meestal laten ze de lift dan bij het uitstappen net iets zachter lopen waardoor het uitstappen voor iedereen vlotjes en zonder toestanden kan verlopen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

En dan te bedenken dat mijn kinderen 5 en 8 straks ook weer in de lift zitten met vreemden, ik had het niet moeten lezen.

Frank72 op 6 feb 2015 09:48

Ach je moet het wel relativeren he. Dit is een vrij uniek ongeval. Het risico dat op de piste (al dan niet door toedoen van een ander) iets gebeurt waardoor een van je kinderen een arm breekt is veel groter.

Plaats een reactie