Slowakije/Polen Tour deel 4: Jasná Chopok 27-01-'15

Henriadmin9 februari 2015 · 23:58

Jasná Chopok, waarschijnlijk hebben een aantal mensen wel eens wat van het gebied gehoord of gelezen. Bij de vorige verslagen zag ik dat er zelfs al een paar mensen ooit in Jasná zijn geweest. Als er één gebied bestempeld kan worden als het grootste en modernste skigebied in Slowakije en dus een serieuze concurrent voor de gebieden in de Alpen, is het Jasná wel.

Jasná Chopok was voor mij al een erg grote reden om een keer naar Slowakije te gaan. Sinds de vernieuwde verbinding met een gondel en een Funitel tussen de gebieden Chopok Sever (Noord) en Chopok Juh (Zuid) is er voor Slowaakse begrippen een megagebied ontstaan. Wie had dat nou gedacht?!? Een funitel in Slowakije! Meer uitbreidingen van het skigebied zijn al gepland en zullen in de komende jaren gerealiseerd worden.

De meeste mensen die hier een week skiën, verblijven aan de noordkant in Demänovská Dolina, Damänova of Liptovský Mikuláš. In Demänovská Dolina vind je de echte luxere vakantiehuisjes in een erg leuke Slowaakse stijl. Je betaalt hier vanzelfsprekend wel wat meer dan in de dorpen iets verder van het skigebied af.

De afgelopen jaren hebben ze flink geïnvesteerd in moderne liften en besneeuwingsinstallaties. Dit is nu inmiddels ook te merken aan de skipasprijzen. De afgelopen jaren is een dagpas zo’n 10 euro in prijs gestegen. Voor een dag in het gebied betaal je nu als volwassene €37,-. Voor de Alpengangers nog steeds niet echt duur, zeker niet voor wat je ervoor terugkrijgt. Wij hadden het geluk dat we met een ISIC-pas (Internationale studenten identiteitskaart) en een Nederlandse CJP-pas (onderdeel van de Euro-26 Europese jeugd kaart) flinke korting kregen. Voor ons kostte een 3-daagse skipas voor de grootste gebieden in Slowakije (Jasná Chopok, Tatranská Lomnica, Strbske Pleso en Stari Smokovec) maar 86 euro. Nog steeds goedkoop dus!
Een weekpas voor volwassenen is 20 à 30 euro goedkoper dan de grote/middelgrote gebieden in Oostenrijk.

Laten we nu maar snel met de foto’s beginnen om een beter beeld te krijgen van het gebied.

Site skigebied:
http://www.jasna.sk/de/

Pistekaart:
http://www.jasna.sk/uploads/media/jasna_wintermap_2014_a4_02…

Prijs dagpas volwassenen:
€ 37,-
Studenten krijgen veel korting!
De meerdaagse skipassen zijn ook in de gebieden van Strbske Pleso, Tatranská Lomnica en Stari Smokovec geldig. Bovendien kun je met deze ‘Gopass’ ook een dagje gaan zwemmen in een gigantisch zwempark ‘Tatralandia’ net voorbij Liptovský Mikuláš. Je kunt zo op een rustdag met je skipas een dag gratis gaan zwemmen. Let wel op dat je niet op 1 dag mag skiën én zwemmen. Helaas kwamen wij daar pas in de rij van het zwembad achter :P
http://www.tatralandia.sk/

Weer/Temperatuur:
Toen we 's ochtends opstonden was het erg zonnig. Voor het eerst hadden we een prachtig uitzicht op de Hoge Tatra in de ochtendzon. Prachtig!
Rond 10:00u trok het helaas langzaam dicht en was het op de top (Chopok) al snel helemaal bewolkt. Helaas waren we te laat boven omdat we nog eerst even naar de skiservice moesten voor m’n ski’s. Hierdoor hebben we het prachtige uitzicht boven op de Chopok gemist. Achja, weer een reden om terug te komen hè ;)
In de middag was het bij Chopok Juh onder de 1700 meter erg hard aan het dumpen! Al snel lag er een mooie verse laag sneeuw. Boven de 1700m was het aan beide kanten van de Chopok mistig en was er weinig zicht op de pistes. Daaronder was het aan de noordkant (Sever) genoeg zicht, maar zonder de harde sneeuwval zoals aan de zuidkant.

Gesloten:
Helaas was het een en ander nog gesloten. Sleepliften C8, C11, C12, C13, C14 waren gesloten aan de noordkant. Geen probleem, want je kon alle geopende pistes ook met de gondel en de C9 sleeplift bereiken. De pistes 32 en 33 en 35 (gedeeltelijk) waren ook gesloten. Ik zag net dat ze inmiddels door nieuwe sneeuwval wel open zijn. Zoals ik al eerder zei, Slowakije heeft een slechte winter tot nu toe en is pas echt sneeuwzeker in februari. In januari is meestal ook alles geopend, maar dit jaar is dus een uitzondering. Vanzelfsprekend waren de Freeride-Zones ook te riskant. Met het slechte zicht, iets te weinig sneeuw en onbekend terrein was het geen goed idee om dat te doen.
Aan de noordkant waren de liften C1, C3, C7, B5 en B7 dicht. Alles behalve B5 en C7 geen probleem, omdat andere liften de pistes daarbij ook ontsluiten. B5 was een van de 2 overgebleven koppelbare Tatrapoma liften die ik graag een keertje wilde doen. Gelukkig was de andere (B6) wel geopend.
Helaas waren ze nog flink aan het besneeuwen op de steile zwarte pistes waardoor ze nog dicht waren. Balen! Want deze pistes maken het gebied helemaal compleet, ze zijn lekker steil! De zwarte 3, rode 4, zwarte 6 en zwarte 7 waren gesloten. Ook dit is weer een reden om nog een keer terug te gaan wanneer alles geopend is!

Ondanks dat er wat gesloten is (het lijkt meer dan dat het is hier met die lap tekst ;) ) hebben we erg veel erg mooie pistes kunnen doen.

Sneeuwcondities:
Ook de sneeuwcondities waren vandaag net zoals het weer heel divers. 's Ochtends een paar strak geprepareerde en erg brede pistes kunnen doen. Heerlijke pistes zoals ze moeten zijn. De rest van de dag waren alle pistes nog steeds erg goed. Aan de zuidkant kwam er natuurlijk wat meer poeder op de pistes te liggen door de sneeuwval. Maar omdat het rustig was, werden er geen buckels gevormd.

Wachttijden:
Doordat Slowakije deze week vakantie had, was het wat drukker dan buiten het seizoen. Het enige drukke punt van het gebied was bij Záhradky. Tussen 11:00u en 14:00u was het hier redelijk druk. Meestal maar bij 1 van de stoeltjesliften stond er een langere rij. Dan gaan we natuurlijk niet moeilijk doen en pakken we degene met de kortste rij ;) Verder hoefde je eigenlijk nergens echt te wachten, af en toe 1 minuutje. Aan de zuidkant was het al helemaal rustig en kon je zo overal doorlopen.

Beste piste:
Weer zo’n lastige, er waren zoveel pistes lekker. Als ik dan echt moet kiezen, kies ik voor de geweldige zwarte 33a. Wat een schitterende piste waar je op kunt knallen! Het enorme steilstuk van 400 hoogtemeters (normaal wanneer de 33 ook open is 1000 hoogtemeters aan 1 stuk), erg breed en zeker zwart! Daarnaast zijn de rode 11, rode 31, rode 36 en de rode 2 ook geweldige pistes voor even wat extra adrenaline.

Slechtste piste:
Het beginstuk van de rode 1 is wat smal en er gingen redelijk wat mensen over heen. Hierdoor was het steilstuk wat kritisch en lagen er wat buckels. Na dit stukje was ook deze piste gewoon goed om te skiën. Het is niet zo dat de hele piste slecht was.

+/-:

  • Groot gebied
  • Serieuze concurrent voor Oostenrijk
  • Opvallend veel uitdagende pistes!
  • Beginners hebben daarbij ook nog veel mogelijkheden
  • Moderne liften wat je niet in Slowakije verwacht
  • Flinke hoogteverschillen (ongeveer 1000 hoogtemeters met meerdere afdalingen)
  • Een aantal mooie zwarte pistes nog gesloten
  • Wat duurdere skipas vergeleken met de andere gebieden (maar nog steeds goed te doen)
  • Liften sluiten al om 15:30u

GPS:

Gemiddelde snelheid incl. liften: 18 km/h
maximale snelheid: 90 km/h
Hoogste punt: 2004m
Aantal hoogtemeters geskied: 13657 hm
Aantal liften: 33
Pistekilometers: 60.78km

http://www.skiline.cc/skiline?slc=1gt95ljdfgb&stats=14e1…](http://www.skiline.cc/skiline?slc=1gt95ljdfgb&stats=14e16eeadf96f7d2687b716ea3520f5c&type=pdf&locale=en “http://www.skiline.cc/skiline?slc=1gt95ljdfgb&stats=14e16eeadf96f7d2687b716ea3520f5c&type=pdf&locale=en”)
^Skiline heeft helaas een paar liften niet meegenomen
oto’s:

^'s Ochtends in Nová Lesná met daarachter de Hoge Tatra
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7948_zps5d2c581e.jpg)
^Slavkovský štít (2452m) en linksachter de Bradavica (2476m)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7956_zpscd25913b.jpg)
^De Hoge Tatra
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7957_zpsddb049bc.jpg)
^Tussen Nová Lesná en Poprad
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7967_zpse7378db4.jpg)
^Op de snelweg met een geweldig uitzicht op de Hoge Tatra
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7969_zpsb6adcea3.jpg)
^De Gerlachovský štít. Met zijn 2655 meter de hoogste berg van de Hoge Tatra, van Slowakije en van de gehele Karpaten.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7970_zps2b67419d.jpg)
^Slavkovský štít
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7971_zps8e80ed9d.jpg)
^En de Lomnický štít, waar we de dag na Jasná op stonden :)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7972_zps82ac844a.jpg)
^Blik richting het skigebied Strbske Pleso
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7973_zps40187c46.jpg)
^Als je niet op de weg hoeft te letten, blijf je er naar staren. Wat een geweldig gebergte!
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7977_zpsc1311ac7.jpg)
^De snelweg is ook zeker niet verkeerd :)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7979_zpse4277def.jpg)
^Strbske Pleso met links in de wolken een van de beroemdste bergen van Slowakije. de Kriváň (2495m). Men dacht lang dat dit de hoogste berg van Slowakije was. Door zijn aparte vorm is het een nationaal symbool geworden. Dit zie je ook terug bij de Slowaakse euromunten. de 1, 2 en 5 cent munt heeft aan de achterkant de afbeelding van de berg.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7984_zps50e5e679.jpg)
^Maar wij gaan nu op weg naar de Nízke Tatry (Lage Tatra)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7997_zps0128856e.jpg)
^De kleine stad Liptovský Mikuláš. Deze buitenwijk ziet er wat minder mooi uit door de hoogbouw, maar het stadje heeft volgens mij een best mooi centrum.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_7999_zpsc0b4b287.jpg)
^Vanuit de Demänovska vallei heb je ineens uitzicht op het skigebied. Hier zie je de Funitel naar de Chopok

Wij hadden bij Lúčky onder aan de B8, het laagste punt van het gebied geparkeerd (943m). Deze nieuwe Leitner lift uit 2013 heeft een erg leuke afdaling voor beginners.

](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8001_zps429bc969.jpg)
^6-CLD/B Lúčky-Priečno
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8006_zpsb3acf164.jpg)
^Nu had je nog een vrij zicht op de Chopok, helaas veranderde dat snel
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8008_zpse943d946.jpg)
^Strak geprepareerde piste, nieuwe lift. Dit ziet er niet verkeerd uit hè? ;)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8009_zps6f4785ae.jpg)
^Het hele stoeltje tot aan de klem is zwart, heb ik verder ook nog nooit gezien zo, best mooi!
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8010_zpsfb6424e6.jpg)
^Vakantiehuisjes direct aan de piste in aanbouw
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8012_zps7573df33.jpg)
^B2 Zahrádky-Priehyba uit 2010
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8013_zpsc4040d2f.jpg)
^In een mooi winters landschap :)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8016_zps9e1a6e03.jpg)
^Gelukkig kunnen we toch nog even een klein uurtje van de zon genieten
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8019_zps9fa0b987.jpg)
^De rode 1. Daarboven werd het laat in de middag dus wat lastig. Een aantal mensen vielen daar door de buckelvorming. De Zahrádky sleeplift (C1) was helaas gesloten
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8020_zpsa783e79e.jpg)

^De Funitel komt dichterbij
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8027_zps2580ebe9.jpg)
^Wellicht komt hier een nieuwe piste, het zou me niets verbazen. Mooi terrein.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8028_zps0576c805.jpg)

^Linksachter heb je het bergstation van de B1: Zahrádky - Rovná Hol’a
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8035_zpse7ec5a5a.jpg)
^Bergstation Zahrádky-Priehyba
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8036_zpsea923f58.jpg)
^Zahrádky-Priehyba en de Funitel Priehyba-Chopok
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8039_zps96dfea04.jpg)
^Zahrádky-Priehyba. Helemaal achterin kun je de West-Tatra zien en de Huty bergpas, waar we 2 dagen geleden nog waren. Nu ligt het al in de bewolking. Even later was het helaas ook hier gedaan met de zon, nog even genieten!


an de Grand - Brhliská gondel heb ik helaas geen foto’s gemaakt. Hier heb je mooi beginnerterrein. De piste is verder niet echt interessant. Nadat we hier waren geweest, gingen we meteen door naar de C4 sleeplift.

^ De zwarte 7 die ze vol aan het besneeuwen waren. Boven ons loopt de koppelbare Tatrapoma lift (B5) Otupné - Luková
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8045_zpsacc10222.jpg)
^De rode 2, heerlijk!
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8048_zpsa8706be9.jpg)
^De sleeplift C4 en stoeltjeslift B5
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8051_zps6eb27016.jpg)
^De 50-FUC Jasná - Priehyba. Vandaag niet gedaan.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8052_zps67e3eb74.jpg)
^B4 met links de rode 2
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8053_zps35f90eb4.jpg)
^A4 en de oefenstoeltjeslift Biela Pút - Jasná
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8054_zps56b375d5.jpg)
^Het laatste gedeelte van de zwarte 7 was wel open als verbinding met de sleeplift C4 die we net hebben gedaan.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8055_zpsdbcb1fbb.jpg)
^Rode 2
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8061_zpsbb55bc34.jpg)
^Mooi overzicht op het gebied voor de beginners. Een leuke en redelijk brede piste waar je gewoon wat vaart kan houden en niet hoeft te langlaufen.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8064_zps370cbba5.jpg)
^B4 met de gesloten C3 sleeplift
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8066_zps79bb9911.jpg)
^Priehyba-Chopok
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8071_zps53833314.jpg)
^Apart bergstation. Het lijkt er op dat ze bezig zijn met onderhoud.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8072_zps7a7aa519.jpg)


^Het is een mooi uitgestrekt skigebied met erg veel bos! Ze zijn hier nog niet veel aan het kappen.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8076_zps1d52013d.jpg)
^Bergstation B5

Dan nu een sprong naar Chopok Juh, het zuidelijk gedeelte van het skigebied.

](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8078_zpse5bf7eb1.jpg)
^Het laatste stuk van de gesloten rode 33. Overigens vrij apart dat het skigebied hier begint met 2 sleepliften, vanuit daar doorgaat met een stoeltjeslift en uiteindelijk een moderne gondel naar de Chopok. Ze zullen snel hier een moderne stoeltjeslift/gondel vanuit Krupová (1080m) naar Kosodrevina (1494m) maken.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8079_zps11aedcad.jpg)
^Ondanks dat het hier een beetje grijs en saai uitziet, was het hier erg leuk. Ook de pistes waren hier erg goed. Op deze piste moest je (van boven gezien) goed links houden, anders werd je nogal nat van de sneeuwkanonnen die vol in werking waren.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8080_zpsc9f1dbc1.jpg)
^De temperaturen zijn eindelijk weer goed laag om flinke depots te maken voor de rest van het seizoen. Logisch dat ze er dan goed gebruik van maken.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8084_zpsb5f675db.jpg)
^Een aparte bocht hier in deze vrij nieuwe sleeplift (bouwjaar 2012)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8089_zpsea169c54.jpg)
^Terugblik naar de constructie
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8092_zps34166dce.jpg)
^Lekkere helling om te knallen. Zo hebben ze er hier veel in het gebied!
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8093_zpsbcf59f29.jpg)
^Krúpová-Srdiečko met de B6 stoeltjeslift. De koppelbare Tatrapoma stoeltjeslift Srdiečko - Kosodrevina.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8098_zps2fa77f5c.jpg)
^Op de foto is het niet echt goed te zien, maar dit was een erg lastig steilstuk
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8099_zps7f4bf05b.jpg)
^Srdiečko
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8103_zpsc56f9ac7.jpg)


^Erg mooie oude lift maar toch snel. :)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8108_zps65003646.jpg)

^Een beetje een rommeltje hier bij het dalstation ;)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8115_zps42152a3c.jpg)
^Ook erg oude poortjes hier



^Rode 36. Zoals alle pistes hier aan de zuidkant echt super.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8121_zps9c789394.jpg)

^De makkelijke piste om het steilstuk in de rode 31 te vermijden.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8123_zpsad3f2a7d.jpg)
^De 31a met de sneeuwkanonnen in volle werking. ‘‘Es wird geblasen’’ hè @Frans? ;)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8124_zps5e3f0ada.jpg)
^De gesloten rode 33/35. Wat een terrein hier! Bij veel sneeuw (en dat hebben ze hier vaak) is het een poederparadijs.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8127_zpsf298af9c.jpg)
^Op de kam verloopt daar de rode 33

^Bergstation in zicht. Daarachter de gesloten C11 sleeplift
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8129_zpsc00456e2.jpg)
^De sneeuwval begon steeds meer te intensiveren
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8131_zps7688a531.jpg)
^15-persoons gondel Kosodrevina-Chopok uit 2012. Deze maakt een goeie 500 hoogtemeters
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8133_zpsdeab6e67.jpg)
^Bergstation
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8136_zps5e294c2b.jpg)
^Bergstation
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8138_zpsa3d920f2.jpg)


^Een nadeel hier is dat je wat meters omhoog moet lopen naar de gondel.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8141_zps92651daf.jpg)
^De gondel naar de Chopok
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8143_zpsff1497f5.jpg)
^Dalstation
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8145_zpsffb8e397.jpg)
^Dalstation. 2 jaar geleden zaten hier de gondels vast in de sneeuw doordat er maarliefst 5 meter sneeuw lag!
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8146_zpscc222454.jpg)
^Bergstation
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8147_zps0694551d.jpg)

^Rode 11 aan de noordkant. Erg fijne piste
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8150_zps54ad3fa0.jpg)
^Verbinding van de Lúcky lift naar de rode 11

^Rode 11
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8152_zps501b3d03.jpg)
^De gesloten B7 Rovná hoľa - Konský grúň. Deze moet erg koud zijn wanneer er veel wind staat.

](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8155_zpsa9d8ea69.jpg)
^6-CLD/B Záhradky-Rovná hoľa
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8158_zps6c64d228.jpg)
^Rode 11a. Nu even druk, maar even later toen wij er waren was het er weer rustig.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8160_zpsaddde24a.jpg)
^Rode 1b bij de Funitel. Een lange en erg mooie piste even een soort kam.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8165_zps91f55c56.jpg)
^24-FUT Priehyba-Chopok. Prachtige lifttechniek. Misschien zul je je afvragen, waarom een Funitel? Aangezien het hier soms nogal hard kan waaien boven op de Chopok, is een Funitel veel stabieler dan een gewone gondel. Zo is de Funitel gewoon open wanneer het eens hard waait.



Zo’n lift zou je eigenlijk niet verwachten in Slowakije.

](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8181_zps90064d9c.jpg)
^We zijn weer terug bij Chopok Zuid. Voor de nieuwe gondel ging hier deze 2-persoons koppelbare! stoeltjeslift naar de top van de Chopok. Bouwjaar 1957. Op lift-world vind je nog wat leuke informatie en foto’s van de oude lift:
http://lift-world.info/de/lifts/10906/datas.htm
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8183_zpsc8350c1b.jpg)
^Het voormalig dalstation van de lift. Je kunt zien dat het inmiddels erg hard aan het sneeuwen is.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8185_zpsf04cf697.jpg)
^Een liftpaal van de lift. Leuk dat ze toch nog een stukje van de lift hebben laten staan. Moest een mooie lift geweest zijn.
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8187_zps274edcd0.jpg)
^En toen plotseling kwam de zon heel even een beetje door het wolkendek heen. We hadden maar heel kort wat meer uitzicht op het bergstation op de Chopok. Snel de camera pakken en wat foto’s maken, ook al is het ijskoud ;)
Op de voorgrond zie je trouwens een liftpaal van de sleeplift C12
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8188_zps6ac29020.jpg)
^Bergstation Chopok
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8190_zps9a97ad77.jpg)
^Erg mooi zo helemaal onder de sneeuw
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8191_zpsab06b65b.jpg)
^Links ga je naar de Freeride-Zone
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8192_zps9c5606ff.jpg)
^toch nog even de zon gezien ;)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8193_zps9295abc6.jpg)
^De gondel met daarachter de Chopok (2024m)
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8195_zps1e8d4332.jpg)
^Je ziet het niet goed, maar hier gaat de zwarte 33a al erg steil naar beneden
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8196_zpsdbded237.jpg)


^Inmiddels is het nog harder gaan sneeuwen bij de stoeltjeslift B6
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8211_zps62641c70.jpg)

^Nu ook aan de noordkant sneeuw

Helaas vloog de tijd weer om, zeker als ze al om 15:30u sluiten. Om 15:25u kwamen we met de lift boven in het bergstation van de Chopok en wilden eigenlijk nog snel een keer gaan. Dus nog een laatste keer de 1b keihard geknald. Om precies 15:30u gingen we door de poortjes voor de laatste lift. En we waren als laatste, de liftmedewerker sloot direct na ons de deuren. :) Het was dus gelukkig nog niet afgelopen, maar er stond nog een afdaling van dik 1000 hoogtemeters op ons te wachten!

](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8204_zps7b5269af.jpg)
^Bergstation Chopok-Funitel
](http://i1382.photobucket.com/albums/ah262/hgsfoto/IMG_8206_zps38065a20.jpg)
^Erg mooi, zo’n witte liftpaal ;)

Via de 1c, 11a, 5 en 14 maakten we de laatste 1000 hoogtemeters naar Lúcky op 943 meter. Wat een super skidag.

Conclusie:
Hier kom ik snel nog eens terug! :)
We hadden beide hoge verwachtingen, maar om eerlijk te zijn was het nog veel beter dan die verwachtingen. Een topgebied met veel mogelijkheden en opvallend veel uitdagende pistes voor gevorderden. Plus de vele hoogtemeters die je kunt maken en de moderne liften zorgen ervoor dat het gebied erg interessant wordt. Voor studenten zeker. Met een skipas van 6 dagen voor 158 euro, een goedkoop appartementje en goedkoop eten is het een prima bestemming voor een mooie week skiën. Je moet er dan wel voor zorgen dat er meerdere mensen zijn om de brandstofkosten te delen, waardoor dat ook niet te duur wordt. Après ski heb je hier wat meer dan in de rest van de Slowaakse gebieden. Maar echt uitbundig is het niet, zeker niet te vergelijken met gebieden zoals Gerlos of Mayrhofen. Gewoon lekker een paar biertjes drinken en je leuke ervaringen delen om daarna lekker ergens te gaan eten. Als je echt après ski wilt, moet je niet naar Slowakije gaan, maar dat verwachten veel mensen al denk ik ;)

De enorme Freeride-zones verraste mij ook. Bij goede sneeuw heb je hier enorm veel mogelijkheden. Van redelijk makkelijk terrein naast de zwarte/rode piste tot echte steile lijnen aan de noordkant van het gebied.

Ik kan concluderen dat het enige echte minpunt voor mij de vroege sluitingstijden zijn, want ik wil toch de skidag goed benutten. 15:30u vind ik echt te vroeg. Helaas waren we net wat te vroeg. Vanaf februari blijven de liften tot 16:00u open, wat al acceptabeler is.

Zo, een lang (en hopelijk een beetje leuk :p) verhaal. @Frans, heb ik iets over het hoofd gezien wat nog belangrijk was? ;)

>>> Tatranská Lomnica 28-01-'15 >>>

joepiedepoepie10 februari 2015 · 01:09

Gebied ziet er mooi groot uit! Goed verhaal en mooie foto’s ook.

David2310 februari 2015 · 09:09

Deze staat nu op de bucketlist. Op de pistekaart zien de aansluitingen van de liften er wat rommelig uit, is dit zo of valt dit in de praktijk mee?

Winter is always coming
CJAHulskamp10 februari 2015 · 09:43

Ik zou dit niet zo snel zeggen, maar dit gebied heeft aantrekkingskracht.

May the ski force be with you !!
Frans10 februari 2015 · 11:52

Opnieuw kan ik het bericht van @HenriS geheel beamen. Het is altijd prettig om met iemand samen te reizen die dezelfde ideeën heeft, dat geeft op vakantie een zeer gemoedelijke sfeer en na die tijd bij het schrijven van ervaringsberichten geen conflicten. :)

Het was inderdaad gewoon een heerlijke dag van lekker non-stop doorknallen in een fantastisch skigebied! Pauze hebben we wel in de lift gevierd, dat was verder niet nodig. We hebben op die manier veel uit onze skidag kunnen halen.

Ook hier in Jasná was het gemiddelde niveau op de pistes behoorlijk hoog. Natuurlijk waren er ook genoeg beginners die zich op de blauwe pistes lekker konden uitleven, maar het gros heeft de zaakjes goed onder controle. Op de rode en vooral zwarte pistes kon je lekker doorskiën en iedereen hield rekening met elkaar. Eigenlijk precies zoals het overal hoort te zijn! Verder viel er ook niets op de dicipline van Slowaken bij het wachten voor een lift aan te merken.

Zoals in het bericht blijkt, heeft Jasná vooral voor gevorderden en freeriders het één en ander te bieden en is het geen speciale bestemming voor beginners, ook al zijn die mogelijkheden er. Zeker aan de zuidkant is het met bijna alleen maar rode en zwarte pistes voor beginners behoorlijk tot zeer zwaar. In de gondel naar de Chopok vroeg ik een lokale jonge dame wat de beste piste van het gebied was. Ze wees op m’n pistekaart meteen de zwarte 33a aan, alsof het vanzelfsprekend was dat we die wel konden doen. 8-) We hadden die piste overigens daarvoor al gehad en inderdaad… verschrikkelijk lekker!

Over lekkere pistes gesproken: Ook over de preparatie van de pistes viel niets aan te merken. Henri heeft dat met ‘strak geprepareerd’ al goed uitgedrukt, maar dat wil ik nog eens extra onderstrepen. Daar kunnen sommige skigebieden in de Alpen nog wat van de Slowaken leren!

Op de pistekaart zien de aansluitingen van de liften er wat rommelig uit, is dit zo of valt dit in de praktijk mee?

David23 op 10 feb 2015 09:09

Dat valt in de praktijk reuze mee. Alles sluit eigenlijk naadloos op elkaar aan, behalve de ‘overstap’ bij Kosodrevina. Daar moet je een klein stukje omhoog lopen van de stoeltjeslift (B6) naar de gondel (A2). Desalniettemin is het in dit gebied niet verkeerd om wat oriëntatievermogen te hebben.

Henriadmin10 februari 2015 · 19:34

@David23, wat Frans zegt. Alleen bij Kosodrevina is het een minpuntje van het gebied. De rest is allemaal prima met elkaar verbonden zonder te lopen of langlaufen.

David2310 februari 2015 · 20:41

Oh oké, ik heb namelijk het idee dat de toegang tot het gebied (met name de funitel) vanuit Biela Pút wat omslachtig is. Ook lijkt het op de pistekaart dat er meer liften staan dan nodig is.

Winter is always coming
joepert10 februari 2015 · 20:50

Deze hele serie verslagen tilt mijns inziens het niveau van het forum meteen een heel stuk omhoog! Informatief en echt iets heel anders dan de vertrouwde gebieden die we steeds voorbij zien komen. De lokale VVV is jullie wat verschuldigd zeg, met zulke mooie reclame.
Ik vind het ontzettend leuk om te lezen en te bekijken en krijg inderdaad ook zin om eens die kant op een kijkje te nemen. Complimenten!

SPAM10 februari 2015 · 21:24

Wow, dat is een compleet ander gebied geworden. Groter, moderner eigenlijk gewoon een reden voor een vakantie!

Kan niet wachten op Tatranska Lomnica en Strebske Pleso, kom maar door!!

Hendrik198710 februari 2015 · 22:34

wederom prachtig verslag en mooie foto’s.
Kan niet wachten tot volgende verslag, Echt enorm gaaf!

Wat ik me wel afvraag. hoe zijn de reiscondities in deze streken? aan de foto’s te zien prima wegen, rijd het ook een beetje door qua tijd? en andere faciliteiten zoals parkeerplaatsen, tankstations etc. En heb je miss ook foto’s van accommodatie, is dat een beetje van deze tijd?

kaspeer10 februari 2015 · 22:51

jammer dat we tot morgen moeten wachten op tatranska lomnica @henris.
kan uit eigen ervaring zeggen dat de hoge tatra een prachtig gebied is heb ooit in de zomer op een camping in stara lesna gestaan en rondgefietst op racefiets en mountainbike. waar ik vantevoren sceptisch was over slowakije. bleek het een prachtig land. ben naar onder meer tatranska lomnica en hotel sliezsky dom gefietst. in die tijd waren ze flink met de infrastructuur van skigebieden bezig kan ik me herinneren (zal 2007-2008 geweest zijn) allemaal grote afkoppelbare liften werden aangelegd. voordeel van toen. uit eten voor de prijs waar je in nederland niet zelf voor kon koken (letterlijk), maar dat zal sinds de euro wel verandert zijn

Frank910 februari 2015 · 23:12

Ziet er zeker uit als een mooi gebied! Jullie hebben het over een concurrent voor gebieden in de Alpen, hoe lang is dit nu rijden?

Jesper11 februari 2015 · 00:00

Prachtig verslag weer! Lijkt mij echt een prachtig gebied, veel hoogtemeters, moderne liften, strakke preparatie, normaal erg sneeuwzeker, freeride zones, uitdagende pistes EN relatief goedkoop.
@Frank9 Naar Jasná is het 11 1/4 uur vanaf Utrecht volgens google maps

Skileraar bruin Jelmer
Frans11 februari 2015 · 00:31

@kaspeer: Kijk eens aan, op de camping van Stará Lesná heb ik in de zomer van 2013 ook gestaan! Toen was ik voor het eerst in Slowakije en meteen verkocht. Ik was toen niet mountainbiken, maar heb diverse bergtouren gemaakt. Het was voor me meer als duidelijk dat ik hier eens wilde skiën. M’n droom heb ik met deze reis toch nog behoorlijk snel waar kunnen maken! ;)

De prijzen in de restaurants zijn overigens nog steeds gunstig, maar waarschijnlijk wel wat door de Euro duurder geworden. Desalniettemin is het nog steeds spotgoedkoop als je het met de Alpenlanden vergelijkt. Wij hebben ons overal voor 10-12 euro p.p. helemaal rond kunnen eten met voor, hoofd én nagerecht, inclusief een halve liter bier of frisdrank. Mocht je iets minder luxe nemen dan kan je ook voor 6 à 8 euro met iets te drinken al klaar zijn.
@Hendrik1987: De reiscondities zijn in Slowakije matig tot goed. De wegen zijn er breed en de Slowaken houden wel van (flink) doorrijden. Je komt dus wel goed vooruit. Sommige knelpunten zijn wat druk, maar over het algemeen is het tamelijk rustig op de weg. Diverse kruispunten zijn op de hoofdwegen groots en ongelijkvloers gebouwd. Het snelwegennet is echter nog niet zo uitgebreid. Er zijn diverse stukken klaar, maar er missen ook nog belangrijke schakels in het wegennet. Nieuwe wegen zijn van goede kwaliteit, maar het oudere wegennet is qua asfalt regelmatig aan de zeer matige kant. Zeker als je lokale weggetjes gaat rijden is het soms echt oppassen geblazen, net als bij alle hobbelige spoorwegovergangen.

Verder is de winterdienst in Slowakije niet zo snel met het ruimen van de wegen. Bovendien wordt er standaard split (kleine zwarte steentjes) gestrooid en geen zout en/of pekel. Alleen op de snelwegen en de belangrijkste hoofdwegen maakt men de zaak met pekel schoon, maar ook daar wordt geen haast mee gemaakt. Polen is wat dat betreft een heel stuk moderner. In het vorige bericht (deel 3) kan je op de foto’s van de grensovergang tussen Polen en Slowakije mooi de verschillen zien.

Parkeerplaatsen en tankstations zijn verder in Slowakije allemaal prima. Je hebt voor de snelwegen overigens wel een tolvignet nodig van 10 dagen, 1 maand of 1 jaar. In Polen heb je zelfs bijna op iedere hoek van de straat een tankstation met shop. Daar hoef je al helemaal niet bang te zijn om zonder benzine of diesel te komen zitten. :P
@Frank9: Qua reistijd is Slowakije natuurlijk wel een flink stuk verder dan de Alpen. Verder is er nog geen ononderbroken snelwegverbinding met de regio rondom de hoge en lage Tatra. Je zult ruim 100 km over binnenwegen moeten rijden. Afhankelijk van welke route je neemt schiet dat meer of minder op. De ene route is ontzettend druk, de andere deels van (erg) slechte kwaliteit en weer de andere is een mix uit beiden of is te ver om. Over het algemeen kan je veruit het beste door Polen reizen, hetgeen wij nu ook hadden gedaan. De snelwegen zijn daar van perfecte kwaliteit met moderne voorzieningen en tamelijk rustig. Mocht je gaan vliegen dan is Poprad of Kraków als bestemming geen slechte optie.

Persoonlijk vond ik het hartstikke leuk om auto te rijden en ben regelmatig lange ritten wel gewend, maar als je dat niet bent en ook niet van avontuurlijke routes houdt, dan wordt Slowakije helaas wel een lastig verhaal.

Jorian11 februari 2015 · 17:06

Wat moet ik zeggen? wat een parel! zondag bij @Frans hadden we natuurlijk al wat mooie foto’s gezien, maar wauw!
Heerlijk groot gebied, en inderdaad zeker een concurrent! Mij valt ook op dat de infrastructuur hier op alle fronten veel beter is; de snelweg ziet er prima uit, (bijna) alle liften zijn modern, modern bergstation van de funitel, de standseilbahn ziet er ook niet oud uit en de huisjes die langs de piste gebouwd worden getuigen daar natuurlijk ook van. Ook hier vind ik de natuur weer heel mooi, en je had natuurlijk geluk met het weer, dat het aan het begin zo helder was voor de foto’s.

Prachtige verslagen!

Certified ski-boy, glijbewijs
Henriadmin12 februari 2015 · 18:31

@Joepert, bedankt voor het compliment! De rest trouwens ook! Altijd leuk om positieve reacties op de verslagen te krijgen :) Verbeterpunten mogen natuurlijk ook vermeld worden. :P

Ik zal eens contact opnemen met de VVV ;)

basso12 februari 2015 · 21:06

Zo, daar is inderdaad behoorlijk wat veranderd! Ik wist wel dat ze een en ander van plan waren, maar hier is heel veel gebeurd. Ik krijg op slag zin om weer terug te gaan. Heb even zitten te snuffelen voor prijzen, hotel halfpension is voor onder de 200 euro p.p. te vinden, appartement voor ruim 100 euro p.p.

Het enige nadeel is dat het zo ver rijden is… Maar als je een budget-bestemming zoekt, biedt dit toch heel wat meer dan bijvoorbeeld de Tsjechische gebieden.

Er zijn daar trouwens vaak liften gesloten als het rustig is, de keren dat ik er was waren er bijna geen sleepliften open. Toen het op een dag drukker was, ging de ene na de andere toch open, zodat er alsnog weinig wachttijden waren.

En trouwens, de B7 Rovná hoľa - Konský grúň is inderdaad érg koud als het hard waait… ;)

Running against the wind
Svennoo12 februari 2015 · 23:57

Heerlijk verslag weer! Apart om te zien van die liftpalen bovenop de Chopok, maar wel erg kicken. En dat zijn trouwens verrekte mooie snelwegen, erg modern. Zelfs de moderne liften verrassen mij, zoiets verwacht je niet in landen als Slowakije en Polen. Ik kan niet wachten tot de volgende :)

Carnas on Tour
Chonn13 februari 2015 · 07:40

Leuk verslag, erg informatief. Bedankt voor de moeite om dit met ons te delen!

Atomic Redster XTI / Fischer RC4 Worldcup SC / Völkl Racetiger Speedwall GS UVO
Henriadmin3 maart 2015 · 12:30

Zo, daar is inderdaad behoorlijk wat veranderd! Ik wist wel dat ze een en ander van plan waren, maar hier is heel veel gebeurd. Ik krijg op slag zin om weer terug te gaan. Heb even zitten te snuffelen voor prijzen, hotel halfpension is voor onder de 200 euro p.p. te vinden, appartement voor ruim 100 euro p.p.

Het enige nadeel is dat het zo ver rijden is… Maar als je een budget-bestemming zoekt, biedt dit toch heel wat meer dan bijvoorbeeld de Tsjechische gebieden.

Er zijn daar trouwens vaak liften gesloten als het rustig is, de keren dat ik er was waren er bijna geen sleepliften open. Toen het op een dag drukker was, ging de ene na de andere toch open, zodat er alsnog weinig wachttijden waren.

En trouwens, de B7 Rovná hoľa - Konský grúň is inderdaad érg koud als het hard waait… ;)

basso op 12 feb 2015 21:06

@Basso. De prijzen van accommodatie vallen inderdaad goed mee. Het is inderdaad wat verder rijden dan de bekende gebieden in bijvoorbeeld Oostenrijk, maar je hebt ook totaal geen last van het vakantieverkeer op de zaterdagen. Zeker de heenweg was er niets te doen en kun je lekker doorrijden. Dan vliegen die uren reistijd voorbij.

Bij ons waren er ook een aantal sleepliften gesloten. Ik meen dat sleeplift C1 vooral 's avonds gebruikt wordt voor het avondskiën. Bij ons was deze overdag ook gesloten, het was inderdaad niet druk genoeg om hem te openen.

Maar goed dat ze die Funitel gebouwd hebben. Ik kan me goed voorstellen dat het geen pretje was om in die B7 Rovná hoľa - Konský grúň te zitten :P

@Svennoo, dankje!
Precies, ze zijn goed aan het moderniseren op verschillende vlakken, daarom verbaast het mij dat ik verder nog nooit op Nederlandse wintersportsites iets heb gezien van Slowakije.

RubenB20 oktober 2015 · 23:15

Prachtig verslag, dit is erg handig!
Hoe goed is het Engels van de mensen hier, want spreek geen woord Slowaaks of iets wat er op lijkt, maar zou hier wel zeer graag naartoe gaan!
Verder lijken er mij alleen maar pluspunten aan te zitten!

Henriadmin21 oktober 2015 · 00:03

@RubenB dankjewel :)
Vrijwel alle Slowaken kunnen verstaanbaar Engels (of Duits) praten. Voor ons was de communicatie met de Slowaken absoluut geen probleem. Zeker in de buurt van Jasná leven veel mensen van toerisme, dus hier praten ze allemaal Duits of Engels.

En ga vooral naar Slowakije! Erg mooi land :)

RubenB23 oktober 2015 · 10:42

Ja gaan we waarschijnlijk ook doen!
Omdat de route langs Praag gaat, daar ook een paar dagen vertoeven.

Mooie van Jasna is het Hotelrotunda, slaap je boven op de top op 2000m hoogte.
Het kost ook niet eens zoveel, maar lijkt me prachtige ervaring!

Frans23 oktober 2015 · 11:13

@RubenB: Aha, via Praag wordt een avontuurlijke route door de achterhoek van Tsjechië. Een weg waar geen eind aan komt. Snelwegen richting oosten heb je helaas tot kort voorbij Brno. Daarna gaat de route binnendoor verder naar Trenčín. Daar worden herinneringen uit 2013 weer wakker. ;)

Erg fraai is overigens het stuk door Slowakije langs Banská Bystrica tot aan de zuidkant van de Chopok. Leuke stad ook overigens. Maar goed, je kunt natuurlijk ook naar de noordkant rijden via Žilina of überhaupt door Polen rijden (is m.i. veel relaxter).

Plaats een reactie