Weggedrag

Dit weekeinde zijn wij teruggereden uit de Franse Mauriennevallei naar huis. Mooi reisweer en niet al te druk, wellicht reden we juist voor de drukte uit, in 10 uur naar huis.
Wat ons opviel was het weggedrag van de medeweggebruikers. Nu houden wij nogal van doorrijden. Toch waren er auto’s die -als wij achter een voorganger reden- met veel geweld al vanaf honderden meters afstand knipperend kwamen aanrijden en ons bij wijze van spreken van de weg af wilden duwen.

Tussen die auto’s was slechts één overeenkomst. Daarom vragen wij ons af: zijn de Belgen de nieuwe Duitsers?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Je ziet idd steeds veel vaker Belgen slecht rijden… Niet alleen bumperkleven maar ook veel onnodig links rijden.

- Tim

Wellicht nemen ze dat over van de fransen… daar is het heel normaal als je links rijdt om je knipperlicht aan te laten… .

Het was inderdaad opvallen te noemen dat onze zuiderburen en masse het rijden lijken te zijn verleerd. Zit er iets in het water?!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wellicht nemen ze dat over van de fransen… daar is het heel normaal als je links rijdt om je knipperlicht aan te laten… .

Farid op 10 feb 2015 12:36

Is mij bekend, maar dat is heel wat anders dan met grootlicht knipperen!

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Je ziet idd steeds veel vaker Belgen slecht rijden… Niet alleen bumperkleven maar ook veel onnodig links rijden.

InsaneTim op 10 feb 2015 12:28

Nounou, als er één volk links of midden blijft plakken dan is dat wel in Nederland!

Aha! Een BE-NL fittie!
pakt bier en chips een gaat er eens goed voor zitten

Nounou, als er één volk links of midden blijft plakken dan is dat wel in Nederland!

Jabo op 10 feb 2015 13:06

Misschien is dat dan wel de oorzaak dat we in verhouding tot de in dit kader genoemde landen veel minder verkeersslachtoffers hebben.

Overigens is “onnodig links rijden” ook een ruim begrip waar ieder de op dat moment voor hem/haar passende (lees: voordeligste) definitie aan hangt.

Rob

Nu ben ik al even niet meer in Frankrijk geweest, maar ik moet als NL wel toegeven dat je je in Frankrijk gewoon wat meer aso moet opstellen, seinen en knipperen is veel normaler daar en zonder dat maak je weinig indruk…

Overigens vind ik het eeuwige verhaaltje dat NL alleen maar links rijd (zeker in duitsland) tegenwoordig erg meevallen, veel NL zijn niet op berekend dat er iemand met 180 (of harder) op de linkerbaan aankomt en anticipeert er niet heel goed op.
Duitsers houden daar beter rekening mee, maar zo vlot naar rechts als vroeger gebeurt daar ook totaal niet meer, die blijven ook gerust een eeuwigheid links kleven.

@Powermage dan ben je al heel lang niet meer in Frankrijk geweest. Ik heb laatste jaren nog nooit een knipperaar achter me gehad, en ook nooit geknippert… (en heb wel een Frans kenteken, en zelf seen Frans rijbewijs tegenwoordig)/

Oke op bergwegen wordt voor niet bergbewoners hard doorgereden. Maar echt als je hier lang woont dan voelt 80-90 km per uur op een bergweg niet hard aan, en veel toeristen vinden 50-60 km per uur al erg hard. Dus daar zijn wel eens ‘probleempjes’. Maar dat geldt ook in NL op dijkweggetjes e.d. of wat te denken in steden tussen ‘locals’ en toeristen…

Maar op de snelwegen zijn Fransen tegenwoordig een van de netste automobilisten van Europa vind ik. Het bewijs dat het puntenrijbewijs en om de 60 km een geparkeerde flitswagen werkt…

Click. Click. Peace

Ik ben trouwnes wel benieuwd wat @kristof hierop te zeggen heeft ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier Franse wintersport is een jaar of 5 en 6 geleden geweest, voor de rest zijn het tot 3 jaar geleden vooral tripjes richting Disney geweest, misschien dat het een wat meer regio parijs probleem is dat je knipperen moet :P

aha Parijs ;-) Dat is een landje apart…

Click. Click. Peace

als de Belgen de nieuwe Duitsers zijn kunnen wij Nederlanders daar ook nog wat van leren.

tuurlijk heb je er rotte appels tussen zitten maar die heb je bij ons ook meer als genoeg.

als de Belgen de nieuwe Duitsers zijn kunnen wij Nederlanders daar ook nog wat van leren.

Wij iets leren van Duitsers of Belgen op het gebied van autorijden ???
Kijkend naar de ongevalscijfers kunnen kunnen zij beter bij ons in de leer dan andersom.

Rob

veel NL zijn niet op berekend dat er iemand met 180 (of harder) op de linkerbaan aankomt en anticipeert er niet heel goed op.

Of zou het meer te maken hebben met de gedachte dat achteropkomend verkeer zich primair aan dient te passen aan het voorrijdende verkeer en dat er nog zoiets is als een adviesmaximum van 130 …

Rob

Misschien is het probleem wel de gele kentekenplaten… De bejegening in Europa naar auto’s met witte kentekenplaten is stukken beter. Heb zelf als ‘Duitser’ dan ook in Frankrijk (en België) nog nooit problemen gehad, maar moet daarbij toegeven dat ik niet in Parijs ben geweest. Heb op Franse bergwegen heel wat mensen ingehaald, maar niemand die daar zenuwachtig van werd. Heb wel de indruk dat Fransen soms wat zitten te dromen op de weg, maar expres dwars zitten ofzo ken ik niet. Ik vind Frankrijk een redelijk gemoedelijk land om te autorijden, ook al zouden sommigen iets dieper het gas mogen intrappen.
@Powermage: Klopt, in Duitsland gaat ook lang niet iedereen snel aan de kant, maar dat kan qua regio wel eens sterk verschillen. Voorgangers die snel naar rechts gaan… Daarvoor moet je in Polen zijn. Langzamere voorgangers proberen zich daar met man en macht in een klein gaatje op de rechterrijstrook te proppen, zodat je er langs kunt. Nu vind ik het heel prettig van automobilisten dat ze aan je denken en snel naar rechts gaan, maar zo overdreven is nu ook weer niet nodig.

Mooie discussie weer :D Thanks @Rogier ;)
Je kan pech hebben dat je op een moment zit waarop alle ‘dikke bakken’ op de autostrade komen en dan kan het wel eens zo zijn dat je van die linkerrijvak-piraten hebt. Of dat nu specifiek aan Belgen te wijten is, zou ik toch eerder durven betwijfelen. Toen ik laatst van Oostenrijk terug kwam, was het de ene Duitser na de andere die mijn bumper er bijna afknalde.

Natuurlijk is het wel zo dat je op de route die jij toen nam, meer Belgen zal tegenkomen gezien de populariteit van de Franse Alpen. Mocht het je nog een keer of 5 ook effectief gaan opvallen, start ik er alsnog een duchtig onderzoek naar ;)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ik vind ook niet dat iemand krampachtig maar naar rechts moet hoor, maar wanneer je een redelijke kans hebt zonder in de remmen te moeten dan hoor je gewoon naar rechts te gaan (dat probeer ik zelf ook altijd te doen) en idd, als ik 170 rij en ik kan niet fatsoenlijk naar rechts zonder een remparachute te gebruiken zal ik t ook niet doen nee.

veel NL zijn niet op berekend dat er iemand met 180 (of harder) op de linkerbaan aankomt en anticipeert er niet heel goed op.

Of zou het meer te maken hebben met de gedachte dat achteropkomend verkeer zich primair aan dient te passen aan het voorrijdende verkeer en dat er nog zoiets is als een adviesmaximum van 130 …

RCGrootveld op 10 feb 2015 13:59

Er bestaat niet zoiets als een adviesmaximum op de onbegrensde wegen, er is een advies snelheid, maar die is vanzelfsprekend niet verplicht, het zou je daarom ook sieren om daar rekening mee te houden als je naar links komt en niet gewoon naar links te gooien met deze instelling.

Net als @Kristof vielen de Duisters mij toen ik dit najaar van Sölden naar NL reed ook negatief op. Toen ik dit aan mijn Duitse schoonzus voorlegde beaamde zij volkomen dat de rijstijl in Duitsland minder prettig is. Maar de snelheidsverschillen zijn hier wel minder geworden afgelopen 15 jaar, dus het voelt soms minder eng. Irritant is wel als je 150 rijdt andere automobilisten je soms niet de tijd willen geven om drie of vier vrachtwagens in te halen… Terwijl dat op die snelheid toch best hard gaat.

Click. Click. Peace

Irritant is wel als je 150 rijdt andere automobilisten je soms niet de tijd willen geven om drie of vier vrachtwagens in te halen…

Rogier op 10 feb 2015 14:11

Zouden ze dat ook bij hun landgenoten doen, of alleen bij die gele platen?
Ik denk het laatste vanwege onze ‘nur links’ reputatie…

dat met die ongevalscijfers zal wel maar ik rijd liever in Duitsland op de snelweg als hier in nl.

het bumperkleven of in de verte al seinen dat je aan de kant moet is vaak van de gele kentekenplaat en niet de witte.en als het wel een witte is dan heb je zelf denk ik zitten slapen toen je hem naar links gooide.

Hoe het in belgie is weet ik niet wij rijden altijd via Duitsland en Zwitserland naar frankrijk.

Irritant is wel als je 150 rijdt andere automobilisten je soms niet de tijd willen geven om drie of vier vrachtwagens in te halen…

Rogier op 10 feb 2015 14:11

Zouden ze dat ook bij hun landgenoten doen, of alleen bij die gele platen?
Ik denk het laatste vanwege onze ‘nur links’ reputatie…

Jay op 10 feb 2015 14:14

Ik heb Franse nummerplaten, misschien is dat nog wel erger, met een grote wintersporters.nl sticker… Misschien is het gewoon mijn eigen schuld dus. ;-)

Click. Click. Peace

@Kristof & @Rogier: Dat is een bekend buitenlander probleem. Duitsers doen dat onderling toch een stuk minder en al helemaal weinig als je ook nog eens in een Audi, BMW, Mercedes of Porsche rijdt. Men is echter naar Zwitsers, Oostenrijkers, Tsjechen of Polen vaak wel een stukje ‘genadiger’ als naar automobilisten uit de westelijke buurlanden, maar dat komt omdat de zuidelijke en oostelijke buren niet zo de naam van linksplakkers of langzaamrijders hebben. Zeker Zwitsers kunnen er wat van als ze in Duitsland komen… Dan gaan alle remmen los!
@Powermage: Snap ik, m’n voorbeeld van Polen was gewoon een grappige / vermeldenswaardige ervaring. ;)

Zeker Zwitsers kunnen er wat van als ze in Duitsland komen… Dan gaan alle remmen los!

In Frankrijk ook al… komt dat omdat de boetes in Duitsland en Frankrijk lachertjes zijn in vergelijking met Zwitserse boetes?

Click. Click. Peace

Het valt mij de laatste tijd juist op dat Duitsers meer en meer links of in het midden blijven rijden terwijl er totaal geen reden voor is, Ik vind dat Nederlanders in Nederland meer links rijden dan in Duitsland.

maar al bij al, jongens een beetje meer acceptatie van elkaar en het valt allemaal reuze mee

@Rogier: Daar ga ik vanuit. Afgelopen zomer stond daarover al iets in de FOCUS, aangezien Duitsers uit Baden-Württemberg het zat waren dat Zwitsers zich op de weg zo asociaal gedragen: http://www.focus.de/politik/deutschland/sie-heizen-mit-weit-…

, jongens een beetje meer acceptatie van elkaar en het valt allemaal reuze mee

Frank72 op 10 feb 2015 14:47

+1000

Click. Click. Peace

Er bestaat niet zoiets als een adviesmaximum op de onbegrensde wegen, er is een advies snelheid, maar die is vanzelfsprekend niet verplicht, het zou je daarom ook sieren om daar rekening mee te houden als je naar links komt en niet gewoon naar links te gooien met deze instelling.

Dat bestaat wel degelijk! Het in Duitsland geldende “Algemeen adviesmaximum” (130) geldt voor alle autosnelwegen in het hele land, voor zover daar geen lagere limieten gelden. Daarom staat het ook op de borden als je het land binnenkomt.

En je kunt je afvragen in hoeverre je rekening dient te houden met medeweggebruikers die dit advies negeren …

Inzake om het even welk advies geldt: Wie een advies negeert, dient zelf voor de consequenties op te draaien

Rob

maar al bij al, jongens een beetje meer acceptatie van elkaar en het valt allemaal reuze mee

Frank72 op 10 feb 2015 14:47

Daar raak je de kern, in Duitsland kan je prima doorrijden over het algemeen. Het is geven en nemen, rekening houden met je voor en achter liggers en gewoon goed kijken (uitzonderingen als @RCGrootveld daargelaten als ik zijn post goed begrijp)

@RCGrootveld daargelaten als ik zijn post goed begrijp)

Powermage op 10 feb 2015 15:29

Niet dus …

Rob

Plaats een reactie