Tips skijas kopen

Ik had bij mijn allereerste skitrip een simpele jas bij Lidl gekocht. Dom dat ik was heb ik de jas netjes gewassen, en vervolgens compleet vergeten de jas weer opnieuw waterdicht te maken. Mijn outdoorjassen was ik ook regelmatig, maar die zijn van een bepaald spul gemaakt waardoor dit niet uitmaakt. Ik had niet gedacht dat de lidl jas zo lek als een mandje werd door de wasbeurt; iets dat ik heb moeten bekopen op de piste :).

Goed; omdat het de eerste keer was wilde ik niet direct teveel investeren. Misschien zou het totaal niet bevallen :). Dit deed het wel. Ik dacht; laat ik in de komende periode een goede jas kopen, want mogelijk koop ik dan meer jas voor mijn geld dan wanneer ik tot het einde vh jaar wacht.

Nu dan de vraag. Ik wil eigenlijk een Peak Performance jas kopen. Ik kom ze bij de gerenommeerde plekken tegen voor ongeveer €400. Via marktplaats goedkoper, maar gebruikt. Verder ook nog op amazon, maar dan kan ik niet passen of makkelijk retourneren. Zalando verkoopt alleen jassen van een paar merken, helaas niet van Peak Performance.

Voordat ik €400 uitgeef, hoop ik eerst een goed inzichtelijk te krijgen waar ik allemaal naartoe kan. Een tip die ik kreeg was Bataviastad; maar is dit echt een goede locatie? Ook Wim Jaquet kwam langs, hier wilde ik sowieso langs om eens rond te kijken en te passen.

Zijn er nu slimme manieren om een dure jas voor een mooie prijs te krijgen? Ben ik onvoldoende bekend met de logische plekken om eens te kijken? Ik verwacht niet een jas van €400 voor €50 te kopen, maar ik zou het jammer vinden als ik bij bv Bever een jas voor €400 koop, terwijl ik deze bij een andere shop voor €275 zou kunnen kopen. Een kennis kocht zo ooit een jaar terug een Peak Performance jas van €700 voor €250…dat klinkt als een mooie deal…

Ik heb rondgezocht op het forum, maar kom vooral input tegen rond het soort/type jas.

Bataviastad heeft geen Peak Performance meer. Winkel is opgedoekt.

Let op de site van http://www.duijvestein-wintersport.nl/catalogsearch/result/?..

Hier mijn jas gekocht met korting

May the ski force be with you !!

Hier passen en vervolgens online elders bestellen is niet netjes hè ;)

OT: Het is mooi spul maar nmm veel te duur voor die 1-2 weken p.j. dat je het on-piste gebruikt. Check ook eens de bekendere Duitse skishops, die hebben ook vaak interessante aanbiedingen, zeker tegen het einde van het seizoen.

Ik weet niet waar je woont, maar skischool Swing in Heerenveen heeft erg veel peak performance en een online shop. Daarnaast is de website Snow inn significant goedkoper. Het is een spaanse webshop ( wel nederlandstalig)

Ik heb daar een jas (bergans) gekocht, echter liet de leveringstijd op zich wachten, 2x uitgesteld. Ik heb toen mijn aankoop geannuleerd omdat ik een jas nodig had. In eerste instantie kreeg ik er wat een slecht gevoel over, maar de feedback die ik kreeg was prima en alert. Ook het geld had ik binnen een week weer terug.

Dom dat ik was heb ik de jas netjes gewassen, en vervolgens compleet vergeten de jas weer opnieuw waterdicht te maken.

Waterdicht maken kan niet, wel waterafstotend. Ik ben overigens wel benieuwd ‘hoe’ je de jas hebt gewassen?

When life gets too complicated.... SKI

Hier passen en vervolgens online elders bestellen is niet netjes hè ;)

OT: Het is mooi spul maar nmm veel te duur voor die 1-2 weken p.j. dat je het on-piste gebruikt. Check ook eens de bekendere Duitse skishops, die hebben ook vaak interessante aanbiedingen, zeker tegen het einde van het seizoen.

Userd op 10 feb 2015 15:56

Ik bestel gewoon mijn maat en als het niet past stuur je het terug. Ik heb er een hekel aan mensen ook bijvoorbeeld hardloopschoenen online kopen. Eerst passen en aanmeten in de hardloopwinkel en dan online kopen.

May the ski force be with you !!

@Alex. Gewoon op 30 graden zoals het voorschrift aangaf. Echter niet rekening gehouden met de waterafstotende (je hebt een punt :)) kwaliteit.

Verder. Ik vind het ook niet leuk om in fysieke winkels te passen en er dan niet te kopen. Meestal koop ik er echter altijd wel wat, maar bij een grote aankoop waar het honderden euro’s scheelt zou ik toch voor online gaan. Ik vind het huidige systeem achterhaald. Consumenten willen kunnen proberen, voelen etc, maar dit rechtvaardigd geen 20% prijsopslag. Ik zou het graag zien dat de merken hier het voortouw in nemen. Bij bv fotocamera’s is het niet raar om gewoon van een merk een shop te hebben, waar je kunt voelen, pielen etc. Net als dat ik het best leuk zou vinden als er een fysieke Peak Performance winkel zou zijn in NL, waar ik het hele assortiment kan passen etc.

Ik heb een prima jas, welliswaar van Burton, en die heb ik wat later in het seizoen gekocht via internet. Scheelde de helft. Google shopping is nog wel eens handig en bekende sites zoals Duijvestein, Blue-tomato en Ekosport eens in de gaten houden.

Het scheelt dat je al grotendeels weet wat je wilt, kun je een stuk gerichter zoeken. Eerst zoeken op Peak Performance wintersportjassen, zoek vervolgens tot je een model ziet wat je aanspreekt en google vervolgens even flink op het model en dan kom je vanzelf de scherpste prijs tegen!

Succes!

Edit: Wat betreft het passen ergens e.d. kan ik je niet zo goed helpen.

Kijk. Bij een Zalando bestel ik regelmatig. Als daar iets niet past is het zo weer terug en makkelijk geregeld. Ik bestel meestal een maat kleiner en een maat groter; en stuur achteraf 2 stuks terug. Is eigenlijk ook weer niet zo handig of netjes…want al dat heen en weer gestuur levert een hoop werk op. Werkt wel, helaas verkoopt Zalando niet PP…wel Salomon…ook soms in de Lounge. Ik hield die al in de gaten…maar vind de PP jassen toch net wat mooier (en misschien zelfs ook wat beter in kwaliteit?)…

Een peak performance jas hoeft niet perse waterdicht te zijn. Houdt daar rekening mee. Ik heb een peak jas goretex packlite. Deze is op zeker waterdicht. Ik gebruik geen speciale wasmiddelen. Wel in de droger

Er is een Peak Performance Store in Nijmegen en ze hebben ook een webshop.
Wanneer je je bestelling middels Paypal betaald vergoed Paypal de verzendkosten van een eventuele retourzending.
https://www.paypal.nl/retour/

Ik heb dit seizoen voor t eerst een gaastra jas aangeschaft! Heerlijk, warm, een super goed waterafstotend… deze haf een speciale cooting en was idd afgeprijsd voor 160 euro, uit mijn hoofd! Aanrader…;)

Er is toch gewoon spul waarmee je je jasweer opnieuw waterdicht kan maken? Dan kun je wachten met je aankoop tot einde seizoen. Moet het een peak performance jas zijn? Die zijn naar mijn mening wel wat overpriced. Ik heb zelf goede ervaringen met Protest. Mijn eerste jas daarvan is al meer dan 10 jaar oud, veel gedragen (ook als gewone winterjas) en nog steeds goed. Ik heb ook een seizoen een goedkope jas van Primark gebruikt, op zich een prima jas maar de rits was al snel kapot. Nu weer een nieuwe protest gekocht. In Maasmechelen zit een outlet van Protest. Er zijn uiteraard meer goede en betaalbare merken.

Gewoon op 30 graden zoals het voorschrift aangaf. Echter niet rekening gehouden met de waterafstotende (je hebt een punt :)) kwaliteit…

Ilya op 10 feb 2015 17:07

Met of zonder wasverzachter?

When life gets too complicated.... SKI

Bij Wim Jaquet in Amersfoort is vandaag de grote sale begonnen. Misschien hebben ze de jas die je graag wilt ook in de aanbieding. Als je er wat verder voor moet rijden, kun je altijd even bellen of ze de jas hebben en of deze is afgeprijsd.

Ik ga morgen naar Wim Jaquet. Even kijken. Hopelijk hebben ze er mooie jassen.

Ik heb verder vandaag een Bogner Egan jas gekocht. Vond het een mooie jas en de korting was aanzienlijk. Het is geen discojas, maar een vrij nette egale jas. Als de jas niet lekker zit of staat gaat het weer terug.

Ik heb na veel nadenken toch ook eens een investering gedaan in het begin van dit seizoen.

Heb altijd al deftig materiaal gehad, sta nu toch meestal 4 tot 6 weken in de bergen en 2x per week indoor, maar na enkele wasbeurten werden mijn gevoerde broeken en jassen flinterdun en werd ik, zelfs met behandeling, nat op een sneeuwdag in het voorjaar.

Heb een Peak set gekocht, de hard shell Heli Gravity Pants en Jacket. En een donsvestje voor isolatie. Kost origineel 1200 euro voor de driedelige set, ik heb hem op de kop getikt voor 840 euro (30% gekregen in mijn vaste shop). Eerst viel ik achterover, verklaarde ik mezelf gek. Maar nu 3 weken achter de rug en geen seconde spijt, waarvan 2 in extreme toestanden. Eentje op een winderige gletsjer eind oktober en de koude nieuwjaarsweek in Les Arcs. Geen koud gehad door de winddichte shell, makkelijk met die layers om iets uit te doen, helemaal niet nat te krijgen die jas, materiaal voelt echt keihard aan, denk niet dat het zomaar scheurt. Ik heb nog 4 skiweken voor de boeg en ik heb meer zin om me terug in dat pak te heisen, dan om mijn nieuwe reuzes te testen :p

Dat het fijn spul is, zal niemand aan twijfelen maar wat waren die extreme omstandigheden nou?

Dat het fijn spul is, zal niemand aan twijfelen maar wat waren die extreme omstandigheden nou?

Userd op 11 feb 2015 20:05

ik lees een beetje wind en koud.

May the ski force be with you !!

Wim Jaquet is ook vlak bij mij in de buurt, heb er regelmatig wat gekocht, leuke zaak tijdens koopavond wel druk.

Mijn Peak Performance Supreme Aosta pants heb ik dit jaar bij Duijvestein Wintersport kunnen scoren met 50% korting. Snelle levering, goede ervaring met deze zaak. Het was eind januari soms ernstig koud in Tignes vooral hoger, maar ik had geen thermobroek oid eronder nodig, heerlijk warm. In de vers gevallen sneeuw (>1 meter) paar keer flink onderuit gegaan en tot mijn nek in de Tiefschnee gezeten, maar er is geen sneeuwvlok naar “binnen” gedrongen :-)
Geen spijt van dus. Skihut.nl heeft ook vaak leuke PP aanbiedingen.
Succes met je aan te schaffen jas.

P.S. Mijn jas is van Kjuss, bij de skihut gekocht voor de helft, deze vind ik functioneel (veel zakken, ritsen e.d., voelt dun aan, maar is is ook heerlijk warm met het 3 lagen-systeem.
DJ

Hallo iedereen.

Vooral de site amazon.de niet vergeten Ebay.de ,alles in Duitsland veel goedkoper.
Vorige week jasje gescoord binnen drie dagen in huis verzendksosten 3.00 niet te geloven.

Gerrit

bedoelde met de omstandigheden:

  • lekker koud in de ochtend, temperaturen die niet vies waren van de -20 en minder overgaand naar zonnige namiddagen waar je gerust in t-shirt op het terras kon.

  • Op de gletsjer was er net die dump van een meter (Hintertux) met het allerheiligen verlof, dus veel sneeuw en veel wind op top. Al had je daar de dikste jas aan, je krijgt daar gegarandeerd koud. En uiteraard vertrekken we uit een ‘warm’ dal en sta je een half uurtje later op de top waar de temperatuurverschil toch 2 cijfers bevat.

Ik weet niet wat jullie willen horen, maar neen, heb er nog geen pool expedities gedaan met mijn pak. Het waren geen alledaagse wintersport condities :) Had misschien beter ‘extremen’ gebruikt.

Hopelijk geen tweede maal op jullie tenen getrapt en toch een nuttige review bijgedragen! :p

Ik heb zelf veel kleding van Peak, precies om de reden dat ik het een super fijn merk vind dat echt waar voor je geld biedt. Het verstandigste lijkt mij is eerst eens rustig op de site van Peak zelf kijken wat je eventueel een leuke jas zou vinden. Vervolgens kijk je online even welke winkels deze jassen op voorraad hebben en vervolgens neem je gewoon een kijkje en als je het wat lijkt koop je het.

Peak heeft de afgelopen jaren veel retailers boos gemaakt door hun outlet store in Bataviastad. Weinig winkeliers hebben daarom nog het hele assortiment. Peak gaat namelijk de collectie die bij de winkelier hangt van dit seizoen al met korting aanbieden in de outlets etc. Vandaar dat het aantal dealers en de breedte van de collectie is terug gelopen.

Wat betreft de korting ben ik het helaas niet met je eens. De marge die de retailer maakt heeft hij daadwerkelijk nodig om zijn winkel draaiende te houden. Helaas zijn er maar weinig mensen die nog iets aan een winkelier “gunnen”. Je kunt vaak prima vragen of de winkelier bereid is een prijs te maken maar dit is geen vanzelfsprekendheid maar een gunst van zijn kant in ruil voor bv loyaliteit of informele reclame bij je vrienden/kennissen. Er zal een moment komen dat mensen “spijt” zullen krijgen van hun online keuzes omdat de producten nergens meer te proberen/passen zijn… Overigens geeft de winkelier vaak meer dan alleen passen bij de aankoop van een jas maar ook de mogelijkheid om bij eventuele problemen een fysiek aanspreekpunt te bieden.

Mijn aanrader is daarom; Ga naar een winkel waarvan je denkt, hier heb ik vertrouwen in en zij hebben de producten die ik zoek. De Peak performance store in Nijmegen is inderdaad best een goede optie!

Ik heb afgelopen jaar een nieuwe skibroek gekocht van Peak en dezelfde soort dingen moet je eigenlijk naar kijken in een jas;

  • Heeft het een Gore-tex laag(liefst 3L maar dit is ook de duurste)
  • Is de jas gevoerd of enkel een zogenaamde Shell?
  • Zit er een capuchon op die er eventueel af kan(ivm helm of rugzak e.d.)
  • Zijn de ritsen “getapped”, dit verzekerd namelijk waterdichtheid en zorgt voor meer comfort
  • heb je ook ventilatie mogelijkheden?

In Noord-Holland kan ik je aanraden van den berg surfshop(heeft ook een webshop) en eventueel Soellaart in Haarlem(beperkte internet mogelijkheden.)

succes met je aankoop

Ik houd ook van de mooie dingen in het leven, maar om nou (pakweg) 1000 EUR te betalen voor jas+broek, vind ik toch echt te gortig. En dan ski ik nog 2 weken in het jaar. Verder wil ik na 2/3 jaar toch weer nieuwe kleding hebben.

De beste periode om skikleding te kopen is na het winterseizoen. 50% korting is zeker geen uitzondering, ook voor de duurdere merken. Topicstarter heeft het alleen over een jas, echter is een broek zeker zo belangrijk.

Vanaf nu gewoon regelmatig de sites van de hierboven zaken in de gaten houden, en toeslaan wanneer je het juiste hebt gevonden.

Na een jaar geskied te hebben in ‘gewoon’ gevoerde ski-jas (niet top-of-the-line, maar in de uitverkoop gekocht bij Perry Sport) en dito broek, ben ik heel snel overgestapt op iets veelzijdiger en kwalitatief beter spul. Wel duurder. Ik zweette me namelijk kapot in mijn dikke jas en broek (niet alleen vanwege de hoge temperaturen, maar ook omdat ik in een steile leercurve zat met letterlijk veel vallen en opstaan).

Inmiddels heb ik ongevoerde hardshell broek (Mammut Nordwand Pro, Goretex, model van het vorige jaar gekocht voor 300) en dito jas (Berghaus Ulvetanna, goretex, gekocht met flinke korting voor 400 euro). Voor 700 euro heb ik dus een set die me zowel in de winter (dit seizoen al 28 skidagen, komen er zeker nog 8 bij) als in de andere seizoenen droog houdt. Met wandelen (lange afstand, dagtochten, meerdaagse tochten in het buitenland) loop ik er ook nog zo’n 20 dagen per jaar in rond. En dan wordt het een interessante investering. Goed spul, veelzijdig, lichtgewicht, voor bij koud of warm weer, tegen wind en water.

Ook mijn basis- en tussenlagen draag ik het hele jaar door bij mijn buiten-activiteiten. Het is goed spul, maar niet goedkoop. Voor 1 week skiën per jaar zou ik ook niet een paar honderd euro uitgeven aan een gevoerde outfit. Ongevoerd is voor mij veelzijdiger en vaker inzetbaar. Dan wordt het wel weer interessant om zo’n bedrag uit te geven. Als je het maar vaak genoeg draagt, wordt de investering ook dragelijker.

Nog wat tips voor online aankopen.

In een winkel passen en vervolgens online kopen is misschien niet netjes, maar wordt veel gedaan. Als je hier echt bezwaar tegen hebt (of als de jas die je op het oog hebt gewoon niet in winkels in Nederland of België beschikbaar is), kan je het volgende doen (mijn werkwijze):

  1. Bedenk goed welke eigenschappen je jas moet hebben (materiaal, waterafstotendheid, winddicht, aantal zakken, vaste capuchon etc.)
  2. Zoek modellen die aan je eisen voldoen (gewoon op internet, websites van winkels en merken afgaan)
  3. Zoek foto’s en/of video’s van modellen met jouw postuur die de jas dragen, dan kan je zien hoe de jas zit (bijvoorbeeld ruim bij de schouders, over de billen, dat soort zaken)
  4. Zoek de maattabel van het merk en het model en meet jezelf goed op, dit leidt meestal tot de goede maat
  5. Zoek deals van de jas die voor jou aanvaardbaar zijn op internet - lees de voorwaarden goed door en wees er zeker van dat je al je geld terugkrijgt als je het terugstuurt
  6. Als je twijfelt tussen twee maten, bestel ze allebei (als je dat kan betalen), pas thuis rustig en stuur één exemplaar terug. Uiteindelijk betaal je dan waarschijnlijk alleen de extra kosten van het retourneren, maar dat weegt vaak ruimschoots op tegen het prijsverschil tussen de web-aanbieding en een de prijs in een winkel

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Weten wat je wil, dat kunnen vertalen naar eigenschappen van het product en je gezond verstand gebruiken.

Als daar iets niet past is het zo weer terug en makkelijk geregeld. Ik bestel meestal een maat kleiner en een maat groter; en stuur achteraf 2 stuks terug. Is eigenlijk ook weer niet zo handig of netjes…want al dat heen en weer gestuur levert een hoop werk op.

Ilya op 10 feb 2015 18:20

Huh? Dat is toch precies de bedoeling?
Dit is vele malen netter dan in een winkel passen en vervolgens ergens anders online bestellen. Maar dan nog steeds, als een winkel ervoor kiest geen webstore te hebben dan moet je niet zeuren dat je klanten kwijtraakt omdat je te duur bent. Zelfs al zijn ze niet duurder dan nog kiezen mensen toch voor het gemak. Het is niet voor niets dat V&D in de problemen is gekomen.
Een webwinkel heeft liever dat je 3 maten bestelt en er één houdt, dan dat je er één bestelt en weer terugstuurt. Dat kost inderdaad alleen en levert niks op.
De betere online winkels rekenen geen verzendkosten (boven een bepaald bedrag) en geen retourkosten. Deze kosten zijn vele malen lager dan het houden van meerdere winkelpanden en winkelpersoneel en daarom zijn de prijzen ook lager, zeker als ze ook nog flink volume draaien. Zalando heeft flink geïnvesteerd in naamsbekendheid en heeft hierdoor de eerste jaren rode cijfers gedraaid.

da’s wel heel erg kort door de bocht redeneren.

Zalando heeft nog nooit een euro verdiend en zal dat ook nooit gaan doen… Op papier hebben ze een “winst” geboekt maar feitelijk is het niet meer dan op papier. Overigens vind jij het blijkbaar acceptabel dat ketens als Zalando wel gebruik maken van de faciliteiten die betaald worden van belasting wat zij niet betalen maar de retailers wel? Buiten het feit dat zij mensen in de armoedegrens houden met hun distributie bedrijf net buiten Erfurt?

Iets beter verdiepen in de materie voor je onzin uitkraamt… Door jou soort consument zal de belasting die niet betaald wordt door de “zalando’s” uit jou zak mogen komen, kijken of je het dan nog zo’n succes vindt…

Volgens mij is er alleen maar iemand (@ilya) op zoek naar een jas!

When life gets too complicated.... SKI

@Pdvh, ik haalde zalando alleen aan omdat deze eerder werd genoemd. Ik vind niets acceptabel of onacceptabel.
Wel is het zo dat ik liever een jas online bestel voor €80 dan in de stad voor €100, waar ik ook nog tijd aan kwijt ben, parkeergeld, frustratie etc. Als die online winkel niet netjes zaken doet wordt dat wellicht een ander verhaal, maar hoe moet ik dat als gewone consument weten?
Verder, moet ik medelijden hebben met de retailer? Als hij toegevoegde waarde heeft voor die €20 prijsverschil dan zal hij geen moeite hebben zijn hoofd boven water te houden. Als hij dat niet heeft moet hij misschien eens nadenken over een ander concept. De wereld verandert en de eisen en wensen van de consument ook.
Maargoed, excuses voor het off-topic gaan.

Plaats een reactie