Welk skigebied volgend jaar?

Beste allemaal,

Na dit jaar toch nog weer naar ons vertrouwde skigebied Jungfrau Region (CH) te zijn geweest, heb ik mijn reisgenoten zover gekregen dat we volgend jaar eens een ander gebied willen aandoen. Dit mede ingegeven door de veranderde wisselkoers. Echter is prijs voor ons niet het belangrijkste. Ik zal hieronder een wensenlijstje maken en opties die ik eventueel al heb uitgekristalliseerd. Wij kunnen buiten de schoolvakanties gaan.

Wij zoeken:

  • Gebied met veel stoeltjesliften
  • Redelijk groot gebied (100km+)
  • In Frankrijk, Italië of Oostenrijk
  • Rustige, authentieke omgeving
  • Prijs is niet leidend
  • Liefst zo weinig mogelijk Nederlanders
  • Wij zijn redelijk gevorderd, maar een mix van verschillende pistes is welkom (glooiende hellingen door het bos afgewisseld met stijle wanden).
  • Sneeuwzeker van januari tot medio maart

Ikzelf heb, als trouwe bezoeker, de volgende skigebieden als optie:

  • Val Gardena
  • Breuil-Cervinia
  • Serre Chevalier
  • Obergurgl-Hochgurgl
  • Lech-Zürs

Wie kan ons helpen?

Mr. Slow

Als je naar Breuil-Cervinia gaat, moet je niet naar Cervinia zelf naar jouw keuze (niet zo authentiek helaas) naar naar Valtourneche. Obergurgl is ook niet echt bijzonder, Hochgurgl is een puur hoteldorp. Hou er ook rekening mee dat beide gebieden nauwelijks bos hebben. In principe voldoen alle vijf gebieden wel aan de criteria.

❄️

@Quick je zoekt een gebied met zo weinig mogelijk Nederlanders ,maar je wil wel van ze weten waar je heen moet.

Nassfeld in Oostenrijk komt in de buurt. Alleen: niet erg authentieke omgeving en maar een enkele stijlere piste.
Met ingang van volgend jaar is de enige sleeplift die regelmatig gebruikt moest worden verleden tijd.

@David23 ik noemde puur een paar gebieden op. Dank voor je feedback betreffende Valtournenche! Maar vanuit Cervinia kan je een stuk makkelijker het gebied in komen toch?
@ruudsan ja, dat klopt. wat begrijp je daar niet aan? het lijkt me dat je wel snapt wat ik bedoel. Wij hebben geen interesse in Sölden, Serfaus Fiss Ladis, Zillertal Arena, La Plagne, Val Thorens en dergelijke. Er zijn zat gebieden waar Nederlands niet de voertaal is en er zijn genoeg mensen op dit forum die weten welke dit zijn.
@joepert dank voor de tip.

Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die al eens in een (of meerdere) van mijn bedachte opties is geweest.

Mr. Slow

Serre Chevalier vond ik geweldig, maar dat was in 1997. Wil ik nog steeds heel graag weer een keer heen.

Tsja, er zijn nog steeds tal van gebieden die in aanmerking komen. Mijn tip zou Alpenarena zijn. Ook Nassfeld, Cortina D’ampezzo, Civetta en Isola 2000 voldoen aan de eisen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Cervinia ligt inderdaad veel centraler. Het rijtje van Thomas is ook goed (behalve Nassfeld, niet zo sneeuwzeker vind ik). Ook Monte Rosa, Espace San Bernardo, Les Sept Laux, Vars-Risoul zijn goed geschikt.

❄️

(behalve Nassfeld, niet zo sneeuwzeker vind ik). [/post]

Dat vind ik juist niet. Ik ben nu drie jaar achter elkaar eind januari in Nassfeld geweest en alle drie de keren was het hele skigebied open, inclusief de dalafdaling (tot iets van 600m.). Het hele gebied kan kunstmatig besneeuwd worden. Als er bijna nergens geskied kan worden, kan je in Nassfeld nog alle kanten op. Maar alle keren dat ik er was lag er voldoende sneeuw om ook buiten de piste te kunnen skiën.
Serre Chevalier daarentegen: daar was ik in 1997: fantastische sneeuw. In 1998 weer terug: geen vlok. Moesten we elke dag naar Les 2 Alpes rijden. Was wel een heel bijzondere situatie maar ja, het kan dus overal tegenzitten.

Ik zou ook eens kijken naar het montafon gebied, genoeg leuke rustige plaatsjes te vinden waar je bijna geen Nederlanders tegenkomt, toevallig stond er vorige week hier nog een leuk stukje over op de website.

@Thomas Dank voor je feedback. Wilden erg graag naar Alpenarena Flims-Laax-Falera maar daardoor lossen we helaas het probleem van de wisselkoers niet op. Dus die valt (voor nu even, staat nog wel op het lijstje) af. Isola 2000 ook naar gekeken maar vinden we net wat te ver rijden. Cortina zou kunnen maar Val Gardena sprak me dan in de Dolomieten meer aan, vanwege de Sella Ronda o.a.
@gerald88 Montafon naar gekeken, erg leuk gebied volgens mij. Maar helaas wel veel verschillende deelgebiedjes.

Mr. Slow

@Quick je zoekt een gebied met zo weinig mogelijk Nederlanders ,maar je wil wel van ze weten waar je heen moet.

ruudsan op 14 feb 2015 13:25

flauw

Lech Zürs voldoet ook aan alle eisen ja, is wel wat duurder dan gemiddeld maar het scheelt dat de prijs niet leidend is bij jullie.

Ben er zelf geweest en vind 't een top gebied.

Gang is alles

Obergurgl/Hochgurgl!.. Een prachtig skigebied met mooie uitzichten. Moderne liften en leuke hutjes op de piste.
Obergurgl is wel echt een bergdorp(met kerk) en zelf vind ik het authentiek genoeg(een mix van authentiek en modern).Hochgurgl is een hotelnederzetting en minder gezellig. Goedkoop is het er niet maar niet duurder dan in de andere dure gebieden. Je kan ook nog een dagje in Sölden gaan skiën(10,- euro extra) of naar het Aquadôme in Längenfeld. In de vele jaren dat we daar geweest zijn, hebben we nog nooit zonder sneeuw gezeten. Je moet wel van hochalpine natuur houden want er zijn weinig afdalingen tussen de bomen.

1 van de authentiek dorpen rond Sestriere.
400km piste, sneeuwzeker, dagtrip naar Frankrijk mogelijk, veel mogelijkheden voor off piste, een enkele zwarte piste en fantastisch eten overal :-)

(behalve Nassfeld, niet zo sneeuwzeker vind ik). [/post]

Dat vind ik juist niet. Ik ben nu drie jaar achter elkaar eind januari in Nassfeld geweest en alle drie de keren was het hele skigebied open, inclusief de dalafdaling (tot iets van 600m.). Het hele gebied kan kunstmatig besneeuwd worden. Als er bijna nergens geskied kan worden, kan je in Nassfeld nog alle kanten op. Maar alle keren dat ik er was lag er voldoende sneeuw om ook buiten de piste te kunnen skiën.
Serre Chevalier daarentegen: daar was ik in 1997: fantastische sneeuw. In 1998 weer terug: geen vlok. Moesten we elke dag naar Les 2 Alpes rijden. Was wel een heel bijzondere situatie maar ja, het kan dus overal tegenzitten.

joepert op 14 feb 2015 22:53

Eind januari is zowat ieder gebied sneeuwzeker, begin maart zou ik Nassfeld niet sneeuwzeker willen noemen. Zeker voor de Zuidalpen ligt Nassfeld vrij laag.

❄️

Waarom veel stoeltjesliften? Als het gaat om zo min mogelijk je ski’s hoeven uittrekken (lees: makkelijk tochten maken met zo min mogelijk sjouwen met spullen), dan zou ik Val Gardena (en de rest van de Sella Ronda) niet doen. Een geweldige omgeving, heerlijk eten etc., maar een toonbeeld van efficiëntie is het niet. Ja, alles is ‘verbonden’, maar met veel gondels, straten oversteken, ondergrondse treintjes, enzovoorts. Ik heb zelfs in Oostenrijk (Sölden, Ischgl, Serfaus) niet zo veel op skischoenen rondgesjouwd met mijn ski’s op mijn nek als in Val Gardena.

@GiGi dit is meer omdat mijn ouders al een dagje ouder zijn en liever niet vaak op één dag een sleeplift willen nemen. Gondels en dergelijke zijn wat dat betreft dus niet erg. Toch bedankt voor je feedback, ik wist niet dat het zo erg was aldaar!

Mr. Slow

@GiGi dit is meer omdat mijn ouders al een dagje ouder zijn en liever niet vaak op één dag een sleeplift willen nemen. Gondels en dergelijke zijn wat dat betreft dus niet erg. Toch bedankt voor je feedback, ik wist niet dat het zo erg was aldaar!

Quick op 15 feb 2015 12:16

,dit is meer, omdat mijn ouders al een dagje ouder zijn’’

Wij zijn ook niet meer de jongste, en vinden het heerlijk in het brandnertal, authentiek, nagenoeg geen sleepliften ( je hoeft ze niet te nemen om van A naar B te komen. Het skgebiet is niet mega groot, maar rustig en gezellig. Heerlijke afdelingen tussen de bomen, in Brand een klein stukje boven de bomen. In Brand heb je de mogelijkheid, om direct, vanuit het hotel\ app de gondel in te stappen, dus geen gesleept, of geloop met spullen.
En in burserberg, zit Landal midden op de piste.

(behalve Nassfeld, niet zo sneeuwzeker vind ik). [/post]

Dat vind ik juist niet. Ik ben nu drie jaar achter elkaar eind januari in Nassfeld geweest en alle drie de keren was het hele skigebied open, inclusief de dalafdaling (tot iets van 600m.). Het hele gebied kan kunstmatig besneeuwd worden. Als er bijna nergens geskied kan worden, kan je in Nassfeld nog alle kanten op. Maar alle keren dat ik er was lag er voldoende sneeuw om ook buiten de piste te kunnen skiën.
Serre Chevalier daarentegen: daar was ik in 1997: fantastische sneeuw. In 1998 weer terug: geen vlok. Moesten we elke dag naar Les 2 Alpes rijden. Was wel een heel bijzondere situatie maar ja, het kan dus overal tegenzitten.

joepert op 14 feb 2015 22:53

Eind januari is zowat ieder gebied sneeuwzeker, begin maart zou ik Nassfeld niet sneeuwzeker willen noemen. Zeker voor de Zuidalpen ligt Nassfeld vrij laag.

David23 op 15 feb 2015 08:48

Ben je er wel eens geweest? Eind januari lag er in Karinthië nauwelijks sneeuw. Welk skigebied had vrijwel alle pistes open? Nassfeld. Het gebied is open t/m 12 april en heeft “flächendeckende Beschneiung der 110 Pistenkilometer die ganze Saison”. En het leeuwendeel van de pistes ligt boven 1400 meter.

(behalve Nassfeld, niet zo sneeuwzeker vind ik). [/post]

Dat vind ik juist niet. Ik ben nu drie jaar achter elkaar eind januari in Nassfeld geweest en alle drie de keren was het hele skigebied open, inclusief de dalafdaling (tot iets van 600m.). Het hele gebied kan kunstmatig besneeuwd worden. Als er bijna nergens geskied kan worden, kan je in Nassfeld nog alle kanten op. Maar alle keren dat ik er was lag er voldoende sneeuw om ook buiten de piste te kunnen skiën.
Serre Chevalier daarentegen: daar was ik in 1997: fantastische sneeuw. In 1998 weer terug: geen vlok. Moesten we elke dag naar Les 2 Alpes rijden. Was wel een heel bijzondere situatie maar ja, het kan dus overal tegenzitten.

joepert op 14 feb 2015 22:53

Eind januari is zowat ieder gebied sneeuwzeker, begin maart zou ik Nassfeld niet sneeuwzeker willen noemen. Zeker voor de Zuidalpen ligt Nassfeld vrij laag.

David23 op 15 feb 2015 08:48

Ben je er wel eens geweest? Eind januari lag er in Karinthië nauwelijks sneeuw. Welk skigebied had vrijwel alle pistes open? Nassfeld. Het gebied is open t/m 12 april en heeft “flächendeckende Beschneiung der 110 Pistenkilometer die ganze Saison”. En het leeuwendeel van de pistes ligt boven 1400 meter.

joepert op 15 feb 2015 12:53

Daarnaast is er nog een reden dat Nassfeld afvalt: er is zowat geen gebied in Oostenrijk verder weg. Ik ben het met je eens dat er minder sneeuwzekere gebieden zijn (Skiwelt, Saalbach) maar het gebied ligt gewoon laag en heeft dus veel last van een dooiaanval in de Alpen. Ik vind je vergelijking met de andere gebieden in Karinthië behoorlijk krom, want er zijn in dit deel van Oostenrijk nauwelijks grote gebieden te vinden. In de Noordalpen lag er vorig jaar met de krokus nauwelijks sneeuw en toch was de SkiWelt nog zo goed als geheel geopend. Mag je Skiwelt sneeuwzeker noemen? Nee, de sneeuwzekerheid in dit gebied is gewoon een nadeel. Ik wil niet zeggen dat Nassfeld een gok is qua sneeuw, maar het leeuwendeel van de gebieden met meer dan 100 pistekilometers is sneeuwzekerder.

❄️

@marie-louise Brandnertal is te klein voor ons. Wij zoeken een gebied met minimaal 100km aan pistes.

Wij zoeken:

  • Gebied met veel stoeltjesliften
  • Redelijk groot gebied (100km+)
  • In Frankrijk, Italië of Oostenrijk
  • Rustige, authentieke omgeving
  • Prijs is niet leidend
  • Liefst zo weinig mogelijk Nederlanders
  • Wij zijn redelijk gevorderd, maar een mix van verschillende pistes is welkom (glooiende hellingen door het bos afgewisseld met stijle wanden).
  • Sneeuwzeker van januari tot medio maart

Ikzelf heb, als trouwe bezoeker, de volgende skigebieden als optie:

  • Val Gardena
  • Breuil-Cervinia
  • Serre Chevalier
  • Obergurgl-Hochgurgl
  • Lech-Zürs

Nu ben ik voornamelijk op zoek naar mensen die over deze gebieden wat zinnigs kunnen zeggen en wellicht kunnen vertellen welke van deze vijf de voorkeur geniet boven de andere vier, op basis van onze wensenlijst. Ik ben benieuwd!

Mr. Slow

Daarnaast is er nog een reden dat Nassfeld afvalt: er is zowat geen gebied in Oostenrijk verder weg.

David23 op 15 feb 2015 13:47

Dat klopt inderdaad. Is ook een van de nadelen die ik zou noemen als er naar gevraagd was. Gezien het feit dat Quick ook gebieden in Italië wil overwegen ga ik er van uit dat de afstand niet zo’n bezwaar is. Is ook niet als factor genoemd in zijn wensenlijstje.

Ik wil niet zeggen dat Nassfeld een gok is qua sneeuw, maar het leeuwendeel van de gebieden met meer dan 100 pistekilometers is sneeuwzekerder.

David23 op 15 feb 2015 13:47

Waar is dit oordeel nou op gebaseerd? Volgens die logica is niet een skigebied dat niet boven de ca 2100 m uit komt sneeuwzeker vanaf begin maart. Nassfeld is door zijn bijzondere ligging een sneeuwvanger en in combinatie met de geavanceerde besneeuwing is het juist een van de meest sneeuwzekere gebieden die ik kan verzinnen. Laat de feiten spreken: Karinthië heeft een uitermate sneeuwarm seizoen dit jaar. Het is nu half februari. Nassfeld is 100% open en er ligt meer dan een meter sneeuw op de hoger gelegen pistes. Over twee weken is het begin maart en kan daar nog uitstekend geskied worden.

Lech is te place to be voor Amsterdam Zuid en Wassenaar. Of je dat nu moet willen.

Heb in Zwitserland in wat leuke kleine gebieden geskied. Het helpt al als de site van de plaatselijke VVV alleen in Duits is, en dus geen NL vertaal knop.

Obergurgl voldoet zeker. Weinig Nederlanders, weinig sleepliften (1 op de berg, maar als je iets verder naar beneden skiet kun je met een stoeltjeslift op dezelfde plek uitkomen en een paar in Hochgurgl, waar je de meest linker op de kaart dan voor je ouders moet zien te mijden, dat is een taaie) en ook erg rustig (heb geen enkele keer echt hoeven wachten, buiten de vakanties). Het is net meer dan 100km en of het echt uitdaging biedt als je gevorderd bent, dat weet ik niet zeker. Ik ben niet gevorderd en vond het in ieder geval uitdagend genoeg :).

Accomodatie is veelal erg chique en prijzig, zonder dat het per se heel poenerig wordt. Eten en drinken in het gebied is iets duurder, maar niets schokkend.

Ik ga dit jaar naar Breuil Cervinia dus heb daar als ik daar weer van terug ben heb ik ook meer info :). Mijn eisen zijn gelijk aan die van jou, al heb ik iets minder uitdaging nodig en vind ik sleepliften niet erg. Ik had Obertauern dan ook nog op mijn lijstje staan, al denk ik dat dat wel iets meer Nederlanders op af komen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@handigneefje Goed om te weten! Maar is het niet zo dat het skigebied gelukkig groot genoeg is om er niet te veel tegen te komen? Zwitserland kennen wij al vrij goed maar is voor komend jaar dus even geen optie.
@Roy83 Dank voor je antwoord. Ben erg benieuwd hoe je Breuil-Cervinia vindt! Laat maar weten. Bedankt voor je uitgebreide beschouwing op OG/HG. Volgens mij zijn er daar inderdaad sleepliften, maar kun je deze prima mijden en zijn er nog genoeg andere dingen te doen. Welke van de twee dorpen zou jij aanraden om te verblijven? Obergurgl lijkt me wat meer sfeervol.

Mr. Slow

Kijk eens naar het gebied Mezzana (Val di Sole), Madonna di C. of Pinzolo. (Skirama Brenta)
Voldoet aan al je eisen.

Daarnaast is er nog een reden dat Nassfeld afvalt: er is zowat geen gebied in Oostenrijk verder weg.

David23 op 15 feb 2015 13:47

Dat klopt inderdaad. Is ook een van de nadelen die ik zou noemen als er naar gevraagd was. Gezien het feit dat Quick ook gebieden in Italië wil overwegen ga ik er van uit dat de afstand niet zo’n bezwaar is. Is ook niet als factor genoemd in zijn wensenlijstje.

Ik wil niet zeggen dat Nassfeld een gok is qua sneeuw, maar het leeuwendeel van de gebieden met meer dan 100 pistekilometers is sneeuwzekerder.

David23 op 15 feb 2015 13:47

Waar is dit oordeel nou op gebaseerd? Volgens die logica is niet een skigebied dat niet boven de ca 2100 m uit komt sneeuwzeker vanaf begin maart. Nassfeld is door zijn bijzondere ligging een sneeuwvanger en in combinatie met de geavanceerde besneeuwing is het juist een van de meest sneeuwzekere gebieden die ik kan verzinnen. Laat de feiten spreken: Karinthië heeft een uitermate sneeuwarm seizoen dit jaar. Het is nu half februari. Nassfeld is 100% open en er ligt meer dan een meter sneeuw op de hoger gelegen pistes. Over twee weken is het begin maart en kan daar nog uitstekend geskied worden.

joepert op 15 feb 2015 18:15

Ja er zal begin maart nog sneeuw liggen in Nassfeld, door de lage ligging is het risico op papsneeuw wel groot. Daar zal je alleen geen last van hebben als je net na een dump komt. Voor mij bestaat sneeuwzekerheid ook uit de gemiddelde sneeuwkwaliteit, en op dat gebied vind ik Nassfeld geen goede keuze. Als de topicstarter papsneeuw niet zo’n probleem vindt, is Nassfeld prima aan te bevelen, al betwijfel ik of het aan veel ander genoemde gebieden kan tippen.

❄️

Kijk eens naar het gebied Mezzana (Val di Sole), Madonna di C. of Pinzolo. (Skirama Brenta)
Voldoet aan al je eisen.

EBTV op 15 feb 2015 20:44

Dit is een zeer mooi gebied en zeker waard op eens te bekijken. Zeker MdC en Pinzolo heeft mij positief verast.

Val Gardena werd gezegd dat er veel gelopen moest worden met je skies. Vindt dat een beetje overdreven. Er zijn inderdaad een aantal plekken waar je even moet lopen maar deze kom je zeker niet dagelijks tegen.

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Jij bent afgelopen kerstvakantie in Val Gardena geweest toch? Denk je dat het de moeite is of kan ik beter naar MdC kijken? Heb je verslag vandaag gelezen toevallig.

Mr. Slow

Een lastig vraag. MdC is het skigebied compacter en het dorp heeft een wat duurdere uitstraling. Val Gardena kun je echt tochten maken.

Beide gebieden voldoen aan je eisen.
Zou ik mogen kiezen mischien toch MdC. Doorslag zou zijn dan nog minder Nederlanders en een mooi dorp.

May the ski force be with you !!

@handigneefje Goed om te weten! Maar is het niet zo dat het skigebied gelukkig groot genoeg is om er niet te veel tegen te komen? Zwitserland kennen wij al vrij goed maar is voor komend jaar dus even geen optie.

Quick op 15 feb 2015 20:37

Vorig jaar ben ik 1 keer bij een restaurant in Warth wat typische mensen uit Wassenaar/Amsterdam-Zuid tegengekomen. Maar dat was maar 1 keer en ik moest me echt inhouden om niet in lachen uit te barsten :P
Over het algemeen vind ik het skigebied van Lech-Zürs,Warth-Schröcken erg internationaal.
En dat zeg ik niet alleen maar om m’n ‘‘thuisgebied’’ te prijzen :P

Gang is alles

Plaats een reactie