Skiles, hoe en wat

Ik heb weer een vraag en ben benieuwd naar wat meningen van dit forum. Na goed advies over routes, accomodaties en bestemmingen dit keer als onderwerp skiles :).

Situatie:
Wij gaan met zijn tweeën, hebben ca 3 weken ski ervaring, komen overal goed beneden maar mijn vriendin heeft soms wat angst dat mensen tegen haar aanskien. Wij gaan in maart een weekje skien in Italië.

Vraag:
We willen graag wat lessen nemen, we zijn sportief maar willen altijd beter worden en er is nog veel ruimte voor verbetering in de sneeuw ;).

Opties:
Ik zie er een aantal. Ik ga even uit van een hele week groepsles (qua kosten) en wat je voor dat geld ook nog anders kan doen.

  1. 5 dagen lang groepsles. Duurt 2,5 uur per keer. 12,5 uur les dus in groepen van max 8.

  2. Privéles. Voor t geld van de groepsles kunnen we ongeveer 6 uur privéles nemen. Ik zie dan weer twee opties, namelijk dag 1 3 uur en dag 2 3 uur, of bijvoorbeeld dag 1, 3 en 5 2 uur, zodat je tussendoor meer oefentijd hebt

Zo zijn er vast nog meer slimme dingen te bedenken. Hoe kijken jullie er tegenaan? Hoe zouden jullie je geld besteden?

Wat goed is om te weten: we houden wel van km maken, hebben ervaring met zowel groeps als privéles en zien graag veel van het gebied. Mijn Engels is ok, dat mijn vriendin ietsje minder. Duits spreken wij beiden erg slecht en Italiaans ook. Nederlandstalig is geen optie.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Groepsles is leuk, leer je ook andere mensen kennen. Nadeel is dat je meer op elkaar staat te wachten. Voordeel is wel dat je anderen de oefeningen ziet skiën en daardoor zelf ook ziet wat er fout of goed gaat.
Priveles verlies je minder tijd met wachten, is meer op maat. Qua tijd denk ik dat 6 uur minstens zo effectief is als een week groepsles. Ik zou het opsplitsen in de eerste drie dagen twee uur les per dag. Of eerste twee dagen drie uur, maar drie uur achter elkaar lessen vind ik zelf net wat te lang. Wel belangrijk is dat jullie niveau vergelijkbaar is of in ieder geval niet te ver uit elkaar loopt.
Dan kun je de laatste drie dagen zelf gaan touren.

Ik zou ook voor de privé les gaan. De eerste 3 dagen 2 uurtjes privé les in de ochtend, kan je 's middags met zijn 2 en alles herhalen. De privé les is echt op maat. Mocht de angst bij je vriendin weer de kop op steken, kan een skileraar daar beter op in spelen tijdens een privé les dan een groepsles, naar mijn mening. 6 uur privé les heb je zeker meer aan dan 12,5 uur groepsles.

Veel plezier in Italië!

Where would we be without the après ski?

Uiteindelijk zul je met de prive les meer leren dan met de groepslessen, succes en veel plezier!

Ik zou voor groepsles gaan, zoals hierboven al gezegd is het leuk om andere mensen te leren kennen en met hen te leren. Ik heb zelf zo’n vijf jaar les genomen, zowel in een groep als priveles. Ik heb niet meer geleerd met priveles, maar dat kwam ook door het niveau van de skileraren in de skilessen. Ik vind het ook echt een fors prijsverschil.

Ok, duidelijke voorkeur hier dus voor privéles. Had ik zelf ook al licht, helemaal omdat ik dit qua kosten en lestijd een goede optie vind tov groepsles. 3 uur lijkt me ook te lang, dus ik denk dat 3x2 uur beter is inderdaad.

In hoeverre is taal in jullie ogen een obstakel? Tot nu toe heb ik in het Duits groeps en privéles gehad (ging best goed) en in privéles in het Nederlands. Grote verschil zat voor mij dat t kletsen in de lift iets makkelijker is, maar t skien zelf en de tips zijn ook in t Duits prima te volgen.

Ik ga nog ff verder denken maar ben ook wel op zoek naar meer meningen, vragen of reacties :). Tnx tot nu in ieder geval!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Taal hangt heel erg van de leraar af. Duits zou prima zijn als de leraar bij het kletsen ook niet bang is handen en voeten te gebruiken. Als het een zwijgzaam typje is dan is Duits maar ook Nederlands geen voordeel. Hooguit dat een Nederlands pratende leraar zich dan eerder gedwongen voelt terug te praten :D

Italiaans zou wat lastiger zijn…

Wij gingen voor groepsles. Het weer was wisselvallend en het leek me handiger het dan over wat meer dagen uit te smeren. Stel ik begon met 1 dag priveles op de eerste zondag, dan was het toch geen leuke dag geweest in ons geval (het sneeuwde, was mistig en aan het einde vd dag mindere sneeuwconditites). Waar wij naartoe gingen bestond een groep verder uit max 5 personen, en in de praktijk waren het er zelfs (uiteindelijk) 3. Wachten is jammer, maar kunnen kijken en leren is ook weer prettig.

Bij groepsles gaat men uit van een bepaalde categorie klas. Het doel van klas 2 is om parallel te kunnen skien, het doel van klas 3 om gecontroleerd van elke piste af te komen. Dit zijn slechts voorbeelden dus pin me niet vast op de exacte details. Wanneer je prive les neemt dan kun je de leraar exact laten bepalen waar jij/jullie aan moeten werken. Dus je gaat veel gerichter oefeningen doen in plaats van standaard oefeningen voor technieken die je misschien al beheerst.
Meestal kun je wel aanvragen op het moment van boeken dat je een voorkeur hebt voor iemand die een bepaalde taal spreekt. Dan is het afhankelijk of er iemand is die beschikbaar is maar dan is dat probleem in ieder geval opgelost.
Veel plezier.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Welk gebied gaan jullie?

s.boersma

Wij gaan naar Breuil Cervinia.

Naast de skilessen in de sneeuw hebben we trouwens ook op de rolbaan les gehad. Ik herken de groepen indeling wat minder trouwens. De keer dat ik groepsles had was t gewoon voorskien en ingedeeld worden. 1 dag waren er hele slechte skiërs bij, dat was irritant, de rest van de tijd waren wij de minsten en dat beviel juist wel weer goed :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie