Pistekaart la plagne

Wij zijn van plan een week naar Belle Plagne te gaan. Welke pas gaan we nemen, de la plagne pas of de uitgebreide paradiskipas met les arcs er bij?
We beginnen al op leeftijd te komen en de snelheid zit er minder in. Ook wat meer rustpunten, na 2 uur skien toch wel weer een half uurtje zitten. Zelf neig ik er naar te denken dat we genoeg hebben aan de plagne-pas. Als ik op de pistekaart kijk dan denk ik dat die begrensd wordt door Montalbert, Montchavin, de gletsjer en Champagny, klopt dat? Dus alles waarvoor je niet met de Vanoise express hoeft. Lijken mij km genoeg voor ons, ervaring heeft geleerd dat we ons in een gebied met 100-120 km prima een week vermaken en dit is al meer.
Of zeggen de ervaringsdeskundigen neeee, zonde, pak Les Arcs er bij je komt makkelijk binnen een (kleine) dag heen en terug en het levert je veel extra op?

Volgens mij is er ook een tussenweg: een pas voor alleen La Plagne (inderdaad het gebied dat je aangeeft), waarmee je ook een dag naar de rest van Paradiski mag: http://www.la-plagne.com/en/winter/ski/prices/all-prices.htm…

De ‘Découverte Paradiski’ pas, bedoel ik

La Plagne zelf is groot genoeg. Zeker als je de uithoeken opzoekt ipv rond de roche de mio te blijven skiën.
Uitbreiding les arcs is leuk als je een kilometervreter bent, anders weinig meerwaarde.
Tussenweg die @GiGi noemt is wel een aanrader. Dan krijg je niet het gevoel wat te hebben laten liggen. Vanuit Belle Plagne ben je ook snel bij de verbinding.

Edit: zie net dat het verschil tussen decouverte en de paradiskipas twee tientjes is…Als je toch de oversteek overweegt zou ik de volledige pas nemen.

Ik lees uit bovenstaande dat jullie geen km.vreters zijn dus in de uithoek van Les Arcs (Villaroger) zul je dan waarschijnlijk niet komen. Wij zijn er 3 wk geleden ook weer een weekje geweest en net zoals vorige keren waren we weer erg gecharmeerd van de mooie pistes tussen de bomen rondom Vallandry. Bijkomende voordeel daarvan is dat je daar nog wel goed zicht kunt hebben op dagen met sneeuw/wolken/mist terwijl je op grote delen in La Plagne dan geen hand voor ogen ziet. Op die Vallandry pistes ben je in no-time aangezien ze vlakbij de Van.Express liggen. Ik zou dus zeker minimaal 1 dag LA erbij nemen.

Wij zijn echte kilometervreters en vinden daarom de combinatie Les Arcs / La Plagne een hele fijne. Als het weer het toelaat skieen we de ene dag in Les Arcs en de andere dag in La Plagne. We proberen dan in zoveel mogelijk verschillende hoeken van het gebied te komen.

Maar als je na twee uur skieen lekker een terrasje neemt en tussen de middag je tijd voor het eten neemt is het gebied van la Plagne groot genoeg. Zeker als je op verschillende dagen de uithoeken zoals Montchavin, Les Coches, Montalbert en Champagny bezoekt.

Daarnaast heb je best wat tijd en liften nodig om vanaf de Vanoise Gondel na een dag skieen terug in Belle Plagne te komen. Als je tempo dan wat rustiger is heb je niet zo heel veel tijd om het gebied van Les Arcs te ontdekken.

Mijn advies : Deze keer in gebied van La Plagne blijven en de volgende keer een vakantie in Les Arcs boeken :)

Ik volg ook het advies voor enkel de la plagne pas. Als je tot het midden (op de pistemap) wilt gaan vanuit Belle Plagne en je doet dit rustig aan ben je toch direct 2 a 2,5u kwijt. Laat staan Villaroger…

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ik denk inderdaad dat we voor nu in Plagne zullen blijven, het is toch verder dan je denkt en na 2 uur skien is er echt rusttijd nodig dus we gaan dat hele grote gebied er niet uithalen. De bomen van Vallandry komen dan wel een andere keer… Als je in Plagne geen hand voor ogen kunt zien van de mist zullen we daar sowieso niet naar op pad gaan.
Montchavin heeft ook wel beboomde pisten zie ik?

Ik denk inderdaad dat we voor nu in Plagne zullen blijven, het is toch verder dan je denkt en na 2 uur skien is er echt rusttijd nodig dus we gaan dat hele grote gebied er niet uithalen. De bomen van Vallandry komen dan wel een andere keer… Als je in Plagne geen hand voor ogen kunt zien van de mist zullen we daar sowieso niet naar op pad gaan.
Montchavin heeft ook wel beboomde pisten zie ik?

Hannah op 17 feb 2015 18:05

Klopt, bomen genoeg bij Montchavin. Montalbert ook (is zelfs nog iets rustiger). Maar om er te komen moet je toch door de mist op hoogte…

Bijkomende voordeel daarvan is dat je daar nog wel goed zicht kunt hebben op dagen met sneeuw/wolken/mist terwijl je op grote delen in La Plagne dan geen hand voor ogen ziet.

Paskal op 17 feb 2015 16:49

Ik ga al jaren naar Paradiski (La Plagne) maar heb nog nooit last gehad van slecht zicht in grote delen van La Plagne terwijl het elders in het gebied wel goed zicht is… Als jullie geen echte kilometervreters zijn, zou ik inderdaad gaan voor de La Plagne skipas met 1 dag Les Arcs. Heel veel plezier iig! :)

Plaats een reactie