Skiën in Breckenridge, CO

Ik ga in maart een paar dagen skiën in Bredkenridge, CO.
Op de site al veel informatie ingewonnen maar zijn er mensen die ervaringen met me kunnen delen en me tips kunnen geven waar wel en waar net te skiën. Ook begrijp ik dat je met de liftpas in verschillende gebieden kan skiën. Tips voor andere gebieden die hieronder vallen hoor ik ook graag. Alvast bedankt!

Wij hebben in 2012 een roadtrip gemaakt langs diverse skigebieden in Colorado.

Zoals je op de website hebt gezien kan je met de skipas ook in andere gebieden skieen. Je hebt er nu niets meer aan ( iemand anders misschien wel) , maar afhankelijk van het aantal skidagen die je hebt gepland had het voordeliger kunnen zijn als je eind november een seizoenspas had besteld. Wij konden met deze seizoenspas onbeperkt skieen in Arapahoe-basin, Keystone en Breckenridge. Daarnaast konden we deze pas ook een aantal dagen in Vail en Beaver Creeck gebruiken.

Breckenridge is een mooi ski-gebied. Het bestaat uit 4 bergen. Van rechts naar links Peak 7, Peak 8, Peak 9 en Peak 10.
Peak 7 is de makkelijkste (Voornamelijk blauwe pistes) en opschuivend richting Peak 10 worden de pistes steeds moeilijker. Peak 10 heeft overwegend zwarte pistes.

Op de toppen van Peak 7, 8 en 9 liggen de ‘off piste bowls’ Maar die waren toen wij daar waren gesloten vanwege lawine-gevaar.

In de weekenden kan het wel heel erg druk zijn in Breckenridge. Wij waren er tijdens het weekend rond Presidents Day en de wachttijd bij de liften onderaan de Peaks kon in de loop van de dag wel oplopen tot meer dan 20 minuten.
Bij Peak 10 waren er geen wachttijden.

Het gebied van Keystone is ook heel mooi om te skieen. Je hebt daar hele fijne en ook lange afdalingen. Misschien heb je de mogelijkheid om in het weekend in Keystone te skieen en op werkdagen in Breckenridge.

Parkeren in Keystone was bij ons gratis. In Breckenridge moesten we bij de grote parkeerplaats bij de Gondola (onder aan Peak 7) op werkdagen ongeveer USD 5,00 betalen en in het weekend volgens mij USD 12,00

Op de pistes lopen fotograven rond. Met onze skipas konden we foto’s (ook actiefoto’s) laten maken welke je op internet kon terugzien. Deze foto’s kon je tegen betaling ook laten afdrukken. Na een tijdje verdwijnt het foto-account maar ik heb via een twitteraccount de foto’s kunnen downloaden.

Als je wat meer gerichtere vragen heb kan ik je nog wel meer informatie geven.

Het is al weer even geleden, maar een paar ervaringen:

  • Bewust stoelen leeg laten in de stoeltjeslift (lees: blokkeren omdat je alleen met je maatje/meisje wilt) kan je een ‘en plain publique’ uitbrander opleveren.
  • Let op je gedrag op de piste, de pistedienst schroomt niet om ter plekke je pas ongeldig te maken
  • B. ligt hoog (3100m) en door de sfeer (dorp) heb je dat nauwelijks in de gaten.
    Dat heeft bij langdurig verblijf zijn impact op je conditie, en dat kun je al merken bij het nemen van een trap in je hotel
Rob

Het is al weer even geleden, maar een paar ervaringen:

    • B. ligt hoog (3100m) en door de sfeer (dorp) heb je dat nauwelijks in de gaten.
      Dat heeft bij langdurig verblijf zijn impact op je conditie, en dat kun je al merken bij het nemen van een trap in je hotel
RCGrootveld op 18 feb 2015 14:57

Het is inderdaad wel zinnig om te acclimatiseren.

Dat schijnt al te beginnen in de drukcabine van het vliegtuig.
Na aankomst op de luchthaven van Denver zijn we met onze huurauto naar ons hotel in Denver Downtown gereden. Daar hebben we de volgende dag een beetje gewinkeld en door de stad geslenterd. Denver ligt op 1600 meter (1 mile high city) aan het einde van de dag zijn we naar Winterpark gereden en hebben daar op 2700 meter hoogte overnacht.

Daar hebben we twee dagen geskied tot een hoogte van ongeveer 3300 meter. Na Winter Park zijn we naar Silverthorne gereden. Dat ligt op ongeveer 2600 meter. Hier vandaan hebben we de gebieden van Copper Mountain, Breckenridge en Keystone bezocht.

Omdat we al een paar dagen in Colorado waren hebben eigenlijk weinig tot geen last van de hoogte gehad. Veel extra vocht drinken (geen koffie of alcohol) helpt ook. Ik heb wel eens gelezen 1 liter extra per 1000 hoogte meters. Dus bij een verblijf op 3000 meter hoogte zou je 3 liter meer moeten drinken dan dat je gewend bent.

Breck is gaaf! Tof sfeertje met veel leuke en goede shops, afwisselend skien met o.a Peak 6 als nieuw gebied. Keystone ligt om de hoek met catski trip voor paar dollar. Eten in Breck … Keuze zat en als ze er nog zitten ga dan zeker ff eten bij Bubba Shrimp. Kenosha Steakhouse ook niet voorbij te lopen. In het weekeinde wel erg vol met gasten uit Denver. De hoogte merkte ik niet echt, wij waren er op de 5e dag van onze skitrip door Colorado in 2011.

Hoogste skilift van Noord-Amerika, lift gaat tot 3914m. Toen wij daar waren, en we waren echt al eventjes aan het acclimatiseren, hadden we toch nog steeds last van de hoogte. Dus vooral veel water drinken!
Verder heerlijk skigebied, leuke sfeer in het dorp. Alles (bijna te) goed georganiseerd, ook ski-bussen top geregeld, dus als je in Breck zit, heb je geen last van betaald parkeren.

Wij waren er eind maart, in de weekends druk (spring break), doordeweeks prima te doen.
Op zich hadden we goede sneeuw, maar de bowls waren toch vaak dicht. De Whale’s tail bijvoorbeeld niet kunnen doen (uitdaging! double black)

Keystone: avondskien is er leuk en inderdaad de cat-ski: voor $5 wordt je naar de top gereden en kun je skiend terug naar beneden. Wel letten op de condities!
A-basin: tof gebiedje. Maar als je maar een paar dagen in de regio bent, zou ik zelf vooral lekker in Breck blijven. Meer dan voldoende mogelijkheden.

Bedankt voor de reacties tot nu toe! We gaan hier zeker ons voordeel mee doen. Mijn ervaringen zal ik later delen.

Als je maar een paar dagen in Breckenridge bent, dan zou ik niet naar de andere gebieden gaan. Persoonlijk vind ik de skigebieden van Vail en Beaver Creek afwisselender. Het stadje Breckenridge is leuk, maar wat weids. Vail is veel compacter en gezelliger. Beaver Creek is een soort Landal Park met een hek er om heen en slagbomen waar beveiligers vragen wat je komt doen. Met bovenstaande opmerkingen over de effecten van de hoogte ben ik het gedeeltelijk eens. De gebieden van Breckenridge, A-basin, Copper Mountain, Keystone, Vail en Beaver Creek liggen inderdaad hoog tot zeer hoog. Het gevolg is een tekort aan zuurstof wat een forse invloed heeft op je conditie. Op diverse plaatsen kom je daarom zuurstofmaskers tegen. Voor de oplettende kijkertjes, die maskers zag je onlangs zelfs in de starthokjes tijdens de wereldkampioenschappen skiën. Over het algemeen herstel je na een paar dagen van het zuurstofgebrek omdat je lichaam extra rode bloedlichaampjes aanmaakt. Een veel groter probleem is hoogteziekte, ofwel oedeem in de hersenen. Leeftijd en conditie spelen geen rol. Je bent er gevoelig voor of niet. Veel drinken, met name Gatorade, reduceert de effecten, maar als je hoogteziekte krijgt, dan is er eigenlijk maar een remedie. Terugkeren tot onder de voor jou kritieke hoogte. Dan ben je er gelijk van af. Hoogteziekte is niet alleen een probleem in Colorado. Als je er gevoelig voor bent, dan kan je het ook in de Alpen krijgen. Ik ken iemand die het vanaf 1.800 mtr krijgt. Omdat veel mensen het fenomeen hoogteziekte niet kennen worden de verschijnselen vaak afgedaan als zuurstofgebrek, maar dat is het dus niet. Als je meer over hoogteziekte wilt weten, dan kan je in Breckenridge bij de apotheek in de supermarkt een informatiefolder halen.

In tegenstelling tot Ronaldski vind ik Breckenridge juist een leuker stadje dan Vail.

In Breckenridge heb je een lange hoofdstraat met heel veel winkeltjes met zeer betaalbare sportkleding en souvernirs. Er zijn ook leuke eettentjes. Vail heeft een wat chiquere en ‘gemaakte’ uitstraling. Breckenridge vind ik meer authentiek. Maar smaken verschillen.

Kwestie van smaak maar ook ik vind Breck meer sfeer hebben dan Vail. Vail is ook een uitgestrekt dorp maar kwam op mij, vooral in het Village deel, erg nep-Oostenrijks over. De Mainstreet in Breck en de omliggende straatjes hebben meer westernsfeer. Wat skien betreft hebben zowel Vail als Breck ieder veel te bieden. Ik vond de ‘bowls’ in Vail erg gaaf. Zeker na de dump die wij er hadden

Zoals ik al aangaf, het is mijn persoonlijke voorkeur. Jullie waarnemingen kloppen echter wel. Breckenridge is veel authentieker. Dat stadje bestond al voordat de wintersport er kwam. Vail en Beaver Creek zijn pas ontstaan door de komst van de wintersport. Doordat er in de 60-er jaren veel Oostenrijkers met name naar Vail trokken klopt het dat de sfeer Oostenrijks aandoet. Maar dat is niet uniek. Overal op de wereld kom je wintersportgebieden tegen waar een Alpen-sausje overheen is gegoten. Voorbeelden zijn o.a. Ketchum/Sun Valley in Idaho, Kimberley in British Columbia en Thredbo in Australië. Mijn belangrijkste argument om Breckenridge wat minder te beoordelen is dat ik het wat minder knus vind. Ondanks de westernsfeer, is het allemaal heel erg ruim opgezet. In Vail ligt alles dichter bij elkaar. Wintersportstadjes waar de westernsfeer nog meer overheerst zijn Whitefish in Montana en Jackson Hole in Wyoming. Mijn favoriet is Whitefish, ook al is het skigebied kleiner dan de gebieden in Colorado. Al met al is het heel marginaal. Je straft mij absoluut niet met een vakantie naar Breckenridge.

Vandaag de eerste dag skien gehad in “Breck”. Ondanks dat de temperaturen erg hoog waren is de sneeuw nog erg goed. Maar de halve meter sneeuw die er vorige week is gevallen kan ik zo niet terug vinden. De nieuwe Peak 6 is echt fantastisch. Alles is super te skien. In de middag, na opwarmen op de geprepareerde pisten zijn we helemaal naar de top gegaan. Op bijna 4000 meter heb je daar een geweldig uitzicht. Daarna via de Whales Tail de bowl ingedoken. Heerlijk en iets wat je Oosterijk of Zwitserland moeilijk zal kunnen vinden. De conditie valt me erg mee. Zolang je rustmomenten pakt (in de lift natuurlijk) is het prima te doen. Alle winkels en restaurants op en om Main Street doen erg gezellig aan. Maar het lichte gaat 's avonds snel uit na een actieve dag op de berg. We hopen op nog twee mooie dagen hier voordat we weer door moeten. Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Plaats een reactie