Sulden am Ortler (Solda) | 21/02 - 28/02

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sulden am Ortler

Vandaag is het dan eindelijk zover. Vanavond vertrekken we voor 't eerst voor een wintersportvakantie niet naar Oostenrijk, maar naar Italie. Dit heeft te maken met de keuze voor een ander gebied dat wat meer eenvoudigere pistes moest hebben en ook wel wat kleiner mocht zijn. Dat zal nog wel even wennen zijn aangezien we de laatste jaren skigebieden als de Zillertal Arena, Mayrhofen, Ischgl en Serfaus-Fiss-Ladis hebben bezocht.

Wat ook wennen zal zijn, is het feit dat we dit jaar voor 't eerst niet met de auto of de skibus naar de lift hoeven. Dit was ook geen probleem voor ons, want we hadden liever een wat ruimer appartement voor 't zelfde geld (we blijven Nederlanders hè). We hebben het zelfs zo goed voor elkaar, dat de piste langs het appartement loopt en de sleeplift in de achtertuin staat, en dat voor 't zelfde geld. Ik kwam er namelijk achter dat de 2e week van de voorjaarsvakantie in Nederland in veel Italiaanse gebieden onder het laagseizoen wordt gerekend. Hierdoor vallen de prijzen voor de appartementen maar ook voor de liften een stukje lager uit dan gebruikelijk.

Tot zover mijn introductie, welke thuis eenvoudiger te posten is dan op een telefoon onderweg.

ps. speciaal voor @roy83 en @CJAHulskamp een tag aangezien ze al aan hebben geven mijn verslag graag te willen volgen ;-)

Hopelijk morgenvroeg een volgende update.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:32

@Jasper Thanks en veel plezier
Wij zijn onder tussen net voorbij Wurzburg. Eerste sneeuw ook gezien.

May the ski force be with you !!

@Jasper : Wij zitten er komende week ook weer, alleen komen wij zondag pas aan.
Ben benieuwd wat je van Sulden vindt.

Veel plezier! Sulden lijkt mij echt een top gebied na alle verslagen/foto’s ervan die ik heb gezien/gelezen :P
Ben benieuwd naar je verslag :)

Gang is alles

Hetzelfde als wat @Jesper zegt:p Veel plezier!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Jasper veel plezier ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Veel plezier en dank je voor de notificatie! Ben erg benieuwd en ga 't zeker volgen!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zo, daar zijn we dan. Na een voorspoedig reis van zo’n 11 uur zijn we aangekomen in Sulden. Onderweg de eerste 150 kilometer stromende regen maar daarna gelukkig droog. Al kwam dat wel te laat voor een Porche-rijder die we onderweg aantroffen in de vangrail. Dat was samen met een wat lager tempo op de Fernpass het enige noemenswaardige oponthoud.

De Fernpass ja, er is al veel over geschreven. Door hier op tijd te passeren hoopten we de drukte voor te zijn. We hebben dan ook niet stil gestaan, maar stapvoets rijden was af en toe wel nodig, terwijl we de Fernpass om 6:15 al opreden. Last van 't weer hadden we er niet, maar blijkbaar was het toch wel slechte weer vandaag in de Alpen geen reden voor dagjesmensen op thuis te blijven.

Nog voordat we Sulden bereikten (10:00) begon het te sneeuwen en tot op heden is het ook nog niet gestopt. Het zijn geen grote hoeveelheden, maar het zorgt toch voor een leuk aangezicht en op de pistes is het ook wel degelijk merkbaar. De sneeuw is er trouwens erg goed: 't kraakt nog onder je latten :-)

Aangezien we van 10 tot 14 op ons appartement moesten wachten, zijn we maar boodschappen gaan doen. Dat is niet echt aan te raden in de lokale supermarkt, waar de prijzen de pan uit stijgen. Daarom zijn we voor de grote boodschappen terug naar het dal gereden, naar Prad.

Hieronder nog enkele foto’s van vandaag. Morgen ga ik voor 't eerste de latten op, eens zien hoe de pistes er bij liggen boven in het gebied. De voorspellingen voor morgen zijn niet al te best, maar we maken er 't beste van.

Vanochtend bij het dalstation

null

null

Uitzicht vanaf de slaapkamer :-)
null

En vanaf 't balkon
null

Mooi begin en fijn dat je een goede reis hebt gehad! Veel plezier vandaag, ik hoop dat je wat goede foto’s kunt maken!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Top! Ziet er best uit daar

Gang is alles

Wat een dag!

null

Na mijn update van gisteren bleef het maar sneeuwen. Vanochtend stond ik dan ook op met het geluid van kletterende sneeuwkettingen buiten op de weg richting de liften.
null

Vandaag mocht ik dan voor 't eerst weer de latten op. Rond een uurtje of 10 was ik er klaar voor: Ski’s, schoenen, helm, goggle, handschoenen, GoPro en de rugzak en lekker glijden.
null

Het weer was vanochtend niet al te best. Veel bewolking en zelfs nog een beetje mistig. Eerst maar weer eens proberen vanaf de nieuwe Rosimbahn de eerste afdeling gedaan. Ondanks de bewolking was er nog redelijk wat licht wat ervoor zorgde dat ik met m’n “slecht-weer-goggle” nog redelijk goed kon zien.
null

En dan de pistes: geweldig. Op de harde onderlaag was gisteren en afgelopen nacht zo’n 15 centimeter nieuwe sneeuw gevallen. Doordat het vrij rustig was werden en weinig grote hopen gevormd en wat het eenvoudig skiën door de verse sneeuw. Op diezelfde piste heb ik de dag later ook afgesloten, toen was er echter veel ijs aanwezig. Morgen dus maar vroeg op pad en wat eerder stoppen.
null

Nadat de eerste Rosim-afdaling koers gezet naar de hoger gelegen pistes rond de Madritsch. De condities die ik daar aantrof waren gewoon perfect. Hier was zo’n 20 tot 25 centimeter verse sneeuw gevallen en scheen meer dan de helft van de tijd ook gewoon de zon doordat het wolkendek lager hing.

Morgen zal 't weer beter zijn: heb er nu al zin in.

Mochten jullie nog ergens vragen over hebben dan hoor ik 't wel :-)

ps. als ik het voor elkaar krijg zal ik vanavond nog een korte impressie van mijn GoPro uploaden samen met wat extra foto’s. De sneeuw van gisteren heeft in een deel van 't dorp voor internetstoring gezorgd. Daardoor is de verbinding nu net zo veranderlijk als het weer van vanmiddag ;-)

Mooie plaatjes + verslag !

Gang is alles

Prachtig! Echt wat een supermooi gebied lijkt me dat trouwens!
In welk appartement zit je?

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Haus Verna. Je kunt Sulden trouwens ook helemaal bekijken met google streetview ;-)

Nou? Waar blijft vandaag

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vanochtend was het weer prachtig. Strakblauwe hemel en een stralende zon. Dat zorgde waarschijnlijk ook voor meer actieve skiërs dan gisteren, want het was erg druk vandaag bij de liften. Op de pistes zelf werd dit gelukkig goed verspreid.

Aan 't einde van de dag werd het bewolkt en zeer donker waardoor het zicht ook een stuk minder werd. De lager gelegen pistes werden ook vrij ijzig ondanks de verse sneeuw van zaterdag op zondag.

Inmiddels is het ook al weer licht beginnen te sneeuwen. Benieuwd wat dat morgen oplevert.

Hieronder een sfeerimpressie van vandaag.

null

null

Het is inderdaad veel drukker dan andere jaren, vooral veel Nederlanders. Toen wij hier 10 jaar geleden voor het eerst kwamen waren we zo’n beetje de enige Nederlanders, dat is nu wel anders. Toch een beetje teveel reclame gemaakt.

Het is natuurlijk ook wel krokusvakantie, de bestemming is relatief goedkoop en zeer sneeuwzeker en ik denk dat Italië sowieso wel een kleine opmars aan t maken is…is het irritant druk of gewoon een paar stoeltjes wachten bij de lift?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De drukte bij de liften vind ik nog wel meevallen, maar ik vind het momenteel wel irritant druk op de pistes.
Vergeleken bij andere skigebieden valt het waarschijnlijk nog wel mee, maar het is niet wat wij gewend zijn van Sulden.

Het is bij de liften inderdaad niet extreem druk, vooral niet als je het vergelijkt met de krokusvakanties in de grotere skigebieden. Op de pistes vind ik 't ook wel meevallen maar op een dag als vandaag, als het zicht slecht is, kiezen veel mensen toch voor dezelfde pistes waardoor het wel erg druk leek. Zelf had ik hier minder last van vandaag, dat zal ook blijken uit mijn verslag dat nu volgt.

Dinsdag 24-02-15

De voortekenen van gisteravond waren veelbelovend. En dat was het ook vandaag. Het heeft de hele dag, tot een uur of 17:00 gesneeuwd tot in het dal. En daarbij gaat het niet over enkele centimeters. In het dal toch al snel zo’n 20 centimeter en boven op de bergen nog veel meer (logisch).

Vanochtend eerst rustig het weer afgewacht en toen de mist wat wegtrok ben ik rond half 11 begonnen aan mijn eerste afdeling vanaf de Kanzel. Wat ik daar aantrof was erg mooi. De harde pistes van gisteren waren bedekt met zo’n 30 centimeter verse poeder. Ondanks die sneeuw en mijn beperkte kwaliteiten was het heerlijk skiën door de lichte sneeuw.

Na enkele afdalingen vanaf de Kanzal werden de pistes voller en hopen sneeuw steeds groter, hoewel het aan de zijkanten van de pistes nog reuze mee viel. Toen de keuze gemaakt om naar de overkant van de berg richting Langstein te gaan. Na een flink stuk langlaufen/klunnen/wandelen eindelijk de lift bereikt. Onderweg in de lift zag ik al wel dat het er, mede door de slechte verbinding waarschijnlijk, erg rustig was op de pistes. Heel erg rustig. De condities op Langenstein waren zowaar nog mooier dan op de Kanzal. Nog meer sneeuw en nog minder sporen. Na een aantal afdelingen was ik toch wel benieuwd: er zou hier toch nog een piste zijn. Toen ik even goed keek bleek dit ook daadwerkelijk het geval, maar er waren nog maar zo weinig mensen afgedaald dat deze op de markeringspalen aan de zijkanten na helemaal niet zichtbaar was in het landschap. Het gevolg was een offpiste afdeling op de piste :-D

De voorspellingen voor morgen lopen uiteen. We zien wel wat het wordt.

null

null

null

null

null

null

null

null

Dit was dus op die nog bijna onbetreden piste. Ik heb stokken van 130cm en op deze foto is te zien wat er van over was toen ik in de harde piste prikte.

leuk om te lezen. Ben hier 8 jaar geleden geweest en heb er erg goede herinneringen aan.

Bedankt tot zover voor je verslag. Zag een aantal bekende plekken voorbij komen die ik ken van de zomer. Ik twijfel nog voor volgend jaar om naar Sulden af te reizen.

May the ski force be with you !!

Ziet er goed uit…dat Sulden!

@Jasper : Gelukkig, je leeft nog. Ik was bang dat je een bocht gemist had op het smalle gedeelte van de dalafdaling.

@RichardvR haha, ja ik ben er nog. Dalafdaling was inderdaad wel erg smal. Was ook maar 2 dagen open in verband met lawinegevaar, maar zat tegelijkertijd wel vol met stenen.

null
null

Plaats een reactie