misselijk tijdens het skiën

Ik heb al een aantal jaar dat ik misselijk ben tijdens het skiën. Het is niet dat ik te weinig eet of drink. Zou het iets te maken kunnen hebben met de hoogteverschillen? Hebben meer mensen hier last van? En heeft iemand tips tegen de misselijkheid?

*bericht bewerkt door moderator op 21 feb 2015 17:28: In goede subforum geplaatst

Niet lullen, skiën!!!

Nog meer drinken, minimaal 2 ltr meer dan je normaal doet. Is het altijd of alleen bij sneeuw en bewolking?
Anders bij de huisarts een recept voor Zofran vragen tegen de misselijkheid.

Dienten Die Alte schule

Ps, zeker vaak in Klagenfurt ;)

Dienten Die Alte schule

Vorig jaar hadden wij iemand mee die ook niet goed tegen de hoogte kon. Zij werd heel stil, misselijk en trillerig de eerste dag. Wat proberen wees uit dat het bij haar kwam doordat we heel snel naar grote hoogte (+/- 2600) meter waren gegaan met zo’n veevervoer bak.
De rest van de week hebben we die bakken vermeden en trok het voor haar bij, vermoedelijk deels door acclimatiseren want ons hotel lag ook op 2500 meter hoogte.

Mijn vriendin heeft hier ook last van gehad en dat kwam door de skiliften. Zijn had last van haar evenwichtsorgaantje en werd zeer misselijk van de liften. Na een tip van de plaatselijke apotheker, onze huiseigenaar, heeft ze resque kauwgom gekregen en het was over. Dat is taaie kauwgom maar het helpt wel. Dit is overigens ook gewoon in Nederland te koop bij kruidenwinkeltjes

Vorig jaar hadden wij iemand mee die ook niet goed tegen de hoogte kon. Zij werd heel stil, misselijk en trillerig de eerste dag. Wat proberen wees uit dat het bij haar kwam doordat we heel snel naar grote hoogte (+/- 2600) meter waren gegaan met zo’n veevervoer bak.
De rest van de week hebben we die bakken vermeden en trok het voor haar bij, vermoedelijk deels door acclimatiseren want ons hotel lag ook op 2500 meter hoogte.

Carmina op 21 feb 2015 18:18

Buiten Europa?

Het kan heel goed zijn dat je onbewust aan het hyperventileren ben, ik heb er ook last van en zeker in de bergen.
Bij mij komt het waarschijnlijk omdat ik een beginner ben en graag zicht heb op uitgangen. In dit geval is het dan het dorp of een gondel die me weer naar beneden kan brengen.

Vorige maand mocht ik daardoor een ritje achterop de sneeuwscooter maken richting de gondel omdat ik ook door m’n benen bleef zakken om de paar meter. (Ritje was wel heel vet trouwens :D)

Op een congres gehoord ik wist het ook niet bij hoogteziekte ben je inderdaad te snel omhoog gegaan.
Oplossing: Naar beneden gaan aspirine 500 mg nemen en LANGZAAM weer naar boven. Misselijkheid is dan meteen weg.
En natuurlijk veel water drinken men zegt minstens 1 liter per 1000 hoogte meters.
Mocht de misselijkheid dan nog niet over zijn bij vrouwen eh eh een predictor halen.

@SPAM nee dit was in Italie

@SPAM nee dit was in Italie

Carmina op 21 feb 2015 22:16

Dan ben ik toch wel benieuwd welke locatie dat is.

Mijn partner heeft zo nu en dan last van misselijkheid en dan met name wanneer het zicht slecht is, sneeuw, ‘mist’. wij denken dat het komt omdat hij dan geen diepte meer ziet.

Je hebt meerdere omstandigheden waardoor je misselijk kunt worden. Meeste mensen hebben last bij slecht zicht. Doordat de meeste mensen die een a twee weken skien per jaar een techniek hebben die niet goed genoeg is voor slechte omstandigheden kunnen ze de plotselinge bewegingen niet opvangen. De meeste mensen gaan dan ook eerder rechterop staan ipv dieper door de knien te gaan (dat laatste is nou eenmaal minder comfortabel). Hierdoor wordt het nog moeilijker om hobbels en/of kuilen te absorberen. Wat wij tijdens een white out doen is de skier met de beste kennis van het gebied voorop te laten, de anderen in een treintje daarachter en de beste skier achterop. Je moet zelf altijd zorgen dat je de persoon voor je kunt blijven zien. Iedereen moet comfortabel zijn met de snelheid. Op die manier raak je elkaar niet kwijt en je kunt zien wat de persoon voor je doet dus je bent voorbereid op wat er gaat komen. Door je concentratie ben je ook zo afgeleid dat je niet meer misselijk zult worden.
Andere reden om misselijk te worden is de hoogte. Ik heb er helaas ook enige keren last van gehad. Ben er in Peru met een dag vanaf geweest, veel coca thee gedronken en coca bladeren gekauwd. In Tibet heeft het 7 dagen geduurt en bij de Kilimajnaro moest ik helaas na enkele dagen al naar beneden. Ook in wintersport gebieden kun je er last van hebben, eerste keer naar Kaprun met de nachttrein gegaan. 's Morgens aankomen, verkleden en naar boven. Paar uur later een innige omhelzing met het toilet. Veel gedronken, naar beneden gegaan en zodra ik beneden was alles weer prima. Oplossing voor hoogte ziekte is naar beneden gaan. Daarbij veel drinken helpt ook zeker. Bouw het op, weet dat met een week vakantie dat voor veel mensen geen wenselijke optie is maar toch doen. Ga niet de eerste dag helemaal naar boven maar ga iets lager skien. Drink weinig tot geen alcohol en slaap laag. Een hotel hoog in het gebied nemen kan vervelend zijn mocht je gevoelig zijn voor hoogteziekte.

Succes!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

heb je al eens op je ademhaling gelet? Het kan zijn dat je door de inspanning, concentratie en adrenaline je adem in houd. Ik doe aan Ballet, en soms , als de dans moeilijk is hou ik mijn adem in, en dan word ik ook misselijk en natuurlijk buiten adem

in de hogere gebieden (valtho) heb ik de eerste nacht en ochtend ook last van misselijkheid en hoofdpijn. Krijg dan met moeite een baguette naar binnen. Thee en twee paracetamol is de oplossing. Daarna de rest van de week nergens last. Blijkbaar gaat voor mijn lijf de overgang van zeeniveau naar 2000+ te snel.

life is a beach, or a pile of snow

Gewoon een reis pilletje ,voor!! het skiën en je hebt nergens last van.

@all. Is er iemand die wat uitleg kan geven over de theorie van x-aantal liter water tegen x-aantal hoogte meters.
Ik zelf ben nooit misselijk. Maar ik had ik had hij hier nog niet eerder over gelezen.
Ik ben gewoon benieuwd naar de uitleg.

@VSteven

Ik heb diverse malen gelezen dat je bij elke1000 hoogtemeter 1 liter vocht moet drinken.

Dus bij verblijf op 2500 meter is dit 2,5 liter. Maar vermijd koffie en alcohol want dit drijft juist vocht af.

@VSteven, dat is niet 123 zo uit te leggen.
Echt hoogte ziekte komt pas voor als je enorm hoog zit en in korte tijd naar ver boven de 3000 m gaat.
Je lichaam moet eerst acclimatiseren en wennen aan de ijlere lucht.
Op hoogte dikt je bloed als het ware in door dat er ook meer rode bloedcellen aangemaakt worden.
Het lichaam gaat vocht vasthouden (ADH) anti diurethisch hormoon, de nieren krijgen een seintje van het ADH en scheiden de urine niet genoeg uit. De dorst prikkel blijft achterwege, zo hoopt er zich te veel vocht op en komt in de cellen, hersenoedeem (hoofdpijn), longoedeem zijn de voornaamste. Dus veel drinken helpt het bloed weer te verdunnen en de nieren weer hun werk te laten doen .Waar door ook het transport van de zuurstofvoorziening (ijle lucht) weer wat beter wordt.

Even een korte versie, de vochthuishouding is een ingewikkeld systeem, er is nog niet alles over bekend hoe het nu precies ontstaat en waarom de een er wel last van heeft en de ander niet.

Dienten Die Alte schule

Bekend probleem. Ik had hier afgelopen week ook last van in Les Ménuires: misselijk, trillerig en het gevoel geen kracht in je lijf te hebben. Ik had er overigens vooral last van in ons appartement en minder tijdens het skiën.
Heb me ook afgevraagd wat het zou kunnen zijn, maar aangezien het bij mij pas na 3 dagen kwam opzetten dacht ik niet dat het aan de hoogte kon liggen. Dan zou het eerder moeten komen opzetten, toch? Had ook geen hoofdpijn, en volgens mij is dat één van de eerste kenmerken van hoogteziekte.
Frisse lucht hielp wel wat, maar ik heb één skidag verstek moeten laten gaan. Baalde er onwijs van. Misschien toch een tikkie van de griep gehad;)

@jorien: les menuires is niet zo denderend hoog, vele pistes liggen een pak hoger; Denk dat je eerder en griepje had

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Kan het ook te maken hebben met gevoeligheid? Dat mensen met bijv lage bloeddruk of bloedarmoede of mensen die verkeerd/oppervlakkig ademhalen daar sneller last van hebben (dus al op beperktere hoogte)?

Ben ook altijd misselijk bij een bewolkte dag. Zelfs als ik heel de dag door drink. (waterzak in mijn rugzak). Lang geleden de tip gehad om áls het bewolkt is bij het ontbijt een reispilletje in te nemen. Dat werkt meestal heel goed.

Als je misselijk bent bij slecht weer en bewolking heeft dat een andere oorzaak. Door dat je ogen iets anders waarnemen dan wat je voelt raakt je evenwichtsorgaan van slag en wordt je daar door misselijk. Dit is idd op te lossen door een reis pilletje of iets anders tegen misselijkheid of een antihistaminicum.

Dienten Die Alte schule

Is er geen duidelijke oorzaak, dan is het vaak héél simpel; Zenuwen! :)
Dit kan in combinatie met een ander ritme en een ander ontbijt zorgen voor enorme misselijkheid op de piste.

Ondanks dat de hoogte in de meeste skigebieden niet kan zorgen voor de ‘echte’ hoogteziekte, kan een snelle klim toch zorgen voor duizelig-/misselijkheid. Ook zal eventueel aanwezige lucht in de maag en/of darmen uitzetten, met wederom misselijkheid als gevolg. (een stiekeme boer of wind kan je dag goed maken ;) )

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Na de eerste dag misselijkheid, was het de 2e dag en erna veel beter. Iets meer water gedronken En geem last meer gehad. Nu nog lekker 4 dagen om heerlijk te genieten in het prachtig besneeuwde Ehrwald.

Een aantal jaar geleden ook veel last van misselijkheid gehad in Valtho. En nu ik even terug denk, is het bij mij elke keer aan het begin van de vakantie en voornamelijk de 1e dag na aankomst. Dus wellicht toch ook te maken met acclimatiseren.

Al met al maakt het het skiën een heel stuk leuker als je je lekker voelt.

Niet lullen, skiën!!!

Mijn vrouw had het dit jaar ook tijdens/na het skiën. In het appartement lag ze helemaal te rillen in bed was helemaal koud en slap.

Ik gaf haar een stuk chocolade en ze knapte binnen een half uur op.

@ronaldvr, lijkt meer op een hypo ;) of te wel lage bloedsuiker,

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie