Montchavin (Paradiski) 14-21/02/2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Paradiski en La Plagne

We zijn terug van een weekje in Montchavin. In één woord : fantastisch.
We waren met een bont gezelschap van zes volwassenen en drie kindjes met 3 skiërs en 2 boarders en 2 van de 3 kindjes die in de voormiddag op skiles zaten. Heel de week hebben we staalblauwe hemel met zon gehad.

Ikzelf ski en heb in de voormiddag nog les gevolgd bij de ESF. Ze hadden met classe 2 aangeraden al had ik waarschijnlijk classe 3 ook aangekunnen, nu was het heel erg op’t gemak voor mij, al vond ik dat niet zo erg. Kon ik wat meer oefenen op techniek.

Vrijdag 13/02 en zaterdag 14/02
Zakken maken, nog achter de boodschappen voor de hele groep gaan en de auto vullen. Vriendlief doet in de namiddag nog een dutje en dan is het aftellen tot 21u. Ik pak het eerste deel van de rit voor mij. Iets na 00u00 staan we in Luxemburg waar het een drukte van jewelste is. Verschillende bussen met Engelse groepen houden er ook hun eerste tussenstop. Vanaf Luxemburg neemt mijn vriend het stuur over. Van slapen tijdens de rit komt er bij mij weinig in huis, maar we gaan goed vooruit : Metz - Nancy - Langres - Dijon - Bourg-en-Bresse - Annecy - Albertville - Moûtiers en uiteindelijk Montchavin. Om 9u30 staan we in Montchavin, uiteraard veel te vroeg om in ons appartementje te kunnen, dat ging pas vanaf 15u. Net nadat we aangekomen zijn, begint het te sneeuwen. We verkennen ondertussen het dorp, gaan achter de skipassen en de anderen gaan achter hun skimateriaal. We eten iets kleins en daarna gaan we sleeën met de kindjes tot we in het appartementje kunnen. Ons appartement was echt super. Ruim genoeg om met 9 te verblijven en de foto’s bedriegen echt niet.
http://www.hotel-bellecote.fr/appartement-106/?lang=fr…
Na 15u installeren we ons en na een goede spaghetti bolognaise kruipen we in bed om uitgerust te zijn voor de volgende dag.

Zondag 15/02

Vroeg opstaan en stevig ontbijten, want om 8u55 word ik bij de ESF verwacht voor de skiles. Gelukkig is het nog geen 5 minuten wandelen naar het verzamelpunt. Aanvankelijk twijfelde ik om me in classe 2 of classe 3 in te schrijven, maar zij hadden me aangeraden om toch in classe 2 in te schrijven. Moest echt blijken dat ik beter ben, kon ik nog altijd switchen. We waren met 8 in de les, vanaf maandag zouden er nog 2 bijkomen. De eerste dag is het natuurlijk wat aftasten en kijken wat het niveau van de groep is, maar we skiën en dat is het belangrijkste. Na overleg met de monitor besluit ik om toch in classe 2 te blijven. We blijven in de sector van Montchavin-Les Coches maar daar zijn genoeg pistes om te ontdekken.
Na de skiles verzamel ik terug met de rest van mijn skigezelschap en ook de kindjes hebben de eerste les achter de rug. We drinken nog iets op een terras, keren even terug naar het appartementje om te lunchen en vliegen daarna terug de pistes op maar we doen het wel rustig aan voor de eerste dag en blijven in Montchavin-Les Coches.

Maandag 16/02

's Morgens terug naar de skiles maar ik neem een broodje mee voor de lunch. In de namiddag besluiten we om meer richting La Plagne te gaan, maar eigenlijk blijven we hangen in Plagne-Bellecôte. Veel fijne pistes om daar te ontdekken. Tegen een uur of 3 trekken we terug richting Montchavin omdat we de grote massa aan de Arpette lift willen voor zijn, wat ons ook lukt. Ik wil nog een poging doen om naar de gletsjer te gaan met de via Crozats maar ik geraak niet meer aan de Inversens-lift. Geen paniek, dan zakken we nog paar eens af naar Plagne-Bellecôte, al beginnen er wel buckels te liggen op de Arpettepiste. Aangekomen in Bellecôte zie ik dat er toch wel een rij begint te staan voor de Arpettelift, dus besluit ik wijselijk om toch maar terug naar Montchavin te keren maar daar nog een aantal andere pistes mee te pikken.

Dinsdag 17/02

De skimonitor had gezegd dat het de eerste twee dagen wat aftasten was (omdat er op maandag ook nog mensen bij de groep aansluiten) en dat we vanaf dinsdag écht zouden skiën. Wanneer we met een lift naar boven gaan zie ik een monitor met een 2sterren klas offpiste skiën en verschiet er toch een beetje van. Een kwartiertje later sta ik tot mijn grote verbazing zelf offpiste met mijn skiklas. Maar de diepsneeuw is toch niet echt mijn ding. :-) Al van lang voor vertrek vraag ik mij af of het met mijn skiniveau haalbaar is om de Aiguille Rouge in Les Arcs te bedwingen. Ik pols eens bij mijn skileraar of het haalbaar is voor mij qua niveau en of het haalbaar is in tijd om er te geraken als ik meteen na de skiles vertrek. Aangezien ik tweemaal ja te horen krijg (met de tip om in het begin het pad van de Arandelièrespiste te pakken in plaats van het steile stukje zwart) weet ik wat er in de namiddag op het programma staat. De rest van de bende zat 's morgens al in Les Arcs, dus na de les spring ik meteen op de Vanoise Express. Eerst nog een paar pistes meepikken in Vallandry en dan besluit ik om op pad te gaan richting Aiguille Rouge. Ik geraak er erg vlot, enkel aan de lift om tot op de Aiguille Rouge te geraken moet ik een kwartiertje wachten. Wat voor een vakantieweek heel erg meevalt moet ik zeggen. Iets na 14u stapte ik uit de lift. Boven aangekomen klim ik nog even verder naar boven om van het uitzicht te genieten.

null

Hier met zicht op de Mont Blanc

null

Het stukje zwart is mij inderdaad iets te steil, dus volgen we eerst de rode piste om daarna terug op zwart over te schakelen (Mijn eerste zwarte piste!). Er is niet overdreven veel volk en ik kan redelijk doorskiën. Op een bepaald moment kan ik kiezen tussen de rode Aiguille Rouge piste volgen of overschakelen naar de blauwe Lys piste. ik besluit om de rode te blijven volgen, maar ik zie te laat dat hij vol met buckels ligt en dat is niet mijn sterkste punt. Ik vond dat deel lastiger dan het stuk zwart. Heelhuids en wel kom ik om 14u50 aan in Villaroger. Ik besluit om niet helemaal tot beneden af te zakken maar de Plan des Violettes-lift te pakken omdat ik niet goed kan inschatten hoe lang het duurt om terug aan de Vanoise Express te geraken. En de twee eerste liftjes zijn ongelofelijk traag. Mijn vrees bleek absoluut ongegrond te zijn want om 16u zat ik terug op de Vanoise express. Terug in Montchavin pik ik nog een paar extra pistes mee. Ik had al heel de week de ski±app op mijn gsm laten draaien, maar de eerste twee dagen deed die wat moeilijk. Vandaag was de eerste dag dat die echt goed werkte. Het resultaat : een goede 30km geskied met een totaal van 6203m hoogteverschil. Niet slecht denk ik dan…

Woensdag 18/02

Op het eerste zicht is het redelijk bewolkt. Pas als we de lift naar boven nemen stijgen we boven de wolken uit.Met de skiles ga ik richting Plagne-Bellecôte. Na de middag gaan we terug naar Les Arcs. De snowboarders blijven plakken in Vallandry, maar ik besluit om het wat hogerop te zoeken richting Col de la Chal en Grand Col.

null

null

null

De ski+ app zegt mij aan het einde van de dag dat ik 6492 hoogtemeters heb gedaan en een totale afstand (inclusief liften, na de update kon ik helaas niet meer op pauze zetten op de liften) van 63 km met een maximumsnelheid van 58.5km/u.

Donderdag 19/02

's Morgens zoals gewoonlijk naar de skiles. Na de middag wilde een deel van het gezelschap ook naar de Aiguille Rouge gaan, dus nog eens naar daar gegaan. Opweg naar daar even een foute piste gepakt, maar dat was nog geen drama en goed voor nog wat extra kilometers. We dalen weer helemaal af tot aan de Plan des Violettes om dan op het gemak terug richting Montchavin te gaan.
Ski+ zegt op het einde van de dag 7034 hoogtemeters, 63 km en een maximumsnelheid van 64,8 km/u. Ik klaag in elk geval niet.

Nog eens een mooi zicht op de Mont Blanc vanaf de Aiguille Rouge

null

Vrijdag 20/02
Helaas is de laatste dag al aangebroken. Vakantie gaat veel te snel voorbij.
In de skiles zijn er een aantal mensen weggevallen waardoor we maar met 5 overschieten. Mij hoor je alleszins niet klagen. Aan het einde van de skiles krijg ik te horen dat ik mij volgend jaar zonder problemen in classe 3 kan inschrijven want dat het voor mij misschien toch wel heel erg op’t gemak was nu. Ik ben in ieder geval blij dat ik skiles gevolgd heb. Ik heb er enkele goede tips bij gekregen en ik ben vooral blij om te horen dat mijn techniek wel goed zit. We stoppen 10 minuutjes vroeger met de les omdat er ouders zijn die ook naar de medailleuitreiking van hun kinderen willen gaan. Ik ga ook kijken naar de medailles van de kindjes die mee waren en zo fier als een gieter tonen ze mij hun ‘ourson’. Volgend jaar dus ‘flocon’ voor de twee gastjes.
Na de middag besluit ik om nog naar de Bellecôte gletsjer te gaan omdat ik daar nog niet was geraakt. Na de gletsjer doe ik nog een paar pistes in Plagne-Bellecôte en daarna is het zachtjes aan tijd om terug richting Montchavin te gaan. We moeten het appartementje nog opkuisen want we willen 's morgens erg vroeg vertrekken. Ski+ zegt aan het einde van de iets kortere dag : 5801hoogtemeters, 53 km en maximumsnelheid van 50,4 km/u

null
null
null

Zaterdag 21/02

Gelukkig had ik gisterenavond gezien dat het vandaag zou sneeuwen. Daarom besluiten we om om 5u terug naar huis te vertrekken. Dat is ons geluk zo blijkt, want ondanks het feit dat we wel slecht weer hebben onderweg, staan we nergens echt in de file. Om 16u15 stonden we veilig en wel terug thuis.

We hebben een fantastische week in een superskigebied achter de rug. Ondanks het feit dat het voor veel Fransen en voor de Belgen en Engelsen (en een klein deel Nederlanders) vakantie was, hebben we eigenlijk nergens echt lang moeten aanschuiven voor de liften. De pistes lagen er strak bij, enkel naar het einde van de week toe begon het wat ijziger te worden. De sneeuw die er nu gevallen is kan in elk geval geen kwaad.
Wat ons betreft is het een gebied om naar terug te keren!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:52

Leuk verslag en voor Franse begrippen inderdaad een mooi appartement. Ben zelf ook wel benieuwd naar het plaatsje, volgens mij zit je daar wel erg lekker centraal in paradiski.

Leuk verslag:) Echt iedere dag skiles gevolgd? Knap!
Mooie foto’s ook:D
Je zal wel flink bruin zijn geworden;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk verslag! En ik krijg spontaan zin om terug te gaan naar dit prachtige gebied als ik de pistenaam Aiguille Rouge hoor… Wat een fantastische piste is dit!!

Montchavin is een gezellig dorp. Het scheelt natuurlijk dat dat een oorspronkelijk dorp is en geen uit-het-niets-gebouwd-skistation. Ik kan er niets aan doen, maar dorpen zoals Les Arcs 1950 en Plagne-Bellecôte vind ik absoluut niet gezellig. In Montchavin geen hoogbouw, maar allemaal gezellige huisjes en chalets.

Ik heb inderdaad elke dag skiles gevolgd, wat zeker voor herhaling vatbaar is. Ik had les van 8u55 tot 11u10. Dus dan ligt er nog een hele lange namiddag voor je om op jezelf of met vrienden te skiën. Zeker als je broodjes meeneemt en die op de liften opeet. Heb je weeral wat tijd gewonnen (en geld bespaard :-)).

Ondanks de 6 dagen stralend weer, heb ik wel een kleurtje, maar mijn gezicht is niet in 2 helften verdeeld. Al had ik daar stiekem wel een beetje op gehoopt.

Ik had wel de indruk dat Les Arcs veel meer brede pistes heeft, waar je lekker op kan cruisen dan La Plagne. (Al ben ik wel niet tot in Plagne-centre of Plagne-Villages geraakt). Ook zijn de blauwe pistes in Les Arcs naar mijn gevoel makkelijker dan in La Plagne. Sommige stukken op blauwe pistes in La Plagne vond ik toch erg steil en zou ik niet meteen zien zitten om met een 5-jarige uk die net in ploeg kan skiën naar beneden te komen.

Ik vind het een fijner gebied dan Portes du Soleil (waar we vorig jaar zijn geweest) omdat het overzichtelijker is en beter aaneen hangt.

We hadden de illimité skipas (dus voor heel Paradiski) en ik heb het er zeker uitgehaald. Waarschijnlijk ook omdat we in Montchavin zaten en met 1 lift aan de Vanoise Express stonden. Dat was net iets makkelijker dan in La Plagne geraken. Toen we boekten heb ik getwijfeld voor de skipas. 425km piste is echt wel veel. Maar ik heb gemerkt dat ik echt wel een kilometervreter ben en die uitgestrektheid echt kan gebruiken. Ik heb gemiddeld 30km afdaling per dag gemaakt waarvan een deel dan nog uit les bestond (dus ik denk dat ik in een gebied met 100km piste snel uitgekeken ben).

Ik ben niet overal in het gebied geraakt, maar denk wel dat ik kan zeggen dat ik een groot deel heb afgeskied. Les Arcs 1600 en het lagere deel van Les Arcs 1800 heb ik niet gedaan en verder dan Plagne Bellecôte ben ik ook niet geraakt (nog net de Colosses lift). Dat zal voor een volgende keer zijn.

Het enige wat ik jammer vind, is dat ik te laat was voor de Mont de la Guerre piste in Champagny. In het begin van de week was die open. Halverwege de week hebben ze hem gesloten omdat er niet meer genoeg sneeuw lag beneden.

Misschien is het ook door het feit dat we in Montchavin zaten, dat we weinig van de vakantiedrukte gezien hebben. In Montchavin is er niet meteen een grote bottle-neck qua liften, zoals je in Plagne-Bellecôte wel hebt. Zo’n foto als hier heb ik echt niet gezien (bon, misschien waren die er wel, maar niet op de momenten dat ik daar stond).
https://www.wintersporters.be/dorpen/la_plagne/forum/topic/1…

Maar wij zorgden er wel voor dat we op rustige uren op zo’n punten waren. Bijvoorbeeld als iedereen aan het lunchen is. Op de drukkere momenten heb ik +/- 10 minuten moeten wachten, bijvoorbeeld aan de Arpettelift in Plagne-Bellecôte of Bois de l’Ours in Arcs 1950.

Ziet er echt heel mooi uit! Het is dat ik niks met Frankrijk heb, maar dit gebied wil ik eigenlijk wel een keer bezoeken. De pistes zijn met mooi weer goed te doen zeker als je lange tochten wilt doen?

Carnas on Tour

Op sommige momenten was het best wel druk op een aantal blauwe pistes, maar daar kan je in een vakantieperiode nooit aan ontkomen. Het heeft bij ons wel erg geholpen om door te skiën op het middaguur, als iedereen aan het eten is.

Nu op het einde van de week begonnen de pistes wat ijzig te worden. Het nieuwe laagje sneeuw dat er zaterdag gekomen is, was erg welkom.

Mooi verhaal. Ik ga over 2 weken die kant op, kan nu echt niet meer wachten, nu ik jouw verslag heb gelezen!

Mooie foto’s!

Tof verslag met mooie foto’s!

Gang is alles

Plaats een reactie