Een doodgewone leek

Hallo iedereen,

Wij zijn een gezin met 3 kinderen die nog moeten beginnen aan hun ski avontuur. Ik (32j) heb als tiener enkele malen geskied, mijn echtgenoot (34j) maar 1 x en de kindjes (nu 6 - 3 en 8 maanden) nog nooit.

Volgend jaar willen we graag een weekje gaan skiën met krokus of pasen. Mss dat we de jongste bij de grootouders laten, zodat we met de twee oudsten eens kunnen proeven van het skiën.

We willen graag met 4 op voorhand skilessen nemen en ter plaatse de kindjes ook skiles laten volgen, liefst in het nederlands. De kindjes zullen dan 7 en 4 jaar zijn.

Ik ben zelf altijd in Oostenrijk gaan skiën en dan werd alles (verblijf, vervoer, materiaal) altijd voor mij geregeld. Hoe begin ik hier nu aan?

Ik zou graag wat tips krijgen voor het juiste skigebied (voor beginners). Waarom Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland… kiezen?
Wij hoeven niet in een luxehotel te zitten dus tips betreffende appartementjes, chalets of mss een familiehotel zijn welkom.
En hoe boek je dan zulk een vakantie? Via een reisbureau? Via de site van het skigebied zelf?

En wat zou het gemiddelde bedrag zijn voor een week skiën ermee rekening houden dat we materiaal zullen moeten huren.

Oh ja we komen uit het noorden van Antwerpen, tegen de Nederlandse grens.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hoi JoHa, voor wat betreft het zoeken van een geschikt skigebied kent deze site een hele mooie functionaliteit. Ga naar skigebieden en selecteer daar bijvoorbeeld op “Oostenrijk”, “geschikt voor beginners”, en “klein skigebied”. Voordeel van een klein skigebied is dat ze vaak overzichtelijk zijn met een centraal punt (handig met kinderen en eventueel gescheiden lessen) en vaak wat voordeliger. En als echte beginners hoeven jullie waarschijnlijk niet te vrezen dat je je gaat vervelen met beperkt aantal kilometers piste. Eventueel kan je in je selectie ook nog een hoge sneeuwzekerheid meenemen, maar in de meeste gebieden zit dat rond de Krokus wel snor. Als je met Pasen besluit te gaan zou ik dat wel meenemen in de keuze. Als je op deze manier selecteert vind je een aantal kleine en leuke familie skigebieden die uiterst geschikt zijn voor beginners en valt de keuze goed te overzien.

Zelf bezoek ik als ervaren skiër ook vaak dit soort kleinere gebiedjes voor een dagje skiën om de dag erna weer ergens anders heen te gaan. Persoonlijke favorieten onder de kleine gebieden zijn: Kuhtai en het nabij gelegen Hochoetz (beide ook vrij sneeuwzeker), Axamer Lizum en Schlick2000 (beide in de buurt van Innsbruck voor een leuke dagtrip buiten de sneeuw), en op mijn verlanglijst staan nog Damuls en Montafon (beide relatief dichtbij de Lage Landen).

Kies voor de Golm in montafon, niet te klein heel niet te groot , veel simpele blauwe pistes! En een heel groot voordeel weinig tot geen sleepliften led hierop bij het uitzoeken van het gebied of je moet het geen probleem vinden natuurlijk…

Kinderlessen en volwassen lessen beginnen op een plek en bijna alle leraren spreken kinder nederlands ofwel ze kunnen op hun manier comuniceren en gaan altijd op een leuke manier met de kinderen om…

Ik betaal voor mn vakantie altijd tussen de 700 en 1000 inclusief alles, eten drinken huur les eten en apres ski en onderkomen. Jullie zullen ws op net zoiets uitkomen want ik ga altijd buiten de vakantie in de grotwr
gebieden!

Een tip kies voor oostenrijk en niet voor frankrijk ietsjes duurder maar kwa sfeer en taal zeker het verschil waard.

Als je niet veel geeft om sleepliften zijn de gebieden rondom de achensee ook zeker de moeite waard!

En natuurlijk voor goedkoop en veel nederlands (lees iedereen) winterberg!

Volgens mij is de standaard tip met deze wensen toch ook wel Zugspitze Arena. Erg kindvriendelijk, kleine overzichtelijke gebieden en niet echt moeilijk (met name Berwang en Ehrwald zijn goed voor beginners). Ik denk wel dat dit redelijk populaire gebieden zijn (dus niet heel rustig in de vakantie). Ik ben er buiten de vakantie geweest en op een enkele sleeplift na waren de wachttijden er eigenlijk niet.

Nadeel van Berwang zijn de vele sleepliften, maar dat kan ook een voordeel zijn. Ik zie veel beginners worstelen en op zien tegen sleepliften, maar na een weekje Berwang was dat bij mij helemaal voorbij! Voor mij was berwang groot genoeg voor een paar dagen, maar ik had toen ook pas een paar dagen ski ervaring.

Maar zoals gezegd, kijk ook even de skigebieden vergelijker, 50 km is zat voor jullie denk ik, en maak een kleine selectie

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Omdat jullie aankomend jaar nog geen kilometervreters zullen zijn, is het aantal kilometers, een grote hoeveelheid moderne liften en/of een uitgebreid skibusnetwerk niet belangrijk. Een gezellig dorp(je), één of twee hele mooie pistes en leraren die de tijd voor je hebben en jullie zijn spekkoper.

Omdat er nu héél veel gebieden zijn die geschikt zouden zijn voor jullie als beginnend wintersportgezinnetje, zou ik mijn voorkeuren in een zoekmachine van een reisaanbieder gooien en kijken waar de zoekmachine mee komt.

Om je er dan van te verzekeren dat het werkelijk een geschikt gebiedje voor jullie gaat zijn, laat je het kritisch oog van de wintersporters.nl/.be’ers er nog even naar kijken. Je hebt dan 100% zekerheid en mogelijk een goede tip voor het beste (geheime) eettentje.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wij hebben nu een appartementje geboekt via een touroperator/reisbureau : sunweb.

Een aantal voordelen :

  • skipas zat mee in de prijs. Wij zaten in Paradiski (Montchavin) en hadden de uitgebreide skipas. Als je die ter plaatse koopt, ben je €285 kwijt, wij hebben daar eigenlijk maar €185 voor betaald.
    -skimateriaal kan je ineens bij huren aan een veel voordeliger tarief. Bij sunweb was het €89 voor materiaal, in de verhuurzaak ter plaatse was het €150.

Wij hadden ook via sunweb.nl geboekt in plaats van sunweb.be. Omdat de vakanties niet samenvallen was het via de Nederlandse sunweb €20pp goedkoper dan de Belgische sunweb.

Wij zaten een week op een appartementje met 9 in de krokusvakantie (6 volwassenen en 3 kindjes tussen 3-6jaar). Eten hebben we meegenomen vanuit België, enkel de laatste avond een steengrill gehaald bij de lokale slager. Brood kopen we natuurlijk ter plaatse. Lunchen is een picnic of in het huisje, niet in een restaurant aan de piste.
€489 pp betaald (skipas ingebegrepen, geen materiaalhuur wegens eigen materiaal). In totaal zijn wij voor twee, inclusief vervoer (diesel en péage) en een minieme après-ski (1 pintje na de laatste piste) €1500 kwijt. Ik heb apart nog €134 betaald voor 6 keer 2u15 skiles.

Kijk misschien ook voor een gebied waarbij de skipas voor de oudste ook nog gratis is. Meestal ligt de grens op 6 jaar, maar ik kan me inbeelden dat er gebieden zijn waar dat ouder is. Maar ik ben daar niet zo in thuis.

De meeste touroperators (sunweb.nl, snowtime.nl, bizztravel.nl etc.) kunnen alles voor je regelen als je dat wil. Als je een skigebied hebt gevonden wat je geschikt lijkt (vele zoektips en concrete suggesties in de reacties hierboven), zou ik eens op de websites van die touroperators gaan snuffelen naar mooie aanbiedingen (je kan hier ook aangeven of je hotel wil of appartement), meestal zit de skipas er bij in en materiaalhuur en skiles is als optie bij te boeken. Je kan ze ook altijd telefonisch benaderen as je nog veel vragen hebt. Over het algemeen - is mijn ervaring - is het boeken van al deze zaken via een touroperator voordeliger dan alles zelf los boeken. Dat laatste vergt enige kennis van zaken en je moet zelf een probleem oplossen als zich dat voordoet. Als je via een touroperator hebt geboekt en er gebeurt wat (wat dan ook - van lekkage in je appartement tot een onbekwame skileraar), dan kunnen zij je helpen en zaken voor je regelen. Scheelt een heleboel stress, gedoe en vaak wordt het gefixt zonder extra kosten.

Dan wat alegemen verschillen tussen de verschillende alpenlanden (heel algemeen, er zijn altijd uitzonderingen):

Oostenrijk
Veel kleine gebieden, authentieke dorpjes, niet te ver rijden, meer hotels dan appartementen wat minder skiën van/tot aan de voordeur, betaalbaar eten aan de piste, veelal Nederlandstalige skilessen, sneeuwzekerheid over het algemeen goed in van januari tot half maart (boven 1000 meter; als je met Pasen gaat, neem dan een gebied met gletsjer, zijn er genoeg), skileraren doorgaans van iets lager niveau dan in overige landen (is mijn ervaring).

Frankrijk
Grotere gebieden, minder authentieke dorpen, efficiëntere inrichting (beter verbonden skigebieden, minder bussen), meer appartementen dan hotels, duur eten op de piste, veel skiën van/tot aan de voordeur, ligt over het algemeen iets hoger, iets verder rijden dan Oostenrijk, mi.i. skileraren van iets hoger niveau, maar lang niet overal spreken ze Nederlands (is volgens mij geen probleem). Let op: als je een appartement wil hebben met 4 echte bedden, zoek dan naar appartementen met 6 slaapplaatsen (Fransen leggen nog wel eens tweee personen op een slaapbank in de woonkamer). Frankrijk is qua verblijf vaak goedkoper dan Oostenrijk, maar het eten aan de piste is een stuk duurder (en niet per se beter).

Zwitserland
Zoals Oostenrijk, maar vooral deze winter iets duurder (vanwege de heftige koersschommeling van de Frank). Hoe dit volgend jaar zal zijn is afwachten. Zwitserland heeft wel iets degelijker skileraren dan in Oostenrijk, is mijn ervaring.

Italië
Als Oostenrijk, maar veel lekkerder eten (vind ik) en het kost geen drol. Vooral in de Dolomieten is het beeldschoon qua landschap, maar wel 2 uurtjes verder rijden dan de meeste gebieden in Oostenrijk of Zwitserland. Voordeel van Italië is dat het in onze krokusvakantie relatief rustig is, omdat de Italianen zelf geen vakantie hebben dan.

Wij kiezen meestal een skigebied en gebruiken dan de site van het gebied om een hotel te vinden. Vaak kan je een aanvraag doen en dan kunnen de hotels aanbiedingen sturen.

Het voordeel van boeken via operators (bizztravel/sunweb) is inderdaad dat de skipas inbegrepen is. Dat kan behoorlijk schelen in de prijs maar dat hoeft niet. Op de website van het gebied kan je de prijs van een skipas vinden. Vaak zijn er ook familieprijzen voor gezinnen.

Voor jonge kinderen is skiles in een groep m.i. prima te doen en hebben ze contact met leeftijdsgenootjes. In de meeste gebieden zijn, zeker in de voorjaarsvakantie, Nederlandse leraren aanwezig.

Het lukt met niet om de link te plaatsen maar er was hier ooit een handige topic hier over gebieden met gratis skipassen of kortingen voor kinderen. Is al wat ouder, maar misschien wel handig. Even zoeken op gratis skipas kinderen.

Je kan ook kiezen voor een gebied in Duitsland waar de skipassen zijn inbegrepen bij de huur van veel appartementen of woningen.
Dit geldt voor de skigebieden Oberjoch (Bad Hindelang) en Oberstaufen/Steibis.
Deze gebieden liggen tegen de Oostenrijkse grens aan.

Bedenk eerst welk land
Zoals aangegeven is het niet van belang om voor een mega gebied te gaan maar misschien wel beter om voor juist een wat kleiner gebied te kiezen.
Verder wil je luxe (hotel) of kies je voor zelf koken (of evt uit eten) dus chalet / appartement.

Ik boek zelf al jaren een chalet via de bekende sites (Belvilla, Interchalet etc) of mail ik de VVV van gebieden (zoals Carmina ook aangeeft).
Dit doe je via de websites van het gebied en daar aangeven wat je wensen zijn. Zij zetten je aanvraag door naar de locale aanbieders die jouw dan weer mailen met een aanbieding. Boeken doe je dan rechtstreeks bij het hotel/apartment etc.

Bij de sites van chaletjes zoek ikop basis van de periode en wensen mbt slaapkamers en afstand tot de lift en budget naar opties.
Ik kijk vervolgens hier op de site of het gebied wat is (ook kan je dan reviews lezen mbt shops en scholen).

Voor skipas prijzen kan je kijken op de site van de gebieden
(Prijzen liggen grofweg tussen de 180 en 230 euro voor volwassen en 100 en 160 euro voor kinderen afhankelijk van grote gebied en voor 6 dagen)
En vaak vind je daar ook links naar verhuur shops (prijzen rond de 110 euro voor volwassen 50 voor kinderen) en skischolen (reken hierop ong 160 pp).

Skipassen en skies (en schoenen) regelen wij meestal pas bij aankomst.
Even een sportzaak in en even langs de lift of lokale VVV en dan heb je ze zo gehaald. Net zoals bij aankomst de lessen regelen.
Mijn tip is wel doe dit op de aankomst dag (meestal zaterdag) en niet op je eerste skidag (meestal zondag).

Persoonlijk vind ik het niet erg om zelf alles lokaal te regelen en stelt het (naar mijn mening) opzich niet veel voor, maar je kan idd de moeite besparen om via een touroperator te boeken.

Sorry voor het lange verhaal maar success met zoeken!

Hier is het topic met de skipassen en tot welke leeftijd ze gratis zijn :
https://www.wintersporters.be/forum/topic/23135

Plaats een reactie