SnowWorld Landgraaf, verbeterd door de tijd heen?

Hallo,

ik wil voor mijn wintersport vakantie nog een dagje SnowWorld doen.
Zat te denken om naar Landgraaf te gaan. (meer en langere pistes).

Nu had ik al wat op internet gezocht en kwam o.a. dit topic tegen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/91556

Hier wordt hier gesproken over:

  • een “ijsplaat” bij het uitkomen van de lift,
  • kale sneeuwplek (doorkomen van tegel oid) bij de lift, in de binnenbocht (?)
  • stenen…zouden stenen oid op de piste liggen/ “omhoog” komen door de piste.

Ik was benieuwd wat nu in 2015 de ervaringen zijn?
Is dit door de tijd heen beter geworden?

En ben benieuwd, die stenen, is dat op 1 specifieke piste? of alle?
Heb pas een nieuw board en wil uiteraard deze nog niet vol met dikke krassen en groeven hebben.

Of zou SnowWorld Zoetermeer een betere optie zijn om heen te gaan?

Alvast bedankt voor alle info!

Grtz Koopie

Laatste keer was bij mij in december.
Voordien was bij het instappen aan de lift inderdaad veel sneeuw weg, er was een “trapje” aan de poortjes.
Dit was de laatste keer dat ik er was allemaal bij aangevuld en gelijk gemaakt.

Van de ijsplaat bij het uitstappen nooit geen last gehad?
En er ligt soms een soort zwarte kiezel zichtbaar tussen de sneeuw, van waar dat komt weet ik niet.
Ik merkte ze vooral op op de linkse piste (van onder gezien)

Steep is when you want a witness, either to the glory, or the carnage

Zoals in élke indoorhal hangt het helemaal af van de drukte of de piste er knap bij ligt. Ga je in de ochtend, de dag nadat de piste weer lekker voorzien is van een vers laagje indoorsneeuw, dan is het perfect. Ga je in de vakantieperiode op een zaterdagavond, waar de piste de dag ervoor nauwelijks geprepareerd is, dan kan je vrij ernstige situaties tegenkomen.

Er zit dus niets anders op dan de hele dag voor de indoorwebcam zitten en een perfect momentje uitzoeken! ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb afgelopen winter een abonnement gehad, meestal was het gewoon erg goed. Alleen aan het eind van een drukke dag is de piste een hobbelveld. Het wordt nu alweer rustiger, het seizoen loopt op zijn eind dus ik verwacht geen problemen, zeker niet in de ochtend of op doordeweekse avonden.

Als het erg druk is wordt de piste onderaan de lift vaak uitgesleten. er ontstaan dan geulen en er komt kaal ijs tevoorschijn. Bovendien moet je dan weer omhoog klunen om in de lift te komen.

Tip: in de ochtend gaan of doordeweeks. Het zal nu minder druk worden omdat het seizoen op zijn eind loopt.

De stenen op de piste is een terugkerend probleem. De pistebully rijdt van buiten naar binnen en neemt dus wel eens stenen mee. Regelmatig de vonken van staalkanten zien afspringen…Veel indoor skiën daar betekent helaas ook veel bramen slijpen…

Het spreekt voor zich dat veel afhangt wanneer je gaat (door de week ligt de piste er een pak beter bij dan 's avonds in het weekend), maar de grote piek van dit seizoen is ondertussen wel gepasseerd.

De uitgang van de lift kan er inderdaad na een dag tjokvol beginners hobbelig of ijzig bijliggen, maar niet iets waar een evaren skiën/boarder een probleem mee zou mogen hebben. De ijsplaat waarvan sprake in de post heb ik zelf ook gezien twee seizoenen geleden, maar heb ik dit seizoen niet meer gezien (ik ga elke dinsdagavond skiën).

Hier en daar vind je inderdaad kleine zwarte keitjes, op alle pistes. Ik heb ooit eens horen waaien dat bovenaan de piste af en toe een keitje door de sneeuw naar boven komt, en deze dan stilletjesaan met de skiërs afdaalt. Ik vrees dat die dingen onvermijdelijk zijn, maar het is niet dat je tussen de stenen door moet slalommen.

Beneden aan de lift wordt er best veel sneeuw afgeschraapt op een drukke dag, en de doorgang van de blauwe piste naar de lift is het kwestbaarste stuk. Bij de poortjes van de lift is een houten opstapje dat normaal onder de sneeuw ligt, maar waar op drukke dagen de sneeuw wel eens te veel voor afgeschraapt wordt zodat je met je skipunten over een bultje moet. Niet altijd evident voor skiërs zonder stokken.

Ik denk niet dat de kwaliteit van de piste bij SW Landgraaf ongelooflijk anders is dan die je vindt in de meeste sneeuwhallen (inclusief Zoetermeer), en tenzij het echt vér uit je buurt ligt heeft Landgraaf dankzij de lengte van de piste toch altijd het voordeel.

Het “probleem” van landgraaf is dat de baan op een heuvel is gebouwd. Op de linker piste worden zeer veel slaloms gestoken het hele jaar door en met voldoende sneeuw is dat niet zo’n probleem maar als de sneeuwlaag iets minder is dan worden de palen door de sneeuwlaag heen geboord. Hierdoor komen dus de meeste kiezels ed. in de bovenlaag terecht. De pistenbully zal hier ook een klein aandeel in hebben maar die schept heus geen kuub kiezels mee naar binnen hoor. Die zorgt alleen voor verspreiding van wat er op de baan ligt. In bijv. Zoetermeer heb je hier geen last van omdat de baan vrij is aan de onderkant.

Als ik persoonlijk moet kiezen tussen Zoetermeer of Landgraaf dan doe mij maar Zoetermeer. Baan 3 is daar steiler dan in landgraaf en de lift draait er veel sneller waardoor je meer meters kunt maken. Vind de stoeltjeslift in landgraaf echt belachelijk traag draaien. Als de linker sleeplift open is kun je beter die nemen dan de stoeltjeslift.

Übung macht den meister!!!

Okee, okee,… ik was van plan om a.s. vrijdag (6 Maart) te gaan.
Ga wel mooi bijtijds, dan is de piste wat dat betreft dus nog in goede conditie.
En de steentjes… maar eens kijken wat dit inhoud :-)

edit:… okee RFKANGOO… dan…zal ik 't nog eens overdenken…

Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je moet rijden. Is landgraaf 10min dan zou ik lekker daar heen gaan. Is een andere baan dichtbij dan zou je dat kunnen overwegen.

Übung macht den meister!!!

Niet zeuren. Landgraaf is gewoon goed en uniek in zijn soort.

niet roetsjen maar skieen

Snellere lift en stijlere piste in Zoetermeer is wel fijn maar 2 pistes van 500 meter zijn ook leuk. En zo’n stoeltjeslift is wel comfortabel

#proudtobepartofleswintersporters

Landgraaf vind ik persoonlijk leuker dan zoetermeer vanwege de lengte van de baan inderdaad. Daar wegen de nadelen niet tegenop.

Ergens in januari voor het eerst in Landgraaf geweest en vond er veel hopen natte slush liggen. Dit was vanaf 13.00 uur middags op een drukke zaterdag. Sneeuwkwaliteit viel mij wat tegen voor een omgeving waar dat toch beter te regelen moet zijn.

Ergens in januari voor het eerst in Landgraaf geweest en vond er veel hopen natte slush liggen. Dit was vanaf 13.00 uur middags op een drukke zaterdag. Sneeuwkwaliteit viel mij wat tegen voor een omgeving waar dat toch beter te regelen moet zijn.

Marieke op 5 mrt 2015 13:43

Slush zou ik niet verwachten in Landgraaf, wel dat het tegen die tijd al aardig in bulten ligt op een piekdag. Zeker op de blauwe piste wordt er aardig wat afgeschraapt ;-).
Het lijkt me echter sterk dat het in Landgraaf lang genoeg zo warm wordt dat de sneeuw begint te smelten: op een weekavond vriezen je tenen/vingers er zowat af als je niet hard genoeg werkt op de piste :). Ik weet niet hoe groot de koelcapaciteit is van de installatie daar, maar het moet toch echt wel stevig warmer worden voor je slush krijgt.

Gemiddeld is het er -6 graden

Hopen zacht korrellige sneeuw heb ik wel eens meegemaakt. Bij topdrukte komt er een hoop warmte de hal in. Eind van de dag kan het dan best wat zachter worden maar niet zoals we de natte slush uit de Alpen kennen.

Verse sneeuwkristallen hechten goed aan elkaar en daardoor krijg je een stevige laag om op de skiën. Als deze sneeuw verouderd en vervuild hechten de kristallen niet meer aan elkaar en krijg je aan het eind van de dag van die hopen losse rommel. Probeer er maar eens een sneeuwbal van te maken, dat lukt dus niet. Het enige wat hier tegen helpt is op tijd alle sneeuw er uit rijden en een nieuwe sneeuwlaag aanbrengen. Helaas kost dit veel tijd en geld dus proberen ze dit zo lang mogelijk uit te stellen.

Ook kan er wel eens een storing in het koelsysteem voorkomen en dan verslechterd de kwaliteit ook heel snel.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie