Slowakije/Polen Tour deel 6: Štrbské Pleso 29-01-'15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Strbské Pleso

Na een geweldige dag in Tatranská Lomnica (https://www.wintersport.nl/forum/topic/187910) was het vandaag tijd om het derde skigebied van de ‘‘Vysoké Tatry Skipass’’ te bezoeken: Štrbské Pleso. Vandaag zijn we wat later opgestaan, aangezien Frans zich een beetje ziek voelde. Voor mij was het ook zeker geen ramp om even wat bij te slapen, zo’n week op skisafari is toch wel slopend ;).

Het dorp Štrbské Pleso ligt aan het gelijknamige gletsjermeer ‘Štrbské pleso’ (pleso = bergmeer) en is het hoogste dorp in de Hoge Tatra (1290 - 1390 meter). Het dorp bestaat vooral uit redelijk grote hotels voor gasten die hier genieten van hun wintersport- of wellnessvakantie. Ook in de zomer is er veel tourisme. Štrbské Pleso is namelijk een ideale uitvalsbasis voor wandelingen naar hét nationale symbool, de Kriváň (2495m), en andere hoge bergtoppen in de Hoge Tatra.

Naast het gewone wintersportaanbod voor skiërs en snowboarders zijn er verschillende andere wintersporten te beoefenen, zoals langlaufen, schaatsen en skispringen. De dag dat wij er waren was er toevallig een groot evenement bezig voor studenten van over heel de wereld, de ‘‘Universiade 2015’’. (http://www.tatry2015.sk/universiade-strbske-pleso-osrblie/…). Op deze dag werden de skispringkampioenschappen gehouden.

We schrokken een beetje van de enorme drukte in het dorpje. Mensenmassa’s die rondliepen bij verschillende kraampjes en sportwedstrijden, enorm veel sportteams uit veel verschillende landen (Zelfs China hebben we gezien), overvolle parkeerplaatsen, enz. Dat de verkeersregelaar dan zelfs ook geen Engels of Duits verstond, maakte het natuurlijk extra moeilijk om een parkeerplekje te zoeken. Na een paar keer omdraaien hoorden we dat we bij een hotel mochten parkeren. Vanuit hier was het iets meer dan een halve kilometer lopen naar de lift. Niet ideaal met de skischoenen, maar ach wat maakt het uit.

We vreesden er een beetje voor dat het naast alle drukte bij de andere sporten, het op de piste ook erg druk zou zijn. Eenmaal onder aan de lift zagen we dat het goed meeviel. Geen wachtrijen aan de stoeltjesliften, enkel aan de sleeplift was het wat drukker.

Site skigebied:
http://www.vt.sk/de/urlaub/skifahren/strbske-pleso/…

Pistekaart:

null

Zoals je kunt zien geen groot gebied, maar zeker leuk om een (half) dagje te doen. Ook hier zijn uitbreidingen gepland. Eén hiervan staat al ingetekend in het kaartje. Deze zal de koppelbare sleeplift B vervangen.

Prijs dagpas volwassenen:
€31,-
Ook hier krijgen studenten korting!

Weer/Temperatuur:
Vandaag was het weer helaas gedaan met de mooie zonnige dagen, de hele tijd bewolkt. Zo af en toe scheen de zon heel licht door het wolkendek, maar niet genoeg om echt goed zicht te hebben op de piste. Bovenin waaide het erg hard, niet zo fijn om foto’s te maken ;)
De temperaturen heb ik niet zo in de gaten gehouden, maar die waren de hele dag in ieder geval netjes onder nul.

Gesloten:
Alles open :)

Sneeuwcondities:
Gewoon goed. Het zicht was dan wel minder, maar de pistes lagen er goed bij. Omdat het zo rustig was, waren er ook helemaal geen buckels.

Wachttijden:
Zoals ik al eerder heb vermeld: alleen bij sleeplift B soms 1 à 2 minuten wachten. Bij de stoeltjesliften was het rustig.

Beste piste:
Rode 5. Geniale niet-gemodelleerde piste met leuke heuveltjes om je techniek te oefenen. Zowel voor te springen als voor mooie carvebochten te maken was het een erg leuke piste.

Slechtste piste:
/

+/-:

  • 2 snelle stoeltjesliften
  • Gezellige sfeer bij het skiën onder in het dorp
  • Rustig
  • Iets kleiner dan verwacht
  • Een beetje een vlak middenstuk

GPS:

null

Gemiddelde snelheid incl. liften: 19 km/h
maximale snelheid: 76 km/h
Hoogste punt: 1799m
Aantal hoogtemeters geskied: 3653hm
Aantal liften: 13
Pistekilometers: 21.08km

Skiline:
http://www.skiline.cc/skiline?slc=1mj5u62mfgb&stats=14e1…
Vandaag helaas wat minder geskied. Gezondheid is nog altijd belangrijker dan nog een paar rondjes skiën. Voor Frans was het beter dat we snel terug naar het appartement gingen. We waren allebei tevreden dat we toch nog het hele gebiedje hebben verkend.

Foto’s:

null

^Een kaarsrechte weg precies richting de Hoge Tatra :) Tussen Dolný Smokovec en Starý Smokovec.

null

^Tussen Starý Smokovec en Štrbské Pleso, ook hier weer duidelijke aanwijzingen van de storm.

null

^De skispringschans vanuit de 3-CLF Mostíky. Deze lift gebruiken de skispringers ook om weer boven te komen. Overigens wordt alleen de kleine schans gebruikt voor wedstrijden. De grote schans van 120 meter staat er nog steeds, maar wordt niet meer gebruikt.

null

^Toch aardig wat publiek hier naast de schans

null

^En daar gaat er weer een. Leuk om het te bekijken vanuit de lift :)

null

^De voorganger van deze 3-persoons stoeltjeslift was een éénpersoons stoeltjeslift uit 1970.

null

null

null

^Ze gingen met een rap tempo na elkaar naar beneden

null

^Bijna aangekomen bij het bergstation

null

^De kleine en daarachter de grote schans

null

null

^Bijna parallel naast de stoeltjeslift verloopt de ‘Vlek Interski’ sleeplift. Deze gaat alleen nog verder naar boven.

null

^Eerst maar eens de 4-CLD Solisko naar de top nemen. Een Poma (geen Tatrapoma!) lift uit 2002. Hiernaast is het laatste vlakke stuk van de rode 2 te zien.

null

null

^Ondertussen heb je een erg mooi uitzicht op de Mlynická Dolina. Met mooi weer kun je hier waarschijnlijk een aantal mooie bergtoppen van de Hoge Tatra zien. Tijdens het laatste glaciaal was de Mlynická Dolina compleet bedekt door de gletsjer. Op de foto is ook mooi de typische U-vorm te zien. Het bergstation van de lift zou tijdens het glaciaal dus waarschijnlijk aan de gletsjer hebben gelegen.

null

^Mlynická Dolina

null

^Bijna boven aangekomen

null

^Bergstation. Hier stond een ijzige wind waardoor je weer snel wilde skiën. Foto’s maken met de blote hand was even afzien.

null

^Bergstation van de 6-CLD Poma lift ‘‘Furkota’’ uit 2009, die een sleeplift heeft vervangen.

null

^Tussen 2 lagen bewolking in. Hier links is het begin van de rode 1, rechts heb je de rode 5.

null

null

^Zo af en toe komt de zon heel licht door. Maar om nou meteen lekker op het terras te zitten met jas open, nee helaas ;)

null

^Op deze foto kun je de leuke hobbels in de piste (Rode 5) zien. Erg lastig om de hobbels te zien vandaag, maar dat maakt het eigenlijk ook weer leuker :)

null

null

^Zoom riching Vel’ká Lomnica en rechts Poprad. Nová Lesná is vanuit hier net niet zichtbaar.

null

^Links achterin ligt de stad Poprad.

null

^De rode 5

null

^En het laatste steilstuk met het dalstation van de Furkota lift.

null

^Gegevens van de 6-CLD Furkota

null

^Dalstation

null

^Terugblik naar de piste

null

^Nog een metertje of 2 erbij en je hebt hier ook een offpiste paradijs

null

^Solisko lift

null

^Vanaf hier had de wind weer vrij spel en was het bar.

null

^Bij mooi weer kijk je zo op de Kriváň. Helaas moeten we het hiermee doen.

null

^Bijna aangekomen bij het bergstation. De zon schijnt weer een beetje door het wolkendek

null

^:)

null

^Bergstation Furkota

null

^Chata pod Soliskom. De berghut onder de Solisko. In de zomer een bekende tussenstop voor de wandelaars.

null

^In de winter is dit restaurant ‘‘Bivac’’ geopend.

null

^Onderin heb je nog een oefenweide (blauwe 4/blauwe 6) en daarnaast een leuk funparkje. Dit is de ‘Vlek Junior’ sleeplift

null

^En iets naar rechts gekeken heb je de Solisko stoeltjeslift.

null

^Ook al stond er een rij, we moeten de lange sleeplift natuurlijk ook wel doen ;)

null

^De skischans en de stoeltjeslift waar we als eerste in zaten

null

^Dalstation 3-CLF Mostíky

null

^Ze waren op de rode 3 druk bezig met een enorme schans te maken, waarschijnlijk voor een of ander freestyle evenement. Meerdere sneeuwkanonnen stonden te brullen en een deel van de piste was afgesloten.

null

^Een van de 2 bochten in de sleeplift

null

^Bergstation van de 3-persoons stoeltjeslift met daarachter de skispringschanzen.

null

null

null

^Vroeger door een dicht bos, nu door de storm toch wel heel erg open.

null

^Koncistá (2537m)

null

^Bergstation van de sleeplift. Daarachter zie je het verbindingspad tussen het bovenste gedeelte van het gebied en de pistes bij de sleeplift.

null

^Het zwevende bergstation

null

^Die koppelbare sleepliften bevallen mij wel :)

null

^Vanuit de Rode 1a

null

^Het bovenste gedeelte van het gebied. Goed voor heel wat herhalingsafdalingen.

Zo rond 15:00u was het genoeg geweest. Frans zat boven in het restaurant terwijl hij eigenlijk in het appartement moest zijn, dus hebben we de laatste afdaling wat eerder en lekker rustig gedaan. Morgen weer een dag! En beter 1 halve + 1 hele dag dan 2 halve.

null

^Op de terugweg richting Štrba.

null

^Op de snelweg tussen Štrba en Poprad hadden we weer een heerlijk uitzicht op de geweldige Hoge Tatra. Het blijft een erg imposant hooggebergte.

null

^Onderweg kwamen we deze gebiedjes nog tegen. Ik wilde hem eigenlijk bewaren voor een ‘‘Welk gebied is dit?’’ of ‘‘Welke lift is dit?’’, maar helaas ;)
Op de voorgrond het gebiedje van Lučivná en daarachter het interessante skigebiedje van Lopušná dolina. Die 2de staat op mijn to-do list voor als ik weer hier kom. Een leuk gebiedje met een aantal leuke pistes en vooral een fantastisch uitzicht op de Hoge Tatra.

Na nog even wat boodschappen te hebben gedaan in de hypermarkt van Tesco (hij is echt groot!) zijn we snel teruggereden naar onze accommodatie om even goed te ontspannen.

Conclusie:
Het is misschien wat lastig om een skidag en een skigebied te beoordelen als je niet helemaal fit bent tijdens het skiën. Ook bij mij ging het niet echt lekker, ik had enorm koude tenen, wat ik bijna nooit heb.
Desondanks zijn we toch blij dat we het gebiedje bezocht hebben om een aantal uur te skiën. We hebben gelukkig alles kunnen zien.

Het skigebiedje is wat klein, en voor gevorderden is de rode 5 de enige echte interessante piste van het gebied. De andere pistes zijn leuk, maar niet heel speciaal. De liftenmix van 2 snelle stoeltjesliften, 1 oude fixe 3-persoons stoeltjeslift en nog 2 koppelbare sleepliften vind ik dan wel weer echt een leuke afwisseling.

Ik denk dat met een eventuele kleine uitbreiding (die ze aan het plannen zijn) het skigebiedje opgewaardeerd wordt tot een mooi skigebied voor 1 à 2 dagen.

>>> Malinô Brdo Ružomberok 30-01-'14 + Terugreis Auschwitz >>>

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:24

Mooi verslag! Toch krijg ik een beetje een kale indruk van het gebied, alsof er weinig planten staan ofzo.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Tof verslag weer! Gebied lijkt me wel leuk voor een dag

Gang is alles

Nog 9 verslagen te gaan.

May the ski force be with you !!

hele mooie plaatjes, kijk ook alweer uit naar de volgende!
mooi zo’n sleeplift met twee bochten

Certified ski-boy, glijbewijs

Weer een goed verslag met mooie foto’s.

Apart nogmaals:) Idd leuk entertainment vanuit de lift naast de schans:D

Koppelbare sleepliften leuk? I totally agree;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ik heb deze niet in de gaten gehouden :p Bedankt voor de reacties
@ThijsMeeusen, bovenin zit je gewoon boven de boomgrens en kunnen er geen bomen groeien. Daaronder is een deel van het bos weggevaagd door een enorme storm in 2004.
@SnowJan ze moeten in Oostenrijk voortaan ook maar koppelbare sleepliften bouwen, heerlijke liften. :)

Plaats een reactie