Eerste afdaling op mijn Burton Backhill (replica)

Al jaren heb ik de wens om eens te ervaren hoe het nou eigenlijk allemaal begonnen is. Jake Burton als een van de pioniers van het snurfen en snowboarden en zijn Backhill 1981 als een van de mooiste boards uit die tijd.
Een Burton Backhill uit 1981 berijden is eigenlijk wat ik wilde proberen, op filmpjes ziet het er wat onbehouden en ongecontroleerd uit maar hoe voelt dat nou echt ?
Na wat op Ebay rondgekeken te hebben was het wel duidelijk, heel zeldzaam en met $2000,- duurbetaald.
Dan maar net als 34 jaar geleden, met wat vrienden de schuur in en knutselen.
Een pers, hout, epoxy, glasvezel, lak, aluminium hoekijzers, veel foto’s en filmpjes van toen zoeken en bekijken, originele onderdelen in Amerika bestellen enz, enz, enz…
Uiteindelijk vorige week in Fiss de eerste meters gemaakt op de selfmade replica Burton Backhill.
FANTASTISCH !!!

null

null

null

null

null

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Mooi!

Vet!!

Je staat verkeerd om :-P

(wanneer komen de carve-foto’s? ;-) )

Niceeee!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Leuk om te zien dat er ook wintersporters zijn waar het technisch vernuft verder gaat dan een Gopromount op de helm plakken. :)

Net zoals Morzel ben ik erg benieuwd naar de carve-beleving met uiteraard de bijbehorende foto’s. Je hebt té veel moeite in je plankje gestopt om alleen rechtdoor te glijden.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Idd vind dit echt geweldig
Heb je nog meer foto’s van het bouw proces

Lachen man, nu nog een outfit uit die tijd in mooie neon kleuren.

Een carve beleving heb ik nog niet kunnen ontdekken :), dit is ook geen snowboard maar een snurfer (snowsurfer) eigenlijk zit het er een beetje tussen in. Je staat er los op onder een soort van voetbanden dus druk op je kanten zetten om te carven dat kun je vergeten. Wel kun je door middel van je gewicht en je armen bochten maken, de hoekijzertjes aan de achterkant zorgen voor een beetje grip en bestuurbaarheid.
Uiteindelijk werden de eerste snowboards ontworpen om mee door de verse sneeuw te “surfen” simpelweg omdat snowboarden op een piste verboden was.
Ik heb hem ook op de piste geprobeerd (blauw) en dat gaat prima, maar wat techniek betreft heeft het niet zoveel met het hedendaagse snowboarden te maken. Volgende trips ga ik er zeker meer mee boarden en hoop het daardoor ook steeds beter onder de knie te krijgen.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Echt heel gaaf! Leuk dat het ook een geslaagde droom is, als ik t zo kan zeggen:p
Heb je misschien nog een filmpje? Lijkt me tof om ook te zien hoe je erop bewoog!

Drivin' Powder

Zat net op Signal naar ETT te kijken

http://signalsnowboards.com/shows/ett/season5/every-third-th…

Voor $99 verkopen zij ze tegenwoordig
Natuurlijk minder leuk dan je eigen custom build maar voor de minder handige (zoals mijzelf) een leuk alternatief

Dat is gewoon een kromme plank met een touwtje (ook die achterkant kan ik zo gebogen krijgen, dat hebben we al geprobeert) ;) , daar maak ik ze ook voor hoor @Togi ;) haha . Grip erop en gaan.

Mocht er animo voor zijn dan hoor ik het graag :) ;)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Held!

Ik vind het stoer! gewoon zelf zo een ding knutselen met nog de stickers erop en alles :)

Jezus man! Lekkerr!! Ziet er gewoon echt heeeel goed uit. Als je niet zegt dat het een replica is dan zou je denken dat het de echte is! Veel plezier ermee!!

A winter without powder isn't a winter!

Filmpje komt eraan hoor @WobuPow alleen het geluid even aanpassen, er zitten wat enthousiaste scheld commentaren bij van de filmer ;)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Echt geweldig dit, Jij bent voor mij “Opperbaas” van 2015!!!
Wacht met smart op het filmpje.

Haha foking vet!

Gang is alles

Make me one!!!

Super vet man…

Wil ik best doen hoor @Patrick076 lever maar een leuk printje aan :), goofy, regular of beide ?

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

@Bobdeboarder wat moet het kosten om er eentje te maken? Wellicht wel interesse!

Nou heren hier is hij dan hoor, de lang verwachte film ;)
Het muziekje moet je zelf maar even opzetten :)
https://youtu.be/a9Ol7RYycT4

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Nice

*bericht bewerkt door moderator op 17 sep 2015 18:43

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Nice

*bericht bewerkt door moderator op 17 sep 2015 18:46

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Das wel gaaf! Ziet er lastig uit maar wel gaaf om is te doen! Zag pas een video op youtube van vroeger. Die persoon kon het wel echt goed, ook een beetje carven. Ziet er bij jou wel heel stabiel uit aan het begin ;)

#proudtobepartofleswintersporters

Wat begon uit nieuwsgierigheid “hoe zou het zijn om terug naar de begin jaren 80 te gaan ?” en om gewoon voor ons zelf een paar boards maken en lol hebben is inmiddels een serieuze tijdrovende hobby geworden :) .
Inmiddels hebben we 9 boards gemaakt, 2 in productie en 2 in de wachtrij (2 hangen er in de bekendste boardshop in Amsterdam).
Het allerleukste is om te merken dat meerdere mensen dus benieuwd zijn hoe het was en om op die manier plezier willen hebben of om gewoon een oldschool snowboard aan de muur te hebben.
We zijn met mensen in contact gekomen waarvan ik nooit gehad had ze ooit te spreken, van een Oostenrijks museum tot Amerika (zie filmpje hieronder).
Morgen vliegen we met een paar boards en shirts naar de Vintage Snowboard Days in Oostenrijk waar we uitgenodigd zijn.
@vic2000 bedoel je deze ?

we gaan twee boards voor hem maken :) … the legendary Ted Shred !

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Hierbij een paar foto’s

null

null

null

null

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Vet hoor! Hoe een grappig idee uit kan lopen in misschien wel een serieuze bussiness.

Zijn jullie trouwens niet bang dat je eventueel gezeik gaat krijgen met de naam? Bortun is natuurlijk één op één afgeleid van Burton. Logisch gezien het idee natuurlijk maar ik kan mij voorstellen dat Burton daar anders over denkt. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat ze het wel waarderen en misschien dat er wel meer inzit dan.

🏂

Vet hoor! Hoe een grappig idee uit kan lopen in misschien wel een serieuze bussiness.

Zijn jullie trouwens niet bang dat je eventueel gezeik gaat krijgen met de naam? Bortun is natuurlijk één op één afgeleid van Burton. Logisch gezien het idee natuurlijk maar ik kan mij voorstellen dat Burton daar anders over denkt. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat ze het wel waarderen en misschien dat er wel meer inzit dan.

Martin9 op 7 jan 2016 12:36

Erg gaaf inderdaad.

Als je goed leest staat er : boerteun.
Iets meer dan alleen de 2 letters omgedraaid.

K2 manifest - Nitro team Pro - Nitro team TLS -

Ik begin me met de omvang van de ‘hobby’ inmiddels ook af te vragen hoe het zit met eventuele rechten op het model, en bijvoorbeeld de keuring van het product. Tenzij het als decoratie verkocht wordt, zal je hier volgens mij toch mee te maken gaan krijgen.

Voor de rest moet je de komende tijd lekker van de aandacht gaan genieten! :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Martin9 Het is niet Bortun maar Boerteun en dat is gewoon omdat het een oerhollandse naam is ;) @Sneeuwbaard de modelrechten zijn er al lang niet meer denk ik, het is een model uit 1981 en patent is maximaal 20 jaar geldig, en verder is het echt hobby :) .

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Plaats een reactie