2 maal ontsnapt aan MEGA LAWINE in Les Sybelles

@bbbb

Prima reaktie daar krijg je van mij een

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Patrick076:
Dat “ook 1 meter off-piste” is vooral een verzekeringsverhaal. Je kan aan de ene kant niet stellen dat de piste absoluut lawinezeker is (In januari ging er nog een af op een piste in Hochkar) en van de andere kant is “1 meter” naast de piste niet ineens het lawinegevaar enorm. Voor de meeste verzekeraars maakt het ook niet uit of je wel of geen lawinekennis hebt of wat voor materiaal terwijl dat voor het risico dat je loopt natuurlijk een enorm effect heeft.

Bacchus op 29 mrt 2015 13:47

Iets met plank en hem mis slaan…Maar het is een veel gemaakte denkfout.
Kan iemand het overbekende fotootje nog even posten (die van lawine direct naast piste)?

@Peter30 ik doelde niet op jouw commentaar, dat is redelijk inhoudelijk. Er zijn echter ook een paar commentaren die enkel veroordelen en verder niets inhoudelijk toevoegen. Daar doel ik op.
Ik heb overigens enkel het lawinegedeelte van het filmpje bekeken. Het pyjama dansen vond ik minder interessant.

@Hessel

Nee prima, het ging er mij ook niet om dat ik mij aangesproken voelde maar dat de discussie wat mij betreft breder is dan alleen het inhoudelijke rondom het lawinegevaar.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Patrick076:

Dat “ook 1 meter off-piste” is vooral een verzekeringsverhaal. Je kan aan de ene kant niet stellen dat de piste absoluut lawinezeker is (In januari ging er nog een af op een piste in Hochkar) en van de andere kant is “1 meter” naast de piste niet ineens het lawinegevaar enorm. Voor de meeste verzekeraars maakt het ook niet uit of je wel of geen lawinekennis hebt of wat voor materiaal terwijl dat voor het risico dat je loopt natuurlijk een enorm effect heeft.

Bacchus op 29 mrt 2015 13:47

Iets met plank en hem mis slaan…Maar het is een veel gemaakte denkfout.
Kan iemand het overbekende fotootje nog even posten (die van lawine direct naast piste)?

Hessel op 29 mrt 2015 14:11

Nee, jij maakt de (lees-)fout: Ik stel niet dat er geen lawines voorkomen net naast de piste, ik stel dat de kans erop direct naast de piste niet essentieel anders is dan op de piste, wat ik illustreerde met een gigantische lawine die DIT JAAR NOG op de piste ontstond. (Linkservice: http://www.heute.at/news/oesterreich/art23655,1121689…) De overbekende foto van de lawine net naast de piste is inmiddels al jaren oud.

En was die bovendien niet bewust veroorzaakt?

Op de geopende pistes kan en mag je ervan uit gaan dat je in lawineveilig terrein bent! Hier is de kans op een zelf getriggerde lawine dus nagenoeg 0 dat is wel wat anders dan net naast een piste.

Verder ben ik het er inderdaad mee eens dat het goed is als er vooral goed onderbouwde reacties worden geplaatst. Daar leren we allemaal van.

Click. Click. Peace

Vorige wk in Via Lattea geweest. Juist… tijdens de retour d’est.
wat wij allemaal off piste zagen gaan. Ongekend. Van jong tot aan bejaard en allemaal zonder uitrusting. Gewoon onder de spandoeken met lawinegevaar door…

Was echt héél verleidelijk om erachter aan te gaan. Als je zoveel mensen ziet gaan ebt gewoon je verstand weg lijkt het wel.
Maar ach… op de piste lag ook gewoon 1.5mtr poeder

Je durft wel hoor, zo’n filmpje posten op een forum waar de meesten al flippen als je een meter naast de piste bent ;).

Goed nu ff serieus. Natuurlijk niet erg verstandig en ik hoop dat dit voor jou en je maat een eye-opener is geweest. En zoals @Joostw al aangaf, die tweede lawine is alles behalve klein en daar lag je al helemaal bijna in.

Verder een leuk filmpje hoor :), en gelukkig zijn jullie er allebei nog.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@Patrick076:

Dat “ook 1 meter off-piste” is vooral een verzekeringsverhaal. Je kan aan de ene kant niet stellen dat de piste absoluut lawinezeker is (In januari ging er nog een af op een piste in Hochkar) en van de andere kant is “1 meter” naast de piste niet ineens het lawinegevaar enorm. Voor de meeste verzekeraars maakt het ook niet uit of je wel of geen lawinekennis hebt of wat voor materiaal terwijl dat voor het risico dat je loopt natuurlijk een enorm effect heeft.

Bacchus op 29 mrt 2015 13:47

Iets met plank en hem mis slaan…Maar het is een veel gemaakte denkfout.
Kan iemand het overbekende fotootje nog even posten (die van lawine direct naast piste)?

Hessel op 29 mrt 2015 14:11

Nee, jij maakt de (lees-)fout: Ik stel niet dat er geen lawines voorkomen net naast de piste, ik stel dat de kans erop direct naast de piste niet essentieel anders is dan op de piste, wat ik illustreerde met een gigantische lawine die DIT JAAR NOG op de piste ontstond. (Linkservice: http://www.heute.at/news/oesterreich/art23655,1121689…) De overbekende foto van de lawine net naast de piste is inmiddels al jaren oud.

Bacchus op 29 mrt 2015 14:28

Uit de berichten daarover had ik begrepen dat die piste gesloten was, afgezet en dat er gele waarschuwingslichten brandden. Correct me if I’m wrong.
Maar daarvan uitgaand blijf ik bij mijn eerdere punt en gaat de opmerking over op en naast de piste en dat dat vooral iets is voor de verzekering in ieder opzicht mank…

Hmmm video in openingspost is verwijderd. Gelukkig hebben we vimeo nog:

Is verwijderd door youtube wegens ‘schade aan auteursrechten’ :/

JanDS

Interessant topic waarbij ik blij ben dat de ts het lef heeft om het te posten. Dit zet mij aan het denken over mijn off piste afdalingen, vaak net naast de piste of onder een lift en tussen de boompjes. Vaak zeer mooie afdalingen maar niet verantwoord. Ik ga de WePowder Safety Acedamy module aanschaffen. Ik heb zojuist de eerste les met veel interesse gelezen.

@Schoened00s dit doet mij heel erg goed om te lezen. Veel leer-plezier en daarna ook heel veel off-piste plezier! ;-)

Click. Click. Peace

Interessant topic waarbij ik blij ben dat de ts het lef heeft om het te posten. Dit zet mij aan het denken over mijn off piste afdalingen, vaak net naast de piste of onder een lift en tussen de boompjes. Vaak zeer mooie afdalingen maar niet verantwoord. Ik ga de WePowder Safety Acedamy module aanschaffen. Ik heb zojuist de eerste les met veel interesse gelezen.

Schoenend00s op 30 mrt 2015 21:25

Goede start! Doe jezelf en plezier en ga daarna een paar dagen met een gids op pad. Waanzinnig skiën met beperkte risico’s, er is ongelofelijk veel te leren, er gaat een wereld voor je open!

Edwin van Riel

Interessant topic waarbij ik blij ben dat de ts het lef heeft om het te posten. Dit zet mij aan het denken over mijn off piste afdalingen, vaak net naast de piste of onder een lift en tussen de boompjes. Vaak zeer mooie afdalingen maar niet verantwoord. Ik ga de WePowder Safety Acedamy module aanschaffen. Ik heb zojuist de eerste les met veel interesse gelezen.

Schoenend00s op 30 mrt 2015 21:25

Goede start! Doe jezelf en plezier en ga daarna een paar dagen met een gids op pad. Waanzinnig skiën met beperkte risico’s, er is ongelofelijk veel te leren, er gaat een wereld voor je open!

evr66 op 31 mrt 2015 11:58

Dit ben ik zeker van plan volgend seizoen. Eerst de wepowder cursus doornemen, dan opzoek naar een echte poederplank en daarna inderdaad eens met een expert op pad. Dit wordt wel volgend seizoen, voor dit jaar vind de portemonee het wel even mooi geweest.

Ik heb net de Wepower cursus besteld. Mischien dat ik er op korte termijn niet veel mee ga doen. Het is vooral om een bredere basis van kennis te verkrijgen.

May the ski force be with you !!

Dit is ook mijn eerste filmpje dat ik heb gemaakt,
dus alle tips/opmerkingen zijn welkom!

JanDS op 28 mrt 2015 12:49

Los van het gedeelte waar al genoeg over gezegd is, is het een leuk filmpje om naar te kijken. Prima opbouw en afwisselende beelden waardoor het niet snel verveeld. Als je iets wilt verbeteren zou ik de zwarte balken aan de zijkant verwijderd hebben door het beeld te vergroten en de kleuren lijken mij niet helemaal zuiver, bijvoorbeeld op 3:10, als ik het zo bekijk lijkt het er op dat het komt door conversie van het bestand of een slechte lens?

Ik ben benieuwd naar je volgende poederbeelden… maar dan mét off-piste cursus ;).

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Plaats een reactie